cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ОКРЕМА УХВАЛА
"20" грудня 2012 р. Справа № 5019/1794/12
За позовом Мале науково-виробниче підприємство "Корчанка"
до відповідача Відділ освіти Корецької районної державної адміністрації
про стягнення в сумі 3 500 грн.
Суддя Качур А.М.
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі ст. 90 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, виявивши при вирішенні господарського спору порушення законності або недоліки у діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу, виносить окрему ухвалу.
В провадженні господарського суду Рівненської області знаходиться справа №5019/1794/12, за позовом Малого науково-виробничого підприємства "Корчанка" до Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації про стягнення 3500,00грн. заборгованості за виконані роботи за договором на виконання (передавання) науково-технічної процукції.
Ухвалою суду від 20.11.2012р. порушено провадження у справі №5019/1794/12, розгляд якої призначено на 29.11.2012р. У сторін витребувані необхідні документи для вирішення спору по суті, в тому числі оригінали документів.
У судових засіданнях 29.11.2012р., 20.12.2012р. суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, встановив таке.
17 липня 2009 року Малим науково-виробничим підприємством "Корчанка" (підрядник) та Відділом освіти Корецької районної державної адміністрації (замовник) був укладений договір на виконання (передавання) науково-технічної продукції на загальну суму 3500 (далі-договір). Договір підписаний сторонами та скріплений відтисками їх печаток. Від замовника договір підписав начальник відділу освіти Іванченко М.А.
Згідно п. 1.1. договору Мале науково-виробниче підприємство «Корчанка»брало на себе зобов'язання з виконання проекту опалення Старокорецької ЗШІ-ІІІ ступенів села Старий Корець Корецького району, Рівненської області.
Згідно п.2.1 оплата замовником проводиться попередня-до початку виконання робіт.
Вказане положення договору, укладеного відділом освіти Корецької районної державної адміністрації суперечить статті 46 Бюджетного кодексу України, якою встановлені стадії виконання бюджету за видатками та кредитуванням. Згідно з п. 3-5 ч. 1 цієї статті здійсненню платежів відповідно до взятих бюджетних зобов'язань обов'язково передує стадія отримання товарів, робіт і послуг. Попередня оплата за товари, роботи та послуги за рахунок бюджетних коштів без наявності дозволу на це спеціальними нормами законодавства, а також порушення порядку і термінів здійснення такої оплати утворюють склад бюджетного правопорушення.
Згідно наданих суду письмових пояснень начальника відділу освіти Іванченка М.А. вказаний вище договір ним підписано помилково ("необачно").
Згідно Акту №9 від 19.11.2012р., оригінал якого оглянуто в судовому засіданні 20.12.2012р., представник відділу освіти Іванченко М.А. прийняв виконану проектну документацію. Акт №9 підписано Іванченком М.А. та скріплено печаткою відділу освіти.
В наданих суду поясненнях начальник відділу освіти Іванченко М.А., зауважив, що в період з 06.11.2009 по 20.11.2009 перебував на лікарняному (листок непрацездатності АБМ №135502), будь-якої документації на виконання договору у Малого науково-виробничого підприємства "Корчанка" не приймав.
Водночас, згідно наявного в матеріалах справи листа від 27.06.2012, підписаного начальником відділу освіти Іванченком М.А., відповідач зазначає, що у зв'язку з вилученням всієї документації директором Малого науково-виробничого підприємства "Корчанка" Перваком М.М. стосовно укладеного договору від 17 липня 2009 року та актів виконаних робіт, відділ освіти Корецької райдержадміністрації не може задовольнити претензію цього підприємства.
З вказаних пояснень та листа відповідача вбачається, що первинна бухгалтерська документація (примірник договору, акт прийому передачі тощо) була вилучена у відділу освіти Корецької райдержадміністрації без достатніх правових підстав; акт прийому-передачі №9 підписано начальником відділу та скріплено печаткою відділу освіти під час його перебування на лікарняному.
Такі обставини свідчать про недоліки щодо організації документообігу у відділі освіти Корецької райдержадміністрації та порушення законності у сфері бухгалтерського обліку господарських операцій.
Так, за правилами ч.1 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Обов'язкові реквізити таких первинних документів обліку мають відповідати вимогам частини 2 статті 9 цього Закону.
Порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами визначено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене Наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року N 88 (далі-Положення).
Вказане Положення є обов'язковим для підприємств, їх об'єднань та госпрозрахункових організацій (крім банків) незалежно від форм власності. Господарські операції відображаються у бухгалтерському обліку методом їх суцільного і безперервного документування (п.1.2. Положення).
Так, первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів (п.2.1. Положення).
Відповідно до п.2.13. Положення, керівник підприємства, установи забезпечує фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій, що були проведені, у первинних документах та виконання всіма підрозділами, службами і працівниками правомірних вимог головного бухгалтера щодо порядку оформлення та подання для обліку відомостей і документів.
Первинні документи та облікові регістри, що пройшли обробку, бухгалтерські звіти і баланси до передачі їх до архіву підприємства, установи повинні зберігатися в бухгалтерії у спеціальних приміщеннях або зачинених шафах під відповідальністю осіб, уповноважених головним бухгалтером (п. 6.2. Положення).
Видача первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерських звітів і балансів з бухгалтерії і з архіву підприємства, установи працівникам інших структурних підрозділів може провадитися тільки за рішенням головного бухгалтера (п. 6.8. Положення).
Вилучення первинних документів, облікових регістрів, фінансової звітності у підприємств, установ здійснюється відповідно до законодавства (п. 6.9. Положення).
Згідно з ст. 3 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації діють на засадах: відповідальності перед людиною і державою за свою діяльність; верховенства права; законності; пріоритетності прав людини; гласності; поєднання державних і місцевих інтересів.
Відповідно до ст.16 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за: збереженням і раціональним використанням державного майна; станом фінансової дисципліни, обліку та звітності, виконанням державних контрактів і зобов'язань перед бюджетом, належним і своєчасним відшкодуванням шкоди, заподіяної державі.
В п.5.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" зазначено, що окрема ухвала виноситься господарським судом за наявності умов, передбачених ч.1 ст.90 Господарського процесуального кодексу України - виявлення при вирішенні спору порушень законності або недоліків у діяльності підприємства, установи, організації, державного чи іншого органу (далі - підприємства і організації). При цьому господарський суд не обмежений колом ні учасників судового процесу у конкретній справі, ані загалом осіб, зазначених у ст.1 Господарського процесуального кодексу України.
При виявленні під час розгляду справи порушень законності чи недоліків у діяльності підприємства, організації або посадових осіб господарський суд виносить на їх адресу окрему ухвалу незалежно від того, чи є вони учасниками господарського процесу (п.5.6. постанови).
Відповідно до п.5.7 цієї ж постанови окрема ухвала надсилається посадовій особі або органу, які за своїми повноваженнями повинні усунути виявлені господарським судом недоліки чи порушення.
Керуючись ст.ст.86, 90 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1.Окрему ухвалу надіслати Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації за адресою: 34700, м.Корець, вул. Київська, 60.
2.Зобов'язати Відділ освіти Корецької районної державної адміністрації розглянути окрему ухвалу господарського суду та вжити заходів до усунення недоліків встановлених при розгляді справи.
3.Про результати розгляду окремої ухвали повідомити господарський суд Рівненської області у місячний строк з дня її отримання.
Суддя Качур А.М.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2012 |
Оприлюднено | 27.12.2012 |
Номер документу | 28229434 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Качур А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні