Постанова
від 05.06.2008 по справі 22-а-4352/08
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий в 1 інстанції - Іващенко В

                                                                          Головуючий в 1 інстанції - Іващенко В.М.

                                                                                            Суддя-доповідач - Старосуд М.І.

 

 

                                                                                                          

Україна

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

 

ПОСТАНОВА

Іменем України

05 червня 2008 року                                                                               справа № 22-а-4352/08

зал судового засідання у приміщенні

суду за адресою:  м. Донецьк, бульвар

Шевченка, 26

 

Колегія суддів Донецького

апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді: Старосуда М.І.

суддів:                       Бадахової Т.П.

                                  Ханової Р.Ф.

при секретарі судового засідання         Чуріковій Я.О.

за участю:

позивача:                                                  

ОСОБА_1

 представника від відповідача:             не з'явився

 

розглянувши у відкритому судовому

засіданні апеляційну скаргу

 Управління  Пенсійного фонду України в м. Ровеньки

Луганської області

на постанову Ровеньківського

міського суду Луганської області

 

від  по адміністративній справі

18 лютого 2008 року № 2а-13/08 ( суддя Іваненко В.М.)

 

 

за позовом                                              

ОСОБА_1

до

Управління 

Пенсійного фонду України в м. Ровеньки Луганської області

про 

перерахунок розміру державної та додаткової пенсії,

ВСТАНОВИЛА:

         ОСОБА_1

звернувся до суду з позовною заявою до Управління  Пенсійного фонду України в м. Ровеньки

Луганської області про перерахунок розміру державної та додаткової пенсії з

01.01.2005 року, згідно ст.ст. 50, 54 Закону України «Про статус та соціальний

захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та

провести перерахунок надбавок до пенсії як особам, прирівняним до інвалідів

війни, відповідно до ст.13 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії

їх соціального захисту”, і в подальшому провадити перерахунок пенсії.

       Постановою

Ровеньківського міського суду Луганської області від 18 лютого 2008 року по

справі № 2-а-13/08 позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління  Пенсійного фонду України в м. Ровеньки

Луганської області про перерахунок розміру державної та додаткової пенсії з 01.01.2005

року, перерахунок надбавок до пенсії як особам, прирівняним до інвалідів війни,

і в подальшому провадити перерахунок пенсії 

- задоволені повністю.

     В апеляційній

скарзі Управління  Пенсійного фонду

України в м. Ровеньки Луганської області просить скасувати постанову суду

першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким позивачу у задоволенні позову

відмовити.

     Відповідача

в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце слухання справи

повідомлен належним чином..    

     Позивач під

час апеляційного розгляду справи проти доводів апеляційних скарг заперечував,

вважає, що постанова суду є законною та обґрунтованою, ухвалена судом

відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і

всебічного з'ясування обставин в адміністративній справі.         

            Колегія суддів, заслухавши доповідь

судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної

скарги, встановила наступне.

      ОСОБА_1

віднесений до першої категорії як особа, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської

катастрофи, що підтверджується посвідченням НОМЕР_1 (а.с.5), є інвалідом ІІІ

групи, що підтверджується довідкою МСЕК і має право на основну та додаткову

пенсію; також має право на надбавки до пенсії як особа, прирівняна до інвалідів

війни.

      09.02.2005

року позивач звернувся до Управління Пенсійного фонду України в м. Ровеньки

Луганської області з заявою про перерахунок пенсій у розмірах,

встановлених  ч. 4 ст. 54 Закону України

“Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок

Чорнобильської катастрофи”, але 28.02.05р. отримав відмову.

Між сторонами

немає розбіжностей щодо обставин справи, встановлених судом першої інстанції та

апеляційним судом, в апеляційній скарзі вказується тільки на порушення норм

матеріального права.

Заявник скарги

вважає, що при нарахування та виплаті пенсії застосовується розмір мінімальної

заробітної плати в сумі 19 грн. 91 коп. ( з 01.09.04 - 22,30грн), встановлений

постановою Кабінету Міністрів України «Про підвищення розмірів пенсій та інших

соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фінансування яких

здійснюється за рахунок коштів державного бюджету» від 3 січня 2002 року № 1.

Колегія суддів

вважає такий висновок помилковим, з наступних підстав.

Відповідно до

ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного

судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у

сфері публічно-правових відносин від порушень з боку, у тому числі, органів

державної влади.

Статтею19 Конституції

України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого

самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах

повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до

статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров'я

довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

            Основні положення щодо реалізації

конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи,

зокрема, соціальний захист потерпілого населення, визначені Законом України

«Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок

Чорнобильської катастрофи».

            Розділ 8 даного Закону передбачає правила

призначення та виплати пенсій і компенсацій особам, віднесеним до категорій 1,

2, 3, 4.

Стаття 49 цього

розділу визначає пенсії особам, віднесеним до вказаних категорій у вигляді: а)

державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка

призначається після виникнення права на державну пенсію.  

            Стаття 50 Закону України «Про статус і

соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської

катастрофи» передбачає, що особам, віднесеним до категорії 1, призначається

щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у відповідних

розмірах, зокрема, інвалідам ІІІ групи - 50 відсотків мінімальної пенсії за

віком.

Виплата

зазначеної пенсії відповідно до статті 53 даного Закону здійснюється повністю

незалежно від заробітку, пенсії чи іншого доходу.

            Нормами статті 54 Закону України «Про

статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської

катастрофи» визначені підстави та умови призначення державних пенсій особам,

віднесеним до категорії 1 та у зв'язку з втратою годувальника. Зазначені норми

розповсюджуються на позивача як віднесеного до категорії 1. Частина четверта

статті 54 цього Закону передбачає, що в усіх випадках розміри пенсій для

інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть

бути нижчим по ІІІ групі - 6 мінімальних пенсій за віком.

Згідно ч. 3 ст.

67   спеціального Закону у разі

збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність,

визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до

статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду,  заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до

категорії 1, 2, 3, 4, розмір щомісячної компенсації сім'ям за втрату

годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється

з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму. 

Визначення

прожиткового мінімуму, закладення правової основи для його встановлення,

затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії

громадян на достатній життєвий рівень, дає Закон України «Про прожитковий

мінімум» від 15 липня 1999 року № 966-14, а також Законом України «Про державні

соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» від 5 жовтня 2000 року №

2017-ІІІ, згідно статті 1 якого прожитковий мінімум використовується для

визначення, у тому числі мінімального розміру пенсії за віком, який відповідно

до статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне

страхування» встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які

втратили працездатність, визначеного законом.

Частиною 3

статті 4 даного Закону передбачено, що прожитковий мінімум на одну особу, а

також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних

груп населення, щороку затверджується Верховною Радою України в законі про

Державний бюджет України на відповідний рік. Прожитковий мінімум публікується в

офіційних виданнях загальнодержавної сфери розповсюдження.

Таким чином, для

позивача як інваліда ІІІ групи, особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської

катастрофи, 1 категорії, нижчий розмір державної та додаткової пенсії повинен

розраховуватися, виходячи із розмірів, встановлених законами про Державний

бюджет України на відповідний рік.

Відповідно до ст.13 Закону України «Про статус ветеранів

війни, гарантії їх соціального захисту», передбачена виплата підвищеної пенсії,

зокрема інвалідам 3 групи - 2000 процентів пенсії за віком відповідно до Закону

України від 23 листопада 1995 року № 458/95-ВР з 1 січня 1996 року, та 30

процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, з 1

січня 2006 року.

            Конституційний

Суд України неодноразово розглядав проблему (про що зокрема зазначено у рішенні

№ 8-рп/2005 від 11 жовтня 2005 року по справі № 1-21/2005), пов'язану з

реалізацією права на соціальний захист, неприпустимістю обмеження

конституційного права громадян на достатній життєвий рівень, і сформулював

правову позицію, згідно з якою Конституція та закони України відокремлюють

певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального

захисту з боку держави. До них зокрема, належать громадяни, яким пенсія

призначається за спеціальними законами. У рішеннях Конституційного Суду України

зазначалося, що пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної допомоги і

необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий рівень, тому

звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або

внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не

допускається.

Здійснюючи

апеляційний перегляд справи і ухвалюючи судове рішення у даній справі колегія

суддів виходить з того, що конституційні принципи, на яких базується здійснення

прав і свобод людини і громадянина в Україні, включаючи і право на пенсійне

забезпечення, передбачені статтями 1, 3, частиною 2 статті 6, статтею  8, частиною 2 статті 19, статтями 22, 23,

частиною 1 статті 24 Конституції України, набуте у сфері пенсійного

забезпечення, не може бути скасоване, звужене. Правовою гарантією забезпечення

державою даного права є виконання прийнятих на себе зобов'язань, виходячи з

положень принципу верховенства права, закріпленого як статтею 8 Конституції

України, так і статтею 8 Кодексу адміністративного судочинства України. 

        Колегія суддів вважає, що дії

Управління щодо виплати пенсій позивачу (державної та додаткової) у розмірах

менших від шести мінімальних пенсій за віком є неправомірними, оскільки не

відповідають вимогам частини 4 статті 54 Закону України «Про статус і

соціальний захист, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

         Колегія суддів не приймає до уваги

посилання відповідача в апеляційній скарзі на те, що до ст.ст. 50-54 Закону

України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок

Чорнобильської катастрофи» було внесено зміни Законом України «Про державний

бюджет України на 2008 рік». Відповідно до розділу ІІІ Прикінцеві положення

Закону України на 2008 рік», Розділ ІІ цього закону (саме цим Розділом внесено

зміни до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які

постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи») набирає чинності з 01 січня

2008 року. Спірні відносини, а саме право особи на перерахунок пенсії

відповідно до вимог Закону України «Про статус і соціальний захист громадян,

які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», чинного до 01 січня 2008

року, які були предметом розгляду у суді, виникли до набрання чинності Законом

України «Про державний бюджет України на 2008 рік» і тому, колегія суддів

вважає, що до них не можуть застосовуватися положення закону України «Про

державний бюджет України на 2008 рік».

          Наряду з

викладеним, постанова суду підлягає скасуванню з наступних підстав.

Суд першої

інстанції помилково задовольнив вимоги позивача про зобов'язання відповідача в

подальшому нараховувати та виплачувати додаткову пенсію за шкоду, заподіяну

здоров'ю з урахуванням мінімальної пенсії за віком, яка встановлюється на кожен

рік Законом України «Про Державний бюджет України». Оскільки, відповідно до

частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є  захист прав, свобод та інтересів фізичних

осіб, прав та інтересів юридичних осіб у 

сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної

влади,  органів місцевого самоврядування,

їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних

управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання

делегованих повноважень. Таким чином, неможливо зобов'язати відповідача на

майбутнє вчиняти певні дії, оскільки відсутні факти порушення прав позивача у

майбутньому.

       Керуючись ст. 2, ст. 9, ст. 160, ст.

167, ст. 195, ст. 196, п.3 ст. 198, п. 1 ст. 202, ст. 205, ст. 207, ст. 211,

ст. 212, ст. 254  Кодексу

адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

 

 

ПОСТАНОВИЛА:

 

        Апеляційну

скаргу Управління  Пенсійного фонду

України в м. Ровеньки Луганської області - задовольнити частково.

        Постанову Ровеньківського

міського суду Луганської області від 18 лютого 2008 року по справі № 2-а-13/08 за позовом ОСОБА_1 до Управління  Пенсійного фонду України в м. Ровеньки

Луганської області про перерахунок розміру державної та додаткової пенсії з

01.01.2005 року, перерахунок надбавок до пенсії як особам, прирівняним до інвалідів

війни, і в подальшому провадити перерахунок --

скасувати.

Позовну заяву

ОСОБА_1 до Управління  Пенсійного фонду

України в м. Ровеньки Луганської області про перерахунок розміру державної та

додаткової пенсії з 01.01.2005 року, перерахунок надбавок до пенсії як особам,

прирівняним до інвалідів війни, і в подальшому провадити перерахунок -

задовольнити частково.

Визнати

незаконною відмову Управління  Пенсійного

фонду України в м. Ровеньки Луганської області провести перерахунок державної

та додаткової пенсії ОСОБА_1, як інваліду ІІІ групи.

Зобов'язати

Управління  Пенсійного фонду України в м.

Ровеньки Луганської області з 1 квітня 2005 року провести перерахунок державної

пенсії ОСОБА_1 як інваліду ІІІ групи в розмірі 6 мінімальних пенсій за віком;

провести перерахунок додаткової пенсії як інваліду ІІІ групи в розмірі 50%

мінімальної пенсії за віком.

Зобов'язати

Управління  Пенсійного фонду України в м.

Ровеньки Луганської області здійснити доплату підвищеного розміру пенсії  ОСОБА_1 як інваліду війни ІІІ групи у розмірі

200% мінімальної пенсії за віком з 1 січня 2005 року до 1 січня 2006 року.

           В

задоволені іншої частини позовної заяви - відмовити.

            Постанова

Донецького апеляційного адміністративного суду вступає в законну силу з моменту

проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду

України   протягом одного місяця після

набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі

складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення

в повному обсязі.

           

Головуючий суддя

 

                                              

   Судді                                                                                   

 

    

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2008
Оприлюднено04.02.2009
Номер документу2848322
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —22-а-4352/08

Постанова від 05.06.2008

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Старосуд М.І.

Ухвала від 03.07.2008

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Гуцал М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні