Постанова
від 24.12.2012 по справі 5023/3974/12
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" грудня 2012 року Справа № 5023/3974/12

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Тихий П.В., суддя Потапенко В.І., суддя Ільїн О.В.

при секретарі Деппа-Крівіч А.О.

за участю представників сторін:

позивача -Ясинецького Д.В., довіреність № 08-11/3276/2-12 від 03.02.2012 р.

відповідача -не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляцій ного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх. № 3727 Х/1-44) на рішення господарського суду Харківської області від 12 листопада 2012 року у справі № 5023/3974/12

за позовом Харківської міської ради. м. Харків

до Приватного підприємства "Фатум-1", м. Харків

про внесення змін до договору

ВСТАНОВИЛА:

Позивач - Харківська міська рада звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до Приватного підприємства "Фатум-1"-відповідача про внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03, шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди земельної ділянки укладеним в редакції, наведеній позивачем у позовній заяві.

В обгрунутвання позову позивач посилається на те, що відповідно до Рішення 17 сесії 5 скликання Харківської міської ради "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р."від 25.12.2007р. №335/07 рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 р. № 42/08 «Про затвердження «Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.»рішення Харківської міської ради № 41/08 «Про затвердження «Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі в м. Харкові»зі змінами та доповненнями, з 01.03.2008 р. змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати. З метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель, відповідачу надсилались попередження про необхідність укладення відповідних змін до діючого договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03 та пропозиції узгодити проекти додаткових угод до вказаного договору, на які відповіді відповідачем надані не були, відповідний договір про зміну до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03 не укладено.

Рішенням господарського суду Харківської області від 12 листопада 2012 року у справі № 5023/2974/12 ( суддя Суярко Т.Д.) позов задоволено.

Внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003 р. № 6346/03 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору земельної ділянки укладеним в редакції, що зазначена в позовній заяві.

Відповідач із вказаним рішенням господарського суду першої інстанції не погодився, подав до Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення господарським судом Харківської області норм матеріального прав, просить це рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач посилається на відсутність підстав для внесення запропонованих позивачем змін до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03 в частині розміру орендної плати, оскільки з моменту укладення спірного договору по даний час ставка земельного податку не змінювалась, сторонами до цього часу не оформлено нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, з 01.01.2007 р. по даний час вартість цієї ділянки не змінилась.

Також відповідач вказує на те, що позивач у договорі про зміну договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03, при визначенні нового розміру орендної плати, безпідставно змінив процент від нормативної грошової оцінки землі з 0,6% до 5,6 %.

Представник позивача у відзиві на апеляційну скаргу та в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечує, просить оскаржуване рішення залишити без змін.

Відповідач, який належним чином повідомлений про час та місце судового засідання, не скористався своїм правом на участь в ньому, а тому справа розглядається за відсутності його представника за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, повторно розглянувши справу відповідно до вимог статті 101 Господарського процесуального кодексу України, вислухавши пояснення представника позивача, перевіривши повноту встановлення господарським судом Харківської області обставин, що мають значення для справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів встановила наступне.

12.06.2003р. між Харківською міською радою -орендодавцем та ПП "Фатум-1" -орендарем було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення 13 сесії Харківської міської ради 24 скликання від 30.04.03р. №107/03 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку за адресою: м. Харків, проспект Перемоги, 72-б, загальною площею 0,2490 га, строком до 01.01.2029р. для експлуатації та обслуговування стаціонарного торговельного майданчика (а.с. 41-43).

На виконання умов цього договору позивач за актом приймання-передачі від 18.06.2003 р. передав відповідачеві в оренду земельну ділянку за адресою: м.Харків, проспект Перемоги, 72-б, загальною площею 0,2490 га, (а.с. 44).

Згідно з п.2.1. договору, плата за землю вноситься орендарем щомісячно у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 2388,33 грн., не пізніше 15 числа наступного місяця.

Згідно з п. 2.2. договору орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України , при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід"ємною частиною цього договору оренди.

Згідно з п.п. "а" п.3.1.2 договору, орендодавець має право вносити зміни в розділ 2 цього договору в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку.

25.12.2007 р. Харківською міською радою прийнято рішення №335/07 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р.", яким затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 253,30 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2007 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України ( а.с. 20-31).

Пунктом 2 даного рішення встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007" вводиться в дію з 01.03.2008 р.

Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2008 р. №42/08 (зі змінами та доповненнями, внесеними рішенням Харківської міської ради від 25.02.2009 р. №31/09) затверджено Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 р. ( а.с. 32-35).

Пункт 1.1. Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р. регламентує надання підприємствам, установам та організаціям міста, фізичним особам інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для обчислення земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та здійснення цивільно-правових угод із земельними ділянками. Пунктом 2 цього Положення встановлюються обов'язки суб'єктів процесу встановлення плати за землю щодо впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативно - грошової оцінки земель та укладання відповідного договору про зміну договору оренди землі, 23.10.2009 р. Управління земельних відносин Харківської міської ради листом № 8936/0/84-09 попередило відповідача, що у звязку зі зміною нормативної грошової оцінки земель, необхідно привести розмір орендної плати за укладеними договорами оренди землі у відповідність до чинного законодавства та необхідно отримати для цього витяг з технічної документації про визначення нормативно грошової оцінки орендованої земельної ділянки. Також відповідачеві було наведено перелік документів, необхідних для укладання додаткової угоди про приведення розміру орендної плати за укладеними договорами оренди у відповідність до чинного законодавства ( а.с. 46).

Крім того, Управлінням земельних відносин Харківської міської ради відповідачеві надсилались пропозиції №6827/0/84-11 від 21.07.2011р. та №11943/0/84-11 від 20.12.2011р. щодо погодження і підписання надісланих позивачем і скріплених його печаткою трьох примірників договору про зміну договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03 та трьох примірників розрахунків зміненого розміру орендної плати (а.с. 45,47).

Однак, вказані пропозиції та попередження залишені відповідачем без відповіді та відповідний договір про зміну до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03 не укладено.

Згідно з актом №2191/12 обстеження земельної ділянки по пр.Перемоги, 72-Д в м. Харкові від 18.06.2012 р., складеним головним спеціалістом відділу самоврядного контролю за використанням та охороною земель Управління земельних відносин Харківської міської ради Калашниковим Анатолієм Валерійовичем, земельна ділянка площею 0,2490 га по пр.Перемоги, 72-Д в м. Харкові використовується ПП "Фатум-1" для експлуатації та обслуговування стаціонарного торговельного майданчика. Додаткову угоду до договору оренди землі №6346/03 ПП "Фатум-1"не укладено(а.с.49).

Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи, колегія суддів погоджується з висновком господарського суду Харківської області про задоволення позову, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі-це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 2 цього Закону передбачено, що відносини, пов"язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України цим Законом, законами та іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до п.4.1. договору, зміна умов договору оренди землі можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди, спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частиною 3 статті 653 Цивільного кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю-це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку , державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності , втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Статтею 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено обов"язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок, а саме передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з п. 2 статті 20 , п.3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та земельного податку, у зв'язку з чим зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Згідно зі статтею 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки.

Базою оподаткування плати за землю згідно зі статтею 271 Податкового кодексу України є нормативно-грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу України, а у разі, якщо нормативно-грошову оцінку не проведено, - площа земельних ділянок.

Таким чином, як правильно зазначив господарський суд першої інстанції, у разі зміни нормативно-грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю , змінюється річна сума податкового зобовязання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності, що відповідно до п. 2.2., п.п. "а" п.3.1.2 договору є підставою для зміни розміру орендної плати. (аналогічної позиції дотримується й Вищий господарський суд України у постанові від 03.04.12р. по справі №5021/2044/2011).

Зважаючи на наведене, колегія суддів відхиляє як безпідставні доводи апеляційної скарги щодо того, що з моменту укладення договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03 ставка земельного податку не змінилась.

Згідно з вимогами статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування, в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 3 статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Відповідно до ч. 2 статті 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.

У зв'язку з встановленням зазначеним вище рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по спірному договору оренди земельної ділянки, виникли обставини, передбачені пунктом 2.2. цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.

Виходячи з наведеного, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

В пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17 травня 2011 р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Наведені рішення 17 сесії 5 скликання Харківської міської ради "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р."від 25.12.2007р. №335/07, 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 р. № 42/08 «Про затвердження «Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 р.», рішення Харківської міської ради № 41/08 «Про затвердження «Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі в м. Харкові»в установленому законом порядку не скасовані, а тому вони не можуть не братися до уваги при вирішенні даного спору.

Зважаючи на наведене, господарський суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03, шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди земельної ділянки укладеним в редакції, наведеній позивачем у позовній заяві.

Колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги щодо того, що сторонами до цього часу не оформлено нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, оскільки з матеріалів справи вбачається отримання позивачем від Управління Держкомзему у м. Харкові витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем за спірним договором земельної ділянки (а.с. 51). Саме з цього витягу позивач і виходив при визначенні нового розміру орендної плати в проекті договору про зміну договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03 ( а.с. 12-13).

Також колегія суддів відхиляє як безпідставні доводи відповідача щодо того, що грошова оцінка орендованої відповідачем за спірним договором земельної ділянки з 01.01.2007 р. по даний час не змінилась.

Як було наведено вище, позивач просить внести зміни до спірного договору, виходячи з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2007 р., а не на час подання позову, а тому наявність чи відсутність її зміни після вказаної дати не має значення для даної справи.

Окрім цього, колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги щодо того, що позивач у договорі про зміну договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003 р. №6346/03, при визначенні нового розміру орендної плати, безпідставно змінив процент від нормативної грошової оцінки землі з 0,6% до 5,6 %.

Вказані доводи суперечать матеріалам справи, оскільки висновок відповідача щодо зміни позивачем при визначенні нового розміру орендної плати проценту від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 0,6% до 5,6 % грунтується на помилковому співставленні первинного розміру орендної плати за договором оренди землі земельної ділянки від 18.06.2003р. №6346/03 зі зміненою станом на 01.01.2007 р . нормативною грошовою оцінкою орендованої відповідачем земельної ділянки , а не з грошовою оцінкою цієї земельної ділянки, яка діяла на час укладення вказаного договору.

Виходячи з викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що підстави для зміни чи скасування оскаржуваного рішення відсутні, у зв'язку з чим апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а оскаржуване рішення -без змін.

Керуючись статтями 99, 101, п. 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 12 листопада 2012 року у справі № 5023/3974/12 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 24.12.2012 р.

Головуючий суддя Тихий П.В.

Суддя Потапенко В.І.

Суддя Ільїн О.В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.12.2012
Оприлюднено11.01.2013
Номер документу28524366
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5023/3974/12

Ухвала від 30.11.2012

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Потапенко В.І.

Ухвала від 25.09.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

Ухвала від 12.03.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

Ухвала від 05.03.2013

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

Постанова від 24.12.2012

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Потапенко В.І.

Ухвала від 22.10.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

Рішення від 12.11.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

Ухвала від 04.09.2012

Господарське

Господарський суд Харківської області

Суярко Т.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні