Рішення
від 27.01.2009 по справі 2/281-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

2/281-08

                          ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

      01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16                                                     тел. 230-31-77

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Р І Ш Е Н Н Я

"27" січня 2009 р.                                                                          Справа № 2/281-08

за позовом                   товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробничого

комерційного центру «Електа»,  м. Васильків

до відповідача             Васильківської міської ради Київської області, м. Васильків

за участю третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору –                    Відділ земельних ресурсів у місті Василькові Київської області, м. Васильків

про                               зобов'язання вчинити дії

                                                                                Суддя                    О.В. Конюх

за участю представників сторін:

від позивача:                    Ткач С.Б., директор, довідка з ЄДРПОУ від 11.09.2008р. № 142267

від відповідача:          Шумило Н.М., заступник голови, довіреність від 13.02.2008р. № 39/09-26;

від третьої особи:          не з'явився;

СУТЬ СПОРУ :

позивач –товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробничий комерційний центр «Електа», м. Васильків звернувся до господарського суду Київської області з позовом від 12.12.2008р. б/н до Васильківської міської ради, м. Васильків, в якому просить суд зобов'язати відповідача надати товариству з обмеженою відповідальністю Науково-виробничому комерційному центру «Електа»дозволи на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельними ділянками площею 0,001 га під розміщення рекламоносіїв в м. Василькові, за адресами:

м. Васильків, вул. Володимирська (поворот до БТІ маг. «Рендетель»);

м. Васильків, вул. Володимирська (напроти буд. 70);

м. Васильків, вул. Декабристів (АЗС «Золотий Гепард», напроти буд. 57);

м. Васильків, вул. Декабристів (поворот на хлібозавод напроти буд. 79);

м. Васильків, вул. Декабристів (напроти дитячої лікарні);

м. Васильків, вул. Декабристів (поворот на вул. Бурки напроти буд. 133);

м. Васильків, вул. Декабристів (напроти школи № 9);

м. Васильків, вул. Декабристів (поворот на птахофабрику «Україна»напроти буд. 324).

Позов обґрунтований тим, що протягом 2004-2006 р.р. на підставі рішень виконавчого комітету Васильківської міської ради позивачу погоджено місця розташування рекламних установок, отримано паспорти-дозволи на розміщення рекламоносіїв, отримано погодження вибору земельних ділянок для їх встановлення та фактично встановлено рекламоносії. В березні 2008р. позивач звертався до Васильківської міської ради із заявою про надання в оренду погоджених земельних ділянок під розміщення рекламоносіїв, однак в задоволенні зазначеної заяви позивачу було  відмовлено. Позивач твердить, що відмова відповідача порушує права позивача, оскільки позбавляє можливості оформити право користування земельними ділянками у передбаченому законом порядку для встановлення рекламоносіїв, дозволи на встановлення яких позивач отримав ще в 2005р.

Відповідач у відзиві на позовну заяву від 15.01.2009р. № 7/09-26 позовні вимоги визнає частково. Відповідач не заперечує проти позовних вимог позивача відносно чотирьох земельних ділянок (вул. Володимирська (напроти буд. 70), вул. Декабристів (АЗС «Золотий Гепард», напроти буд. 57), вул. Декабристів (поворот на хлібозавод напроти буд. 79),  вул. Декабристів (поворот на вул. Бурки напроти буд. 133), вибір яких проведений у відповідності до вимог законодавства, однак зазначає, що відведення земельних ділянок в оренду в даному випадку має здійснюватися на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Стосовно інших чотирьох земельних ділянок Відповідач твердить, що у зв'язку із внесенням змін до ст. 124 Земельного кодексу України право оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб. На спірних земельних ділянках розміщені рекламні конструкції позивача, які не є об'єктами нерухомого майна, в зв'язку з чим надання спірних земельних ділянок в оренду позивачу без проведення аукціону суперечить закону.

Ухвалою від 13.01.2009р. суд залучив до участі у справі в якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Відділ земельних ресурсів в місті Василькові Київської області. Як свідчить залучений до матеріалів справи фіскальний чек «Укрпошти»від 13.01.2009р. № 6713, позивач на виконання вимог суду належним чином  направив третій особі позовну заяву з доданими до неї документами.

Третя особа відзив на позов не надала, свого представника в судове засідання не направила, хоча про день час та місце його проведення була повідомлена належним чином.

Розглянувши позов товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробничого комерційного центру «Електа», м. Васильків (далі –ТОВ НВКЦ «Електа») до Васильківської міської ради Київської області, м. Васильків (далі –Васильківська міськрада), за участю третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору –Відділу земельних ресурсів у місті Василькові Київської області, м. Васильків (далі –Відділ земресурсів) вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, вивчивши додатково зібрані у справі докази, господарський суд

встановив:

рішенням виконавчого комітету Васильківської міськради від 28.09.2004р. № 633 «Про погодження розташування зовнішньої реклами в м. Василькові ТОВ НВКЦ «Електа»позивачу погоджено місце розташування рекламних установок в м. Василькові у відповідності з представленими ескізами та погодженням містобудівної ради при відділі містобудування та архітектури.

Згідно до ст. 16 Закону України «Про рекламу»розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах провадиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, та в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. При видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами втручання у форму та зміст зовнішньої реклами забороняється.

Відповідно до зазначеної норми закону та рішення виконкому Васильківської міськради від 28.09.2004р. позивачем отримано паспорти-дозволи на розміщення реклами (копії залучені до матеріалів справи) строком на 5 років за адресами в м. Василькові: №1 - вул. Володимирська (Механічний завод, напроти буд. 70); №2 - вул. Декабристів (напроти школи № 9); №3 - вул. Декабристів (напроти буд. 57); №4 - вул. Декабристів (напроти буд. 133); №5 –вул. Декабристів (поворот на птахофабрику), № 6,7 –вул. Декабристів (хлібозавод, напроти буд. 79 ); №8 - вул. Володимирська (напроти буд. 70); №12 - вул. Декабристів (напроти дитячої лікарні, напроти буд. 79).

Згідно до пунктів 2, 24 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених Постановою КМ України, від 29.12.2003р. № 2067 "Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами" (далі –Типові правила) дозвіл - документ установленої форми, виданий розповсюджувачу зовнішньої реклами на підставі рішення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, який дає право на розміщення зовнішньої реклами на певний строк та у певному місці. Виданий у встановленому порядку дозвіл є підставою для розміщення зовнішньої реклами та виконання робіт, пов'язаних з розташуванням рекламного засобу. У відповідності до вимог зазначених норм закону позивачем рекламоносії були фактично встановлені  та введені в експлуатацію, про що свідчать відмітки в паспортах-дозволах.

Згідно до пункту 2 Типових правил, місце розташування рекламного засобу –це площа відведеної території на відкритій місцевості у межах населеного пункту, що надається розповсюджувачу зовнішньої реклами в тимчасове користування власником або уповноваженим нам органом. Пунктом 32 Типових правил встановлено, що площа місця розташування рекламного засобу визначається як сума площі горизонтальної проекції рекламного засобу на це місце та прилеглої ділянки завширшки 0,5 м за периметром горизонтальної проекції цього засобу. Зважаючи на вищевикладене розміщення рекламного засобу на земельній ділянці передбачає її використання. Відповідно до частини третьої ст. 125 Земельного кодексу України визначено, що приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж в натурі (на місцевості), одержання документу, що посвідчує право на неї та державної реєстрації забороняється. Отже земельна ділянка під розміщення зовнішньої реклами, незалежно від того, отримав розповсюджувач зовнішньої реклами дозвіл на її розміщення чи ні, повинна використовуватись за наявності правовстановлюючого документа на землю, передбаченого ст. 126 Земельного кодексу України. Зазначена позиція викладена також в листі Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 21.02.2007р. № 6-8-339/159, в роз'ясненні Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 19.09.2008р. № 6-17-3006/1285 та листі Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 02.08.2007р. № 5692.

Ст. 12 ЗК України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у сфері земельних відносин, до яких зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад;, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності.

З метою отримання в оренду земельних ділянок під фактично встановленими рекламоносіями позивач звернувся до Васильківської міської ради із заявою від 18.03.2008р., в якій просив надати в оренду земельні ділянки за адресами: вул. Володимирська (поворот до БТІ маг. «Рендетель»), вул. Володимирська (напроти буд. №70), вул. Декабристів (АЗС «Золотий гепард», напроти буд. № 57), вул. Декабристів (поворот на хлібозавод напроти буд. № 79), вул. Декабристів (напроти дитячої лікарні), вул. Декабристів (поворот на вул. Бурки, напроти буд. 133), вул. Декабристів (напроти середньої школи № 9), вул. Декабристів (поворот на птахофабрику «Україна», напроти буд. № 324). У відповідь на заяву відповідач із своїм супровідним листом  від 10.04.2008р. направив позивачу лист Відділу земресурсів в місті Василькові від 24.04.2008р. № 704/03-01, з якої вбачається відмова в наданні земельних ділянок в оренду. Відмова обґрунтована тим, що відповідно до змін, внесених до ст. 124 ЗК України Законом України «Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України»набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають в державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб, і у яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Зазначена відмова відповідача в наданні позивачу в оренду земельних ділянок під існуючими встановленими відповідно до паспортів-дозволів рекламоносіями суперечить порядку розгляду зазначеного питання, визначеному пунктом  34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно приписів якого питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради, не ґрунтується на чинному законодавстві та є безпідставною з огляду на наступне.

Відповідно до частини 1 ст. 124 ЗК України в редакції, чинній на момент звернення позивача за наданням в оренду спірних земельних ділянок в березні 2008р., передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Згідно частин 1 та 2 ст. 124 ЗК України, чинного на день розгляду справи, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Таким випадком, згідно абзацу другого частини 2 ст. 134 ЗК України є розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, крім випадків відмови власника розташованого на земельній ділянці нерухомого майна від її викупу або укладення договору оренди.

Твердження відповідача про те, що розташовані на спірних земельних ділянках фактично існуючі встановлені відповідно до паспортів-дозволів рекламоносії не є об'єктами нерухомого майна, відповідно на них не розповсюджується режим ст. 124, 134 ЗК України щодо необов'язковості проведення земельних торгів, судом відхиляється з наступних підстав.

Відповідно до ст. 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Аналогічна позиція викладена в ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», яка визначає термін об'єкт нерухомого майна (нерухоме майно, нерухомість) –як земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці (будівля, споруда тощо), переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Таким чином, саме фізична прив'язка об'єктів, розташованих на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їхнього знецінення та зміни їхнього призначення, є основним критерієм віднесення речей до нерухомих.

Як вбачається з доданих до матеріалів справи паспортів-дозволів, та не заперечується сторонами, рекламоносії позивача уявляють собою окремо розташовані на земельних ділянках тимчасові споруди - рекламні щити, пов'язані із землею власним фундаментом. За таких обставин, зазначені рекламні щити є об'єктами нерухомого майна.

Ці об'єкти не є житловим будинком або будівлею чи спорудою в розумінні ст. 377 ЦК України та ст. 120 ЗК України, та не дають право власнику на перехід права власності на відповідну земельну ділянку. Також право власності на них не підлягає державній реєстрації, виходячи з положень п. 1.6 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002р.

№ 7/5, оскільки вони є тимчасовими спорудами, однак зазначене не позбавляє ці об'єкти статусу нерухомої речі.

За таких обставин, враховуючи рішення виконкому Васильківської міськради від 28.09.2004р. № 633 «Про погодження розташування зовнішньої реклами в м. Василькові ТОВ НВКЦ «Електа», та рішення Васильківської міськради від 09.02.2006р. «Про погодження вибору земельних ділянок для встановлення рекламоносіїв та під існуючим приміщенням товариству з обмеженою відповідальністю науково-виробничому центру «Електа», надання земельних ділянок в оренду позивачу під існуючі встановлені відповідно до паспортів-дозволів рекламоносії відповідно до ст. 124, 134 ЗК України не вимагає проведення земельних торгів, як стверджує відповідач.

Згідно до частини третьої ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому ст. 118, 123 ЗК України. З викладеного випливає, що для розміщення зовнішньої реклами на окремо встановлених спеціальних рекламних носіях, які розташовані на земельній ділянці як окрема споруда, потрібно виготовляти проект відведення земельної ділянки. Зазначена позиція також міститься в листі-роз'ясненні Державного комітету України із земельних ресурсів від 21.04.2008р. № 14-22-6/3998.

Відмова відповідача в наданні позивачу дозволу на оформлення належної документації для набуття в оренду спірних земельних ділянок не ґрунтується на чинному законодавстві, є безпідставною та порушує право позивача отримати правовстановлюючий документ та право користування землею та користуватися земельними ділянками під існуючими рекламоносіями правомірно на підставі цього правовстановлюючого документу.

Відповідно до пункту 2 ст. 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку. Відповідно до п.п. 1, 3, 15 Рекомендацій Президії Вищого Господарського суду України від 27.06.2007р. № 04-5/120 "Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам" господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, оскільки земля є об'єктом цивільних прав і обов'язків і використовується в господарській діяльності на підставі цивільно-правових угод. До таких справ слід відносити справи, пов'язані із захистом права власності або користування землею, в яких, захищаючи свої цивільні права і охоронювані законом інтереси, беруть участь суб'єкти господарської діяльності. Якщо предметом спору є право власності на земельну ділянку або право користування нею, то такий спір є спором про право і повинен вирішуватися в порядку господарського судочинства. Відповідно до вищевикладеного, спір у справі № 2/281-08  вирішується судом відповідно до норм ГПК України.

За таких обставин, суд задовольняє позов товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробничого комерційного центру «Електа»до Васильківської міської ради Київської області повністю. У зв'язку із задоволенням позову, на підставі ст. 49 ГПК України, суд покладає на відповідача відшкодування позивачу судових витрат, які складаються з державного мита в сумі 85,00 грн. та витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118,00 грн.

Беручи наведене вище до уваги, керуючись ст. 16 Закону України «Про рекламу», пунктом  34 ст. 26, пунктом 2 ст. 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,  ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», пунктами 2, 24, 32 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених Постановою КМ України від 29.12.2003р. № 2067 "Про затвердження Типових правил розміщення зовнішньої реклами", ст.ст. 12, 118, 123-126, 134 ЗК України, ст. 181 ЦК України, враховуючи п.п. 1, 3, 15 Рекомендацій Президії Вищого Господарського суду України від 27.06.2007р. № 04-5/120 "Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам", керуючись ст.ст. 12, 32, 33, 35, 43, 44, 49, ст. ст. 82-85 ГПК України,  суд

ВИРІШИВ:

1. Позов товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробничого комерційного центру «Електа»до Васильківської міської ради Київської області задовольнити.

2. Зобов'язати Васильківську міську раду Київської області (ідентифікаційний код 34627780) надати товариству з обмеженою відповідальністю науково-виробничому комерційному центру «Електа»(ідентифікаційний код 13708864) дозвіл на виготовлення проектів відведення земельних ділянок для надання в оренду під розміщення рекламоносіїв за адресами:

ь          08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Володимирська (поворот до БТІ маг. «Рендетель»),

ь          08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Володимирська (напроти буд. №70),

ь          08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Декабристів (АЗС «Золотий гепард», напроти буд. № 57),

ь          08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Декабристів (поворот на хлібозавод напроти буд. № 79),

ь          08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Декабристів (напроти дитячої лікарні),

ь          08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Декабристів (поворот на вул. Бурки, напроти буд. 133),

ь          08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Декабристів (напроти середньої школи № 9),

ь          08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Декабристів (поворот на птахофабрику «Україна», напроти буд. № 324)

3. Стягнути з Васильківської міської ради Київської області (08600, Київська обл.,

м. Васильків, вул. Володимирська, будинок 2, ідентифікаційний код 34627780) на користь товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробничого комерційного центру «Електа»(08600, Київська обл., м. Васильків, вул. Чехова, будинок 10-А, ідентифікаційний код 13708864) 85,00 грн. (вісімдесят п'ять гривень) державного мита та 118,00 грн. (сто вісімнадцять гривень) витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його належного оформлення та підписання, і може бути оскаржено в апеляційному або касаційному порядку.

           Суддя                                                               Конюх О.В.

Повний текст рішення підписаний 02.02.2009р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення27.01.2009
Оприлюднено06.02.2009
Номер документу2866582
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/281-08

Рішення від 27.01.2009

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 13.01.2009

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 22.12.2008

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Постанова від 21.10.2008

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шевель О.В.

Рішення від 16.09.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Скобєлкін С.В.

Ухвала від 10.07.2008

Господарське

Господарський суд Сумської області

Соп'яненко О.Ю.

Ухвала від 10.06.2008

Господарське

Господарський суд Сумської області

Соп'яненко О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні