Постанова
від 14.01.2013 по справі 2а/0570/17730/2012
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 січня 2013 р. Справа № 2а/0570/17730/2012

Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови: 11 год. 31 хв.

Донецький окружний адміністративний суд в складі:

Головуючого судді Лазарєва В.В.,

при секретарі Бобирь Г.Г.,

за участю:

представника позивача Бенхасін А.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Донецьку адміністративну справу за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області до товариства з обмеженою відповідальністю «Донецька консалтингова компанія «РУТА» про зобов'язання повернути орендоване державне майно та стягнення заборгованості за адміністративним договором по орендній платі у розмірі 8 744,05 грн., пені у розмірі 170,53 грн., штрафу у розмірі 874,41 грн., неустойки у розмірі 6 538,50 грн., що разом складає 16 327,49 грн.,-

В С Т А Н О В И В:

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області звернулось до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Донецька консалтингова компанія «РУТА» про зобов'язання повернути орендоване державне майно та стягнення заборгованості за адміністративним договором по орендній платі у розмірі 8 744,05 грн., пені у розмірі 170,53 грн., штрафу у розмірі 874,41 грн., неустойки у розмірі 6 538,50 грн., що разом складає 16 327,49 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області та товариством з обмеженою відповідальністю «Донецька консалтингова компанія «РУТА» укладено адміністративний договір - договір оренди № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року нерухомого майна, що належить до державної власності, предметом якого є цокольні нежитлові вбудовані приміщення першого поверху навчального корпусу загальною площею 105,0 кв.м, які розташовані за адресою: м. Донецьк, вул. Горького, 163.

Пунктами 3.1, 3.6. вищезазначеного Договору що орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати та перераховується до державного бюджету та балансоутримувачу у співвідношенні 50% та 50% відповідно, щомісяця не пізніше 15 числа місяця відповідно до пропорцій розподілу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж.

Відповідачем вимоги договору не виконуються, внаслідок чого за період з 01 липня 2012 року по 31 жовтня 2012 року утворилась заборгованість з орендної плати в розмірі 8 744,05 грн.

З огляду на фактичну наявність у відповідача заборгованості з орендної плати, позивачем була нарахована пеня за період з 16 серпня 2012 року по 20 листопада 2012 року у сумі 170,53 грн. та накладено штраф у розмірі 874,41грн.

Листами № 11-06-05-05913 від 03 липня 2012 року та № 11-06-05-08624 від 05 вересня 2012 року Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області вимагало від відповідача терміново сплатити борг з орендної плати за вищевказаним договором (а.с. 33-34, 36-37).

Також, Листом № 11-06-05-09990 від 09.10.2012 року позивач повідомив відповідача про необхідність погашення заборгованості з орендної плати та договір оренди № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року. Вищезазначений лист було отримано відповідачем 15.10.2012 року (а.с.27, 28). Борг по теперішній час не сплачено та відповіді на пропозицію щодо розірвання договору не надходило.

У зв'язку з чим, позивач просить стягнути з відповідача заборгованість з орендної плати, пені та штрафу за договором.

Крім того, листом 11-06-05-09990 від 09.10.2012 року, адресованим відповідачу, позивач, як наймодавець повідомив орендаря про свою відмову від договору оренди № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року. Отже, позивач вважає розірваним договір оренди з 15.10.2012 року (тобто з моменту отримання відповідачем вищезазначеного листа). За весь час прострочення повернення відповідачем орендованого майна із оренди позивачем нараховано неустойку за період з 16 жовтня 2012 року по 31 жовтня 2012 року у розмірі 6 538,50 грн.

У зв'язку з чим позивач просить зобов'язання відповідача повернути орендоване майно та стягнути з відповідача неустойку у розмірі 6 538,50 грн.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити повністю.

Відповідач у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце слухання справи повідомлявся належним чином.

Позивач - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області є суб'єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Положенням про регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.1994 року № 412, Законом України «Про оренду державного та комунального майна» та наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України № 281-к від 01.12.2010 року повноваження.

Відповідно до Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.1994 року № 412, регіональне відділення Фонду державного майна України (далі - відділення) є державним органом, який створюється Фондом державного майна (далі - Фонд) і йому підпорядковується.

Відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю «Донецька консалтингова компанія «РУТА», є юридичною особою, зареєстроване 03.09.2008 року виконавчим комітетом Донецької міської ради, код ЄДРПОУ 36102360 (а.с. 42).

Відділення в межах повноважень, визначених Фондом, і повноважень, делегованих Верховною Радою Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міською Радою народних депутатів, здійснює державну політику у сфері приватизації майна, що перебуває у загальнодержавній власності, у власності Республіки Крим, комунальній власності області, мм. Києва і Севастополя (далі - державна власність) і є орендодавцем цілісних майнових комплексів державної власності.

Основними завданнями відділення є: організація та проведення приватизації майна, яке перебуває у державній власності, згідно з державною, республіканською (Республіки Крим) та місцевою програмою приватизації; здійснення повноважень власника щодо майна, яке приватизується відповідно до прийнятих ним рішень; здійснення повноважень орендодавця державного майна; організація діяльності представництв Фонду в районах і містах (далі - представництва); забезпечення роботи єдиної комп'ютерної інформаційної мережі органів приватизації.

Згідно п. 11 ч. 4 цього Положення відділення відповідно до покладених на нього завдань і в межах своїх повноважень, зокрема, виступає орендодавцем цілісних майнових комплексів підприємств і організацій, їх структурних підрозділів, що перебувають у державній власності, окремого індивідуально визначеного майна державних підприємств, організацій.

Організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності (далі - підприємства), їх структурних підрозділів, та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності регулюються Законом України «Про оренду державного та комунального майна», Цивільним кодексом України та Господарським кодексом України.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва є орендодавцями щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що є державною власністю.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відносини, пов'язані з орендою земельних ділянок, на яких розташовані цілісні майнові комплекси підприємств, установ і організацій державної або комунальної власності, а також заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим, та їх структурних підрозділів, регулюються цим Законом з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про оренду державного та комунального майна».

Приписами статті 2 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» встановлено, що орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 9 вищезазначеного Закону, визначено порядок укладання договору оренди, у відповідності до якого між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області та товариством з обмеженою відповідальністю «Донецька консалтингова компанія «РУТА» було укладено договір оренди.

Згідно із ч. 1 статті 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», істотними умовами договору оренди є: об'єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); термін, на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; порядок використання амортизаційних відрахувань, якщо їх нарахування передбачено законодавством; відновлення орендованого майна та умови його повернення; виконання зобов'язань; забезпечення виконання зобов'язань - неустойка (штраф, пеня), порука, завдаток, гарантія тощо; порядок здійснення орендодавцем контролю за станом об'єкта оренди; відповідальність сторін; страхування орендарем взятого ним в оренду майна; обов'язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна.

Судом встановлено, що між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Донецька консалтингова компанія «РУТА» (орендар) укладено договір оренди № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року нерухомого майна, що належить до державної власності, предметом якого є цокольні нежитлові вбудовані приміщення першого поверху навчального корпусу загальною площею 105,0 кв.м, які розташовані за адресою: м. Донецьк, вул. Горького, 163, що знаходяться на балансі ДВНЗ «Донецький технікум промислової автоматики» (балансоутримувач), вартість якого визначена згідно зі звітом про оцінку на 28 лютого 2010 року і становить за незалежною оцінкою 348 051,38 грн.

Відповідно до статті 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», орендар за користування об'єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності.

Пунктом 3.1.,3.6 вищевказаного договору оренди встановлено, що орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати, затвердженої Кабінетом Міністрів України та перераховується орендарем до державного бюджету та балансоутримувачу у співвідношенні 50% та 50% відповідно, щомісяця не пізніше 15 числа місяця відповідно до пропорцій розподілу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж.

В судовому засіданні встановлено, що в порушення умов договору оренди № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року та норм чинного законодавства, відповідачем не сплачується орендна плата, внаслідок чого утворилась заборгованість з орендної плати з 01 липня 2012 року по 31 жовтня 2012 року в розмірі 8 744,05 грн.

У відповідності із пунктом 3.7. договору, орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до бюджету та Балансоутримувачу у визначеному пунктом 3.6 співвідношенні відповідно до чинного законодавства України з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості за кожний день прострочення, уключаючи день оплати.

У разі, якщо на дату сплати орендної плати заборгованість за нею становить загалом не менше ніж три місяці. Орендар також сплачує штраф у розмірі 10 % від суми заборгованості (п. 3.8. Договору).

За несвоєчасно сплачену суму заборгованості з орендної плати позивачем відповідно до норм діючого законодавства та приписів договору оренди, відповідачу було нараховано пеню за період з 16 серпня 2012 року по 20 листопада 2012 року у сумі 170,53 грн. та штраф у розмірі 874,41грн.

Зазначена заборгованість у відповідача з орендної плати підтверджена розгорнутими розрахунками орендної плати, боргу та пені за договором оренди № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року (а.с.20-21).

Таким чином, оскільки заборгованість з орендної плати, пеня та штраф відповідачем до теперішнього часу не сплачені, суд приходить до висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог про стягнення вказано заборгованості з орендної плати, пені та штрафу.

Що стосується позовних вимог про зобов'язання відповідача повернути орендоване майно із посиланням позивача на ст. 782 Цивільного кодексу України, яка надає наймодавцеві право відмовитися від договору найму у випадку невнесення наймачем протягом трьох місяців підряд і для розірвання договору найму у цьому випадку достатньо одержання наймачем повідомлення наймодавця про відмову від договору, суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» цей Закон регулює майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна та майна, що перебуває у комунальній власності.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», яка регламентує правові засади оренди державного та комунального майна, відносини щодо оренди майна державної та комунальної власності регулюються договором оренди, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Отже, законодавець чітко встановив, що оренда об'єктів права державної та комунальної власності є сферою правового регулювання спеціального закону - Закону України «Про оренду державного та комунального майна». Більше того, згідно з ч. 4 ст. 1 даного Закону оренда майна інших форм власності також може регулюватися положеннями цього Закону, якщо інше не передбачено законодавством та договором оренди.

У відповідності до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» однією з істотних умов договору оренди є відновлення орендованого майна та умови його повернення.

Відповідно до п.п. 10.9. та 10.10. договору оренди № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року передбачено, що у разі припинення або розірвання цього договору, майно протягом трьох робочих днів повертається орендарем балансоутримувачу. Майно вважається поверненим балансоутримувачу з моменту підписання сторонам акта приймання - передавання.

Частиною 1 ст. 27 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» передбачено, що у разі розірвання договору оренди, закінчення строку його дії та відмови від його продовження або банкрутства орендаря він зобов'язаний повернути орендодавцеві об'єкт оренди на умовах, зазначених у договорі оренди.

Отже, з наведеного вбачається, що орендар зобов'язаний повернути об'єкт оренди в разі припинення (розірвання договору оренди, закінчення строку його дії та відмови від його продовження або банкрутства орендаря) договору оренди.

У відповідності до ч. 2 ст. 26 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» договір оренди припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; приватизації об'єкта оренди орендарем (за участю орендаря); банкрутства орендаря; загибелі об'єкта оренди; ліквідації юридичної особи, яка була орендарем або орендодавцем.

Згідно імперативних вимог ч. 1 ст. 26 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» одностороння відмова від договору оренди не допускається.

Зазначена заборона носить категоричний характер та не залежить як від суті порушення сторонами умов договору оренди, так і від сторони, від якої власне і виходить відмова від договору.

Листом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області № 11-06-05-09990 від 09.10.2012 року оформлено саме односторонню відмову від договору оренди № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року.

Окрім того, згідно істотних умов вказаного договору оренди, зокрема, п. 10.6, визначено можливість розірвання договору за ініціативою однієї з сторін за рішенням суду.

Зазначена умова договору кореспондується з ч. 3 ст. 26 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», згідно якої на вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірвано за рішенням суду у разі невиконання сторонами своїх зобов'язань та з інших підстав, передбачених законодавчими актами України. З огляду на те, що своєчасне та повне внесення орендної плати відноситься до основних обов'язків орендаря (ч. 3 ст. 18 вищезгаданого Закону), невиконання останнім таких договірних зобов'язань може бути підставою для дострокового розірвання договору оренди виключно в судовому порядку, або за погодженням сторін, інші підстави в такому випадку не виникають.

З урахуванням вищенаведеного суд вважає, що дострокове розірвання договору оренди державного та комунального майна можливо виключно в судовому порядку, або за погодженням сторін.

Приймаючи до уваги вищенаведене, а саме те, що вищевказаний договір оренди не припинено, строк чинності останнього спливає 21.08.2013 року, суд вважає позовні вимоги про зобов'язання відповідача повернути об'єкт оренди за договором № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року без вимог про розірвання такого договору є безпідставними і такими, що не підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «Донецька консалтингова компанія «РУТА» неустойки у розмірі 6 538,50 грн., суд зазначає наступне.

Листом від 20 листопада 2012 року № 11-06-05-11727 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області звернулося до відповідача з вимогою про сплату неустойки на підставі ст. 785 Цивільного кодексу України. Так, станом на 12.11.2012 року заборгованість з неустойки склала 6 538,50 грн. (а.с. 26-27).

Відповідно до ч.2 ст. 785 Цивільного кодексу України, якщо наймач не виконує обов'язку щодо повернення речі, наймодавець має право вимагати від наймача сплати неустойки у розмірі подвійної плати за користування річчю за час прострочення.

Отже, з наведеної норми закону вбачається, що наймодавець має право вимагати від наймача сплати неустойки за умов не виконання останнім обов'язку щодо повернення речі.

Як вже було зазначено вище, обов'язок орендаря щодо повернення об'єкту оренди виникає в разі припинення (розірвання договору оренди, закінчення строку його дії та відмови від його продовження або банкрутства орендаря) договору оренди.

Враховуючи те, що договір оренди № 4431/2010 від 27 серпня 2010 року не було розірвано, а ні в судовому порядку, а ні за погодженням сторін, строк дії останнього до 21 серпня 2013 року включно, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача обов'язку щодо повернення орендованого майна. Як наслідок в позивача відсутнє право вимагати від наймача сплати неустойки.

Приймаючи до уваги наведене, суд вважає позовні вимоги в цій частині необґрунтованими і такими, що не підлягає задоволенню.

У відповідності до ст.ст. 71, 86 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Згідно із ч. 2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

З урахуванням встановлених обставин, суд дійшов висновку про часткове задоволення вимог Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області.

Відповідно до ст. 94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 112, 159, 160, 161, 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області до товариства з обмеженою відповідальністю «Донецька консалтингова компанія «РУТА» про зобов'язання повернути орендоване державне майно та стягнення заборгованості за адміністративним договором по орендній платі у розмірі 8 744,05 грн., пені у розмірі 170,53 грн., штрафу у розмірі 874,41 грн., неустойки у розмірі 6 538,50 грн., що разом складає 16 327,49 грн. - задовольнити частково.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Донецька консалтингова компанія «РУТА» (ЄДРПОУ 36102360) на користь Державного бюджету (р/р 31111093700075, МФО - 834016, код бюджетної класифікації - 22080200, отримувач ГУДКСУ у Донецькій області, ЄДРПОУ 37803368) заборгованість з орендної плати у розмірі 8 744 (вісім тисяч сімсот сорок чотири) грн. 05 коп., штраф у розмірі 874 (вісімсот сімдесят чотири) грн. 41 коп. та пеню у розмірі 170 (сто сімдесят) грн. 53 коп.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошено її вступну та резолютивну частини 14 січня 2013 року.

Постанова виготовлена у повному обсязі 17 січня 2013 року.

Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 КАС України, і може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд у порядку, визначеному статтею 186 КАС України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Лазарєв В.В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2013
Оприлюднено23.01.2013
Номер документу28738238
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0570/17730/2012

Ухвала від 14.02.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Л.В.

Ухвала від 07.02.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Л.В.

Ухвала від 14.02.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Л.В.

Ухвала від 07.02.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ястребова Л.В.

Постанова від 14.01.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

Ухвала від 29.12.2012

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Лазарєв В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні