У Х В А Л А 21 грудня 2012 року Справа № 0670/8294/12 Категорія 8.3.2 Житомирський окружний адміністративний суд у складі: Головуючого судді: Липи В.А. при секретарі: Заріцькій О.В. розглянувши у відкритому судовому засідання в м. Житомирі адміністративну справу за позовом Новоград-Волинської об'єднаної державної податкової інспекції Житомирської області державної податкової служби до Міського об'єднання громадян "Громадська ініціатива " Вибір" про припинення юридичної особи, - в с т а н о в и в : Новоград-Волинська об'єднана державна податкова інспекція Житомирської області Державної податкової служби звернулася до адміністративного суду з позовом, в якому посилаючись на вимоги статті 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" просила припинити юридичну особу - Міського об'єднання громадян "Громадська ініціатива " Вибір". У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити в повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві. Представник відповідача в судове засідання не з'явився. На адресу суду повернувся конверт з відміткою "За закінченням терміну зберігання". Відповідно до ч. 11 ст. 35 КАС України, вважається про час і місце судового засідання повідомлений належним чином, з огляду на те, що у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином. Заслухавши пояснення представника заявника та дослідивши наявні матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає залишенню без розгляду з наступних підстав. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), справа адміністративної юрисдикції (далі - адміністративна справа) - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Суб'єкт владних повноважень, згідно із пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України, - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Пунктом 5 частини 2 статті 17 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно - правові спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України. Відповідно до ст. 48 КАС України, органи державної влади, інші державні органи, їхні посадові та службові особи наділені адміністративною процесуальною дієздатністю, тобто здатністю особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов'язки. Дієздатність особи випливає із здатності мати процесуальні права та обов'язки в адміністративному судочинстві, тобто з адміністративної процесуальної правоздатності. Згідно зі пп.. 20.1.12 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби мають право у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання. Частина 2 статті 3 Господарського кодексу України передбачає, що господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність). Тобто, суб'єкт підприємництва це той хто здійснює господарську діяльність з метою отримання прибутку, у свою чергу, особа, що здійснює некомерційну господарську діяльність не є суб'єктом підприємницької діяльності. Як вбачається із доданої до матеріалів позову довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, відповідач є об'єднанням громадян, вид діяльності - діяльність громадських організацій. Згідно зі ст. 3 Закону України "Про об'єднання громадян", громадською організацією є об'єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів. Статтею 10 вказаного Закону передбачено, що об'єднання громадян мають право на добровільних засадах засновувати або вступати між собою в спілки (союзи, асоціації тощо), утворювати блоки та коаліції, укладати між собою угоди про співробітництво і взаємодопомогу. Створення і легалізація спілок об'єднань громадян, порядок їх діяльності та ліквідації здійснюються відповідно до цього Закону. Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України "Про об'єднання громадян", для виконання статутних завдань і цілей зареєстровані об'єднання громадян, їх спілки можуть безпосередньо здійснювати необхідну господарську діяльність без мети отримання прибутку, а також господарську та іншу комерційну діяльність шляхом утворення госпрозрахункових установ і організацій із статусом юридичної особи, заснування підприємств у порядку, встановленому законом. Таким чином, проаналізувавши положення діючого законодавства, можна зробити висновок, що об'єднання громадян, їх спілки, хоча і можуть здійснювати деякі види господарської діяльності, вони з огляду на свою неприбутковість та мету утворення в жодному випадку не є суб'єктами підприємницької діяльності. Податкові органи мають право звертатися до суду з позовами про припинення саме суб'єкта підприємницької діяльності, проте законодавством не передбачено повноважень податкових органів звертатися з такими позовами у відношенні інших юридичних осіб, в тому числі об'єднань громадян - громадських організацій. Крім того, необхідно зазначити, що особливості створення, функціонування та припинення діяльності політичних партій та громадських організацій регулюються спеціальним законодавством України, яким, у даному випадку, є Закон України "Про об'єднання громадян" № 2460-XII від 16.06.1992 року. Відповідно до статті 14 Закону України "Про об'єднання громадян", легалізація (офіційне визнання) об'єднань громадян є обов'язковою і здійснюється шляхом їх реєстрації або повідомлення про заснування. Діяльність об'єднань громадян, які нелегалізовані або примусово розпущені за рішенням суду, є протизаконною. У випадку реєстрації об'єднання громадян набуває статус юридичної особи. Дані реєстрації включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців шляхом внесення відповідного запису в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Легалізація громадської організації здійснюється відповідно Міністерством юстиції України, місцевими органами державної виконавчої влади, виконавчими комітетами сільських, селищних, міських Рад народних депутатів. Про легалізацію (офіційне визнання) об'єднання громадян легалізуючий орган повідомляє у засобах масової інформації. Згідно зі ч. 1 ст. 19 Закону України "Про об'єднання громадян", припинення діяльності об'єднання громадян може бути проведено шляхом його реорганізації або ліквідації (саморозпуску, примусового розпуску). Стаття 32 Закону України "Про об'єднання громадян" передбачає, що за поданням легалізуючого органу або прокурора рішенням суду об'єднання громадян примусово розпускається (ліквідується) у випадках: вчинення дій, передбачених статтею 4 цього Закону; систематичного або грубого порушення вимог статті 22 цього Закону; продовження протиправної діяльності після накладення стягнень, передбачених цим Законом; зменшення кількості членів політичної партії до числа, коли вона не визнається як така. Тобто, законодавством України не передбачено повноваження податкового органу на звернення до суду із позовом про припинення юридичної особи - об'єднання громадян (громадської організації) на підставі положень Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців". З огляду на викладене, суд вважає, що Новоград-Волинська об'єднана державна податкова інспекція Житомирської області Державної податкової служби в спірних правовідносинах не наділена здатністю, тобто, правом звертатися до суду з таким позовом, а відтак і не має адміністративної процесуальної дієздатності. Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 155 КАС України, суд своєю ухвалою залишає позовну заяву без розгляду, якщо позовну заяву подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності. На підставі викладено та керуючись ст.ст. 155, 165, 186, 254 КАС України, суд у х в а л и в : Позовну заяву Новоград-Волинської об'єднаної державної податкової інспекції Житомирської області державної податкової служби до Міського об'єднання громадян "Громадська ініціатива " Вибір" про припинення юридичної особи залишити без розгляду. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом п'яти днів з дня проголошення ухвали. Якщо ухвалу було постановлено у письмовому провадженні або без виклику особи, яка її оскаржує, апеляційна скарга подається протягом п'яти днів з дня отримання копії ухвали. Головуючий суддя В.А. Липа
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2012 |
Оприлюднено | 24.01.2013 |
Номер документу | 28771367 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні