Рішення
від 22.01.2013 по справі 28пд/5014/3092/2012
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел. 55-17-32


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

22.01.13 Справа № 28пд/5014/3092/2012

Суддя Семендяєва І.В., при секретарі судового засідання Мартинцевій Н.М., розглянувши матеріали за позовом

Прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради , м. Луганськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю «АНТЕ», м. Луганськ

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему у м. Луганськ Луганської області, м. Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 за № 040840200109

за участю представників сторін:

від заявника: Трофименко П.В., посвідчення № 008305 від 09.10.2012, старший прокурор відділу;

від позивача: Бабкіна Н.В., довіреність № И01/03-31/1775/0/2-12 від 19.03.2012, головний спеціаліст-юрисконсульт відділу контрольно-юридичної роботи Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів;

від відповідача: Стрілець А.А., представник за довіреністю б/н від 12.12.2012;

від третьої особи: представник не прибув.

суть спору: Прокурор м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до ТОВ «АНТЕ» про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 № 040840200109, а саме:

- викласти п. 8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3»;

- доповнити п. 4 розділу «Об'єкт оренди» договору новим абзацом наступного змісту: «На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 № 040840200109, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1590840 (один мільйон п'ятсот дев'яносто тисяч вісімсот сорок) грн. 95 коп. Після набрання чинності цим договором про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 № 040840200109, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, в тому числі коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки визначаються (змінюються) згідно рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10 або згідно іншого нормативно-правового рішення, прийнятого замість вказаного, органом, уповноваженим орендодавцем, про що вказаний орган надає відповідну довідку орендарю у тижневий термін після звернення орендаря до вказаного органу»;

- доповнити п. 16 розділу «Орендна плата» договору новим абзацом наступного змісту: «На момент укладання цього договору про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 № 040840200109, розмір річної орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, складає - 47725 (сорок сім тисяч сімсот двадцять п'ять) грн. 23 коп.»;

- датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.

Внесення вказаних змін прокурор обґрунтовує положеннями Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011. Направлену позивачем пропозицію внести зміни до договору оренди землі відповідач відхилив, що стало підставою для звернення прокурора з даним позовом.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив про те, що він надав відповідь позивачу на його пропозицію внести зміни до договору оренди землі. Так, відповідач частково погодився з вимогами ради, а саме щодо викладення п. 8 договору в новій редакції, тому в цій частині позову відповідач просить припинити провадження у справі. Щодо інших вимог позову відповідач зазначив те, що згідно постанови Ленінського районного суду м. Луганська від 29.12.2008 у справі № М-790/2008 зобов'язано Управління нерухомим майном Луганської міської ради видавати відповідні довідки за користування землею, зазначивши в них коефіцієнт функціонального використання 1,2 як для земель промисловості. На виконання даної постанови відповідачу кожний рік видаються довідки про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати, який складає 763 618 грн. 55 коп. Відповідач вважає, що лист Управління Держкомзему у м. Луганськ Луганської області, на який посилається позивач в обґрунтування розміру нормативної грошової оцінки, має інформативний характер та оформлений з порушенням ст. 23 Закону України "Про оцінку земель". Відповідач також вважає, що пропонована редакція п. 4 договору суперечить ст. 30 Закону України "Про оренду землі", оскільки передбачає зміну нормативної грошової оцінки землі в односторонньому порядку.

У поясненні від 22.01.2013 відповідач зазначив про те, що він погоджується з внесенням змін до спірного договору в частині викладення п. 8 в новій редакції, яка пропонована прокурором; в іншій частині позову відповідач просить відмовити у задоволенні цих вимог.

Заявою б/н та без дати прокурор зменшив позовні вимоги і просить внести зміни до договору оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 № 040840200109, виклавши п. 8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3».

Дана заява підписана також і позивачем.

Оскільки зменшення позовних вимог є правом позивача, в тому числі заявника позову, згідно приписів ст. 22 ГПК України, суд приймає дану заяву прокурора та позивача та розглядає вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 № 040840200109, виклавши п. 8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3».

Дані вимоги прокурором обґрунтовані положеннями пункту 288.5 статті 288 Кодексу, яким встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 04.12.2012 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Управління Держкомзему у м. Луганськ Луганської області.

Третя особа у поясненні від 04.01.2013 № 0015/4-2-14 зазначила те, що будь-яка інформація щодо застосування коефіцієнту функціонального використання Кф = 1,2 «землі промисловості» відносно спірної земельної ділянки відсутня. Як вказує третя особа, постановою Ленінського районного суду м. Луганська від 29.12.2008 було зобов'язано Управління нерухомим майном Луганської міської ради видавати довідку для розрахунку орендної плати; надання довідки для розрахунку орендної плати до повноважень Управління Держкомзему у м. Луганськ Луганської області не входить. При укладанні спірного договору використовувалась нормативна грошова оцінка земель м. Луганська, яка була затверджена рішенням Луганської міської ради від 21.12.2000 № 22/4, при цьому застосовувався коефіцієнт функціонального використання Кф = 2,5, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складала 317 633 грн. 34 коп. Станом на 2012 рік для складання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку використовується нормативна грошова оцінка земель м. Луганська, яка затверджена рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10. Для спірної земельної ділянки станом на 2012 рік застосовується коефіцієнт функціонального використання Кф = 2,5, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1 590 840 грн. 95 коп.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін та прокурора, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області

в с т а н о в и в:

Сторонами у справі укладено договір оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 за № 040840200109, за умовами якого орендодавець (позивач) на підставі рішення Луганської міської ради від 26.01.2006 за № 40/47 та рішення Луганської міської ради від 27.12.2006 № 12/26 надає, а орендар (відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку під розміщену будівлю битовки, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Ломоносова, 98ж.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2815 га.

Згідно п. 4 договору на момент укладання договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 317 633 грн. 34 коп., а нормативна грошова оцінка земельної ділянки без застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки становить 127 052 грн. 21 коп.

Відповідно до п. 8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях, збільшеного на коефіцієнт 2,5, тобто 250% земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди землі, у гривнях.

У п. 16 договору сторони передбачили, що на момент укладання договору розмір орендної плати у гривнях, згідно мети використання земельної ділянки, визначеної рішенням Луганської міської ради від 26.01.2006 № 40/47, становить - 7940 грн. 83 коп.

Договір укладено терміном на 49 років.

Відповідно ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади безпосередньо або через органи самоврядування, в межах їх повноважень, визначених законом, шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України „Про прокуратуру" при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.

Статтею 36-1 Закону України „Про прокуратуру" визначено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.

У відповідності до ст. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.16 Закону України „Про оренду землі" та ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 Земельного кодексу України).

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.

Загальні підстави внесення змін до договору визначені у Цивільному кодексі України, ст. 651 якого визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач виявив намір внести зміни до укладеного договору оренди землі від 28.09.2007, які розглядаються судом. Відповідна пропозиція позивачем було направлена відповідачу листом № 01/03-13/3550/0/2-12 від 11.06.2012 /а.с. 19-22/.

Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

У зв'язку з тим, що з 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, прокурор обґрунтовано посилається на положення статей 274 та 288 цього Кодексу, якими врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме:

- розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288);

- ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (ст. 274).

Відповідно до ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, справляння плати за землю, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства.

За таких обставин, суд вважає обґрунтованою пропозицію прокурора про внесення змін до п. 8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3».

Суд також враховує про те, що позивач зробив належну пропозицію відповідачу про внесення змін у діючий спірний договір.

З метою приведення спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність з вимогами чинного законодавства України та чинних нормативно-правових актів Луганської міської ради, за підписом Луганського міського голови було надіслано відповідачу цю пропозицію про внесення змін до договору № И01/03-13/3550/0/2-12 від 16.08.2012, а також проект договору про внесення змін. В даному листі зазначено, що у разі згоди з пропозиціями в подальшому буде прийматися відповідне рішення Луганської міської ради.

Відповідно до п. 33 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та нотаріально посвідчується. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюються або припиняються з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Отже, зміни до договору, внесення яких судом визнані обґрунтованими, набирають сили з моменту набрання законної сили рішенням суду.

За таких обставин, позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню у повному обсязі (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог), враховуючи наведені приписи чинного законодавства України. Відповідач щодо внесення цих змін до договору оренди землі не заперечує.

Відповідно до ст.ст.44,49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір стягується з відповідача в дохід Державного бюджету України, оскільки прокурор у відповідності до Закону України «Про судовий збір» звільнений від його сплати.

При вирішенні розміру судового збору, який покладається на відповідача, суд виходить з того, що первинно заявленими вимогами прокурора було винесення змін відносно 3 пунктів договору, судом розглядалась вимога прокурора про внесення змін до одного пункту договору (з урахуванням його заяви про зменшення позовних вимог), тому на відповідача покладається судовий збір у розмірі пропорційному від кількості розглянутих пунктів договору. Питання про повернення судового збору в частині зменшення позовних вимог (за 2 пункти) відповідно до приписів ст. 7 Закону України «Про судовий збір» судом не вирішується, оскільки прокурор звільнений від сплати судового збору при зверненні до суду з позовами.

У судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області

В И Р І Ш И В:

1. Позов Прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «АНТЕ» про внесення змін до договору оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 за № 040840200109 задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 28.09.2007, державна реєстрація від 31.03.2008 № 040840200109, який укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю «АНТЕ» та Луганською міською радою, відносно земельної ділянки площею 0,2815 га під розміщену будівлю битовки за адресою: м. Луганськ, вул. Ломоносова, 98ж, які набирають сили з моменту набрання законної сили рішенням суду, а саме:

- викласти п. 8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку збільшеного на коефіцієнт 3».

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «АНТЕ», м. Луганськ, вул. Чєлюскінцев, 92а, ідентифікаційний код 32539064, в доход Державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, МФО 804013, код отримувача 37991503, одержувач - УДКСУ у м. Луганську, банк - ГУ ДКСУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22030001, символ 206, судовий збір у сумі 357 грн. 67 коп., видати наказ Ленінській МДПІ у м. Луганськ.

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення: 25.01.2013

Суддя І.В. Семендяєва

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення22.01.2013
Оприлюднено28.01.2013
Номер документу28825693
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —28пд/5014/3092/2012

Рішення від 22.01.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 20.12.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 04.12.2012

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні