Головуючий у 1 інстанції - Качуріна Л.С.
Суддя-доповідач - Нікулін О.А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2013 року справа №2а/1270/8049/2012 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Нікуліна О.А.
суддів: Лях О.П., Попова В.В.
при секретарі судового засідання: Гуринович А.Б.
за участю:
позивача: не з'явився
представника відповідача 1: не з'явився
представника відповідача 2: Мітасьової О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2012 року у справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства «Краснодонське АТП-10914» до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання дій протиправними, скасування постанови та розпорядження, -
В С Т А Н О В И В :
У жовтні 2012 року позивач звернувся з адміністративним позовом до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання дій протиправними, скасування постанови та розпорядження.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2012 року позов задоволено частково.
Суд першої інстанції визнав дії Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо винесення постанови №348-ДО-1-Е про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів від 15 серпня 2012 року та розпорядження №ДО-1-Е від 15 серпня 2012 року, протиправними, скасував постанову №348-ДО-1-Е про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів від 15 серпня 2012 року, винесену уповноваженою особою Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Серафімовою Л.Є., визнав дії Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо направлення скарги на постанову №348-ДО-1-Е про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів від 15 серпня 2012 року до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку неправомірними.
З постановою суду першої інстанції не погодилося Територіальне управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та звернулося з апеляційною скаргою на неї, в якій зазначено, що суд першої інстанції порушив норми матеріального та процесуального права внаслідок чого неправильно вирішив справу, вважає, що постанова підлягає скасуванню.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції правильно встановив правовідносини між сторонами по справі, застосував відповідні норми матеріального та процесуального права та виходив з наступного.
Позивач - суб'єкт господарювання юридична особа Публічне акціонерне товариство «Краснодонське АТП-10914» (надалі - ПАТ «Краснодонське АТП-10914», позивач), створене згідно наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Луганській області від 22.12.1995 року №1619 шляхом перетворення державного Краснодонського автотранспортного підприємства №10914 Луганського територіального промислового об'єднання автомобільного транспорту України в відкрите акціонерне товариство «Крснодонське ПТП-10914» відповідно до Указу Президента України «Про заходи по забезпеченню прав громадян на використання приватизаційних майнових сертифікатів» від 26.11.1994 року №699/94. Ідентифікаційний номер юридичної особи 03113236, адреса місцезнаходження: 94405, Луганська область, м. Краснодон, проспект 60-річчя СРСР, будинок 2, діє на підставі Статуту нової редакції, затвердженого зборами акціонерів ВАТ «Краснодонське АТП-10914», протокол №1 від 30 березня 2012 року, зареєстрованого державним реєстратором Краснодонської міської ради Луганської області 27.04.2012 року, номер запису 13871050019000432.
Позивач є учасником ринку цінних паперів в Україні та є суб'єктом Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» 30 жовтня 1996 року №448.
17.01.2012 року уповноважена особа Комісії - начальник Луганського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку - голова ліквідаційної комісії Луганського територіального управління ДКЦПФР Казакова О.І. винесла розпорядження №89-ЛУ, яким зобов'язала позивача у термін до 17 травня 2012 року усунути порушення чинного законодавства про цінні папери, а саме: привести статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», а також подати до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (територіального управління) пакет документів згідно з вимогами чинного законодавства, та в цей же термін інформувати про виконання розпорядження (а.с.58).
30 березня 2012 року на виконання зазначеного розпорядження позивачем було проведено загальні збори акціонерів, внесених в перелік акціонерів ВАТ «Краснодонське АТП-10914», на порядок денний якого були винесені, зокрема, і питання внесення змін до статуту у зв'язку з приведенням його у відповідність до Закону України «Про акціонерні товариства», затвердження положень про директора, про загальні збори, про Наглядову раду, про Ревізійну комісію та інші (а.с.109-114 протокол №1 від 30 березня 2012 року).
27 квітня 2012 року Статут у новій редакції, затверджений зборами акціонерів ВАТ «Краснодонське АТП-10914», згідно протоколу №1 від 30 березня 2012 року, був зареєстрований державним реєстратором Краснодонської міської ради Луганської області, номер запису 13871050019000432 (с.а.116-140).
15 травня 2012 року позивачем було підготовлено заяву про заміну свідоцтва (свідоцтв) про реєстрацію випуску (випусків) емісійних цінних паперів у зв'язку зі зміною найменування емітента, за встановленою формою (додаток 10) (а.с.108).
Реєстрація заяви засвідчується книгою реєстрації вихідної кореспонденції ПАО «Краснодонське АТП-10914» за 2008-2012 роки №1/395-3 (а.с.104-105).
15 травня 2012 року позивачем на адресу Донбаського територіального управління Національної Комісії по цінним паперам та фондовому ринку була направлена довідка, згідно якої повідомлено про проведення загальних зборів акціонерів 30.03.2012 року, а також про заходи, що передували проведенню загальних зборів, а саме: 20.02.2012 року в Бюлетені «Цінні папери» №31 опубліковане повідомлення про проведення загальних зборів (а.с.142), а, 18.02.2012 року таке повідомлення було розміщено на сторінці в мережі інтернет (krasnodonskeatp10914.pat.ua) (а.с.143).
Згідно опису вкладення цінного листа від 15 травня 2012 року на ім'я Донбаського територіального управління Національної Комісії по цінним паперам та фондовому ринку: 83023, м. Донецьк, вул. Ходаковського, 5, було відправлено наступну кореспонденцію: 1) заяву про заміну свідоцтва про реєстрацію випуску акцій (додаток 10); 2) протокол загальних зборів акціонерів, підписаний головою та секретарем; 3) нотаріально засвідчену копію Статуту у новій редакції; 4) Оригінал свідоцтва про реєстрацію випуску акцій; 5) копію публікації повідомлення про проведення загальних зборів акціонерів товариства; 6) довідку про персональне повідомлення акціонерів товариства про проведення загальних зборів; 7)супровідний лист. (а.с.144).
Згідно листа Луганської дирекції «Центр поштового зв'язку №9» від 14.11.2012 року №103, направленого на адресу заступника начальника управління - начальника відділу нагляду за учасниками ринку цінних паперів у Луганській області Донбаського територіального управління НКЦПФР, щодо розшуку рекомендованого листа №9440500194742, яким позивач направив відповідачу1 інформацію про виконання розпорядження №89-ЛУ від 17.01.2012 року, рекомендований лист №9440500194742 був відправлений з ВПЗ Краснодон-5, 94405, 25.05.2012 року у рекомендованому мішку №9440500251940. Згідно результатів пошукової системи рекомендований лист №9440500194742 дійшов до ВПЗ Донецьк-23, 83023, 26.05.2012р., та не вручений. Стосовно пояснень про невручення слід звернутись до відділення поштового зв'язку Донецьк-23 індекс 83023.
Суд правильно вважав, що представлені позивачем суду письмові докази засвідчують про виконання ним вимог розпорядження №89-ЛУ від 17.01.2012 року уповноваженої особи Комісії - начальника Луганського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку - голова ліквідаційної комісії Луганського територіального управління ДКЦПФР Казакової О.І.
15 серпня 2012 року уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку - начальник Донбаського територіального управління Комісії Серафимова Л.Є. винесла постанову №348-ДО-1-Е про застосування до позивача фінансової санкції у розмірі 17000 грн. (а.с.11).
Також, 15 серпня 2012 року уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку - начальник Донбаського територіального управління Комісії Серафимова Л.Є. винесла розпорядження №302-ДО-1-Е яким у термін до 15 лютого 2013 року зобов'язала позивача усунути порушення чинного законодавства про цінні папери, а саме: привести статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», а також подати до Комісії пакет документів згідно з вимогами чинного законодавства, та в цей же термін інформувати про виконання наданого розпорядження (а.с.12).
29 серпня 2012 року позивач звернувся зі скаргою (вих.№1/499-5) на постанову №348-ДО-1-Е та розпорядження №302-ДО-1-Е до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, та просив розглянути її в найкоротший термін, додавши до скарги докази виконання приписів Закону України «Про акціонерні товариства» відповідно до розпорядження №89-ЛУ від 17.01.2012 року (а.с.29-36).
01 вересня 2012 року уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку - начальник Донбаського територіального управління Комісії Серафимова Л.Є. склала акт №348-ДО-1-Е, згідно якого вона встановила порушення позивачем п.5розділу 17 Закону України «Про акціонерні товариства», а саме не приведення статуту та внутрішніх положень товариства у відповідність з нормами цього закону. У зв'язку з цим виносилось розпорядження №89-ЛУ від 17.01.2012 року уповноваженої особи Комісії, але доказів, що підтверджують виконання розпорядження не надано (а.с.93).
26 вересня 2012 року начальник Донбаського територіального управління Комісії Серафимова Л.Є. листом №03/01/5-09/4701/12 від 26.09.2012 року повідомила позивача, що на адресу Донбаського територіального управління Комісії 21.09.2012 року надійшов лист від Центрального апарату НКЦПФР з копією його скарги на постанову №348-ДО-1-Е від 15.08.2012 року, та оскільки згідно п.2 розділу ХV Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням комісії від 11.12.2007 року №2272, постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів може бути оскаржено до Комісії, щодо якої її винесено, протягом десяти днів з дати винесення постанови, скарга до розгляду не приймається (а.с.37).
Відповідно ст.47 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» від 23 лютого 2006 року N 3480-IV державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, а також інші державні органи у межах своїх повноважень, визначених законом.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначені Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» від 30 жовтня 1996 року448/96-ВР.
Відповідно до ст.2 цього Закону державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється з метою реалізації єдиної державної політики у сфері випуску та обігу цінних паперів та їх похідних, створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства, контролю за прозорістю та відкритістю ринку цінних паперів та ін.
Відповідно до ст.3 цього Закону державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах, як зокрема, прийняття актів законодавства з питань діяльності учасників ринку цінних паперів, регулювання випуску та обігу цінних паперів, прав та обов'язків учасників ринку цінних паперів, здійснення контролю за дотриманням законодавства учасниками ринку цінних паперів та ін.
Державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України, підзвітним Верховній Раді України (ст.6 Закону).
Основними завданнями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, зокрема, є формування та забезпечення реалізації єдиної державної політики щодо розвитку та функціонування ринку цінних паперів та їх похідних в Україні, сприяння адаптації національного ринку цінних паперів до міжнародних стандартів, координація діяльності державних органів з питань функціонування в Україні ринку цінних паперів та їх похідних (ст.7 Закону).
Відповідно до ст.8 цього Закону Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема, накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.
Порядок та строки розгляду Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) справ про порушення посадовими особами та юридичними особами вимог законодавства на ринку цінних паперів встановлений Правилами розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій (далі - Правила), затвердженими Рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 11 грудня 2007 року N 2272, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12 лютого 2008 р. за N 120/14811.
Згідно п.2 розділу 1 Правил метою цих Правил є забезпечення дотримання учасниками ринку цінних паперів вимог законодавства на ринку цінних паперів, захисту прав учасників ринку цінних паперів.
Згідно п.4 розділу І Правил завданням провадження у справах про правопорушення є своєчасне, повне й об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності із законодавством, забезпечення виконання винесеного рішення, а також виявлення причин та умов, що сприяють учиненню правопорушень, і запобігання правопорушенням.
Згідно п.5 розділу 1 Правил уповноважені особи Комісії в межах своїх повноважень зобов'язані в кожному випадку виявлення правопорушення вжити всіх необхідних заходів для документального закріплення факту правопорушення, всебічно, повно та об'єктивно дослідити обставини справи, а також своєчасно застосувати передбачені законодавством санкції.
Згідно п.1 розділу ІІІ Правил визначено, що справа про правопорушення може бути порушена тільки в тому разі, якщо є достатні дані, які вказують на наявність правопорушення.
Згідно п.2 розділу ІІІ Правил визначено, що справу про правопорушення не може бути порушено, а порушена справа підлягає закриттю:
- за відсутності факту вчинення правопорушення;
- за відсутності складу правопорушення;
- якщо справа не підлягає розгляду Комісією;
- у разі закінчення на дату розгляду справи про правопорушення строків, передбачених законом;
- наявність по тому самому факту не скасованої постанови уповноваженої особи, рішення суду;
- у разі скасування державної реєстрації або визнання банкрутом юридичної особи, щодо якої порушено справу про правопорушення;
- у разі скасування законодавчого акта, який встановлює відповідальність за правопорушення;
- за наявності за даним фактом порушеної справи про правопорушення щодо особи, яка притягується до відповідальності.
Згідно п.3 розділу ІІІ Правил визначено, що уповноважена особа Комісії розглядає справу про правопорушення та виносить рішення за справою у точній відповідності із законодавством та оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному дослідженні всіх обставин справи.
Заперечуючи проти позову відповідач №1 не навів суду доказів, що видаючи постанову №348-ДО-1-Е та розпорядження №302-ДО-1-Е, а відповідач №2 не навів суду доказів, що спрямовуючи скаргу позивача Донбаського територіального управління Комісії, діяли у спосіб, визначений законами України та обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мали значення для вчинення відповідачами вчинених ними дій.
Відповідачами не враховані вказані обставини.
21 листопада 2012 року, під час розгляду справи в су3ду першої інстанції представник відповідача №1 надав розпорядження від 06 листопада 2012 року №85-ДО-1-Е, яким уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку - начальник Донбаського територіального управління Комісії Серафимова Л.Є. скасувала розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери №302-ДО-1-Е від 15.08.2012 року, винесену у відношення позивача.
В обґрунтування вказаного рішення відповідачем №1, зокрема, зазначено, що при аналізі документів, доданих позивачем до позовної заяви, було встановлено, що 30.03.2012 року загальними зборами Товариства було затверджено нову редакцію статуту, який зареєстрований державним реєстратором 27.04.2012 року та внутрішні положення: про директор, про загальні збори акціонерів, про Наглядову Раду, про ревізійну комісію, тобто до винесення розпорядження №302-ДО-1-Е від 15.08.2012 року, а отже на момент винесення розпорядження в діях Товариства склад правопорушення був відсутній.
Суд правильно вважав, що позовна заява підлягає задоволенню частково, оскільки відповідачем №1 відмінено розпорядження №302-ДО-1-Е від 15.08.2012 року з мотивів визнання факту відсутності в діях позивача правопорушення на ринку цінних паперів.
Відповідно до ст. 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь.
Відповідно до ст.3 Закону України «Про звернення громадян» скарга - це звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб.
Загальний порядок розгляду скарг встановлений ст.7 Закону України «Про звернення громадян», відповідно до якої звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов'язковому прийняттю та розгляду.
Забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні погляди, партійну належність, стать, вік, віросповідання, національність громадянина, незнання мови звернення.
Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об'єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п'яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз'ясненнями.
Забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються.
Одержавши скаргу позивача як відповідач №2 так і відповідач №1 діяли не у спосіб, визначений діючим в України законодавством, необґрунтовано, не розсудливо, тобто неприпустимо з погляду вимоги Закону України «Про звернення громадян», логіки та загальноприйнятих моральних стандартів, оскільки безпідставно не були враховані фактичні обставини, викладені у скарзі та додані до неї докази, що повністю підтверджують доводи скаржника, формально пославшись на те, що постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів може бути оскаржено до Комісії, щодо якої її винесено, лише протягом десяти днів з дати винесення такої постанови.
Відповідач №1 та відповідач №2 діяли не у спосіб, який визначений чинним законодавством України, не добросовісно і не розсудливо, що дає суду підстави для висновку про протиправність їх дій.
З урахуванням викладеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дотримався норм матеріального та процесуального права під час вирішення справи, тобто відсутні підстави для скасування або зміни судового рішення.
Керуючись ст. 198, 200, 205, 206 КАС України, суд ,-
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2012 року у справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства «Краснодонське АТП-10914» до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання дій протиправними, скасування постанови та розпорядження - залишити без задоволення.
Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2012 року - залишити без змін.
Ухвала за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Вищого Адміністративного суду України протягом 20 днів.
Ухвала у повному обсязі складена 23 січня 2013 року.
Колегія суддів О.А.Нікулін
О.П.Лях
В.В.Попов
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2013 |
Оприлюднено | 28.01.2013 |
Номер документу | 28838711 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Нікулін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні