Справа № 2014/3814/2012
Провадження № 2/621/79/13
РІШЕННЯ
Іменем України
29.01.2013 року м. Зміїв
Зміївський районний суд Харківської області
в складі: головуючого Бібіка О.В.,
за участю секретаря судового засідання Онацької В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Зміїв цивільну справу за позовом прокурора Зміївського району Харківської області в інтересах держави в особі Зміївської районної державної адміністрації Харківської області до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки,
в с т а н о в и в:
Прокурор Зміївського району Харківської області в інтересах держави в особі Зміївської районної державної адміністрації Харківської області 24 вересня 2012 року звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1, в якому просив зобов'язати відповідача звільнити самовільно зайняту земельну ділянку площею 79,9 га, розташовану на території Нижньобишкинської сільської ради Зміївського району Харківської області, привести її у придатний для використання стан, та повернути її власнику, а також стягнути з відповідача шкоду заподіяну державі внаслідок самовільно зайнятої земельної ділянки в розмірі 76849,26 грн.
В обґрунтування позову зазначено, що старшим державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель Управління Держкомзему у Зміївському районі ОСОБА_2 проведено перевірку стану додержання вимог земельного законодавства ОСОБА_1
Встановлено, що ОСОБА_3 самовільно зайняв земельну ділянку на території Нижньобишкинської сільської ради Зміївського району Харківської області, площею 79,9 га земель сільськогосподарського призначення, де проводять роботи по вирощуванню сільськогосподарських культур.
В даному випадку ОСОБА_3 порушені вимоги ст. 125 Земельного кодексу України, які передбачають, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації; право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації; приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Вказане підтверджується актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 21 серпня 2012 року; протоколом про адміністративне правопорушення № 000659 від 21 серпня 2012 року; приписом № 002528 від 21 серпня 2012 року; постановою про закриття справи про адміністративне правопорушення № 000216 від 23 серпня 2012року.
На підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963, управлінням з контролю за використанням та охороною земель управління Держкомзему у Зміївському районі Харківської області проведено розрахунок шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття вказаної земельної ділянки, яка становить 76849,26 грн.
Відмова відповідача звільнити самовільно зайняту земельну ділянку обмежує права Нижньобишкинської сільської ради Зміївського району Харківської області, розпоряджатися нею відповідно до законодавства, а її використання без правовстановлюючих документів приводить до ненадходження відповідної плати за землю до місцевого бюджету, чим в кінцевому результаті порушуються інтереси держави.
У наступному, прокурор зменшив позовні вимоги та просив стягнути з відповідача шкоду заподіяну державі внаслідок самовільно зайнятої земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 79,9 га, розташовану на території Нижньобишкинської сільської ради Зміївського району Харківської області в розмірі 76849,26 грн.
В судовому засіданні прокурор та представник Зміївської районної державної адміністрації Харківської області позов підтримали в повному обсязі, підтвердили фактичні обставини, викладені в позовній заяві.
Відповідач ОСОБА_1та його представник ОСОБА_5 в судовому засіданні проти позову заперечували. Стверджували, що підстав для відшкодування ОСОБА_1, шкоди, завданої самовільним зайняттям земельної ділянки не має. Так як,на відповідача не накладено стягнення за адміністративне правопорушення з приводу самовільного зайняття земельної ділянки площею 79,9 га, розташовану на території Нижньобишкинської сільської ради Зміївського району Харківської області. Крім того, саме за заявою ОСОБА_1 порушено кримінальну справу по факту самовільного зайняття вказаної земельної ділянки. Сам відповідач ОСОБА_1 є орендарем земельної ділянки площею 114,9 га на території Нижньобишкинської сільської ради Зміївського району Харківської області відповідно договорів оренди від 04 жовтня 2012 року.
Судом встановлені наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Актом перевірки дотримання вимог законодавства від 21 серпня 2012 року, складеного старшим державним інспектором сільського господарства в Харківській області, було встановлено, що ОСОБА_1 самовільно зайняв земельні ділянки земель запасу площею 79,9 га земель сільськогосподарського призначення на території Нижньобишкинської сільської ради Зміївського району Харківської області, де проводив роботи по вирощуванню сільськогосподарських культур соняшника та проса, що є порушенням ст. ст.125, 126 Земельного кодексу України. /а.с. 10-11/.
Відповідно до припису № 002528 від 21.08.2012 року ОСОБА_1 був встановлений строк для усунення порушень терміном 30 днів /а.с. 12-13/.
Відповідач ОСОБА_1 був повідомлений про необхідність виконання припису до 21 вересня 2012 року. За адресою м. Харків, майдан Свободи, 5, Держпром 1й під»їзд, 7-й поверх Державна інспекція сільського господарства в Харківській області.
Не дивлячись на те, що ОСОБА_1 відмовився від підпису у акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 21 серпня 2012 року та приписі від тієї ж дати, суд прийшов до висновку про належне його повідомлення, так як названі документи містять відомості про пропозицію державного інспектора сільського господарства в Харківській області ОСОБА_2 підписати саме ОСОБА_1 вказані документи, однак він відмовився в присутності свідків ОСОБА_6 та ОСОБА_7 це зробити. ( а.с.10-13)
Доказів того, що даний припис ОСОБА_1 оскаржений в порядку адміністративного судочинства, та скасований позивачем та його представником суду не надано.
Відповідно до ст.. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику
земельної ділянки збитків.
Як убачається із матеріалів справи, прокурор у позовній заяві просив відшкодувати шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, розмір якої визначений та розрахований відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів від 25 липня 2007 року № 963.
Вказана Методика застосовується виключно для розрахунку шкоди, заподіяної внаслідок вчинення дій, зазначених у її назві - визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.
Підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди відповідно до Методики є матеріали справи, які підтверджують факт вчинення правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства).
У п. 4 Методики розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, визначається для всіх категорій земель (крім земель житлової та громадської забудови) як добуток площі самовільно зайнятої земельної ділянки, середньорічного доходу, який можна отримати від використання земель за цільовим призначенням, коефіцієнту функціонального використання земель і коефіцієнту індексації
На підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільно зайнятих земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постанови КМУ від 25.07.2007 року № 963, управління з контролю за використанням та охороною земель управління Держкомзему у Зміївському районі Харківської області проведено розрахунок шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття ОСОБА_1 вказаної земельної ділянки, яка становить 76849,26 грн.
Відповідно до п. 7. вказаної Методики розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу,проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держсільгоспінспекцією та її територіальними органами.
Отже, розрахунок розміру заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття відповідачем земельної ділянки, проведений державним інспектором сільського господарства в Харківській області ОСОБА_2, суд вважає належним доказом /а.с. 14/.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів -відповідні органи виконавчої влади.
Згідно зі ст. 116 ЗК України підставами для набуття права на землю є рішення органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Відповідно до ч. 2 ст. 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до статті 125 цього ж кодексу право власності та право постійного користування на земельну ділянку або право оренди земельної ділянки виникає: після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації; після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Статтею 126 ЗК України, встановлено, що право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою посвідчується актами. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду), або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Статтею 212 ЗК України передбачено, що самовільно зайнята земельна ділянка підлягає поверненню власнику землі або землекористувачу без відшкодування затрат, понесених за час користування ними.
Посилання відповідача та його представника на урахування відсутності преюдиції відповідно до ч. 4 ст. 61 ЦПК України, де вирок у кримінальній справі, що набрав законної сили, або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення обов'язкові для суду, що розглядає справу про цивільно-правові наслідки дій особи, стосовно якої ухвалено вирок або постанову суду, з питань, чи мали місце ці дії та чи вчинені вони цією особою, не може бути прийнято судом до уваги.
Окільки постанова про притягнення до адміністративної відповідальності, винесена державним інспектором сільського господарства в Харківській області, не є постановою суду та не дає підстав для звільнення від доказування.
Відповідно до ч. 4 ст. 60 ЦПК України доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Відповідачем надані належні письмові докази про укладення договорів оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 114, 9 га на території Нижньобишкинської сільської ради Зміївського району Харківської області із кадастровими номерами 6321783000:02:000:0915,6321783000:02:000:0916,6321783000:02:000:0917, 6321783000:02:000:0918 тільки 04 жовтня 2012 року, та зареєстровані вказані договори оренди в управлінні Держкомзему у Зміївському районі Харківської області 12 жовтня 2012 року.
Кадастрові номери орендованих відповідачем земельних ділянок ідентифікують план, схему та конфігурацію орендованих ділянок і свідчать про тотожність із земельною ділянкою, яка описана в додатку до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 21 серпня 2012 року (а.с.38,50-51,60-61,69-70,78-79).
Отже, тільки із 12 жовтня 2012 року відповідач ОСОБА_1 набув право володіти та користуватись даною земельною ділянкою, та її використання не є самовільним використанням ( а.с.46-82).
Відповідно до ст. 25 Закону України «Про охорону земель»Документацією із землеустрою в галузі охорони земель є схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, землеволодінь і землекористувань, що включають заходи еколого-економічної оптимізації використання та охорони земель, удосконалення співвідношення і розміщення земель та сільськогосподарських угідь, систем сівозміни, сінокосо- і пасовищезміни.
Пункт 12 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 7 від 16 квітня 2004 року «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ»чітко роз'яснює, що у випадку самовільного зайняття земельних ділянок, псування, забруднення земель чи вчинення інших порушень земельного законодавства шкода відшкодовується відповідно до статей 2)1, 212 Земельного Кодексу, статей 22, 623, 1166, 1172, 1192 Цивільного Кодексу особами, що її заподіяли.
Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 самовільно зайняв земельну ділянку, внаслідок чого було завдано шкоди державі, тому суд приходить до висновку про обґрунтованість позову та необхідність його задоволення.
Відповідно до ст.. 88 ЦПК України вирішити питання судових витрат.
Керуючись ст. ст. 116, 125, 126, 212 Земельного кодексу України, ст. ст. 10, 11, 60, 208-209, 212-215 ЦПК України, суд,
в и р і ш и в:
Позов прокурора Зміївського району Харківської області в інтересах держави в особі Зміївської районної державної адміністрації Харківської області до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, проживаючого АДРЕСА_1, на користь держави в особі Зміївської районної державної адміністрації Харківської області 76 849 (сімдесят шість тисяч вісімсот сорок дев»ять) грн. 26 коп. шкоди, завданої самовільним зайняттям земельної ділянки сільськогосподарського призначення.
Стягнути з ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, проживаючого АДРЕСА_1, на користь держави судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 49 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Харківської області через Зміївський районний суд Харківської області шляхом подання апеляційної скарги в десятиденний строк з дня його проголошення.
Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя: О.В.Бібік
Суд | Зміївський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2013 |
Оприлюднено | 05.02.2013 |
Номер документу | 29028607 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Зміївський районний суд Харківської області
Бібік О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні