cpg1251 номер провадження справи 24/147/12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.01.13 Справа № 5009/3898/12
м. Запоріжжя
за позовною заявою: Державного підприємства «Василівське лісове господарство» (юридична адреса : 71600 , Запорізька область , Василівський район , м. Василівка , вулиця Лисогорська , 2-г ; фактична адреса : Запорізька область , Василівський район , м. Василівка, провулок Елеваторний , 4 ; код ЄДРПОУ 36973881).
до відповідача : ТОВ «ЗППЗМП «Ресурс - Інвест» ( 69035 , м. Запоріжжя , вулиця Рекордна , 37-Б ; код ЄДРПОУ 22128249).
Третя особа -1 , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача : Приватне підприємство «Транзит» , м. Запоріжжя .
Третя особа -2 , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача : Контрольно - ревізійний відділ в Василівському районі Контрольно - ревізійного управління в Запорізькій області (Запорізька область , м. Василівка ).
Третя особа -3 , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача : Василівська районна державна адміністрація Запорізької області ( 71600 , Запорізька область , м. Василівка , вулиця Чекістів , 4).
Запорізька міжрайонна прокуратура з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері ( повідомлення про вступ у справу від 26.12.2012 р. № 111-2890 вих 12).
про стягнення коштів .
Суддя Азізбекян Т.А.
Представники сторін :
Від прокуратури - Ларін Д.М. ( службове посвідчення № 008916 від 12.10.2012 р.).
Від позивача - Каулько Л.В. ( дов. № 388 від 28.08.2012 р.).
Від відповідача - Сусленкова М.Ю. ( дов. № 208 від 28.11.2012 р.).
Від третьої особи -1 - Лазько В.Г. ( дов. від 04.12.2012 р.).
Від третьої особи -2 - Дребот С.М. ( посвідчення № 293 від 18.07.2012 р.).
Від третьої особи -3 - не прибули .
ВСТАНОВЛЕНО:
Заявлені позовні вимоги про повернення безпідставно отриманих грошових коштів у розмірі 24 825 грн. 27 коп.
Ухвалою від 18.10.2012 р. порушено провадження по господарській справі № 5009/3898/12 , слухання якої було призначено на 28.11.2012 р. о 15-00.
За письмовим клопотанням сторін термін вирішення спору продовжувався згідно із статтею 69 ГПК України .
З метою витребування від сторін додаткових документальних доказів розгляд справи неодноразово відкладався відповідно до вимог статті 77 ГПК України .
Господарський суд з власної ініціативи з метою повного та об'єктивного розгляду господарської справи залучив в якості третіх осіб , що не заявляють самостійних вимог на предмет спору : - Приватне підприємство «Транзит» , м. Запоріжжя ( на стороні відповідача ) ; - Контрольно - ревізійний відділ в Василівському районі Контрольно - ревізійного управління в Запорізькій області , Запорізька область , м. Василівка ( на стороні позивача ) ; - Василівська районна державна адміністрація Запорізької області ( на стороні позивача) .
Представникам сторін , третім особам роз'яснені права та обов'язки передбачені положеннями Господарського процесуального кодексу України .
Відводів складу суду не заявлено .
Представники сторін не наполягали на проведенні звукозапису судового процесу технічними засобами .
В судовому засіданні 23.01.2013 р. господарський суд відповідно до вимог статті 85 ГПК України оголосив вступну і резолютивну частини рішення .
Позивач в обґрунтування позовних вимог посилається на наступні обставини . Контрольно - ревізійним відділом в Василівському районі в термін з 06.09.2011 р. по 08.09.2011 р. ; з 13.09.2011 р. по 14.09.2011 р. , з 20.09.2011 р. по 06.10.2011 р. , з 26.10.2011 р. по 08.11.2011 р. було проведено ревізію фінансово - господарської діяльності ДП «Василівське лісове господарство» за період з 06.09.2011 р. по 08.11.2011 р. ( з 06.09.2011 р. по 08.09.2011 р. , з 13.09.2011 р. по 14.09.2011 р. , з 20.09.2011 р. по 06.10.2011 р. , з 25.10.2011 р. по 08.11.2011 р.). В пункті 7 листа КРВ № 006 -11/1520 від 02.12.2011 р. «Про усунення виявлених ревізією фінансово - господарської діяльності в ДП «Василівське лісове господарство» ревізією дотримання законодавства під час проведення закупівель товарів , робіт і послуг за державні кошти встановлено порушення абзацу 6 пункту 1 статті 17 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. , оскільки комітетом з конкурсних торгів не забезпечено відхилення пропозиції одного з учасників ТОВ «Ресурс - Інвест» чи ПП «Транзит» , так як вони є пов'язаними особами . За результатами ревізії КРВ направив матеріали до суду з метою притягнення голови та членів тендерного комітету до адміністративної відповідальності , провадження у справі було закрито за відсутністю складу адміністративного правопорушення . Для виконання завдань по збільшенню посадки нових лісів в Україні та в області були розроблені відповідно «Програми «Ліси України на 2002 - 2015 роки» ( затверджена постановою КМУ від 29.04.2002 р. № 581) та «Програми «Ліси Запоріжжя» на 2009 - 2015 роки» ( затверджена рішенням обласної Ради від 26.02.2009 р.). Керуючись розпорядженням ОДА від 31.10.2005 р. № 379 «Про передачу лісів держлісгоспам та про створення нових лісів , зелених зон та лісопарків області» , розпорядженням ОДА від 09.01.2003 р. № 4 «Про прискорення передачі земель лісового фонду реформованих колективних сільськогосподарських підприємств держлісгоспам» , розпорядженням ОДА від 23.12.2002 р. № 528 «Про затвердження заходів щодо створення , відновлення і збереження полезахисних смуг і захисних лісонасаджень на 2003 - 2015 роки», згідно статті 57 Земельного Кодексу України та постанови КМУ від 01.03.2007 р. № 303 «Про затвердження Правил відтворення лісів» підприємство виконувало задачі по створенню лісових насаджень та догляд за ними для збільшення лісистості краю. Виконуючи Указ Президента України «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів і зелених насаджень» від 04 листопада 2008 р. , Розпорядження голови обласної державної адміністрації № 112 від 30.03.2011 р. «Про посилення заходів щодо пожежної безпеки в лісових масивах області у 2011 р.» , Розпорядження голови РДА № 227 від 11.04.2011 р. «Про посилення заходів щодо пожежної безпеки в лісових масивах району у 2011 р.» , Розпорядження голови обласної державної адміністрації № 161 від 22.04.2011 р. «Про запобігання виникненню пожеж в області та оперативне на них реагування у 2011 р.» , Розпорядження № 293 від 10.05.2011 р. «Про запобігання виникненню пожеж в районі та оперативне на них реагування у 2011 р.» , державної бюджетної програми створення захисних лісових насаджень та полезахисних лісових смуг ( КПКВ 1901070) ДП «Василівське лісове господарство» необхідно було провести конкурсні торги. За результатами процедури тендерної закупівлі ДП «Василівський лісгосп» був змушений укласти договір з ТОВ «Ресурс - Інвест» про закупівлю товарів ( робіт , послуг) за державні кошти від 30.05.2011 р. № 8 та додаткову угоду щодо закупівлі паливно - мастильних матеріалів на загальну суму 472 500 грн. 00 коп. , при цьому ціна 1 літра дизельного пального та бензину марки А-92 становила 13.00 ( з ПДВ) та 11.00( з ПДВ) , що значно було вище ніж домінуючи ціни на паливо по регіону ( за даними Державної інспекції з контролю за цінами в Запорізькій області та Василівського відділення реалізації нафтопродуктів ТОВ «Запоріжнафтопродукт», розрахункове завищення вартості закупівлі палива за період з червня по вересень 2011 р. за підрахунками позивача склало 24 825 , 27 грн. Листом № 292 від 10 липня 2012 р. відповідачу направлена претензія про повернення безпідставно набутих коштів у розмірі 24 825 , 27 коп. Просить позовні вимоги задовольнити .
Відповідач заперечує проти заявленого позову з огляду на такі обставини . 30.05.2011 р. між Державним підприємством «Василівське лісове господарство» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс - Інвест» укладений договір № 8 про закупівлю товарів (робіт , послуг) за державні кошти , відповідно до пункту 1.1 договору учасник зобов'язується у 2011 р. поставити замовнику товари , зазначені в специфікації , а замовник прийняти та оплатити такі товари ( роботи , послуги). На виконання умов договору за період з 30.05.2011 р. по 20.07.2011 р. відповідачем було відпущено нафтопродукти : - бензин А-92 у кількості 300 л , та 100 л за ціною 13,00 грн. , що підтверджується видатковими накладними № 0001544 та № 0001545 від 23.06.2011 р. та дизельне пальне у кількості 2800 л за ціною 13,00 грн. , що підтверджується видатковою накладною № 0001534 від 21.06.2011 р. Додатковою угодою № 1 від 20.07.2011 р. до Договору про закупівлю товарів за державні кошти № 8 від 30.05.2011 р. ціну на бензин А-92 та дизельне пальне встановлено у розмірі 11, 00 грн. Ціна пропозиції товару передбачає розрахунок прибутковості діяльності суб'єктів господарювання : чи то державної установи , чи то приватної форми власності . Вказаний розрахунок повинен враховувати можливі ризики підвищення / зниження ціни товару протягом якого планується його реалізація , а також ціни , які складаються на ринку товару протягом певного попереднього періоду ( місяця , кварталу ) та враховуючи можливі сезонні зміни товару , які ґрунтуються на аналізі попередніх років ( сезонні коливання пов'язані з літніми відпустками , сільськогосподарськими роботами тощо). З метою підтвердження , що формування ціни пропозиції здійснювалося з урахуванням зміни ціни товару за 1-2 квартал 2011 р. позивачу було надано розпорядження щодо реалізації пального на автозаправних станціях належних товариству , які підтверджують тенденцію зміни товару в сторону її збільшення . За висновком відповідача ціна товару , запропонована ТОВ «ЗППЗМР «Ресурс - Інвест» до конкурсних торгів мала під собою реальне підґрунтя та враховувала формування ціни аналогічних товарів у інших операторів ринку . Так , ціна бензину А-80 та дизельного палива 1-2 березня 2011 р. була рівною 8 , 25 грн. та 8 , 50 грн. за 1 л. відповідно , а 27.04.2011 р. збільшилася до 9, 35 грн. та 9 , 75 грн. за 1 л. відповідно Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів підтверджує , що ціна товару запропонована ТОВ «ЗППЗМР «Ресурс - Інвест» була найнижчою , а тому перевага по результату торгів була надана саме цій пропозиції . Додатковою угодою від 20.07.2011 р. , у зв'язку зі змінами на ринку пального ціна товару була скоригована в сторону зменшення , тобто відповідач погодився на зміну ціни пропозиції , враховуючи дійсний стан ціни на ринку нафтопродуктів .У разі незгоди із запропонованою відповідачем ціною , позивач мав право скористатися правилами статті 29 Закону України № 2289 ( відхилення пропозицій конкурсних торгів).Щодо твердження стосовно того , що відповідач та ПП «Транзит» , інший учасник торгів є пов'язаними особами , то вказані підприємства не підпадають під жодну із зазначених в Законі України « Про здійснення державних закупівель» ознак . Просить у задоволенні позовних вимог відмовити .
Третя особа -1 заперечує проти позовних вимог з огляду на такі обставини . В інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» ( від 21.03.2011 р. № 34 ( 480) за номером 011780 ( ПАЛ) було знайдено оголошення про проведення конкурсних торгів на закупівлю дизельного палива - 28 000 л , дизельного мастила - 1000 л., бензину - 7 000 л. На адресу комітету з тендерних торгів підприємством було надано пропозицію та відповідну документацію. Згідно протоколу розкриття пропозиції конкурсні торги відбулися 05.05.2011 р. Оцінку пропозиції проведено 10.05.2011 р. та оформлено відповідним протоколом , згідно якого переможцем визнано ТОВ «ЗППЗМР «Ресурс - Інвест» , яке запропонувало паливно - мастильні матеріали за цінами нижче ніж пропозиція Приватного підприємства «Транзит». ПП «Транзит» було отримано повідомлення про результати торгів. За висновками ПП «Транзит» , укладаючи договір сторони досягли домовленості по основним умовам договору , що передбачало необхідність його виконання , оскільки згідно із статтею 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами . Під час проведення процедури відкритих торгів пропозиції конкурсних торгів мають право подавати всі зацікавлені особи , тобто Закон не містить будь - яких вимог щодо заборони участі в конкурсних торгах . В той же час , у разі незгоди із запропонованою відповідачем ціною , позивач мав право скористатися правилами статті 29 Закону України № 2289 та відхилити пропозицію. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити .
Третя особа -2 надала до матеріалів справи належним чином засвідчені копії матеріалів перевірки ( ревізії) фінансово - господарської діяльності Державного підприємства «Василівське лісове господарство» за період з 01.06.2010 р. по 01.10.2011 р.
Третя особа -3 в судове засідання повноважного представника не направила , вимоги господарського суду Запорізької області , які викладені в ухвалах від 28.11.2012 р. , 17.12.2012 р. та 26.12.2012 р. не виконала та не повідомила суд про причини неприбуття в судове засідання повноважних представників .
Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення представників сторін , третіх осіб , суд -
ВСТАНОВИВ:
17.02.2011 р. наказом директора державного підприємства «Василівське лісове господарство» № 009 затверджено Положення про комітет з конкурсних торгів державного підприємства «Василівське лісове господарство» , відповідно до наказу Міністерства економіки України від 26 липня 2010 р. № 916 та пункту 19 частини першої статті 8 Закону України «Про здійснення державних закупівель».
В інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» ( від 21.03.2011 р. № 34 (480) за номером 011780 ( ПАЛ) було розміщено оголошення про проведення конкурсних торгів на закупівлю паливно - мастильних матеріалів : - дизельного пального - 28 000 л. , дизельного мастила - 1000 л. , бензину - 7 000 л.
Згідно протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів ( кваліфікаційних пропозицій , цінових пропозицій) , розкриття пропозицій конкурсних торгів відбулося 05.05.2011 р. о 10-00. Перелік пропозицій конкурсних торгів , запропонованих учасниками процедури закупівлі : - № 1 ( Товариство з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс - Інвест» , код ЄДРПОУ 22128249 ) , ціна пропозиції - бензин А-92 - 91 000 , 00 грн. , дизпаливо - 364 000, 00 грн. , масло М10Г2к - 17500, 00 грн. , загальна вартість з ПДВ 472 500 , 00 грн. ; - № 2 ( ПП «Транзит» , код ЄДРПОУ 23789734) , ціна пропозиції - бензин А-92 - 94 500 , 00 грн. , дизпаливо - 378 000, 00 грн. , масло дизельне - 18 000 , 00 грн. , загальна вартість з ПДВ 490 500 , 00 грн.
За даними протоколу оцінки пропозицій конкурсних торгів ( цінових пропозицій) , комітет з конкурсних торгів ухвалив визнати переможцем у процедурі закупівлі продуктів нафтоперероблення рідких ТОВ «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс - Інвест» та акцептувати дану пропозицію , і відповідно укласти з товариством договір .
У Віснику державних закупівель було розміщено оголошення про результати проведення торгів .
З матеріалів справи слідує , що 30 травня 2011 року між Державним підприємством «Василівське лісове господарство» ( код ЄДРПОУ 36973881) , далі - замовник , і Товариством з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс - Інвест» ( код ЄДРПОУ 22128249) , далі - учасник укладений договір про закупівлю товарів ( робіт або послуг ) за державні кошти , відповідно до предмету якого учасник зобов'язується у 2011 році поставити замовникові товари , зазначені в специфікації , а замовник - прийняти і оплатити такі товари - продукти нафтоперероблення рідкі 23.20.1 : бензин А-92 - 7 000 л. , дизпаливо - 28 000 л. , дизмастила - 1000 л.
Ціна договору становить 472 500 , 00 грн. , у тому числі : 78 750 , 00 грн. ПДВ. Ціна за один літр становить : бензин А-92 - 7000 л. по ціні 13 , 00 грн. , дизпаливо - 28 000 л. по ціні 13 , 00 грн. , дизмастила - 1000 л. по ціні 17 , 50 грн. , в тому числі за рахунок коштів з державного бюджету 237 986 , 00 грн. ( в тому числі за рахунок КПК 1901060 - 9400 , 00 грн. , КПК 1901070 - 228 586 , 00 грн. , бензин А-92 - 2887 л. по ціні 13, 00 грн. , дизпаливо - 15 419 л. по ціні 13 , 00 грн.).
За договором сторони домовились , що розрахунки проводяться шляхом : - оплати замовником після пред'явлення учасником рахунка , на оплату товару ( робіт або послуг) або після підписання сторонами акта приймання - передачі ; - поетапної оплати замовником поставлених товарів .
Розрахунки за поставлений товар здійснюються на умовах три банківські дні після отримання товару . У разі затримки бюджетного фінансування розрахунок за поставлений товар здійснюється протягом трьох банківських днів з дати отримання замовником бюджетного призначення на фінансування закупівлі на свій реєстраційний рахунок . Оплата здійснюється шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок Учасника.
Розділом У договору передбачено , що поставка товару здійснюється на протязі періоду травень - грудень 2011 р. , при цьому , замовник зобов'язаний приймати поставлені товари згідно з актом Приймання - передачі товарів .
Договір № 8 від 30 травня 2011 р. про закупівлю товарів за державні кошти набирає чинності з 30.05.2011 р. і діє до 31.12.2011 р.
Вказаний договір підписаний уповноваженими особами замовника і учасника , та скріплений печатками підприємств .
Крім того , оскільки фінансування вказаного договору здійснювалось з державного бюджету , договір 20 червня 2011 р. зареєстрований та взятий на облік Управлінням Державного казначейства у Василівському районі Головного управління Державного казначейства України у Запорізькій області .
20.07.2011 р. сторонами за договором підписана Додаткова угода № 1 про внесення змін до договору № 8 від 30.05.2011 р. щодо ціни договору , а саме : « Встановити загальну ціну на бензин А - 92 та дизпаливо - 11 , 00 грн. / літр».
12 грудня 2011 р. сторонами за договором підписана Додаткова угода № 2 про внесення змін до договору № 8 від 30.05.2011 р. щодо зменшення суми договору по КПК 1901070 на 1330,00 грн.
До матеріалів справи позивачем надані наступні первинні документи , які оформлювались на виконання Договору № 8 від 30 травня 2011 р. про закупівлю товарів за державні кошти : - платіжне доручення № 145 від 30.06.2011 р. на суму 300 , 00 грн. ; - № 147 від 11.07.2011 р. на суму 12 , 00 грн. ; - на суму 1300 , 00 грн. ; - № 160 від 27.07.2011 р. на суму 1188 , 00 грн. ; - № 186 від 23.08.2011 р. на суму 1397 , 00 грн. ; - № 221 від 29.09.2011 р. на суму 3, 00 грн. ; - від 07.10.2011 р. на суму 910 , 00 грн. ; - № 145 від 26.08.2011 р. на суму 15 785 , 40 грн. ; - на суму 26 663 , 60 грн. ; - від 27.07.2011 р. на суму 820 , 00 грн. ; - № 133 від 28.07.2011 р. на суму 15 000 , 00 грн. ; - № 124 від 27.07.2011 р. на суму 4 180 , 00 грн. ; - № 134 від 01.08.2011 р. на суму 21 800 , 00 грн. ; - № 177 від 29.09.2011 р. на суму 2748 , 60 грн. ; - № 178 від 30.09.2011 р. на суму 103 , 14 грн. ; - № 182 від 07.10.2011 р. на суму 29 268 , 26 грн. ; - № 113 від 30.06.2011 р. на суму 28 255 , 00 грн.; - № 100 від 25.06.2011 р. на суму 3900 , 00 грн. ; - № 101 від 25.06.2011 р. на суму 8145 , 00 грн. ; - видаткова накладна № РН -0001581 від 25.06.2011 р. на суму 312 , 00 грн. ; - № РН- 0001544 від 23.06.2011 р. на суму 1300 , 00 грн. ; - № РН - 0001807 від 26.07.2011 р. на суму 1188 , 00 грн. ; - № РН - 0002039 від 19.08.2011 р. на суму 1397, 00 грн. ; - № РН - 0002437 від 28.09.2011 р. на суму 913 , 00 грн. ; - № РН - 0002139 від 26.08.2011 р. на суму 42 449 грн. 00 коп. ; - № РН - 0001713 від 25.07.2011 р. на суму 4180 , 00 грн. ; - № РН - 0001808 від 26.07.2011 р. на суму 37 620 , 00 грн. ; - № РН - 0002439 від 28.09.2011 р. на суму 32 120, 00 грн. ; - № РН - 0001545 від 23.06.2011 р. на суму 3900 , 00 грн. ; - № РН - 0001534 від 21.06.2011 р. на суму 36 400 , 00 грн.
У підтвердження оплати вартості придбаних паливно - мастильних матеріалів за договором № 8 від 30.05.2011 р. позивачем надано до матеріалів справи платіжних доручень на загальну суму 197 882 грн. 00 коп.
Позивач звернувся до суду з позовною заявою про зобов'язання ТОВ «Ресурс - Ін вест» повернути безпідставно отримані грошові кошти у розмірі 24 825 грн. 27 коп.
10 липня 2012 р. на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс - Інвест» позивачем направлена претензія з вимогою про повернення безпідставно отриманих грошових коштів у розмірі 24 830 , 00 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство по забезпеченню матеріальними ресурсами «Ресурс - Ін вест» листом № 143 від 17.08.2012 р. направило на адресу позивача заперечення щодо вимог претензії .
За результатами ревізії фінансово - господарської діяльності Державного підприємства «Василівське лісове господарство» за період з 01.06.2010 р. по 01.10.2011 р. , Контрольно - ревізійним Управлінням в Запорізькій області контрольно - ревізійним відділом в Василівському районі складений акт № 310/013 від 08 листопада 2011 р..
В акті ревізії фінансово - господарської діяльності Державного підприємства «Василівське лісове господарство» № 310/0013 , а саме в розділі «Дотримання законодавства при здійсненні державних закупівель» фахівцями контрольно - ревізійного управління встановлено наступне .
Згідно річного плану закупівель , у 2011 р. планувалося здійснення закупівлі паливно - мастильних матеріалів шляхом проведення відкритих торгів на загальну суму 351 300 , 00 грн. Під час перевірки наявності та відповідності рішень , протоколів та звітів тендерного комітету щодо закупівель встановлено , що на протязі ревізуємого періоду ДП «Василівське ЛГ» проведено одну процедуру закупівель шляхом відкритих торгів . Відповідно до річного плану закупівель на 2011 р. ( затвердженого рішенням комітету з тендерних торгів від 02.03.2011 р. № 1) було подано оголошення про проведення конкурсних торгів на закупівлю продуктів нафтоперероблення рідких , а саме дизельного палива - 28 000 л , дизельного мастила - 1 000 л, бензину - 7 000 л. Оголошення було опубліковано в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» ( від 21.03.2011 р. № 34 ( 480) за номером 011780 (ПАЛ).
За висновками працівників КРУ , надана до ревізії документація з конкурсних торгів відповідає вимогам статті 16 Закону України № 2289-УІ.
В процедурі торгів прийняли участь 2 учасники - Приватне підприємство «Транзит» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Запорізьке підприємство з забезпечення матеріальними ресурсами «Ресурс - Інвест» пропозиції яких відповідають вимогам документації з конкурсних торгів ДП «Василівське ЛГ». Відповідно до розділу 5 документації конкурсних торгів , оцінка пропозиції здійснювалася на основі одного критерію : ціни . Згідно протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів , розкриття наданих пропозицій відбулося 05.05.2011 р. Оцінку пропозицій проведено 10.05.2011 р. та оформлено відповідним протоколом , згідно якого переможцем визнано ТОВ «Ресурс - Ін вест» , яке запропонувало паливно - мастильні матеріали за нижчими цінами ніж ПП «Транзит» . Протокол оцінки пропозицій підписаний головою комітету з конкурсних торгів ДП «Василівське ЛГ» Карташовим О.П. , секретарем комітету - Коверник О.В. , заступником голови комітету - Захаровим М.О. , членами комітету - Дериведмідь С.І. та Каулько Л.В. Звіт про результати проведення відкритих торгів від 08.06.2011 р. № 1 опубліковано у інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» № 083712 ( ПАЛ). Учасникам конкурсних торгів направлені повідомлення про результати торгів. За результатами процедур між ДП «Василівське ЛГ» та ТОВ «Ресурс - Інвест» укладено договір про закупівлю товарів за державні кошти від 30.05.2011 р. № 8 , щодо закупівлі паливно - мастильних матеріалів на загальну суму 472 500 грн. Предмет договору відповідає змісту оголошення про проведення конкурсних торгів від 21.03.2011 р. № 011780 ( ПАЛ) та документації з конкурсних торгів . Ревізією відповідності умов укладених договорів вимогам документації конкурсних торгів , умовам конкурсної пропозиції , розбіжностей не встановлено . Ревізією виконання умов укладеного договору проведеною шляхом порівняння накладних на придбання ПММ з даними тендерної пропозиції переможця , договору від 30.05.2011 р. № 8 з додатковою угодою до нього, відхилень не встановлено . КРВ в Василівському районі листом від 16.09.2011 р. № 006 - 11/1070 звернулося до Василівського РВ ГУМВС України в Запорізькій області щодо проведення перевірки на предмет пов'язаних осіб між учасниками тендерної процедури . Василівським РВ ГУМВС України в Запорізькій області повідомлено , що згідно Ф1 на видачу паспорту СВ № 953949 Рубахіній Олесі Сергіївні 04.02.1986 р. н. , остання є дружиною директора ПП «Транзит» Рубахіна Станіслава Олександровича , 25.06.1983 р. н. та донькою директора ТОВ «Ресурс - Інвест» Гречного Сергія Володимировича 01.07.1959 р. н.
За висновками фахівців КРУ , в порушення абзацу 6 пункту 1 статті 17 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289- УІ , комітетом з конкурсних торгів не забезпечено відхилення пропозиції конкурсних торгів одного з учасників ТОВ «Ресурс - Ін вест» чи ПП «Транзит» , так як вони є пов'язаними особами .
На запит КРВ в Василівському районі від 07.10.2011 р. № 006 -11/1209 Державною інспекцією з контролю за цінами в Запорізькій області надано відповідь щодо домінуючих цін на паливно - мастильні матеріали по регіону протягом травня - вересня 2011 р. Шляхом порівняння накладних на придбання ПММ та даних отриманих відповідей , встановлено , що ціни вказані в тендерній пропозиції переможця , у договорі від 30.05.2011 р. № 8 та в накладних , суттєво вищі ніж домінуючі по регіону . Так , наприклад , ціна 1 літру дизпалива, закупленого ДП «Василівське ЛГ» в червні 2011 р. по накладних ТОВ «Ресурс - Інвест» вища ніж домінуюча на 3, 28 грн. ( 13, 00 грн. проти 9 , 72 грн. ) бензину А-92 - вища на 3,2 грн. ( 13, 00 грн. проти 9,8 грн.). додатковою угодою від 20.07.2011 р. № 1 ціни на бензин та дизпаливо було зменшено з 13,00 грн. за 1 літр до 11,00 грн. за літр. Шляхом порівняння закупівельних цін за період дії додаткової угоди від 20.07.2011 р. № 1 з домінуючими по регіону , встановлено , що ціни по регіону значно менші ніж закупівельні ціни на паливо по ДП «Василівське ЛГ» за період з липня по вересень 2011 р.
За висновками КРВ в Василівському районі порушення абзацу 6 пункту 1 статті 17 Закону України «Про здійснення державних закупівель» спричинило завищення закупівельних цін на паливні матеріали , при цьому , розрахунково зайві витрати коштів за КПКВ 1901070 КЕКВ 1171 за період з червня по вересень 2011 р. склали 24 825 , 27 грн.
З наданих суду матеріалів слідує , що процедура проведення тендеру ( конкурсних торгів) на закупівлю паливно - мастильних матеріалів , укладення договору від 30.05.2011 р. № 8 та фінансування вказаної програми відбувалось відповідно до вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель».
Відповідно до пункту 5 статті 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» договір про закупівлю укладається між замовником і учасником за результатами процедури закупівлі та передбачає надання послуг , виконання робіт або набуття права власності на товари за державні кошти .
Пунктом 16 статті 1 вказаного Закону передбачено , що найбільш економічною вигідною пропозицією є пропозиція , що відповідає всім критеріям та умовам , визначеним у документації конкурсних торгів , та визнана найкращою за результатами оцінки конкурсних пропозицій відповідно до статті 28 цього Закону .
Законом України « Про здійснення державних закупівель» , зокрема пунктом 22 статті 1 чітко визначення поняття пов'язаної особи , а саме : - юридична особа , яка здійснює контроль на учасником процедури закупівлі , або контролюється таким учасником процедури закупівлі , або перебуває під спільним контролем з таким учасником процедури закупівлі ; - фізична особа або члени її сім'ї , які здійснюють контроль над учасником процедури закупівлі ; - службова ( посадова) особа учасника процедури закупівлі , уповноважена здійснювати від імені учасника процедури закупівлі юридичні дії , спрямовані на встановлення , зміну або зупинення цивільно - правових відносин , та члени сім'ї такої службової ( посадової) особи ; - члени сім'ї посадової ( службової) особи замовника , які здійснюють контроль над учасниками процедури закупівлі або уповноважені здійснювати від імені учасника процедури закупівлі юридичні дії , спрямовані на встановлення , зміну або зупинення цивільно - правових відносин .
Під здійсненням контролю слід розуміти володіння безпосередньо або через більшу кількість пов'язаних фізичних чи юридичних осіб найбільшою часткою ( паєм , пакетом акцій) статутного капіталу учасника процедури закупівлі або управління найбільшою кількістю голосів у керівному органі такого учасника процедури закупівлі , або володіння часткою ( паєм , пакетом акцій) , яка становить не менше ніж 25 відсотків статутного капіталу учасника процедури закупівлі . Для фізичної особи загальна сума володіння часткою статутного капіталу учасника процедури закупівлі ( голосів в органі управління) визначається як загальний обсяг корпоративних прав , що належить такій фізичній особі , членам її сім'ї та юридичним особам , які контролюються такою фізичною особою або членам її сім'ї . Для цілей цього Закону членами сім'ї вважаються подружжя , діти , батьки , рідні брати і сестри , дід , баба , онуки , усиновлювачі , усиновлені , а також інші особи за умови їх постійного проживання разом із пов'язаною особою і ведення з нею спільного господарства .
Враховуючи обставини викладені в листі Василівського РВ ГУМВС України в Запорізькій області від 26.10.2011 р. № 34/10821 на адресу начальника контрольно - ревізійного відділу у Василівському районі контрольно - ревізійного управління Запорізької області щодо Рубахіної Олесі Сергіївни , яка є дружиною директора ПП «Транзит» та донькою директора ТОВ «Ресурс - Інвест» , то слід зазначити , що вказані обставини не підпадають під жодний критерій пункту 22 статті 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» .
Суд дійшов висновку , що в рамках проведеного 05.05.2011 р. тендеру , учасники торгів ПП «Транзит» та ТОВ «Ресурс - Інвест» не були пов'язаними особами .
Законом України « Про здійснення державних закупівель» визначено , що предметом закупівлі є товари , які закуповуються замовником у межі єдиної процедури закупівлі і на які учасникам дозволяється подавати пропозиції конкурсних торгів ( кваліфікаційні , цінові пропозиції) або пропозиції на переговорах у разі застосування процедури закупівлі в одного учасника .
За приписами Закону України «Про здійснення державних закупівель» договір про закупівлю укладається у письмовій формі відповідно до положень Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей , визначених цим Законом .
Пунктом 5 статті 40 вказаного Закону передбачається , що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції ( у тому числі ціни за одиницю продукції) переможця процедури закупівлі та не повинні змінюватися після підписання договору про закупівлю до повного виконання зобов'язань сторонами , крім випадків зменшення обсягів закупівлі залежного від реального фінансування видатків та узгодженого зменшення сторонами договору ціни договору про закупівлю.
В розумінні Закону України «Про здійснення державних закупівель» істотними умовами договору про закупівлю є : - предмет договору ( найменування , номенклатура , асортимент) ; - кількість товарів , робіт і послуг та вимоги щодо їх якості ; - порядок здійснення оплати ; - ціна договору ; - термін та місце поставки товару , надання послуг , виконання робіт ; - строк дії договору ; - права та обов'язки сторін ; - зазначення умови щодо можливості зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування видатків; - відповідальність сторін .
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо всіх істотних умов , договір про закупівлю вважається неукладеним . Якщо учасник вчинив фактичні дії щодо виконання договору , правові наслідки таких дій визначаються відповідно до Цивільного кодексу України .
Здійснивши системний аналіз договору № 8 про закупівлю товарів ( робіт або послуг) за державні кошти від 30 травня 2011 р. та додатків до нього , суд дійшов висновку , що вказаний договір містить усі суттєві умови для договорів даного виду , а відтак визнається судом укладеним .
Слід зазначити , що сторонами за договором замовником та учасником досягнуто згоди щодо цін на паливно - мастильні матеріали , розмір яких відповідає запропонованій тендерній пропозиції .
За приписами Закону України «Про здійснення державних закупівель» Державне казначейство України вживає заходів з недопущення платежів з рахунку замовника згідно з узятим фінансовим зобов'язанням за договором про закупівлю у випадку набрання законної сили рішенням суду про визнання результатів процедури закупівлі недійсними.
В свою чергу , Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав та законних інтересів осіб , пов'язаних із участю у процедурах державної закупівлі , створює постійно діючу адміністративну колегію з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель . Рішень постійно діючої адміністративної колегії приймаються від імені Антимонопольного комітету України .
Станом на день вирішення господарської справи № 5009/3898/12 суду не надано жодного документального доказу , який би свідчив про визнання результатів процедури закупівлі недійсними або про прийняття Антимонопольним комітетом України відповідного рішення по факту порушень з боку учасників тендеру.
Посилання фахівців КРУ в акті перевірки на застосування замовником при визначенні переможця торгів тільки цінового критерію до уваги судом не може бути прийнято , оскільки нормами Закону України «Про здійснення державних закупівель» чітко передбачається , що замовник визначає переможця торгів з числа учасників , пропозиції конкурсних торгів яких не було відхилено згідно з цим Законом ( у кількості не менше двох) , на основі критеріїв і методики оцінки , зазначених у документації конкурсних торгів .
Критеріями оцінки є : - у разі здійснення закупівлі товарів , робіт і послуг , що виробляються , виконуються чи надаються не за окремо розробленою специфікацією (технічним проектом) , для яких існує постійно діючий ринок - ціна ; - у разі здійснення закупівлі , яка має складний або спеціалізований характер ( у тому числі консультаційних послуг , наукових досліджень , експериментів або розробок , дослідно - конструкторських робіт) , - ціна разом з іншими критеріями оцінки , зокрема такими , як : - якість виконання робіт , послуг ; - умови оплати ; - строк виконання ; - гарантійне обслуговування ; - експлуатаційні витрати .
Виходячи із змісту положень вказаної матеріальної норми , замовник цілком правомірно при оцінці пропозицій застосував тільки ціновий критерій .
За результатами проведеного тендеру , оцінки та розгляду конкурсних пропозицій замовник самостійно визначив переможця - ТОВ «Ресурс - Інвест», не відхиливши запропоновану пропозицію відповідно до положень статті 29 Закону України «Про здійснення державних закупівель» .
Так, вказана стаття передбачає право замовника відхилити пропозицію конкурсних торгів , у разі якщо : учасник не відповідає кваліфікаційним критеріям , встановленим статтею 16 цього Закону ; - не погоджується з виправленням виявленої замовником арифметичної помилки ; - не надав забезпечення пропозиції конкурсних торгів , якщо таке забезпечення вимагалося замовником ; - наявні підстави , зазначені у статті 17 та частини сьомій статті 28 цього Закону ; - пропозиція конкурсних торгів не відповідає умовам технічної документації конкурсних торгів .
Слід зазначити , що з матеріалів наданих сторонами до суду слідує , що сторонами за договором № 8 про закупівлю товарів ( робіт або послуг) за державні кошти від 30 травня 2011 р. виконані договірні зобов'язання у повному обсязі , що не заперечується представниками сторін в судовому засіданні та висновками акту перевірки КРУ .
Щодо висновку фахівців КРУ стосовно наявності домовленості учасників тендеру з метою штучного формування найменшої ціни , то такий висновок може бути зроблений відповідними правоохоронними органами та відображений в протоколі , постанові слідчих органів .
За висновками позивача сума 24 825 грн. 27 коп. підлягає стягненню з ТОВ «Ресурс - Ін вест» як безпідставно отримана .
Відповідно до положень статті 1212 Цивільного кодексу України особа , яка набуло майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи ( потерпілого ) без достатньої правової підстави ( безпідставно набуте майно) , зобов'язана повернути потерпілому це майно . Особа зобов'язана повернути майно і тоді , коли підстава на якій воно було набуте , згодом відпала . Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того , чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна , потерпілого , інших осіб чи наслідком події .
Отже , правова природа відносин , які мали місце між Державним підприємством «Василівське лісове господарство» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Ресурс - Інвест» не може кваліфікуватися як відносини набуття , збереження майна без достатньої правової підстави , оскільки підставою для передачі паливно - мастильних матеріалів у власність позивача та відповідно оплата вартості товару замовником був договір № 8 від 30 травня 2011 р. про закупівлю товарів ( робіт або послуг) за державні кошти .
Стягнення суми 24 825 грн. 27 коп. з ТОВ «Ресурс - Інвест» як безпідставно набутої останнім є неправомірною та незаконною позовною вимогою , яка не має під собою жодного документального підґрунтя .
З огляду на викладені обставини у їх сукупності , суд не знаходить достатніх правових підстав для задоволення позову .
Керуючись ст. ст. 49, 82, 84 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ :
У задоволенні позову відмовити .
Суддя Т.А. Азізбекян
Рішення виготовлено у повному обсязі та підписано 31.01.2013 р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2013 |
Оприлюднено | 06.02.2013 |
Номер документу | 29100664 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Азізбекян Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні