Постанова
від 07.02.2013 по справі 5002-26/749-2012
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2013 року Справа № 5002-26/749-2012

Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Сікорської Н.І.,

суддів Маслової З.Д.,

Євдокімова І.В.,

за участю представників сторін:

позивача, не з'явився, (Лівадійська селищна рада);

відповідача, Василенко Андрій Олександрович, на підставі довіреності за №б/н від 04.03.2012р.( Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "ОЛТРІ" ЛТД);

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "ОЛТРІ" ЛТД на рішення господарського суду Автономної Республіки Крим (суддя Медведчук О.Л.) від 21 травня 2012 року у справі № 5002-26/749-2012

за позовом Лівадійської селищної ради (вул. Батуріна, 8,Лівадія, м. Ялта,98655)

до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "ОЛТРІ" ЛТД

(вул. Дзержинського, 53,Севастополь,99001)

про внесення змін до договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

Лівадійська селищна рада звернулась до господарського суду АР Крим з позовною заявою до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «ОЛТРІ» ЛТД (далі - ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД ) про внесення змін до умов договору оренди за реєстраційним номером №04070700013 від 16.04.2007р., а саме: пункт 5 викласти в редакції «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 011947900:06:001:0042) складає 8 641 440,00 грн. (вісім мільонів шістсот сорок одна тисяча чотириста сорок грн. 00 коп.) згідно з даними Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим»; пункт 9 викласти в редакції: «Орендна плата по даному договору встановлюється у розмірі (_10_) кратного розміру земельного податку та складає 864 144,00 грн. (вісімсот шістдесят чотири сто сорок чотири грн. 00 коп.) в рік (без врахування ПДВ). Орендна плата вноситься Орендатором щомісячно, рівними частинами, в строк до 30 числа, місяця наступного за звітним на розрахунковий рахунок Лівадійської міської ради, місцевий бюджет Лівадія; розрахунковий рахунок: 33214812700043; банк: Головне управління Державного казначейства в Автономній Республіці Крим м. Сімферополь; МФО 824026, ОКПО: 34740850; код платежу: 13050200 - «орендна плата с юридичних осіб».

Позовні вимоги обґрунтовані прийняттям Лівадійською селищною радою рішення, про затвердження нової нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Лівадійської селищної Ради, згідно зі ст. 18 Закону України «Про оцінку земель». Позивач вважає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передавалася відповідачу за спірним договором оренди земельної ділянки, та як наслідок і орендна плата, повинні бути перераховані відповідно до прийнятого 30.05.2011р. рішення Лівадійської селищної Ради 9-ї сесії 6-го скликання №1 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Лівадійської селищної Ради» та рішення Лівадійської селищної Ради 14-ї сесії 6-го скликання №5 від 29.12.2011р. «Про розмір орендної плати за землю на території Лівадійської селищної Ради на 2012 рік».

Рішенням господарського суду Автономної Республіки Крим від 21 травня 2012 року у справі № 5002-26/749-2012 позов задоволено в повному обсязі, змінено умови договору оренди за реєстраційним номером №04070700013 від 16.04.2007р., укладеного між Лівадійською селищною Радою та ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД, виклавши пункти договору у наступній редакції:

- пункт 5 викладений в редакції «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 011947900:06:001:0042) складає 8 641 440,00 грн. (вісім мільйонів шістсот сорок одна тисяча чотириста сорок грн. 00 коп.) згідно з даними Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим»;

- пункт 9 викладений в редакції: «Орендна плата по даному договору встановлюється у розмірі (_10_) кратного розміру земельного податку та складає 864 144,00 грн. (вісімсот шістдесят чотири сто сорок чотири грн. 00 коп.) в рік (без врахування ПДВ). Орендна плата вноситься Орендатором щомісячно, рівними частинами, в строк до 30 числа, місяця наступного за звітним на розрахунковий рахунок Лівадійської міської ради, місцевий бюджет Лівадія; розрахунковий рахунок: 33214812700043; банк: Головне управління Державного казначейства в Автономній Республіці Крим м. Сімферополь; МФО 824026, ОКПО: 34740850; код платежу: 13050200 - «орендна плата с юридичних осіб».

Рішення господарського суду мотивовано тим, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Не погодившись з рішенням господарського суду першої інстанції, ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД звернулось до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду від 21 травня 2012 у справі № 5002-26/749-2012 скасувати, в позові відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги її заявник посилається на статті 179-181,184,188 Господарського кодексу України, статті 652,654 Цивільного кодексу України та зазначає, що між сторонами при укладанні спірного договору оренди земельної ділянки узгоджено усі його істотні умови і подальше внесення змін до нього можливо лише за наявності згоди обох сторін.

Крім того, позивачем на адресу відповідача надіслана Додаткова угода до договору оренди земельної ділянки від 02.04.2007р. (реєстраційний №04040700013 від 16.04.2007р.), яка не містить правових та економічних посилань на обставини зміни орендної плати.

Також заявник апеляційної скарги звернув увагу на те, що господарський суд першої інстанції помилково дійшов висновку, що відповідачем проігнорована вищезазначена Додаткова угода, оскільки відповідь на неї була отримана позивачем 08.02.2012р. за вх..№324/02-15.

Крім того, на думку відповідача, господарський суд першої інстанції передчасно задовольнив позовні вимоги, оскільки позивачем не наданий обґрунтований розрахунок орендної плати з посиланням на Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Як на додаткову підставу для скасування оскаржуваного рішення заявник апеляційної скарги посилався на те, що господарський суд не зупинив розгляд справи в порядку статті 79 ГПК України після надання відповідачем доказів, щодо оскарження до адміністративного суду рішень органу місцевого самоврядування за № 22 від 29.12.2011р. та №5 від 29.12.2011р. якими затверджений новий розмір орендної плати за користування земельною ділянкою.

18 червня 2012 року ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду апеляційна скарга ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД прийнята до провадження апеляційного господарського суду у складі судової колегії: головуючий суддя - Н.І. Сікорська, судді - О.Л. Котлярова, І.В. Євдокімов.

26.06.2012р. від ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД надійшло клопотання про зупинення апеляційного провадження по даній справі до розгляду справи №2а/0124/414/2012.

12 липня 2012 року за розпорядженням заступника голови суду, у зв'язку з відрядженням судді Котлярової О.Л. та відпусткою судді Євдокімова І.В. їх було замінено на суддів Маслову З.Д. та Заплава Л.М.

02.08.2012р. ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду апеляційне провадження у справі № 5002-26/749-2012 зупинено до розгляду Севастопольським апеляційним адміністративним судом справи №2а/0124/414/2012.

15.01.2013р. ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду апеляційне провадження у справі № 5002-26/749-2012 поновлено з огляду на усунення підстав, які слугували для його зупинення.

04.02.2013р. від Лівадійської селищної ради надійшло клопотання про відмову від позову та припинення провадження у справі, у зв'язку з укладенням між позивачем та відповідачем договору купівлі-продажу земельної ділянки, яка є предметом спірного договору оренди, що в свою чергу є підставою для його припинення відповідно до статті 31 Закону України «Про оренду землі».(т 2 а.с.69-70)

07.02.2013р. за розпорядженням в.о. секретаря судової палати, у зв'язку з хворобою, суддя Заплава Л.М. замінена на суддю Євдокімова І.В.

07.02.2013р. від відповідача надійшло клопотання, в якому товариство просило припинити провадження у справі внаслідок відсутності предмету спору, а саме, поєднанні в однієї особі орендаря та власника земельної ділянки.(т 2 а.с.74-103)

У призначене на 07.02.2013р. судове засідання, з'явився лише представник відповідача, який просив припинити провадження по справі.

Розглянувши клопотання про припинення провадження у даній справі у зв'язку з відсутністю предмету спору, судова колегія вважає зазначити наступне.

Відповідно до пункту 1-1 частини 1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд припиняє провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Відповідно до статті 31 Закону України „Про оренду землі" однією із підстав для припинення договору оренди землі є поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря.

Як вбачається з матеріалів справи, 18.12.2012р. між Лівадійською Селищною радою та ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки, яка є предметом спірного договору оренди від 02.04.2007р. Договір зареєстрований приватним нотаріусом у реєстрі за № 1272. В Управлінні Держкомзему в м. Ялта АР Крим договір купівлі-продажу не зареєстрований. (т.2 а.с.75-78)

Отже, в особі ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД поєднались власник земельної ділянки та орендар.

Статтею 654 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна умов договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, якій змінюється.

Статтею 20 Закону України „Про оренду землі" передбачено, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації, то відповідно і припинення договору оренди землі, набувають чинності після його державної реєстрації.

Проте, сторонами судовій колегії не надано доказів реєстрації в Управлінні Держкомзему в м. Ялта АР Крим припинення спірного договору оренди від 02.04.2007р., а крім того на час розгляду справи в суді першої інстанції договір купівлі-продажу земельної ділянки від 18.12.2012р ще не існував, що унеможливлює припинення провадження у справі за відсутністю предмету спора.

Пунктом 4.4. Постанови Пленум Вищого господарського суду України, від 26.12.2011, № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" суд касаційної інстанції звернув увагу на те, що Господарський суд припиняє провадження у справі у зв'язку з відсутністю предмета спору (пункт 1-1 частини першої статті 80 ГПК), зокрема, у випадку припинення існування предмета спору (наприклад, сплата суми боргу, знищення спірного майна, скасування оспорюваного акта державного чи іншого органу тощо), якщо між сторонами у зв'язку з цим не залишилося неврегульованих питань.

Припинення провадження у справі на підставі зазначеної норми ГПК можливе в разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи. Якщо ж він був відсутній і до порушення провадження у справі, то зазначена обставина тягне за собою відмову в позові, а не припинення провадження у справі.

Таким чином, у даній справі, предмет спору існував як на момент подачі позову, так і на момент розгляду справи судами обох інстанцій, а тому підстави для задоволення клопотання про припинення провадження у даній справі на підставі пункту 1-1 статті 80 Господарського процесуального кодексу України у судовій колегії відсутні.

Що стосується клопотання Лівадійської селищної ради про відмову від позову, то судова колегія звертає увагу органу місцевого самоврядування на положення частини 4 статті 22 Господарського процесуального кодексу України, яка передбачає право позивача відмовитись від позову до прийняття рішення по справі.

Отже, оскільки відмова від позову Лівадійської селищної ради подана після прийняття оскаржуваного рішення вже до суду апеляційної інстанції, судова колегія позбавлена як права, так і процесуальної можливості його задовольнити, а тому у його задоволенні колегія суддів відмовляє.

Представник позивача у судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений своєчасно та належним чином поштовою кореспонденцією з повідомленням.

Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України, зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Судова колегія вважає можливим розглянути справу за відсутності представників сторін за наявними документами в матеріалах справи.

Розглянувши справу повторно у порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила наступні обставини.

07.03.2007р. рішенням №35 12-ї сесії 5-го скликання Лівадійської селищної ради «Про затвердження проекту землеустрою по відводу та передачі в оренду ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД земельної ділянки площею 2,0 га для будівництва та обслуговування багатоквартирного комплексу за адресою: АРК, м. Ялта, смт Ореанда, вул. Алупкінське шосе, район КСП «Южнобережна» - домоволодіння №1-в» вирішено затвердити проект землеустрою по відводу земельної ділянки ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД для будівництва та обслуговування багатоквартирного комплексу та передати в оренду строком на 49 років (код по УКЦІ 1.13.3) земельну ділянку (кадастровий номер 0111947900:06:001:0042) площею 2,0000 га за адресою: АРК, м. Ялта, смт Ореанда, вул. Алупкінське шосе, район КСП «Южнобережна» - домоволодіння №1-в, із земель загального користування, що знаходяться у віданні Лівадійської селищної Ради - ряд 97 форми 6-зем, в тому числі за угіддями: -2,0000 га - «забудовані землі», в тому числі «землі, які використовуються для відпочинку та інші відкриті землі», в тому числі «зелені насадження загального користування» . (т.1 а.с.18)

02.04.2007р. між Лівадійською селищною Радою (Орендодавцем) та ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД (Орендарем) укладено договір оренди землі. (т. 1 а.с. 11-17)

Відповідно до п.1. даного договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування строком на 49 років земельну ділянку для будівництва та обслуговування багатоквартирного комплексу, що знаходиться за адресою: м. Ялта, смт Ореанда, Алупкінське шосе, район КСП «Южнобережна» - домоволодіння №1-в.

Згідно з п.2. договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2,0000 га (кадастровий номер 0111947900:06:001:0042) для будівництва та обслуговування багатоквартирного жилого комплексу із земель загального користування, що знаходяться у віданні Лівадійської селищної Ради - ряд 97 форми 6-зем, в тому числі за угіддями: «забудовані землі», в тому числі «землі, які використовуються для відпочинку та інші відкриті землі», в тому числі «зелені насадження загального користування» (графи 34, 55, 56 форми 6-зем.).

Пунктом 8 визначено, що договір укладено строком на 49 років с моменту підписання його сторонами та державної реєстрації на підставі рішення Лівадійської селищної ради 12-ї сесії 5-го скликання від 07.03.2007р. №35.

Державна реєстрація проведена та договір зареєстровано у книзі записів договорів оренди земельних ділянок 16.04.2007р. за №04070700013.

16.04.2007р. Актом приймання-передачі позивачем передано відповідачу орендовану земельну ділянку.(т 1 а.с. 25)

30.05.2011 р. рішенням №1 9-ї сесії 6-го скликання Лівадійської селищної ради «Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель населених пунктів Лівадійської селищної Ради» вирішено затвердити технічну документацію по нормативній грошовій оцінці земель населених пунктів Лівадійської селищної ради та з 01 червня 2011 року здійснити застосування затвердженої нормативної грошової оцінки при передачі земель у власність, отриманні спадщини та при даруванні земельних ділянок у відповідності із законом, купівлі-продажі земельних ділянок та права оренди, визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також для розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель та в інших, передбачених законодавством випадках; зобов'язано землекористувачів протягом 30 днів з дня прийняття даного рішення згідно зі ст. 286.2 Податкового кодексу України надати довідки (витяги) про нормативну грошову оцінку земель та здійснити в ДПІ перерахунок орендної плати, узгодив його з виконкомом Лівадійської селищної ради. При цьому, у додатку № 1 до зазначеного рішення наведено базову (середню) вартість 1 кв. м земель населених пунктів Лівадійської селищної Ради. (т.1 а.с. 26-27)

03.06.2011р. рішення Лівадійської селищної ради № 1 від 30.05.2011р. було опубліковане у періодичному виданні «Южная газета» за №21 (375).

29.12.2011р. Лівадійською селищною радою прийнято рішення № 5 «Про розмір орендної плати за землю на території Лівадійської селищної ради на 2012 рік», відповідно до п. 4 ч. 1 якого, встановлено розмір річної орендної плати за земельні ділянки, що передані в оренду юридичним та фізичним особам, які протягом більш ніж двох років з моменту державної реєстрації договору оренди не приступили до освоєння земельної ділянки в розмірі 10 відсотків від їх нормативної грошової оцінки. Згідно з ч. 6 зазначеного рішення, останнє вводиться у дію з 01.01.2012р. (т.1. а.с. 70)

Рішенням Лівадійської селищної ради від 29.12.2011р. №22 «Про затвердження розміру орендної плати за оренду земельної ділянки ТОВ фірма «Олтрі» ЛТД на території Лівадійської селищної ради» вирішено затвердити відповідачу орендну плату у рік в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. (т.1 а.с. 28)

Копія відповідного рішення направлена відповідачу з супровідним листом від 30.12.2011р. за вих. №02/14-3758 (т. 1 а. с. 41).

Листом від 18.01.2012р. за вих. №02/14-109 на адресу відповідача позивачем разом з відомостями Управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим (т.1. а.с. 42) та розрахунком розміру орендної плати (т.1 а.с. 113) направлений проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 16.04.2007р. реєстраційний номер 04070700013 (т.1. а.с. 40). Відповідно до проекту додаткової угоди, пропонується внести наступні зміни до зазначеного договору оренди землі:

- пункт 5 викласти у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 0111947900:06:001:0042) складає 8 641 440,00 грн. (вісім мільйонів шістсот сорок одна тисяча чотириста сорок грн. 00 коп.) згідно відомостей Управління Держкомзему в м. Ялта АР Крим»;

- пункт 9 викласти у наступній редакції: «Орендна плата за цим договором встановлюється у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і складає 864 144,00 грн. (вісімсот шістдесят чотири сто сорок чотири грн. 00 коп.) на рік (без урахування ПДВ). Орендна плата вноситься орендарем щомісячно, рівними частками, в строк до 30 числа місяця, наступного за звітним на розрахунковий рахунок Лівадійської селищної ради, місцевий бюджет Лівадія; розрахунковий рахунок: 33214812700043; банк: Головне управління Державного казначейства в Автономній Республіці Крим м. Сімферополь; МФО : 824026; ЗКПО: 34740850; код платежу: 13050200 - «орендна плата з юридичних осіб».

Усі інші пункти договору оренди реєстраційний номер 04070700013 від 16.04.2007р. залишаються без змін.

Факт отримання відповідачем листа №02/14-109 від 18.01.2012р. з додатковою угодою 20.01.2012р. підтверджується долученою до матеріалів справи копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (т. 1 а. с. 39).

Однак відповідачем направлений на його адресу проект додаткової угоди до договору оренди підписаний не був, що в свою чергу стало підставою для звернення органу місцевого самоврядування до господарського суду з позовною заявою.

Обговоривши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права та відповідність висновків суду обставинам справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи спірні відносини між сторонами виникли у зв'язку з недосягненням згоди щодо зміни умов договору оренди землі.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства

Згідно з частинами першою та третьою статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Частинами 3, 4 статті 11 Цивільного кодексу України встановлено, що циві льні права і обв'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного зако нодавства, у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно з статтею 189 Господарського кодексу України, статтею 632 Ци вільного кодексу України ціна є істотною умовою договору, у випадках, вста новлених законом застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженим органом державної влади або органом місцевого самовряду вання.

Відповідно до пункту 13 договору, орендна плата переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни грошової оцінки, ставок орендної плати, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, а також і в інших випадках, передбачених законодавством України.

Як встановлено господарським судом першої інстанції, рішеннями Лівадійської селищної Ради №1 від 30 травня 2011 року «Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель населених пунктів Лівадійської селищної Ради» та №5 від 29 грудня 2011р. «Про розмір орендної плати за землю на території Лівадійської селищної ради на 2012 рік» затверджено базову (середню) вартість 1 кв. м земель населених пунктів Лівадійської селищної Ради та встановлено коефіцієнти, використовувані для розрахунку орендної плати за земельні ділянки земель населених пунктів Лівадійської селищної Ради.

Відповідно до частини 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Отже, сторони домовилися про те, що договір може бути змінений при певних обставинах, перелік яких не є вичерпним. Умови договору оренди не виключають можливість зміни суми орендної плати через зміну нормативної грошової оцінки землі.

Згідно з частиною другою статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Тому здійснення нормативної грошової оцінки землі, внаслідок якої змінився її розмір, відповідає вимогам чинного законодавства.

Відповідно до цього, зміна ціни землі призвела до зміни розміру земельного податку та орендної плати, у зв'язку з чим виникли підстави для перегляду останньої та внесення необхідних змін до договору оренди.

Отже, посилання відповідача на відсутність згоди обох сторін на зміну умов договору оренди земельної ділянки, не знайшло свого правового обґрунтування внаслідок передбаченого договором (пункт 13) оренди земельної ділянки права переглядати розмір орендної плати у зв'язку зі зміною нормативно грошової оцінки.

При цьому в разі недосягнення згоди щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки, статтею 30 Закону України „Про оренду землі" передбачено право звертатись до суду для вирішення спору, що і зроблено було Лівадійською селищною радою.

Також безпідставні та помилкові посилання заявника апеляційної скарги на надіслання на адресу Лівадійської селищної ради листа, який рада отримала 08.02.2012р. за вх..№324/02-15, оскільки предметом спору у даній справі є відсутність згоди позивача підписувати надіслану органом місцевого самоврядування Додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки, а відповідь відповідача на надіслану Додаткову угоду не підтверджує її підписання, а лише свідчить про наявність спору, а не про його відсутність.

Крім того, в матеріалах справи відсутній лист з вказаними вхідними даними, а є лист відповідача за вих. № 02-02/12 від 14.02.2012р. (т.1 а.с 71), зі змісту якого вбачається прохання відповідача щодо зниження ставки орендної плати до 4%, та на який позивач відповів листом за вих. № 02/14-832 від 03.03.2012р., яким позивач повідомив про направлення позовної заяви до суду про внесення змін у спірний договір оренди земельної ділянки. (т. 1 а.с.110)

Отже, господарський суд дійшов правильного висновку, що відповідач відмовився від підписання Додаткової угоди, і заявник апеляційної скарги не спростував цих висновків суду.

Відповідно до частини другої статті 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до абз. 2 п.-п. 3.4.7., п. 3.4., розділу 3 рекомендацій Президії Вищого господарського суду України від 02.02.2010 року №04-06/15 «Про практику застосування господарськими судами земельного законодавства», у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Відповідна позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 23.05.2011р. у справі №7/105-10(30/234-09), яка, в силу ст. 111-28 ГПК України, є обов'язковою для всіх судів України, які зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.

На день розгляду справи у господарському суді першої та апеляційної інстанції, рішення Лівадійської селищної Ради від 30.05.2011 р. «Про затвердження технічної документації по нормативній грошовій оцінці земель населених пунктів Лівадійської селищної Ради» та рішення №5 від 29.11.2011 р. «Про розмір орендної плати за землю на території Лівадійської селищної Ради на 2012 рік» не скасовано та не визнано недійсними.

В матеріалах справи містяться відомості Управління Держкомзему у м. Ялта АР Крим (т.1. а.с. 42), які свідчать про розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки орендованої відповідачем станом на 01.06.2011р., що складає 8641440,00грн., а також є розрахунок розміру орендної плати (т.1 а.с. 113), який складений позивачем з урахуванням вищевказаної нормативно грошової оцінки земельної ділянки та 10% розміру орендної плати від вказаної нормативно грошової оцінки земельної ділянки орендованої відповідачем, який встановлений рішеннями Лівадійської селищної ради від 29.12.2011р. за № 5 та від 29.12.2011р. за №22.

Отже, посилання заявника апеляційної скарги щодо необґрунтованості внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 16.04.2007р. реєстраційний номер 04070700013 спростовується матеріалами справи, оскільки зміст додаткової угоди не суперечить ані даним Управління Держкомзему щодо нормативної грошової оцінки землі та вищевказаним рішенням органу місцевого самоврядування, ані наданому суду апеляційної інстанції Висновку з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки (т. 2 а.с. 83)

Додатково, судова колегія вважає за необхідне зауважити, що при розгляді Севастопольським апеляційним адміністративним судом справи № 2а-0124/414/12 постановою від 13.11.2012р. підтверджено законність рішень Лівадійської селищної ради від 29.12.2011р. за № 5 та від 29.12.2011р. за №22, у зв'язку з чим, у позові ТОВ фірма «ОЛТРІ» ЛТД про визнання вказаних рішень недійсними адміністративним судом відмовлено.(т.2 а.с.61-63)

Таким чином, доводи заявника апеляційної скарги стосовно того, що господарський суд безпідставно не застосував статтю 79 ГПК України та не зупинив провадження даної справи до розгляду Севастопольським апеляційним адміністративним судом справи № 2а-0124/414/12 не можуть розглядатись як підстави для скасування оскаржуваного рішення, оскільки воно прийнято господарським судом першої інстанції з урахуванням чинних рішень Лівадійської селищної ради від 29.12.2011р. за № 5 та від 29.12.2011р. за №22.

З огляду на викладене, судова колегія вважає, що доводи апеляційної скарги не спростували висновків, викладених в оскарженому нею рішенні господарського суду першої інстанції, а тому її вимоги не підлягають задоволенню, при цьому рішення господарського суду АР Крим підлягає залишенню без змін з огляду на дотримання судом норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтею 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1.Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "ОЛТРІ" ЛТД залишити без задоволення.

2.Рішення господарського суду Автономної Республіки Крим від 21 травня 2012 року у справі № 5002-26/749-2012 залишити без змін.

Головуючий суддя Н.І. Сікорська

Судді З.Д. Маслова

І.В. Євдокімов

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.02.2013
Оприлюднено13.02.2013
Номер документу29262665
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5002-26/749-2012

Постанова від 07.02.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Ухвала від 15.01.2013

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Ухвала від 02.08.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Ухвала від 18.06.2012

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні