ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.02.2013 року Справа № 9/5005/8057/2012
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді : Бахмат Р. М. (доповідача),
суддів: Лотоцької Л.О., Євстигнеєва О.С.
секретар судового засідання : Ненарочкін І.О.
Представники сторін в судове засідання не з'явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Феррекспо" м. Київ на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 16.10.2012 р . у справі № 9/5005/8057/2012
за позовом Дніпродзержинської міської ради м. Дніпродзержинськ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Феррекспо" м. Київ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.02.10 р.
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господарського суду Дніпропетровської обл. від 16.10.2012 р. у справі № 9/5005/8057/2012, яке підписано 19.10.2012 р. і оформлено відповідно до вимог ст. 84 ГПК України (суддя Подобєд І.М.), задоволено позов Дніпродзержинської міської ради м.Дніпродзержинськ до Товариства з обмеженою відповідальністю "Феррекспо" м.Київ про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2010 р. № 11127.
Вказаним рішенням внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.02.2010 №11127, який укладений між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Феррекспо", зареєстрований у Державному реєстрі земель 14.04.2010 р. під записом за № 041010600137, викладено пп 2.3, 4.1 його умов в наступній редакції:
" Пункт 2.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 19.07.2011 становить 1 196 526,24 грн."
"Пункт 4.1 Орендна плата вноситься „Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 35 895,78 грн./рік без ПДВ, а з урахуванням пільги - у розмірі 25 127,04 грн/рік без ПДВ, яка застосовується на умовах, визначених рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 № 475-24/УІ „Про плату за землю".
Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю "Феррекспо" м. Київ на користь Дніпродзержинської міської ради м. Дніпродзержинськ 1 073 грн. 00 коп. судового збору.
Повернуто Дніпродзержинській міській раді м. Дніпродзержинськ суму зайво сплаченого судового збору в розмірі 29 грн. 00 коп., перерахованого платіжним дорученням № 892 28.08.2012 р.
30.10.2012 р., на примусове виконання рішення від 16.10.12 р., яке набрало законної сили 30.10.12 р., видано наказ.
Відповідач не погодився з вказаним рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить відновити пропущений процесуальний строк на подання апеляційної скарги.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.12.2012 р. відновлено пропущений процесуальний строк на подання апеляційної скарги.
Скаржник просить в скарзі скасувати рішення по даній справі і прийняти нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, оскільки вважає, що рішення прийнято з грубим порушенням матеріального та процесуального права, виходячи з наступного.
Відповідач зазначає, що відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Судом першої інстанції не враховано, що ні перехідні, ні прикінцеві положення Податкового кодексу України не містять норм, які б надавали йому зворотної дії. Він не може застосовуватися до відносин, що виникли до набрання ним чинності., а саме такими є відносини між позивачем та відповідачем, оскільки вони засновані на договорі оренди земельної ділянки, укладеному 18.02.2010 р., в той час як кодекс набрав чинності лише з 01.01.2011 р.
Скаржник вважає, що незважаючи на те, що зміни до укладеного між сторонами договору можливо внести лише у випадку попередньої домовленості та за їх взаємною згодою, Дніпродзержинська міська рада своїми рішеннями від 15.10.12 р. та 25.06.12 р. в односторонньому порядку встановила нові ставки орендної плати за землю на території м.Дніпродзержинськ, чим фактично в односторонньому порядку прийняла рішення про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між нею та ТОВ "Феррекспо".
Відповідач зазначає, що суд першої інстанції невірно розтлумачив нормативний зміст ст. 652 ЦК України, вказавши, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору. В той час як ст. 652 ЦК України передбачено обов'язкові умови, за яких договір може бути змінений за рішенням суду у випадку істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Скаржник не згоден з висновком суду першої інстанції, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованої ціною, а також не передбачено такої підстави для перегляду розміру орендної плати як зміна граничного розміру цієї плати за рішенням відповідача.
У відзиві на апеляційну скаргу Дніпродзержинська міська рада просить залишити оскаржуване рішення без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, оскільки повністю погоджується з рішенням суду першої інстанції і вважає його прийнятим у відповідності до вимог матеріального і процесуального права. Рішення міської ради від 15.12.2010р. №07-02/ VІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ» та від 25.06.2012р. №475-24/VІ «Про плату за землю» є чинними і в судовому порядку скасовані не були.
30.01.2013 р. від позивача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовими рішеннями в адміністративних справах №415/9849/12 і № 415/9686/12, у яких розглядаються адміністративні позови про визнання протиправними та скасування рішень Дніпродзержинської міської ради від 15.12.2010 року № 07-02/VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ» та від 25.06.2012 року № 475-24/VI «Про плату за землю».
Колегія суддів вважає, що клопотання про зупинення провадження у справі задоволенню не підлягає з огляду на те, що відповідно до ч. 1 ст. 79 Господарського процесуального кодексу України господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.
На час розгляду справи та прийняття рішення місцевим господарським судом рішення Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 року №475-24/VI «Про плату за землю» не було визнано судом недійсним, його недійсність прямо не встановлена законом. Розгляд Заводським районним судом м. Дніпродзержинськ зазначених справ не унеможливлює розгляд даної справи, а тому відсутні правові підстави для зупинення провадження у справі.
Представники сторін в судове засідання не з'явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, про повважні причини неявки суд не повідомили, не скористалися своїм правом на учатсь у судовому засідланні. Неявка предстанвиків сторін не перешкоджає перегляду справи за наявними в ній матеріалами.
В судовому засіданні оголошено постанову.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи апеляційної скарги, доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила, що між Дніпродзержинською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ФЕРРЕКСПО" м. Київ (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки від 18.02.2010 р. № 11127.
Укладений договір був зареєстрований в Дніпродзержинському відділі ДРФ ДП «Центр ДЗК» за № 041010600137 14.04.2010р.
Згідно з пунктом п.1.1 договору орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: просп. Аношкіна, 179/2 у м. Дніпродзержинськ, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 23.12.2009 р. № 844-45/У.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1787 га для розміщення перевантажувального вузлу з галереєю 2-3. (п.2.1)
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 13.02.2009 р. становила 216 264,50 грн. (п.2.3)
Договір укладено до 23.12.2019. (п.3.1)
Пунктом 4.1 договору сторони встановили, що орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 7 569,24 грн./рік без ПДВ, що становить 630,77 грн./міс без ПДВ, на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого надаються Орендарю додатково.
Сторони дійшли згоди, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів ставки земельного податку; підвищення цін і тарифів,зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, … в інших випадках, передбачених законодавчими актами України (п.4.4).
За умовами договору орендодавець має право вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та інших мотивів, визначених умовами цього договору (п. 9.2.3 Договору).
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №309-VI від 03.06.2008 року в Закон України «Про оренду землі» були внесені зміни, зокрема, ч. ч. 4 та 5 ст. 21 викладені в наступній редакції: «Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій земель - трикратного розміруземельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю». Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині». Вказаний закон набрав чинності з моменту опублікування - з 04.06.2008 року.
В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011р. (від 02.12.2010 N 2755-VI) Закон України «Про плату за землю» втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.
Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
15.12.2010р. за № 07-02/VІ Дніпродзержинською міською радою було прийнято рішення «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ». Вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ… та ввести її в дію з 1 липня 2011 року. Застосувати з 1 липня 2011 року для визначення плати за землю базову вартість 1 кв.м. земель міста у розмірі 202,37 грн.(п.1,2). Крім того, п. 3 рішення зобов'язано землекористувачів одержати в Управлінні Держкомзему у м. Дніпродзержинськ Дніпропетровської області (Варивода) довідки про визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які знаходяться в їх користуванні (власності), та надати їх до управління земельних відносин міської ради (Свистун) для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок.
На виконання зазначеного рішення Управлінням Держкомзему у м.Дніпродзержинськ 19.07.2011р. було складено витяг № 3864 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ТОВ «Феррекспо».
Як вбачається з матеріалів справи листом №01-14вих21 від 22.07.2011р. (а.с.11) відповідач був повідомлений про прийняття рішення Дніпродзержинської міської ради від 15.12.2010р. №07-02/VІ та необхідність одержання нової довідки про нормативну грошову оцінку для переукладання договорів оренди земельних ділянок. Натомість, товариство листом №49 від 06.09.2011р. визнало зазначену вимогу безпідставною, посилаючись на відсутність в укладених договорах оренди земельної ділянки такої підстави для зміни договорів, як зміна нормативної грошової оцінки землі.
Рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 року №475-24/УІ «Про плату за землю» встановлений коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати на рівні трикратного розміру земельного податку і відповідні пільги зі сплати як земельного податку,так і орендної плати. Встановлені зазначеним рішенням коефіцієнти застосовуються з 01.07.2012 року (п.2).
Пунктом 3 вказаного рішення встановлено з 01.07.2012 року по 31.12.2013 року пільгу із земельного податку у відсотковому еквіваленті від суми, що зараховується до місцевого бюджету.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, положеннями спірного договору оренди та нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Така ж правова позиція викладена і у Постановах Верховного Суду України від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10, від 23.05.2011 року у справі № 7/105-10(30/234-09), від 30.05.2011 року у справі № 17/299-10, від 04.07.2011 року у справі № 41/81пд, від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012.
Статтею 111 28 ГПК України передбачено, що рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
Позивач просив внести зміни до діючого договору оренди земельної ділянки, посилаючись на зміну нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, від якого залежить розмір земельного податку. При цьому, позивач опирався на підготовлений Управлінням Держкомзему у м. Дніпродзержинськ Дніпропетровської області витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Відповідно до витягу №3864 від 19.07.2011р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки склала 1 196 526,24 грн.
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормами статі 18 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований «Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006р. за №18/15/21/11.
Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку… орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Отже, наданий міською радою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.
Приписами частин 1 і 2 ст. 180 Господарського кодексу України встановлено, що зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
Виходячи із ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Земельного кодексу України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»).
Ця вимога обов'язкова як для сторін, так і для судів при розгляді справ.
Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
У листі Вищого господарського суду України від 06.08.2008 р. № 01-8/471 "Про деякі питання практики застосування у вирішенні окремих норм процесуального права (за матеріалами справ, розглянутих Верховним Судом України)", зокрема, зазначено: відповідно до частини другої статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. За таких обставин недотримання позивачем вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про розірвання договору, у разі виникнення такої необхідності, не позбавляє позивача права звернутися за захистом порушеного права шляхом вчинення прямого позову до відповідача про розірвання оспорюваного договору.
Прийняті Дніпродзержинською міською радою рішення від 15.12.2010р. за №07-02/VІ «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ» і від 25.06.2012 року №475-24/УІ «Про плату за землю» в зв'язку із набранням чинності Податкового кодексу України є обов'язковим для виконання і таким, що є підставою для перегляду розміру орендної плати та свідчить про обґрунтованість заявлених позовних вимог про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Колегія суддів апеляційного господарського суду вважає також, що доводи відповідача щодо порушення ст.58 Конституції України не можуть бути підставою для відмови в позовних вимогах в силу наступного: за статтею 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Згідно рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999 року положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи). Отже, суд не порушував зазначені норми при прийнятті судового рішення. Крім того, слід враховувати, що зміни до договору вносяться не з моменту його укладення, а на майбутнє і ці зміни повністю відповідають чинному земельному законодавству України.
Заявлені позивачем вимоги щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки враховують у повній мірі як умови прийнятих Дніпродзержинською міською радою, так і вимоги чинного земельного законодавства.
За таких обставин рішення місцевого господарського суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Керуючись статями 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Феррекспо" м. Київ залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 16.10.2012 р. у справі № 9/5005/8057/2012 залишити без змін.
Головуючий Р.М. Бахмат
Судді: Л.О. Лотоцька
О.С. Євстигнеєв
З оригіналом згідно:
Пом. судді І.Г. Логвиненко
14.02.2013 р.
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2013 |
Оприлюднено | 15.02.2013 |
Номер документу | 29316007 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Бахмат Рауфа Муллахметовна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Подобєд Ігор Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Подобєд Ігор Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Подобєд Ігор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні