Постанова
від 19.02.2013 по справі 5009/2447/12
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" лютого 2013 р. Справа № 5009/2447/12 Вищий господарський суд України у складі: суддя Селіваненко В.П. - головуючий, судді Бенедисюк І.М. і Харченко В.М.

розглянувши матеріали касаційної скарги приватного акціонерного товариства "Фарлеп-Інвест", м.Київ

на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 13.11.2012

зі справи № 5009/2447/12

за позовом приватного акціонерного товариства "Фарлеп-Інвест", м.Київ (далі - Товариство)

до Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Запоріжжя (далі - відділення АМК України)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Управління Державної служби охорони при ГУМВС України в Запорізькій області, м.Запоріжжя (далі - УДСО)

про визнання нечинним та скасування рішення

та за зустрічним позовом Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м.Запоріжжя

до приватного акціонерного товариства "Фарлеп-Інвест", м.Київ

про стягнення штрафу у розмірі 50 000, 00 грн.

Судове засідання проведено за участю представників сторін:

позивача - Дякулич О.О., Лісніченко О.Є.;

відповідача - Гладка В.В.;

третьої особи - не з'явився.

ВСТАНОВИВ:

У червні 2012 року Товариство звернулося з позовом до відділення АМК України про визнання недійсним рішення від 28.05.2012 № 27-рш у справі № 04/64-11.

Відділення АМК України у липні 2012 року звернулося із зустрічним позовом до Товариства про стягнення суми штрафу у розмірі 50 000,00грн.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 02.07.2012 залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління Державної служби охорони при ГУМВС України в Запорізькій області.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 03.09.2012 (суддя Гончаренко С.А.), яке залишено без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 13.11.2012 (колегія суддів у складі: суддя Москальова І.В. - головуючий, судді Манжур В.В. і М'ясищев А.М.), у задоволенні первісного позову відмовлено. Зустрічний позов задоволено. Стягнуто з відповідача в доход загального фонду державного бюджету України штраф, накладений зазначеним рішенням адміністративної колегії відділення Антимонопольного комітету України у розмірі 50000,00 грн.

У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України Товариство просить скасувати рішення господарського суду від 03.09.2012, постанову апеляційного суду від 13.11.2012 та прийняти нове рішення, яким задовольнити первісні позовні вимоги, а в задоволенні зустрічних позовних вимог відмовити. Скарга мотивована тим, що рішення та постанова судів попередніх інстанцій прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити в задоволенні скарги.

Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, Вищий господарський суд України знаходить підстави для часткового задоволення касаційної скарги.

Відповідного висновку суд дійшов на підставі такого.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, за результатами розгляду матеріалів справи № 04/64-11 відділенням АМК України 28.05.2012 прийнято рішення № 27-рш "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції", яким визнано, що Товариство (правонаступник прав і обов'язків товариства з обмеженою відповідальністю "Люза") за результатами діяльності у січні 2011 року - травні 2012 року в територіальних межах м.Запоріжжя, в межах території розташування АТС, що використовуються Товариством для надання послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах, займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах як таке, що не мало жодного конкурента на цьому ринку. Також визнано, що дії Товариства, які полягають у встановленні в м.Запоріжжі для споживачів необґрунтованої вартості послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 1 частиною другою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах шляхом встановлення таких цін реалізації товару, які неможливо було б встановити за умов існування значної конкуренції на ринку. За вказане порушення на позивача був накладений штраф у розмірі 50 000,00грн.

Копію рішення № 27-рш відділення АМК України надіслало Товариству листом від 29.05.2012 та отримано останнім 01.06.2012.

В основу оскаржуваного рішення відділення АМК України були покладені такі обставини:

- ТОВ "Люза" є юридичною особою відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 № 196657, зареєстрованою виконавчим комітетом Запорізької міської ради від 25.10.2001, номер реєстрації №11031200000001474, код за ЄДРПОУ 19366502. Місцезнаходження юридичної особи: 69002, м. Запоріжжя, пр-т Леніна, 81; адреса фактичного місцезнаходження: 69118, м. Запоріжжя, вул. Гаврилова, 14;

- ТОВ "Люза" отримало ліцензію Державного комітету зв'язку та інформатизації України від 12.11.2002 серії АА № 223301 на надання послуг телефонного зв'язку (крім відомчих об'єктів);

- відповідно до статуту ТОВ "Люза" його єдиним засновником є Товариство (місцезнаходження: 01011, м. Київ, пров. Кутузова, буд. 3, код ЄДРПОУ 19199961);

- листом від 21.01.2012 № 2/01-09/03-9 Товариство повідомило відповідача про припинення з 22.12.2011 державної реєстрації ТОВ "Люза", яке є відповідачем у справі № 04/64-11, та приєднання його до Товариства. Зазначена інформація була підтверджена Державним реєстратором виконавчого комітету Запорізької міської ради. У цьому зв'язку розпорядженням відділення АМК України від 10.02.2012 № 12-р було замінено відповідача ТОВ "Люза" на Товариство;

- згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії ААВ № 074305 Товариство є юридичною особою, місцезнаходження юридичної особи: 01011, м. Київ, пров. Кутузова, буд. 3, код ЄДРПОУ 19199961. Згідно з статутом (нова редакція), зареєстрованого Печерською районною державною адміністрацією м. Києва 28.12.2011, Товариство набуло всіх прав і обов'язків правонаступника в результаті реорганізації шляхом приєднання, зокрема, ТОВ "Люза" (код ЄДРПОУ 19366502). Предметом діяльності Товариства відповідно до статуту, зокрема, є надання послуг зв'язку, обслуговування та експлуатація телекомунікаційних мереж, надання в користування каналів електрозв'язку;

- ТОВ "Люза" (до грудня 2011 року) та Товариство є суб'єктами господарювання у розумінні статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції";

- УДСО, здійснюючи правоохоронну діяльність, передбачену статтею 10 Закону України "Про міліцію" та Положенням про Державну службу охорони при Міністерстві внутрішніх справ України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1993 № 615 "Про заходи щодо вдосконалення охорони об'єктів державної та інших форм власності" (зі змінами) (далі - Положення), на договірних засадах забезпечує охорону майна усіх форм власності в межах Запорізької області;

- згідно з Положенням одним з основних завдань УДСО є здійснення за договорами заходів щодо охорони особливо важливих об'єктів згідно з переліком, який затверджується Кабінетом Міністрів України, інших об'єктів, вантажів, інкасацій, перевезення, тимчасового зберігання валютних цінностей, забезпечення особистої безпеки громадян, а також технічного захисту інформації в порядку, встановленому законодавством;

- оператори телекомунікацій у відповідності до статті 27 Закону України "Про телекомунікації" повинні надавати у користування на договірних засадах ресурси своїх мереж органам внутрішніх справ України у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у галузі зв'язку;

- послуга з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах є специфічним видом діяльності, яка здійснюється операторами під час здійснення основного виду діяльності - надання телекомунікаційних послуг і передбачає, зокрема, розміщення апаратури СТС в приміщеннях АТС, обслуговування місця розташування апаратури СТС, забезпечення умов для нормального функціонування апаратури СТС, забезпечення електроживлення, мікроклімату тощо;

- споживачами вказаних послуг є суб'єкти господарювання підрозділи ДСО, яким для організації централізованої охорони об'єктів (майна юридичних осіб, громадян) необхідно розмістити на місцевих АТС апаратуру СТС для її підключення до телефонних ліній абонентів, виведених на кросові рамки АТС, а продавцями цих послуг є оператори телекомунікацій, які мають у власності АТС;

- територіальними (географічними) межами ринку послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах, на якому здійснює діяльність Товариство, є територія міста Запоріжжя, в межах розташування АТС, що використовуються Товариством для надання послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах;

- часовими межами ринку визначено січень 2011 року - травень 2012 року;

- становище Товариства на ринку послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах, в територіальних межах м. Запоріжжя, в межах території розташування АТС, що ним використовуються для надання послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах, за результатами діяльності у січні 2011 року - травні 2012 року було монопольним (домінуючим), оскільки Товариство не мало жодного конкурента на цьому ринку;

- до липня 2011 року між УДСО та ТОВ "Люза" не існувало договору щодо розміщення ретрансляторів в приміщеннях АТС, а тому оплата за оренду та забезпечення функціонування апаратури СПТС не здійснювалась. З січня 2011 року по липень 2011 року послуги УДСО Товариством надавались безкоштовно;

- для отримання послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах між УДСО та ТОВ "Люза" було укладено договір від 01.07.2011 № 2/12-1/03-5 "Про розміщення, встановлення, забезпечення належних умов функціонування та організацію обслуговування апаратури СПТС" (далі - Договір), згідно з п.1.1 якого оператор (ТОВ "Люза") надає абоненту (УДСО) послуги з організації обслуговування апаратури СПТС, а саме: розміщення, утримання, забезпечення електроживленням. Вартість послуг ТОВ "Люза" становила 456,00 грн. (з ПДВ) на місяць за розміщення 1 ретранслятора (типу "Селена-Р", "Інтеграл-Р") в приміщеннях АТС ТОВ "Люза";

- вартість послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах була встановлена ТОВ "Люза" самостійно;

- на прохання УДСО, ТОВ "Люза" не було надано відповідного обґрунтування вартості послуги. Разом з тим, листом від 23.06.2011 № 14/01-09/03-5 оператор повідомив про можливе відключення на АТС ретрансляторів УДСО у разі неукладення договору на його умовах;

- ретранслятори УДСО розміщувались на п'яти АТС ТОВ "Люза", розташованих у різних районах м. Запоріжжя. ТОВ "Люза" листом від 17.10.2011 № 29/01-09/03-5 повідомило відповідача, що до складу вартості послуги входять: витрати на обслуговування місця розташування ретранслятора - 5,00 грн. (без ПДВ); плата за розміщення ретранслятора - 17,00 грн. (без ПДВ); витрати на електроживлення ретранслятора - 358,00 грн. (без ПДВ). Витрати на електроживлення апаратури СПТС є основною складовою вартості послуги (складають більше 94%). Проте ТОВ "Люза" не надало відповідачу жодних обґрунтувань щодо розміру таких витрат;

- у середньому загальні витрати ТОВ "Люза" на електроживлення 1 ретранслятора УДСО становили (199,58грн. + 62,05грн.)/5= 52,33 грн. (без ПДВ) за місяць, що в 6,8 раза перевищувало витрати на електроживлення 1 ретранслятора, включені ТОВ "Люза" у вартість послуги;

- наслідком завищення ТОВ "Люза" витрат на електроживлення обладнання УДСО, розміщеного на АТС, було встановлення необґрунтованої вартості послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах;

- листом від 26.01.2012 № 3/01-09/03-9 Товариство надало відповідачу іншу калькуляцію вартості послуги у розмірі 380,00 грн. (без ПДВ). Однак жодних розрахунків по окремих статтях витрат у калькуляції, документальних підтверджень здійснення фактичних витрат, пов'язаних з наданням послуг, позивач не надав. У листі від 13.04.2012 № 10/01-09/03-9 Товариство зазначало, що відповідно до Цивільного кодексу України його підприємство є вільним у виборі договору, контрагента та визначенні умов договору (зокрема, встановлення вартості послуги).

Сукупності встановлених зі справи обставин суди дали належну оцінку і дійшли обґрунтованого висновку про безпідставність заявленого у справі первісного позову.

При цьому суди правильно виходили з того, що аналіз встановлених за справою обставин давав відповідачу можливість дійти висновку про те, що

необґрунтоване встановлення Товариством в м.Запоріжжі, яке є монополістом на зазначеному ринку послуг, для споживачів вартості послуг з розміщення та організації обслуговування обладнання систем передавання тривожних сповіщень на місцевих телекомунікаційних мережах, є зловживанням монопольним домінуючим становищем, а отже в діях позивача вбачається склад правопорушення передбаченого пунктом 1 частиною другою статті 13, пунктом 2 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції".

Посилання позивача на неправильність застосування відповідачем Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 5 березня 2002 року № 49-р, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 1 квітня 2002 року за № 317/6605, визначення монопольного становища суб'єкта господарювання, а отже і його твердження про неправильність рішення відділення АМК щодо визнання його монополістом, були перевірені попередніми судовими інстанціями, які дійшли правильного висновку про їх безпідставність та невідповідність фактичним обставинам справи.

У цьому зв'язку прийняті за справою судові рішення в частині первісного позову відповідають вимогам чинного законодавства і підстав для їх скасування не вбачається.

Разом з тим доводи позивача щодо неправильності оскаржуваних судових рішень в частині задоволення зустрічних позовних вимог заслуговують на увагу.

Як вбачається з наявних матеріалів справи, позивач, оскаржуючи судові рішення, посилався, крім іншого, на те, що відповідач попередчасно вдався до заходів примусового виконання прийнятого ним рішення.

Відповідно до частини третьої статті 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" прийняття господарським судом до розгляду заяви про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України не зупиняє його виконання, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.

За змістом частини четвертої статті 60 названого Закону порушення господарським судом провадження у справі про визнання недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України, прийнятого, зокрема, згідно з частиною першою статті 48 цього Закону, а також перегляд за заявою сторони відповідного рішення (постанови) господарського суду зупиняє виконання зазначеного рішення органу Антимонопольного комітету України на час розгляду цієї справи чи перегляду відповідного рішення (постанови) господарського суду, якщо органом Антимонопольного комітету України відповідно до частини третьої статті 48 цього Закону чи господарським судом не визначено інше.

Оскільки оскаржуване рішення відповідача, за яким позивач був визнаний особою, що займає монопольне становище на ринку та вчинила порушення законодавства про захист економічної конкуренції, а також до якої у цьому ж зв'язку було застосовано штраф, приймалось у відповідності до вимог частини першої статті 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції", порушення господарським судом провадження у справі про визнання цього рішення недійсним, за відсутності обставин, передбачених частиною третьою статті 48 цього Закону, зупинило його виконання.

З огляду на таке, беручи до уваги, що позовна заява щодо рішення відділення АМК України від 28.05.2012, як вбачається з наявних матеріалів справи, була прийнята до провадження 02.07.2012, звернення відповідача до суду із зустрічним позовом, яке мало місце 20.07.2012, було передчасним, оскільки за таких обставин право вимоги в нього ще не виникло.

Отже, оскаржувані судові рішення в частині задоволення зустрічного позову, підлягають скасуванню.

Беручи до уваги, що фактичні обставини справи щодо їх наведеної частини були встановлені попередніми судовими інстанціями з достатньою повнотою, Вищий господарський суд України вважає за можливе прийняти у цій же частині нове рішення про відмову у задоволенні зустрічного позову.

Керуючись ст.ст. 49, 111 7 , 111 9 -111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

1.Касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Фарлеп-Інвест" задовольнити частково.

2.Рішення господарського суду Запорізької області від 03.09.2012 та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 13.11.2012 у справі № 5009/2447/12 скасувати в частині задоволення зустрічного позову та прийняти в цій же частині нове рішення.

3. У задоволенні зустрічного позову відмовити.

4. В іншій частині зазначені судові рішення залишити без змін.

5.Стягнути з Запорізького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України на користь приватного акціонерного товариства "Фарлеп-Інвест" 1609,50 грн. судового збору.

6.Видачу відповідного наказу доручити господарському суду Запорізької області.

Суддя В. Селіваненко

Суддя І. Бенедисюк

Суддя В. Харченко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення19.02.2013
Оприлюднено20.02.2013
Номер документу29427500
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5009/2447/12

Рішення від 03.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гончаренко С.А.

Ухвала від 06.12.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гончаренко С.А.

Постанова від 19.02.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Харченко В.М.

Ухвала від 31.01.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Харченко В.М.

Ухвала від 17.12.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гончаренко С.А.

Постанова від 16.11.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Москальова І.В.

Ухвала від 07.11.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Москальова І.В.

Ухвала від 11.10.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Москальова І.В.

Рішення від 03.09.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гончаренко С.А.

Ухвала від 23.07.2012

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гончаренко С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні