Постанова
від 04.02.2013 по справі 2а-15155/12/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

04 лютого 2013 року 09:45 № 2а-15155/12/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Арсірія Р.О. при секретарі судового засідання Розсошко К.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Асоціації "Український Національний комітет Міжнародної торгової палати" до Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Києва про визнання нечинними вимоги №589/197 від 05.10.2012 року та рішень про застосування фінансових санкцій

Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача про визнання нечинною повністю Вимоги №589/197 від 05.10.2012 року про сплату боргу; визнання нечинним повністю Рішення № 1110 від 05.10.2012 року про застосування фінансових санкцій за приховування (заниження) страхувальником сум заробітної плати (виплат, доходу), на які нараховуються страхові внески; визнання нечинним повністю Рішення № 1111 від 05.10.2012 року про застосування фінансових санкцій за донарахування органом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків.

Ухвалою суду від 04.02.2013 р. на підставі пункту 5 частини першої статті 155 Кодексу адміністративного судочинства України, залишено без розгляду позовну заяву Асоціація "Український Національний комітет Міжнародної торгової палати" до Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Києва в частині позовних вимог про визнання нечинною вимоги №589/197 від 05.10.2012 року

Позовні вимоги мотивовані тим, що на думку позивача, відповідачем у порушення норм законодавства безпідставно застосовано фінансові санкції за приховування сум заробітної плати, на яку нараховуються страхові внески, та за своєчасне необчислення та несплату страхових внесків.

Відповідач проти позову заперечував, вважаючи оскаржувані рішення законним та обґрунтованим, вчиненими з дотримання законодавства, просив суд відмовити в задоволенні позову.

За результатами розгляду документів і матеріалів поданих сторонами, пояснень їхніх представників, Окружний адміністративний суд м. Києва, встановив:

Асоціація «Український Національний комітет Міжнародної торгової палати» зареєстрована з 27.008.1998 р. в Управлінні Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Києва як платник внесків.

Управлінням Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Києва відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядку проведення Пенсійним фондом України та його територіальними органами планових та позапланових перевірок платників єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" в особі головного спеціаліста відділу по контрольно-перевірочній роботі за нарахуванням та сплатою платежів управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Києва Репіком В.Ю., головним спеціалістом ПО, 1С та мереж управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Києва Музиченком А.О., головним спеціалістом відділу аудиту ефективності управління внутрішнього аудиту Головного управління ПФУ в м. Києві Козяром Б.В. на підставі наказу ГУ ПФУ в м. Києві від 21.09.2012 року № 314 та направлень від 24.09.2012 року №1381 та від 28.09.2012 року №1400 виданих управлінням Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Києва проведена позапланова перевірка достовірності, повноти нарахування та своєчасності сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за період з 2002 р. по 2010 p., по застрахованих особах згідно листа ГУ ПФУ в м. Києві від 03.08.2012 року № 21256/03 та депутатського запиту від 05.07.2012 року № 05-02.

Підставою для проведення перевірки були звернення колишніх працівників Асоціації "Український національний комітет Міжнародної торгової палати" та доручення Пенсійного фонду України від 10.07.2012 № 156/1-НД/11-12. Перевірка проводилась з відома Генерального секретаря Михайлова В.Ю. та в присутності головного бухгалтера Русецької М.О. у період 3-24.09.2012 по 05.10.2012 року.

Результати вищевказаної перевірки оформлені актом №687 від 05.10.2012 р. Про результати позапланової перевірки Асоціації "Український національний комітет Міжнародної торгової палати"(код за ЄДРПО 30019686) щодо достовірності відомостей про застрахованих осіб, які використовуються в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування за період з 2002 по 2010 рік, та даних, зазначених в Розрахунках страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за період з 2002 по 2010 р. .в якому зафіксовані наступні порушення:

У 2002 році не нараховувались та не утримувались страхові внески: гр. ОСОБА_5 в сумі 357,00 грн., ОСОБА_6 в сумі 510,00 грн.

У 2003 році не утримувались страхові внески: гр. ОСОБА_5 в сумі 1836,00 грн., гр. ОСОБА_7 в сумі 612,00 грн., гр. ОСОБА_8 в сумі 2040,00 грн., гр. ОСОБА_6 в сумі 2040,00 грн., занижено нарахування та утримання по гр. ОСОБА_9 в сумі 842,18 грн.

У 2004 році не утримувались та не нараховувались страхові внески: гр. ОСОБА_5 в сумі 1836,00 грн., гр. ОСОБА_10 в сумі 852,38 грн., гр. ОСОБА_11 в сумі 2040,00 грн., гр. ОСОБА_6 в сумі 1666,00 грн., гр., занижено утримання по гр. ОСОБА_12 в сумі 63,00 грн., гр. ОСОБА_13 в сумі 63,00 грн., гр. ОСОБА_8 в сумі 63,00 грн., занижено утримання та нарахування по гр. ОСОБА_14 в сумі 161,84 грн.

У 2005 році не утримувались та не нараховувались страхові внески: гр. ОСОБА_5 в сумі 1061,33 грн., гр. ОСОБА_10 в сумі 1517,35 грн., гр. ОСОБА_15 в сумі 1029,00 грн., гр. ОСОБА_16 в сумі 1646,40 грн., гр. ОСОБА_11 в сумі 3285,60 грн., гр. ОСОБА_9 в сумі 4928,40 грн., гр. ОСОБА_17 в сумі 1665,95 грн., гр. ОСОБА_18 в сумі 1029,00 грн., занижено утримання по гр.ОСОБА_8 в сумі 84,00 грн.

У 2006 році не утримувались та не нараховувались страхові внески: гр. ОСОБА_19 в сумі 1216,80 грн., гр. ОСОБА_15 в сумі 4056,00 грн., гр. ОСОБА_16 в сумі 4867,20 грн., гр. ОСОБА_11 в сумі 4867,20 грн., гр. ОСОБА_20 в сумі 4123,60 грн., гр. ОСОБА_8 в сумі 4160,78 грн., гр. ОСОБА_9 в сумі 4275,70 грн., гр. ОСОБА_21 в сумі 1216,80 грн., гр. ОСОБА_22 в сумі 1419,60 грн., гр. ОСОБА_18 в сумі 3244,80 грн.

Проведення перевірки достовірності відомостей про застрахованих осіб, які використовуються в системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування за період з 2007 по 2010 рік, та даних, зазначених в розрахунках страхових внесків на загальнообов'язкового державного пенсійного страхування за період з 2007 по 2010 роки не є можливим, у зв'язку з ненаданням первинних документів за період з січня 2007 по травень 2009 року.

На підставі акту №687 від 05.10.2012 р. відповідачем сформовано Вимогу про сплату боргу №589/197 від 05.10.2012 року у розмірі 64 677 гривень 91 копійка); прийнято Рішення № 1110 від 05.10.2012 року про застосування фінансових санкцій за приховування (заниження) страхувальником сум заробітної плати (виплат, доходу), на які нараховуються страхові внески, яким до Позивача застосовано фінансові санкції у розмірі 377 954 гривні; прийнято Рішення № 1111 від 05.10.2012 року про застосування фінансових санкцій за донарахування органом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків у розмірі 299 546 гривень 95 копійок.

Відповідно до копії рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення 11.10.2012 р. уповноваженою особою позивача отримано рішення.

Не погодившись з вищевказаними рішеннями позивач звернувся з адміністративним позовом до Окружного адміністративного суду м. Києва.

Закон України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (далі - Закон № 1058-ІV) визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Відповідно до ст. 63 Закону № 1058-ІV виконавчими органами правління Пенсійного фонду є виконавча дирекція Пенсійного фонду та підвідомчі їй територіальні органи.

Територіальними органами виконавчої дирекції Пенсійного фонду є головні управління Пенсійного фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, управління Пенсійного фонду в районах, містах, районах у містах. Головні управління та управління Пенсійного фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону № 1058-ІV страхувальниками відповідно до цього Закону є роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10, 15 статті 11 цього Закону.

Позивач в силу ч. 1 ст. 15 Закону № 1058-ІV є платником страхових внесків до солідарної системи та відповідно до ч. 6 ст. 20 Закону № 1058-ІV зобов'язаний сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.

Днем сплати страхових внесків вважається: у разі перерахування сум страхових внесків у безготівковій формі з банківського рахунку страхувальника на банківський рахунок органу Пенсійного фонду - день списання установою банку , установою Державного казначейства України суми платежу з банківського (спеціального реєстраційного) рахунку страхувальника незалежно від часу її зарахування на банківський рахунок органу Пенсійного фонду; у разі сплати сум страхових внесків готівкою - день внесення страхувальником коштів у банківську установу чи відділення зв'язку для перерахування на банківські рахунки органу Пенсійного фонду (ч. 9 ст. 20 Закону № 1058-ІV) .

Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом (ч. 10 ст. 20 Закону № 1058-ІV).

Відповідно до п. 3 ч. 9 ст. 106 Закону № 1058-ІV (в чинній редакції на момент виникнення спірних правовідносин) виконавчими органами Пенсійного фонду за приховування (заниження) страхувальником суми заробітної плати (виплат, доходу), на які нараховуються страхові внески, накладається штраф у розмірі всієї суми прихованої (заниженої) заробітної плати (виплат, доходу), а в разі повторного протягом року такого порушення - штраф у триразовому розмірі суми прихованої (заниженої) заробітної плати (виплат, доходу).

Відповідно до п. 4 ч. 9 ст. 106 Закону № 1058-ІV (в чинній редакції на момент виникнення спірних правовідносин) виконавчими органами Пенсійного фонду за донарахування територіальним органом Пенсійного фонду або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків накладається штраф у розмірі 5 відсотків зазначених сум за кожний повний або неповний місяць, за який донараховано ці суми.

Згідно ч. 14 ст. 106 Закону № 1058-ІV строк давності щодо стягнення недоїмки, пені та штрафних санкцій не застосовується.

Станом на момент прийняття оскаржуваних рішень ч. 9 ст. 106 Закону № 1058-ІV виключено згідно із Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 року №2464-VI (далі - Закон №2464-VI) який вступив вдію з 01.01.2011 року.

Відповідно до абз. 5 п.7 Розділ VIII. Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464-VI Стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.

Відповідно до абз. 6 п.7 Розділ VIII. Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464-VI на період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.

Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку про те що Відповідач не мав законних підстав застосовувати до Позивача штрафні санкції, оскільки вони були нараховані не у період до 01.01.2011 р. як передбачано абз. 5,6 п.7 Розділ VIII. Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464-VI, а після цього часу - а саме 05.10.2012 року.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 20.11.2012 року у справі №21-367а12 «Відповідно до абзацу п'ятого пункту 7 Прикінцевих та Перехідних положень Закону № 2464-VI, що набрав чинності з 1 січня 2011 року, стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій.

Згідно зі статтею 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Аналіз наведених норм законодавства дає підстави вважати, що управління ПФУ протиправно винесло рішення від 15 серпня 2011 року про застосування до позивача фінансових санкцій за несвоєчасне подання звітності до органів ПФУ за 2008-2009 та 2010 роки на підставі пункту 5 частини дев'ятої статті 106 Закону № 1058-IV, оскільки зазначена норма Закону втратила чинність з 1 січня 2011 року згідно із Законом № 2464-VI і не діяла на дату прийняття відповідачем оскаржуваних рішень».

Таким чином суд вважає Рішення Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Києва № 1110 від 05.10.2012 року про застосування фінансових санкцій за приховування (заниження) страхувальником сум заробітної плати (виплат, доходу), на які нараховуються страхові внески та Рішення Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Києва № 1111 від 05.10.2012 року про застосування фінансових санкцій за донарахування органом Пенсійного фонду України або страхувальником сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків, винесеними з порушенням законодавства України та такими що підлягають скасуванню.

За таких обставин, Окружний адміністративний суд міста Києва, за правилами, встановленими ст.86 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази та заслухавши пояснення представників сторін по справі, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач по справі, як суб'єкт владних повноважень, не виконав покладеного на нього обов'язку щодо доказування правомірності дій щодо прийняття оскаржуваних рішень.

Відповідно до ч.1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Керуючись ст. ст. 69-71, 94, 160-165, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

Позов Асоціація "Український Національний комітет Міжнародної торгової палати" задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати Рішення Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Києва № 1110 від 05.10.2012 року про застосування фінансових санкцій в розмірі 188977,00 грн. та № 1111 від 05.10.2012 року про застосування фінансових санкцій в розмірі 299546,95 грн.

Судові витрати в сумі 1430,00 грн. присудити на користь Асоціація "Український Національний комітет Міжнародної торгової палати" за рахунок Державного бюджету України.

Покласти на відповідний підрозділ Державної казначейської служби України виконання постанови суду в частині стягнення судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі м. Києва.

Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Суддя Р.О. Арсірій

Дата ухвалення рішення04.02.2013
Оприлюднено25.02.2013
Номер документу29534002
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-15155/12/2670

Ухвала від 06.11.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 16.04.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Ю.А.

Ухвала від 04.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Постанова від 04.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 06.11.2012

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні