Постанова
від 19.02.2013 по справі 5011-66/3766-2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" лютого 2013 р. Справа № 5011-66/3766-2012 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Дроботової Т.Б. - головуючого, Данилової М.В., Рогач Л.І., за участю представників: відповідачів 1. Палій Є.В. (дов. від 12.12.2012 р.) 2. Черпак І.Є. (дов. від 02.01.2013 р.) прокуратуриСайтарли І.М. (посв. від 21.01.2013 р.) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Заступника прокурора міста Києва на постанову Київського апеляційного господарського суду від 15.10.2012 р. у справі№ 5011-66/3766-2012 господарського суду міста Києва за позовомЗаступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Державного агентства земельних ресурсів до 1.Київської міської ради, 2.Товариства з обмеженою відповідальністю "Маг-К" про визнання недійсним та скасування рішення ради; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки

В С Т А Н О В И В :

Ухвалою Вищого господарського суду України від 22.01.2013 р. у складі колегії суддів: головуючого судді - Шевчук С.Р., суддів Воліка І.М., Коваленко С.С. розгляд касаційної скарги Заступника прокурора міста Києва призначено на 05.02.2013 р.

Розпорядженням керівника апарату Вищого господарського суду України №08.03-04/126 від 04.02.2013 р. у зв'язку з відпусткою судді Шевчук С.Р., призначено повторний автоматичний розподіл справи № 5011-66/3766-2012, за результатами якого для її розгляду визначено суддю Данилову М.В.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 08.02.2013 р. розгляд касаційної скарги у даній справі призначено на 19.02.2013 р. у складі колегії суддів: головуючого судді - Волковицької Н.О., суддів Данилової М.В., Рогач Л.І.

Розпорядженням секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України № 03-05/78 від 18.02.2013 р. у зв'язку з виходом судді Дроботової Т.Б. з лікарняного для розгляду касаційної скарги у даній справі сформовано колегію суддів у складі: головуючого: Дроботової Т.Б., суддів Данилової М.В., Рогач Л.І., про що присутніх у судовому засіданні представників сторін було повідомлено. Відводів складу колегії суддів заявлено не було.

Заступник прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Державного агентства земельних ресурсів України звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Маг-К" про:

- визнання недійсним та скасування рішення Київської міської ради від 26.06.2007 р. № 963/1624 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "Маг-К" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе з зоною відпочинку у 89-му кварталі Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва " ;

- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Маг-К" 08.10.2007 р. , зареєстрованого Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 11.10.2007 р. за № 75-6-00361 у книзі записів державної реєстрації договорів;

- визнання відсутнім у товариства з обмеженою відповідальністю "Маг-К" права користування земельною ділянкою, що розташована у 89-му кварталі Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва, площею 0,2017 га, кадастровий номер 8 000 000 000:75:542:0001, вартість якої згідно нормативної грошової оцінки становить 2 173 317, 97 грн.

В обґрунтування позовних вимог заступник прокурора м. Києва посилався на порушення Київською міською радою норм земельного законодавства при прийнятті рішення від 26.06.2007 р. № 963/1624, а, відтак, на порушення норм цивільного законодавства при укладенні з ТОВ "Маг-К" договору оренди земельної ділянки від 08.10.2007 р. як такого, що був укладений на підставі рішення, яке суперечить вимогам чинного законодавства.

Позивач стверджував, що спірними рішенням та договором порушено інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, ефективного використання земельних ресурсів, і такі права та інтереси підлягають захисту шляхом визнання відсутності у ТОВ "Маг-К" права користування спірною земельною ділянкою.

Рішенням господарського суду м. Києва від 27.06.2012 р. у даній справі (суддя Гончаров С.А.) у задоволенні позовних вимог Заступника прокурора м. Києва в інтересах держави в особі Державного агентства земельних ресурсів України відмовлено в повному обсязі.

Мотивуючи рішення, суд першої інстанції, посилаючись на вимоги земельного законодавства, зазначав про відсутність законних підстав для визнання рішення Київської міської ради від 26.06.2007 р. № 963/1624 недійсним, а отже - про відсутність підстав для визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 08.10.2007 р.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 15.10.2012 р. у даній справі (колегія суддів: головуючий Рєпіна Л.О., Тарасенко К.В., Тищенко А.І.) рішення господарського суду м. Києва від 27.06.2012 р. залишено без змін з тих же підстав.

Заступник прокурора міста Києва звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду м. Києва від 27.06.2012 р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 15.10.2012 р. у даній справі скасувати, та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити в повному обсязі.

Обґрунтовуючи доводи касаційної скарги, скаржник вказує на те, що судами попередніх інстанцій було порушено та неправильно застосовано норми матеріального права, зокрема, приписи статті 57 Лісового кодексу України щодо зміни цільового призначення земельних лісових ділянок, приписи статті 142 Земельного кодексу України щодо припинення права постійного землекористування спірною земельною ділянкою Комунальним підприємством "Святошинське лісопаркове господарство", а також не застосовано приписи статей 203, 215 Цивільного кодексу України до правочину, який суперечить вимогам чинного законодавства.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні прокурора та представників відповідачів, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи предметом спору у даній справі є вимога позивача про визнання рішення Київської міської ради від 26.06.2007 р. № 963/1624 та укладеного з ТОВ "Маг-К" на підставі цього рішення договору оренди земельної ділянки від 08.10.2007 р. недійсними, та визнання відсутнім у ТОВ "Маг-К" права користування спірною земельною ділянкою.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Київської міської ради від 26.06.2007 р. № 963/1624 "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "Маг-К" земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе з зоною відпочинку у 89-му кварталі Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва " затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Маг-К" для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе з зоною відпочинку у 89-му кварталі Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва.

Зазначеним рішенням виключено частину лісових земель площею 0.20 га у 89-му кварталі Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва з категорії земель лісового фонду для її передачі ТОВ "Маг-К" в короткострокову оренду на 5 років для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе з зоною відпочинку.

08.10.2007 р. між Київською міською радою та ТОВ "Маг-К" було укладено договір оренди земельної ділянки строком на 5 років, відповідно до якого об'єктом оренди стала земельна ділянка, розташована у 89-му кварталі Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва, площею 0,2017 га, з кадастровим номером 8 000 000 000:75:542:0001, для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе з зоною відпочинку.

Згідно з пунктами "а " , "б " , "в " , "з " статті 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин на її території належить розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою.

Згідно статті 12 Земельного кодексу України розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу, відноситься до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.

Відповідно до приписів статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, зайнятих лісами, провадиться з урахуванням висновків органів виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства.

Відповідно до статті 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.

Одночасно, за змістом статті 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Відповідно до частин першої - третьої статті 149 Земельного кодексу України земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. Сільські, селищні, міські ради вилучають земельні ділянки комунальної власності відповідних територіальних громад, які перебувають у постійному користуванні, для всіх потреб, крім особливо цінних земель, які вилучаються (викупляються) ними з урахуванням вимог статті 150 цього Кодексу.

Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки, крім тих, що знаходяться на території міст, селищ, сіл та відносяться до комунальної власності.

Відповідно до абзацу 1 пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями розпоряджатися землями, які перебувають відповідно у державній та комунальній власності. Таке розпорядження вони здійснюють шляхом продажу земель, безоплатної передачі у приватну власність громадянам, надання їх в оренду чи передачі їх у постійне користування (статті 118, 122, 123 Земельного кодексу України). Реалізовуючи зазначені повноваження, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування мають право змінювати цільове призначення земельних ділянок, які відчужуються або передаються в оренду чи постійне користування.

Згідно з статтею 9 Лісового кодексу України у комунальній власності перебувають ліси в межах населених пунктів, крім лісів, що перебувають у державній або приватній власності.

За змістом норм статті 17 Лісового кодексу України ліси надаються в постійне користування на підставі рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень за погодженням з органами виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 33 Лісового кодексу України сільські, селищні, міські ради у сфері лісових відносин на відповідній території, зокрема, передають у власність, надають у постійне користування земельні лісові ділянки, що перебувають у комунальній власності, в межах сіл, селищ, міст і припиняють права користування ними.

Статтею 57 Лісового кодексу України (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення ради) встановлено, що зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов'язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України. Зміна цільового призначення земельних лісових ділянок здійснюється за погодженням з органами виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища.

Надання земельних ділянок в оренду зацікавленим особам при необхідності їх вилучення або зміни цільового призначення здійснюється в порядку визначеному статтями 123, 124, 151 Земельного кодексу України.

Частина 1 статті 124 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення ради) встановлює, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 151 Земельного кодексу України надання земельних ділянок в оренду провадиться за погодженням з відповідними територіальними органами виконавчої влади з питань лісового господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення), а також за погодженням з відповідними державними природоохоронними органами та землекористувачами, в користуванні яких знаходяться відповідні земельні ділянки лісогосподарського призначення.

Під час здійснення судового розгляду даної справи судами попередніх встановлено, що 27.07.2004 р. Київським міським головою відповідно до статей 123, 124 Земельного кодексу України, Порядку надання земельних ділянок у користування, затвердженого рішенням Київської міської ради від 26.06.2003 р. №512/672 та на підставі позитивного висновку постійної комісії Київради з питань містобудування та землекористування № К-1510 від 05.07.2004 р., ТОВ "Маг-К" було надано згоду № Д-0364 (термін дії якої в подальшому було подовжено) на розроблення проекту відведення земельної ділянки орієнтовним розміром 0,196 га, місце розташування якої - 89-й квартал Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва, для будівництва та експлуатації кафе з зоною відпочинку.

В 2005 році на замовлення ТОВ "Маг-К" Комунальним підприємством "Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі" було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Маг-К" для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе з зоною відпочинку у 89-му кварталі Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва.

Листом від 03.02.2005 р. № 50 Комунальне підприємство "Святошинське лісопаркове господарство " надало згоду на вилучення та припинення права користування земельною ділянкою площею 0,20 га та її відведення ТОВ "Маг-К" під будівництво та експлуатацію кафе з зоною відпочинку.

В подальшому, як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Маг-К" для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе з зоною відпочинку у 89-му кварталі Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва, ТОВ "Маг-К" було погоджено, зокрема, з:

- Київським комунальним об'єднанням зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень міста "Київзеленбуд" (лист від 22.02.2005 р. № 148-320),

- Київським обласним управлінням лісового господарства (лист від 31.03.2005 р. №04-87/250),

- Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища (висновок від 22.06.2005 р. № 19-4994),

- Державним управлінням екології та природних ресурсів в місті Києві (лист від 30.06.2005 р. № 06-5-25/2533),

- Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київради (висновок від 08.12.2006 р. № 03-25/1002-В).

- Головним управлінням культури, мистецтв та охорони культурної спадщини (лист від 30.05.2007 р. № 3786),

- Головним державним санітарним лікарем міста Києва (висновок від 06.06.2007 р. № 856),

- Управлінням охорони навколишнього природного середовища виконавчого органу Київради (висновок від 07.06.2007 р.),

- Київським міським головним управлінням земельних ресурсів (висновок від 14.06.2007 р. № 06-03-4/1134).

З матеріалів справи вбачається та було встановлено під час розгляду справи, що при погодженні проекту землеустрою щодо відведення ТОВ "Маг-К" спірної земельної ділянки, передбачалось, зокрема, переведення частини лісових земель у 89-му кварталі Святошинського лісництва Святошинського лісопаркового господарства у Святошинському районі м. Києва до нелісових з виключення їх з категорії земель лісогосподарського призначення, а також зміна цільового призначення спірної земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе з зоною відпочинку.

Враховуючи встановлені обставини та висновки про відсутність підстав для визнання недійсним рішення Київської міської ради від 26.06.2007 р. № 963/1624, на підставі якого укладено оспорюваний договір оренди земельної ділянки 08.10.2007 р., вимоги щодо недійсності такого договору не можуть ґрунтуватись на встановленні недійсності рішення органу місцевого самоврядування, тому підстав для їх задоволення та застосування приписів статей 203, 215 Цивільного кодексу України немає.

Відповідно до статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Колегія суддів приходить до висновку, що оскаржувані судові рішення у даній справі прийняті з додержанням норм матеріального та процесуального права, повним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи та відповідністю висновків дійсним обставинам справи, тому підстав для їх скасування або зміни не вбачається.

Доводи скаржника, викладені у касаційній скарзі судова колегія вважає непереконливими та такими, що спростовуються наявними доказами та встановленими матеріалами справи.

Керуючись пунктом 1 статті 111 9 , статтями 111 5 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В :

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 15.10.2012 р. та рішення господарського суду м. Києва від 27.06.2012 р. та у справі № 5011-66/3766-2012 залишити без змін.

Касаційну скаргу Заступника прокурора міста Києва залишити без задоволення.

Головуючий суддя Т. Дроботова

Судді: М. Данилова

Л. Рогач

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення19.02.2013
Оприлюднено27.02.2013
Номер документу29580311
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5011-66/3766-2012

Постанова від 15.10.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Рєпіна Л.О.

Ухвала від 27.07.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Рєпіна Л.О.

Постанова від 19.02.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 08.02.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 22.01.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Шевчук C. Р.

Ухвала від 27.06.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гончаров С.А.

Рішення від 27.06.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гончаров С.А.

Ухвала від 08.06.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Любченко М.О.

Ухвала від 30.05.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гончаров С.А.

Ухвала від 27.04.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні