Постанова
від 14.02.2013 по справі 804/546/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

копія

ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2013 р. Справа № 804/546/13-а Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіІльков В.В. при секретаріМофі І.В., за участю: представника позивача - представника відповідача- Метли К.О., Товстої Н.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ПКФ "СПЕЦБУД" до Державніої податкової інспекції у Жовтневому районі м.Дніпропетровська про скасування податкового повідомлення-рішення від 14.09.2012р. за № 0006211501 . -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ПКФ-СПЕЦБУД» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби, в якому просить скасувати податкове повідомлення-рішення від 14.09.2012р. за № 0006211501.

У обґрунтуванні позовних вимог зазначено, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 14.09.2012р. за № 0006211501 прийняте на підставі висновків акту перевірки від 17.08.2012р. за № 2309/1501/36840110, які не відповідають дійсним обставинам. У Акті камеральної перевірки зазначено, що підприємством ТОВ «ПКФ-СПЕЦБУД» в порушення абз. 5 п.п. 153, п. 150.1 ст. 150 ПК України, пункту 3 розділу 4 Розділу XX ПК України, п. 97 Закону України «Про внесення змін до податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» від 05.07.2012р. за № 5083-VІ4834, наказу ДПА України від 28.09.2011р. за № 1213, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2011р. за № 1215/19953 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства», зі змінами та доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 21.12.2011р. за № 1684, завищено від'ємний фінансовий результат попереднього звітного (податкового) періоду. Однак, з таким висновком відповідача товариство не погоджується, адже відповідно до пункту 153.8 ст. 153 ПК України визначено механізм оподаткування операції з торгівлі цінними паперами, деривативами та іншими цінними паперами, корпоративними правами, визначено, що протягом звітного періоду витрати на придбання кожного з наведених об'єктів понесені (нараховані) платником податку, перевищують доходи, отримані (нараховані) від продажу (відчуження) цінних паперів або інших, ніж цінні папери, корпоративних прав цього ж виду протягом такого звітного періоду, від'ємний фінансовий результат переноситьтся на зменшення фінансових результатів від операцій з цінними паперами, деривативами або іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами цього ж виду наступних звітних періодів у порядку, встановленому статтею 150 цього розділу ПК України, яка встановлює порядок урахування від'ємного значення об'єкта оподаткування. Існують особливості застосування п. 150.1 ст. 150 ПК України, які передбачено пунктом 3 підрозділу 4 «Особливості справляння податку на прибуток підприємств» Перехідних положень ПК України, де зазначено, що протягом 2012-2015 років (починаючи з другого півріччя 2012 року) від'ємне значення об'єкта оподаткування, що утворилося станом на 1 січня 2012 року, враховується платниками з доходом за 2011 рік 1 мільйон гривень та більше у розмірі 25 відсотків суми такого від'ємного значення на рік. За цих умов платники податку на прибуток ведуть окремий облік показника від'ємного значення об'єкта оподаткування, що склався станом на 1 січня 2012 року та включається до витрат наступних податкових періодів і сум, не погашених протягом 2012-2015 років. Таке від'ємне значення погашається в першу чергу. У другу чергу погашається від'ємне значення об'єкта оподаткування, що виникло після 31 грудня 2011 року. Порядок перенесення від'ємного значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток і порядок перенесення від'ємного фінансового результату від операції з торгівлі цінними паперами за своєю економічною природою є різними. Позитивний результат від торгівлі цінними паперами, розрахований відповідно до п. 153.8 ст. 153 ПК України, включається до доходів у податковій декларації з податку на прибуток підприємства (рядок 03 ІД), що містить дані додатка ІД декларації, що включає позитивний результат від торгівлі цінними паперами (рядок 03.20 додатка ЦП). Цей результат, як окремий показник, не може призвести до виникнення від'ємного значення об'єкта оподаткування, який регулюється нормами п. 3 підрозділу 4 «Особливості справляння податку на прибуток підприємств» Перехідних положень ПК України. Від'ємний фінансовий результат від операцій з торгівля цінними паперами у будь-якому разі не може бути перенесений на витрати у такому самому порядку, як від'ємне значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток з причини того, що даний від'ємний фінансовий результат за своєю суттю є витратами на придбання цінних паперів (не проданих на даний час), що були понесені у минулих податкових періодах. Враховуючи вищевикладене, позивач вважає висновки, викладені у Рішенні ДПС України від 06.12.2012 року за №6666/0/61-12/10-2415, рішенні ДПС у Дніпропетровській області від 09.11.2012 року за №28088/10/10-014 законодавчо необґрунтованими, а визначені суми грошових зобов'язань у податковому повідомленні - рішенні за № 0006211501 від 14.09.2012 року Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м.Дніпропетровська такими, що не відповідають чинному законодавству. З огляду на викладене, на думку позивача, оскаржуване податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував та просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, обґрунтовуючи свою позицію тим, що під час перевірки податковим органом було встановлено, що згідно наданої податкової звітності з податку на прибуток ТОВ «ПКФ-СПЕЦБУД» за 2011 рік (податкової декларацій з податку на прибуток з додатками за 1 квартал 2011 року та ІІ-ІV квартали 2011 року) задекларовано загальну суму доходу у розмірі 222194850 грн., у т.ч. у додатка відображено загальну суму доходів від операцій з цінними паперами у розмірі 222194750 гривень. Згідно з п.3 підрозділу 4 розділу XX ПК України, якщо результатом розрахунку об'єкта оподаткування платника з числа резидентів платників з доходом за 2011 рік 1 мільйон гривень та більше станом на 1 січня 2012 року від'ємне значення (з урахуванням від'ємного значення об'єкта оподаткування за 2010 податковий рік), то сума цього значення підлягає включенню до витрат звітних (податкових) періодів, починаючи з 1 півріччя наступних звітних періодів 2012 року, у розмірі 25 відсотків суми такого від'ємного значення. У порушення абз. 5 п.п. 153, п. 150.1 ст. 150 ПК України, пункту 3 розділу 4 Розділу XX ПК України, п. 97 Закону України «Про внесення змін до податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» від 05.07.2012р. за № 5083-VІ4834, наказу ДПА України від 28.09.2011р. за № 1213, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2011р. за № 1215/19953 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства», зі змінами та доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 21.12.2011р. за № 1684, підприємством занижено грошове зобов'язання з податку на прибуток у податковій декларації з податку на прибуток за 1 півріччя 2012 року на 399011,00 гривень. Відповідач зазначив, що перевірку відповідача проведено з дотриманням вимог чинного законодавства України, а оскаржуване рішення прийнято обґрунтовано.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення осіб, що беруть участь у справі, дослідивши подані до суду докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи, суд встановив таке.

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «ПКФ-СПЕЦБУД» (код ЄДРПОУ 36840110) - зареєстроване як юридична особа рішенням виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради та перебуває на обліку, як платник податків, в Державній податковій інспекції у Жовтневому районі м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби.

Згідно із п.п.п. 19-1.1.1 - 19-1.1.2 п. 19-1.1.1 ст. 19-1 ПК України органи державної податкової служби виконують такі функції: здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування і сплати податків та зборів, установлених цим Кодексом; здійснюють контроль за своєчасністю подання передбаченої законом звітності (податкових декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням податків та зборів), а також перевіряють достовірність цих документів щодо правильності визначення об'єктів оподаткування і обчислення податків та зборів.

Відповідно до п.п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно із п. 75.1 ст. 75 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.

17.08.2012р. уповноваженою особою Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби на підставі п.п.п. 19-1.1.1 - 19-1.1.2 п. 19-1.1.1 ст. 19-1 ПК України, п.п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України, п. 75.1 ст. 75 ПК України проведено камеральну перевірку податкової звітності з податку на прибуток підприємства за 1 півріччя 2012 року платника податку на прибуток товариства з обмеженою відповідальністю «ПКФ-СПЕЦБУД».

За результатами проведеної перевірки складено акт від 17.08.2012р. за № 2309/1501/36840110, у якому зазначено щодо порушення відповідачем абз. 5 п.п. 153, п. 150.1 ст. 150 ПК України, пункту 3 розділу 4 Розділу XX ПК України, п. 97 Закону України «Про внесення змін до податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» від 05.07.2012р. за № 5083-VІ4834, наказу ДПА України від 28.09.2011р. за № 1213, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2011р. за № 1215/19953 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства», зі змінами та доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 21.12.2011р. за № 1684 - підприємством у рядку 1.3 додатку ЦП до додатку ІД податкової декларації з податку на прибуток за 1 півріччя 2012 року завищено від'ємний фінансовий результат попереднього звітного (податкового) періоду. Зазначене порушення призвело до заниження грошового зобов'язання з податку на прибуток у податковій декларації з податку на прибуток за 1 півріччя 2012 року на 399011,00 гривень.

З висновками камеральної перевірки декларації з податку на прибуток за 1 півріччя 2012 року ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська ТОВ «ПКФ-СПЕЦБУД» не погодилось, тому 29.08.2012 року позивач надав заперечення на Акт (вих. №29/08-12).

Товариство отримало лист ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська від 11.09.2012 року за №25585/10/15-126 «Щодо розгляду заперечення». Зазначеним листом ДПІ у Жовтневому районі м.Дніпропетровська заперечення позивача на акт не були прийняті до уваги, а акт не було скасовано.

На підставі висновків акту перевірки, Державною податковою інспекцією у Жовтневому районі м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 14.09.2012р. за №0006211501, яким товариству з обмеженою відповідальністю «ПКФ-СПЕЦБУД» збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток у розмірі 498764,00 грн., в тому числі за основним платежем - 399011,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 99753,00 гривень.

Позивач, не погодившись з податковим повідомленням-рішенням, 19.09.2012 року подав до Державної податкової служби у Дніпропетровській області заяву (вих. № 18/09-12 від 18.09.2012 року) щодо оскарження в адміністративному порядку податкового повідомлення-рішення ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська.

Рішенням ДПС у Дніпропетровські області від 03.10.2012р. за №24693/10/10-014 строк розгляду заяви було продовжено до 18.11.2012 року.

Рішенням ДПС у Дніпропетровській області від 09.11.2012р. за № 28088/10/10-014 «Про результати розгляду скарги» залишено без змін податкове повідомлення-рішення ДПІ у Жовтневому районі м.Дніпропетровська від 14.09.2012 року за №0006211501, а скаргу позивача - без задоволення.

Рішенням ДПС України від 05.12.12 року за № 6666/0/61-12/10-2415 «Про результати розгляду скарги» залишено без змін податкове повідомлення-рішення та рішення ДПС у Дніпропетровській області, а скаргу позивача - без задоволення.

Надаючи правову оцінку спірному податковому повідомленню-рішенню суд виходив з такого.

Як було встановлено під час розгляду справи та підтверджується наявними в ній доказами, ТОВ «ПКФ-СПЕЦБУД» надало до податкового органу звітну податкову декларацію з податку на прибуток за 1 півріччя 2012 року, відповідно до якої підприємством було зазначено у додатку ЦП «Розрахунок фінансових результатів від операцій з торгівлі цінними паперами та іншими, ніж цінні папери корпоративними правами» наступні данні:

-р. 03.20 «Прибуток від операцій з торгівлі цінними паперами» у сумі 0 грн.;

-р.1.1 «Доходи звітного (податкового) періоду» в сумі 54788500 грн.;

-р.1.2 «Витрати звітного (податкового) періоду» в сумі 52252000 грн.;

-р.1.3 «Від'ємний фінансовий результат попереднього звітного (податкового) періоду» в сумі 2545800 гривні.

Відповідно до р. 1 додатку ЦП до додатку ІД податкової декларації з податку за І-V квартали 2011 року від 02.02.2011р. збиток від операцій з акціями та іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами складає 2545800 гривень. Зазначений показник відображено позивачем у рядку 1.3 додатку ЦП додатку ІД до податкової декларації з податку на прибуток за 1 півріччя 2012 року.

Спір між сторонами виник з приводу застосування до обліку операцій з цінними паперами приписів п. 3 підрозділу 4 розділу XX Прикінцевих та перехідних положень ПК України, яка наголошує про особливості застосування у 2011-2012 році приписів ст. 150 ПК України та визначає порядок визначення податку на прибуток.

Фактичною підставою для визначення позивачу суми грошового зобов'язання, слугував висновок податкового органу про порушення позивачем п.3 підрозділу 4 розділу XX ПК України, що виявилось у тому, що позивачем у поданій до податкового органу податковій декларації за І півріччя 2012 року, з урахуванням уточнень, було відображено не 25% суми від'ємного фінансового результату, які рахуються станом на 01.01.2012 року, а всю суму від'ємного фінансового результату, що в свою чергу призводить до заниження об'єкту оподаткування.

Перевіряючи обґрунтованість даних висновків податкового органу, суд дійшов висновку про наступне.

З 01.01.2011 року відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються податковим законодавством, зокрема, ПК України.

Податковим кодексом України встановлено, що оподаткування операцій з торгівлі цінними паперами, деривативами та іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами, належить до оподаткування операцій особливого виду.

Статтею 153 ПК України визначено порядок оподаткування операції особливого виду в тому числі операцій з торгівлі цінними паперами та іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами.

Відповідно до абз 4 п. 153.8 ст. 153 Податкового кодексу України платник податку веде відокремлений облік фінансових результатів операцій з цінними паперами і деривативами в розрізі окремих видів цінних паперів, деривативів та інших, ніж цінні папери, корпоративних прав. При цьому облік операцій з акціями ведеться разом з іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами.

Пунктом 153.8 ст.153 ПК України визначено, що якщо протягом звітного періоду витрати на придбання кожного з окремих видів цінних паперів, та інших, ніж цінні папери, корпоративних прав, понесені (нараховані) платником податку, перевищують доходи, отримані (нараховані) від продажу (відчуження) цінних паперів або інших, ніж цінні папери, корпоративних прав цього ж виду протягом такого звітного періоду, від'ємний фінансовий результат переноситься на зменшення фінансових результатів від операцій з цінними паперами або іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами цього ж виду наступних звітних періодів у порядку, визначеному статтею 150 цього розділу.

Якщо протягом звітного періоду доходи від продажу кожного з окремих видів цінних паперів та інших, ніж цінні папери, корпоративних прав отримані (нараховані) платником податку, перевищують витрати, понесені (нараховані) платником податку в наслідок придбання цінних паперів або інших, ніж цінні папери, корпоративних прав цього ж виду протягом такого звітного періоду (з урахуванням від'ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами або іншими ніж цінні папери корпоративними правами цього ж виду минулих періодів), прибуток включається до складу доходів такого платника податку за результатом такого звітного періоду.

Виходячи з наведеної правової норми, законодавче встановлений порядок відображення від'ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами попередніх звітних періодів у відповідності до ст. 150 Податкового кодексу України за умовою, якщо витрати на придбання кожного з окремих видів цінних паперів, деривативів, та інших, ніж цінні папери, корпоративних прав, понесені (нараховані) платником податку, перевищують доходи, отримані (нараховані) від продажу (відчуження) цінних паперів, деривативів або інших, ніж цінні папери, корпоративних прав цього ж виду протягом такого звітного періоду.

Таким чином, зазначена законодавча норма застосовується з урахуванням такого: якщо за результатом діяльності платника податків витрати перевищують доходи, від'ємний фінансовий результат переноситься на зменшення фінансових результатів від операцій з цінними паперами, деривативами або іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами цього ж виду наступних звітних періодів у порядку, визначеному статтею 150 цього розділу.

Матеріалами справи підтверджено, що за результатом господарських операцій позивача з цінними паперами, що мали місце протягом 2011 року, станом на І півріччя 2012 року від'ємний фінансовий результат від операцій з цінними паперами попереднього звітного періоду був повністю відображений позивачем в податковій декларації з податку на прибуток за перше півріччя 2012 року.

У податковому періоді за 1 півріччя 2012 року згідно податкової декларації з податку на прибуток, яка була предметом перевірки, у позивача доходи від операції з цінними паперами перевищують витрати, в тому числі, з урахуванням від'ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами попереднього звітного (податкового) періоду.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини та наведені норми діючого законодавства, до спірних правовідносин не підлягають застосуванню норми абз 5 п. 153.8 ст. 153 Податкового кодексу України.

Разом з тим, Законом України від 24.05.2012 року № 4834 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» внесено зміни до пункту 3 підрозділу 4 Розділу XX ПК України, якими запроваджено особливий порядок застосування статті 150 Кодексу в період 2012-2015 років, що передбачає обмеження розміру від'ємного значення об'єкта оподаткування, отриманого станом на 1 січня 2012 року, який враховується у витратах при визначенні податкових зобов'язань платника податку у наступних звітних податкових періодах.

Саме з приводу застосування до обліку операцій з цінними паперами приписів пункту 3 підрозділу 4 Розділу XX ПК України, що наголошує про особливості застосування у 2012-2015 роках приписів ст.150 ПК України та визначає порядок визначення податку на прибуток, виникли спірні правовідносини.

Суд зазначає, що відповідно до пункту 3 підрозділу 4 Розділу XX ПК України пункт 150.1 статті 150 Кодексу застосовується у 2011 році з урахуванням такого - якщо результатом розрахунку об'єкта оподаткування платника податку з числа резидентів за підсумками першого кварталу 2011 року є від'ємне значення, то сума такого від'ємного значення підлягає включенню до витрат другого календарного кварталу 2011 року.

Розрахунок об'єкта оподаткування за наслідками другого, другого і третього кварталів, другого - четвертого кварталів 2011 року здійснюється з урахуванням від'ємного значення, отриманого платником податку за перший квартал 2011 року, у складі витрат таких податкових періодів наростаючим підсумком до повного погашення такого від'ємного значення; у 2012 - 2015 роках таким чином: якщо результатом розрахунку об'єкта оподаткування платника податку з числа резидентів платників з доходом за 2011 рік 1 мільйон гривень та більше станом на 1 січня 2012 року є від'ємне значення (з урахуванням від'ємного значення об'єкта оподаткування станом на 1 січня 2011 року), то сума цього значення підлягає включенню до витрат:

-звітних (податкових) періодів починаючи з І півріччя і наступних звітних періодів 2012 року у розмірі 25 відсотків суми такого від'ємного значення. У разі якщо 25 відсотків суми від'ємного значення об'єкта оподаткування не погашається протягом цього і за наслідками наступних податкових періодів 2012 року, то непогашена сума підлягає врахуванню при визначенні податкових зобов'язань у наступних податкових періодах;

-звітних (податкових) періодів 2013 року у розмірі 25 відсотків суми такого від'ємного значення та сум від'ємного значення, не погашених за 2012 податковий рік. У разі якщо 25 відсотків суми від'ємного значення об'єкта оподаткування не погашається протягом відповідних звітних (податкових) періодів 2013 року, то непогашена сума підлягає врахуванню при визначенні податкових зобов'язань у наступних періодах;

-звітних (податкових) періодів 2014 року у розмірі 25 відсотків суми такого від'ємного значення та сум від'ємного значення, не погашених за 2013 податковий рік. У разі якщо 25 відсотків суми від'ємного значення об'єкта оподаткування не погашається протягом відповідних звітних (податкових) періодів 2014 року, то непогашена сума підлягає врахуванню при визначенні податкових зобов'язань у наступних періодах;

-звітних (податкових) періодів 2015 року у розмірі 25 відсотків суми такого від'ємного значення та сум від'ємного значення, не погашених за 2014 податковий рік. У разі якщо 25 відсотків суми від'ємного значення об'єкта оподаткування не погашається протягом відповідних звітних (податкових) періодів 2015 року, то непогашена сума підлягає врахуванню при визначенні податкових зобов'язань у наступних періодах до повного погашення такого від'ємного значення.

При цьому платники податку на прибуток ведуть окремий облік показника від'ємного значення об'єкта оподаткування, що склався станом на 1 січня 2012 року та включається до витрат наступних податкових періодів і сум, не погашених протягом 2012 - 2015 років. Таке від'ємне значення погашається в першу чергу. В другу чергу погашається від'ємне значення об'єкта оподаткування, що виникло після 31 грудня 2011 року.

Для підприємств з доходом за 2011 рік менше 1 мільйона гривень пункт 150.1 статті 150 Кодексу застосовується з урахуванням такого: якщо результатом розрахунку об'єкта оподаткування платника податку за наслідками 2011 податкового року є від'ємне значення, то сума такого значення підлягає включенню до витрат звітного (податкового) періоду І півріччя 2012 року та наступних звітних (податкових) періодів до повного погашення такого від'ємного значення.

Враховуючи положення пункту 3 підрозділу 4 розділу XX Податкового кодексу України, податковий орган прийшов до висновку про те, що в даному випадку від'ємний фінансовий результат від операцій з цінними паперами, що виник станом на 01.01.2012 року, підлягає включенню до витрат починаючи з І півріччя і наступних звітних періодах 2012 року у розмірі 25% від суми, що виникла станом на 01.01.2012 р.

Суд, проаналізувавши п.153.8 ст.153 та п.1 ст.150 ПК України, не погоджується з таким висновком податкового органу та зазначає, що від'ємний фінансовий результат від операцій з цінними паперами переноситься на зменшення фінансових результатів від операцій з цінними паперами або іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами цього ж виду наступних звітних періодів з наростаючим підсумком до повного погашення такого від'ємного значення.

Жодного іншого порядку перенесення від'ємного значення фінансових результатів від операцій з цінними паперами законодавством не передбачено.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» від 24.05.2012р. за № 4834-VІ, на який посилається відповідач, законодавець вніс зміни до пункту 3 підрозділу 4 Розділу XX Податкового Кодексу України та передбачив лише особливі умови перенесення від'ємного значення об'єкту оподаткування, а саме: у 2012 - 2015 роках таким чином, що якщо результатом розрахунку об'єкта оподаткування платника податку з числа резидентів платників з доходом за 2011 рік 1 мільйон гривень та більше станом на 1 січня 2012 року є від'ємне значення (з урахуванням від'ємного значення об'єкта оподаткування за 2010 податковий рік), то сума цього значення підлягає включенню до витрат звітних (податкових) періодів починаючи з 1 півріччя і наступних звітних періодів 2012 року у розмірі 25 відсотків суми такого від'ємного значення. У разі якщо 25 відсотків суми від'ємного значення об'єкта оподаткування не погашається протягом цього і за наслідками наступних податкових періодів 2012 року, то непогашена сума підлягає врахуванню при визначенні податкових зобов'язань у наступних податкових періодах.

Відтак, суд приходить до висновку, що порядок перенесення від'ємного значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток і порядок перенесення від'ємного фінансового результату від операцій з торгівлі цінними паперами не є ідентичними за своєю економічною сутністю.

Посилання податкового органу, як на підставу для висновку про допущення позивачем порушень, на пункт 3 підрозділу 4 Розділу XX ПК України є неповними, оскільки, як вбачається із самого змісту даної норми, він стосується лише особливостей перенесення від'ємного значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток, а тому не може бути застосований на порядок перенесення від'ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами, який за своєю економічною суттю не є об'єктом оподаткування.

Виходячи з змісту норм ПК України, лише в разі якщо доходи від продажу перевищують витрати внаслідок придбання цінних паперів протягом такого звітного періоду (з урахуванням від'ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами), буде мати місце прибуток від операцій з цінними паперами, який і включається до складу доходів платника та тільки після цього збільшує об'єкт оподаткування з податку на прибуток.

Дана позиція знаходить своє підтвердження у п.134.1 ст.134 ПК України, який дає визначення об'єкту оподаткування податку на прибуток, а саме: це прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду, визначених згідно зі статтями 135 - 137 цього Кодексу, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статтями 138 - 143 цього Кодексу, з урахуванням правил, встановлених статтею 152 цього Кодексу.

Враховуючи норми статті 134 ПК України, позитивний результат від торгівлі цінними паперами, розрахований відповідно до статті 153.8 ПК України, включається до доходів у Декларації. Даний результат як окремий показник не може призвести до виникнення від'ємного значення об'єкта оподаткування, якого стосуються норми пункту 3 підрозділу 4 «Особливості справляння податку на прибуток підприємств» Перехідних положень Податкового кодексу України.

Таким чином, від'ємний фінансовий результат від операцій з торгівлі цінними паперами не може бути перенесений на витрати в такому ж самому порядку, як від'ємне значення об'єкта оподаткування з податку на прибуток, оскільки він є явними витратами на придбання цінних паперів, понесеними в минулих податкових періодах.

Суд зазначає, що у листі Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики від 10.09.2012 року № 04-39/10-990, зазначено, що порядок визначення фінансових результатів від операцій з окремими видами цінних паперів, як операції особливого виду діяльності, викладений у п.153.8 ст.153 ПК України, передбачає, що у разі отримання від'ємного фінансового результату від проведення таких операцій за підсумками звітного податкового року збиток не враховується при визначенні об'єкта оподаткування платника податку, а переноситься на зменшення фінансового результату від операцій з цінними паперами у наступних звітних періодах.

Прибуток від операцій з цінними паперами включається до доходної частини податкової декларації платника податків і є складовою частиною доходів, які враховуються при визначенні об'єкта оподаткування.

У змінах до Податкового кодексу України, прийнятих Законом України від 24.05.2012 №4834, запроваджено особливий порядок застосування ст. 150 Кодексу в період 2012-2015 років, який передбачає обмеження розміру від'ємного значення об'єкта оподаткування отриманого станом на 01.01.2012 року, що враховується у витратах при визначенні податкового зобов'язання платника податку у наступних звітних податкових періодах.

Обмеження розміру від'ємного значення об'єкта оподаткування для врахування в наступних звітних періодах при застосуванні статті 150 Кодексу не передбачалось Законом України від 24.05.2012, № 4834-VІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» при застосуванні п.153.8 ст. 153 Кодексу для визначення прибутку від операцій з цінними паперами і ніяким чином не обмежує право платника податків враховувати повну суму від'ємного показника фінансових результатів від операцій з цінними паперами в наступних податкових періодах, оскільки це різні за економічним змістом і значенням показники при визначенні податкових зобов'язань.

Таким чином, норма п.153.8 ст. 153 ПК України, яка регламентує оподаткування операцій з торгівлі цінними паперами, деривативами та іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами, у разі, коли доходи від продажу кожного з окремих видів цінних паперів, деривативів та інших, ніж цінні папери, корпоративних прав отримані (нараховані) платником податку, перевищують витрати, понесені (нараховані) платником податку внаслідок придбання цінних паперів, деривативів або інших, ніж цінні папери, корпоративних прав цього ж виду протягом такого звітного періоду (з урахуванням від'ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами, деривативами або іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами цього ж виду минулих періодів), не передбачає таки обмежень, які встановлені ст. 150 Податкового кодексу України.

А відтак, суд дійшов висновку, що якщо за підсумками 1 півріччя 2012 р. платник податків отримує дохід, відсутні підстави для розрахунку від'ємного фінансового результату від операцій з цінними паперами, деривативами або іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами цього ж виду, відповідно до вимог абз. 5 п. 153.8 статті 153 Податкового Кодексу України за правилами, передбаченими ст. 150 Податкового кодексу України, та підлягають застосуванню норми абз 6 п. 153.8 ст. 153 Податкового кодексу України, які не містять таких обмежень, які встановлені ст. 150 Податкового кодексу України.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що Закон України від 24.05.2012 №4834-VІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм» не обмежує право платника податку врахувати повну суму від'ємного показника фінансових результатів від операцій з цінними паперами в наступних податкових періодах.

Таким чином, суд дійшов висновку про необґрунтованість висновків податкового органу про порушення позивачем вимог пункту 3 підрозділу 4 Розділу XX ПК України, та як наслідок необгрунтованого прийняття спірного податкового повідомлення-рішення.

Суд зазначає, що нормами п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України визначено принципи податкового законодавства України, серед яких у п. 4.1.4 передбачено презумпцію правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Згідно з ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 2 ст. 71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, суд перевіривши матеріали справи, оцінивши надані докази, дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтвердженими наявними матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню, а податкове повідомлення-рішення від 14 вересня 2012 року № 0006211501, прийняте Державною податковою інспекцією у Жовтневому районі м.Дніпропетровська, підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Таким чином, відшкодуванню із Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ПКФ-СПЕЦБУД» підлягають здійснені ним і документально підтверджені судові витрати у розмірі 2146 грн. 00 копійок.

Керуючись статтями 14, 70, 71, 86, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ПКФ-СПЕЦБУД» до Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м.Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби про скасування податкового повідомлення-рішення від 14.09.2012р. за № 0006211501 - задовольнити.

Скасувати податкове повідомлення-рішення від 14 вересня 2012 року № 0006211501 Державної податкової інспекції у Жовтневому районі м.Дніпропетровська в повному обсязі.

Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ПКФ "СПЕЦБУД" судовий збір у розмірі 2146 гривень (дві тисячі сто сорок шість гривень 00 копійок).

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі складення постанови у повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

У разі якщо справа розглядалась судом за місцезнаходженням суб'єкта владних повноважень і він не був присутній у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, але його було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо у суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складено 19 лютого 2013 року

Суддя (підпис) З оригіналом згідно Постанова не набрала законної сили СуддяВ.В Ільков 19.02.2013р. В.В. Ільков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2013
Оприлюднено28.02.2013
Номер документу29614706
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/546/13-а

Ухвала від 11.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 14.02.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Постанова від 14.02.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 30.01.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 18.01.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

Ухвала від 11.01.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ільков Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні