Донецький апеляційний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГоловуючий у 1 інстанції - Ушенко С.В.
Суддя-доповідач - Яманко В.Г.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2013 року справа №2а/0570/14953/2012 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Донецький апеляційний адміністративний суд колегією суддів у складі: головуючого судді Яманко В. Г., суддів Казначеєва Е. Г., Васильєвої І. А., секретар судового засідання Братченко О. В., за участі представників позивача Скроботов Є. А., відповідача Севастьянової Л. В. за дов., за відсутності третьої особи, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Бета-агро-інвест» на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року у справі № 2а/0570/14953/2012 (суддя Ушенко С. В.) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Бета-агро-інвест» до Добропільської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Добропільська районна державна адміністрація про скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Бета-агро-інвест» звернулося 6 листопада 2012 року до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом (арк. спр. 3-5) до Добропільської об'єднаної державної податкової інспекції Донецької області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 18 жовтня 2012 року № 001671540 про збільшення грошового зобов'язання з орендної плати земельних ділянок з юридичних осіб на суму 11233,51 грн. та застосування штрафних санкцій у розмірі 2808,38 грн.
17 січня 2013 року позивачем була надана суду першої інстанції заява про уточнення позову (арк. спр. 53) з зазначенням про скасування податкового повідомлення-рішення від 18 жовтня 2012 року № 001671540, прийнятого Добропільською ОДПІ, яким збільшено грошове зобов'язання ТОВ «Бета-агро-інвест» з орендної плати земельних ділянок з юридичних осіб на суму 11233,51 грн. та нарахування штрафних санкцій у розмірі 2808,38 грн.
Позов обґрунтовано тим, що обчислення індексу інфляцій для визначення розміру орендної плати здійснюється відповідно до статті 289 Податкового кодексу України і на 2012 рік становить коефіцієнт 1, тобто застосовується коефіцієнт 3,2 (визначений договором) на рівні попередніх років. Між тим відповідач посилається на Постанову Кабінету Міністрів України № 213 від 23 березня 1995 року, відповідно до якої визначається розмір нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, за якими для базового розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки необхідно застосовувати коефіцієнт 1,756, однак ця обставина є підставою для внесення змін до договору оренди в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки, тому до внесення цих змін підстави для збільшення розміру орендної плати відсутні.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 грудня 2012 року до участі в справі була залишена третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Добропільська районна державна адміністрація (арк. спр. 38).
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року (арк. спр. 62-64) в задоволенні адміністративного позову ТОВ «Бета-агро-інвест» було відмовлено у повному обсязі. Відмова в позові ґрунтувалася на тому, що розмір орендної плати за землю в договорі оренди від 7 липня 2011 року встановлено в розмірі 3,0 відсотків нормативної грошової оцінки землі та цей розмір є незмінним як на час подання позивачем до органу податкової служби податкової звітності з урахуванням уточненої податкової декларації, так і на час розгляду справи. Суд першої інстанції вказав, що зазначена у договорі грошова сума 22288,73 грн. річної орендної плати розрахована виходячи із встановленої на момент укладання договору оренди 7 липня 2011 року нормативної грошової оцінки землі і у відповідності до вищенаведених приписів діючого законодавства повинна самостійно розраховуватись, в тому числі як у бік зменшення, так і у бік збільшення, платником плати за землю виходячи із встановленого розміру нормативної грошової оцінки землі на час подання податкової звітності до органу податкової служби, що на думку суду першої інстанції, виключає обов'язкову необхідність внесення відповідних змін до договору оренди землі в цій частині.
Позивач не погодився з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу (арк. спр. 71-73) в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позову в повному обсязі. В апеляційній скарзі позивач посилається на те, що умови договору оренди земельної ділянки з боку позивача були виконані повністю, підстав для самостійного перегляду розміру орендної плати в бік збільшення/або зменшення у зв'язку із застосуванням коефіцієнту індексу інфляції не має, сам розмір орендної плати повністю відповідає положенням податкового законодавства. Зміна згідно з постановою уряду коефіцієнту для обчислення розміру орендної плати є підставою для внесення змін до договору оренди та до внесення цих змін платник податку не може самостійно декларувати інший розмір орендної плати за землю.
В судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги. Представник відповідача проти задоволення вимог апеляційної скарги. Третя особа про дату, час та місце судового розгляду був повідомлений, представників до суду не направив.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги встановила наступне.
Як свідчить договір оренди землі від 7 липня 2011 року (арк. спр. 10-13), орендодавець - Добропільська районна державна адміністрація надала, а орендар - ТОВ «Бета-агро-інвест» прийняло в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 77,4198 га (рілля) з земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Никанорівської сільської ради за межами населених пунктів. Договір укладено на 49 років.
Розмір орендної плати передбачено пунктом 9 договору - 3,0 відсотки нормативної грошової оцінки землі, що становить 22288,73 грн. на рік. Обчислення розміру орендної плати здійснюється без урахування індексів інфляції (пункт 10 договору). За пунктом 11 договору орендна плата вноситься у такі строки щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати на рахунок місцевого бюджету Никанорівської сільської ради, починаючи з місяця реєстрації укладеної угоди у відділу Держкомзему у Добропільському районі Донецької області. Договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Добропільському районі Донецької області 7 липня 2011 року за № 142208504000356.
Відповідно до пункту 12 договору оренди від 7 липня 2011 року розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; у разі невиконання орендодавцем обов'язку повідомити орендаря про права третіх осіб на земельну ділянку; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачено законом.
Між Добропільською райдержадміністрацією та ТОВ «Бета-агро-інвест» також був укладений 7 липня 2011 року договір про оренду земельної ділянки площею 95,5802 га (рілля) з земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (арк. спр. 85-86). Договір зареєстрований у відділі Держкомзему у Добропільському районі Донецької області 7 липня 2011 року за № 142208504000351. Договір укладений строком на 49 років з внесенням орендної плати в розмірі 3,0 відсотків нормативної грошової оцінки землі, що становить 27517 грн. на рік.
1 жовтня 2012 року посадовою особою Добропільської ОДПІ складений акт № 552/15-1/30844997 (арк. спр. 6-7) про результати камеральної перевірки податкової звітності ТОВ «Бета-агро-інвест», а саме податкової декларації з плати за землю (орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) вх. № 9009688014 за 2012 рік з урахуванням уточнень з 1 січня по Никанорівській сільській раді.
В акті вказано, що у податковій декларації з плати за землю ТОВ «Бета-агро-інвест» виявлено арифметичну (методологічну) помилку, а саме, оскільки базою оподаткування земельного податку та орендної плати за земельну ділянку на підставі підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнту індексації, то при обчисленні суми земельного податку або орендної плати за земельну ділянку платниками самостійно згідно з Постановою Кабінету Міністрів від 31 жовтня 2011 року № 1185, яка набрала чинності з 1 січня 2012 року, якою внесені зміни до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, повинен застосовуватися коефіцієнт 1,756 до нормативної грошової оцінки гектара ріллі окремої земельної ділянки, проведеної станом на 1 липня 1995 року. За даними декларації, поданої на 2012 рік, позивачем визначений розмір орендної плати за землю 70608,58 грн., за даними камеральної перевірки за рахунок застосування коефіцієнту 1,756 до нормативної грошової оцінки землі розмір орендної плати за землю склав 87458,85 грн. (за рахунок незастосування коефіцієнту 1,756 до земельної ділянки - рілля розміром 77,4198 га). Відхилення між задекларованою самостійно позивачем сумою податку та даними перевірки Добропільської ОДПІ склали суму 16850,27 грн., яка розцінена податковим органом як заниження суми податкових зобов'язань з застосуванням заходів відповідальності передбачених пунктом 123.1 статті 123 розділу ІІ Податкового кодексу України.
На підставі акту № 552/15-1/30844997 від 1 жовтня 2012 року Добропільська ОДПІ прийняла податкове повідомлення-рішення № 001671540 від 18 жовтня 2012 року (арк. спр. 8) про збільшення суми грошового зобов'язання ТОВ «Бета-агро-інвест» за орендною платою земельних ділянок з юридичних осіб на загальну суму 14041 грн. 89 коп., з якої основного платежу - 11233,51 грн., штрафних (фінансових) санкцій - 2808,38 грн.
Як свідчить розрахунок штрафних санкцій (арк. спр. 9) розмір заниження суми податкових зобов'язань склав за кожний місяць в період з січня по серпень 2012 року 1404,19 грн. (загальна суму 11233,51 грн.), штрафні санкції відповідно за кожний вказаний місяць склали 351,05 грн. (загальна сума 2808,38 грн.).
В матеріалах справи наявна податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності» ТОВ «Бета-агро-інвест» за 2012 рік, зареєстрована ОДПІ 15 лютого 2012 року за № 9005448251 (арк. спр. 26-28). В декларації позивачем визначений за земельною ділянкою 95,5802 га (рілля) (строка 1.1.1.1 7) розмір річної орендної плати 27517 грн., в тому числі за період з січня по листопад 2012 року по 2293,08 грн. щомісячно та в грудні 2012 року в розмірі 2293,12 грн.; за земельною ділянкою 77,4198 га (за договором - рілля, за декларацією сіножаті) (строка 1.1.2.1 7) розмір річної орендної плати склав 22288,73 грн., в тому числі за період з січня по листопад 2012 року по 1857,39 грн. щомісячно та в грудні 2012 року в розмірі 1857,44 грн.
3 березня 2012 року ОДПІ була зареєстрована за № 9009688014 добровільно подана ТОВ «Бета-агро-інвест» уточнююча декларація з плати за землю на 2012 рік (арк. спр. 29-31). В уточнюючій декларації позивачем визначений за земельною ділянкою 95,5802 га (рілля) (строка 1.1.1.1 7) розмір річної орендної плати склав 48319,85 грн., в тому числі за період з січня по листопад 2012 року по 4026,65 грн. щомісячно та в грудні 2012 року в розмірі 4026,70 грн.; за земельною ділянкою 77,4198 га (за договором - рілля, за декларацією сіножаті) (строка 1.1.2.1 7) розмір річної орендної плати склав 22288,73 грн., в тому числі за період з січня по листопад 2012 року по 1857,39 грн. щомісячно та в грудні 2012 року в розмірі 1857,44 грн.
В судовому засіданні представник Добропільської ОДПІ зазначив, що за земельною ділянкою 95,5802 га (рілля) позивачем самостійно при поданні уточнюючої декларації був застосований коефіцієнт 1,756 до нормативної грошової оцінки землі, визначений в більшому ніж при первинному поданні розмір орендної плати та сплачений. В той же час, як наголосив представник відповідача, при визначенні в уточнюючій декларації розміру орендної плати за земельною ділянкою 77,4198 га коефіцієнт 1,756 застосований не був за рахунок відображення орендованої земельної ділянки як сіножаті, хоча за договором орендована ділянка є землями ріллі.
Представник позивача підтвердив самостійне подання ТОВ «Бета-агро-інвест» уточнюючої декларації та застосування за однією земельною ділянкою 95,5802 га (рілля) при вирахуванні орендної плати коефіцієнту 1,756, але вказав, що це рішення платника податку не впливає на правову оцінку спірних правовідносин, оскільки зміни до договорів в частині визначення розміру орендної плати не вносилися, тому підстав для визначення податковим органом іншого розміру податкових зобов'язань не було.
Згідно з листом відділу Держкомзему у Добропільському районі Донецької області № 987 від 4 жовтня 2012 року (арк. спр. 32) грошова оцінка земельної ділянки площею 77,4198 на яку укладено договір оренди з ТОВ «Бета-агро-інвест» на території Никанорівської сільської ради станом на 1 січня 2012 року склала 1304633 грн. 48 коп. з урахуванням коефіцієнта індексації 3,2 х 1,756.
Добропільська районна державна адміністрація повідомила, що до середньої грошової оцінки ріллі, визначеної станом на 10 липня 1995 року, необхідно за 2012 рік застосувати коефіцієнт індексації Кі 3,2 та коефіцієнт 1,756. Для застосування орендарем положень постанови Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2011 року № 1185 укладати додаткові угоди до договорів не потрібно, оскільки розмір орендної плати не змінюється, а становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 року (з урахуванням індексації), орендарем самостійно потрібно застосувати коефіцієнт 1,756.
Щодо нормативного врегулювання спірного питання слід зазначити наступне.
Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» № 161-ХІV від 6 жовтня 1998 року передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
За частиною 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» № 1378-ІV від 11 грудня 2003 року нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно з пунктом 1.3 розділу 1 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. N 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за N 388/12262, нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2011 року № 1185 були внесені зміни до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, а саме пункт 5 доповнено абзацом: «Для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 р. (з урахуванням індексації), застосовується коефіцієнт 1,756». Методику доповнено пунктом 191 у наступній редакції: «Показники нормативної грошової оцінки гектара ріллі окремої земельної ділянки, проведеної станом на 1 липня 1995 р., застосовуються із коефіцієнтом, що визначений абзацом другим пункту 5 цієї Методики».
Пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно з пунктом 288.4 статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. За пунктом 288.5 вказаної статті розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: 288.5.1. не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; 288.5.2. не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; 288.5.3. може бути більшою граничного розміру орендної плати, ніж зазначений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.
Тобто, з огляду на приписи статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати вираховується в залежності від нормативної грошової оцінки земель та законодавча зміна коефіцієнту, який застосовується при встановленні показника нормативної грошової оцінки гектара ріллі окремої земельної ділянки, має наслідком врахування при визначенні орендної плати за землі ріллі цього коефіцієнту, що не потребує обов'язкового укладення додаткової угоди до договору оренди землі.
Виходячи з викладеного суд апеляційної інстанції зазначає, що апеляційна скарга позивача задоволенню не підлягає, постанова суду першої інстанції залишається без змін.
Керуючись статтями 200, 205, 206, 211, 254 КАС України, суд апеляційної інстанції, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Бета-агро-інвест» на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі.
Ухвала складена в повному обсязі та підписана колегією суддів 26 лютого 2013 року.
Головуючий суддя В.Г.Яманко
Судді: Е.Г.Казначеєв
І.А.Васильєва
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2013 |
Оприлюднено | 01.03.2013 |
Номер документу | 29644363 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Яманко В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні