Рішення
від 28.02.2013 по справі 9/18/5025/344/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"28" лютого 2013 р.Справа № 9/18/5025/344/11

Господарський суд Хмельницької області у колегіальному складі:

головуючий суддя Олійник Ю.П., суддя Димбовський В.В. , суддя Шпак В.О., розглянувши матеріали справи

за позовом Хмельницького міжрайонного природоохоронного прокурора в

інтересах держави в особі

1. Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство"

м. Хмельницький,

2. Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький

до 1. Хмельницької районної державної адміністрації м. Хмельницький

до 2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнича зовнішньо-

торгівельна фірма "Ягуар ЛТД" Хмельницького району Хмельницької

області Лісовогриновецька сільрада

про визнання недійсною додаткової угоди №52 від 15.03.2010 року до договору

оренди земельної ділянки від 17.02.2004 року №62

Представники сторін:

Позивача 1- Втерковський Я.Ю. за дов. від 09.01.13,

Гаврилюк О.М.- за дов. від 27.02.13,

Позивача 2 - Назарчук В.М. за дов. від 04.01.12,

Відповідача 1 - Дорош Д.М. за дов 15.06.12,

Відповідача 2 - Драч В.М. за дов. від 02.03.12, Гарієвський В.М. - за дов. від 2.02.13,

Від прокуратури - Олійник І.О. - за посв. № 009275.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно з ст.85 ГПК України.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 25.02.11 порушено провадження у справі №18/5025/344/11. Рішенням суду від 10.06.11 позов задоволено. Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 25.07.11 рішення від 10.06.11 у справі №18/5025/344/11 скасовано, прийнято нове рішення, у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Вищого господарського суду України від 26.10.11 касаційну скаргу задоволено частково, постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 25.07.11 та рішення господарського суду Хмельницької області від 10.06.11 у справі №18/5025/344/11 скасовано, а справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції. При цьому касаційною інстанцією зазначено, що судами не встановлені обставини щодо прийняття Хмельницькою районною державною адміністрацією чи іншою уповноваженою особою рішення з приводу продовження строку дії договору оренди землі на 10 років, обставини щодо укладення спірної додаткової угоди на певній передбаченій законом підставі, а також інших положень земельного та лісового законодавства, що регулюють порядок укладення та зміни договорів оренди земельних ділянок, не з'ясовані обставини щодо розташування спірної земельної ділянки в межах або поза межами відповідного заповідного урочища.

Згідно розпорядження керівника апарату суду від 18.11.11 після повторного розподілу справа передана на розгляд судді Олійнику Ю.П. Ухвалою суду від 21.11.11 справу прийнято до провадження судді.

Ухвалою суду від 05.12.12 справу прийнято до провадження колегії суддів у складі суддів Олійник Ю.П. (головуючий ), Димбовський В.В., Шпак В.О. Ухвалами суду від 10.01.13 по справі призначено судову експертизу та зупинено провадження у справі у зв'язку з призначенням експертизи. Ухвалою суду від 11.02.13 проваження у справі поновлено у зв'язку з надходженням висновку земельно-технічної експертизи Тернопільського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз за №172/13-22 від 04.02.13.

Суть спору : Прокурор в інтересах позивачів у позовній заяві, позивачі у поясненнях та їх представники у судовому засіданні просять з урахуванням уточнення позовних вимог від 5.04.2011р. визнати недійсною додаткову угоду №52 від 15.03.10 до договору оренди земельної ділянки від 17.02.04 №62, укладену між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ТзОВ "Виробнича зовнішньо-торгівельна фірма „Ягуар ЛТД". Посилаються на те, що земельна ділянка, яка надана в оренду ТзОВ ВЗТФ "Ягуар ЛТД" на території Лісовогринівецької сільської ради, відноситься до земель державного лісового фонду та перебуває у постійному користуванні ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство". Крім того, вищевказана земельна ділянка лісового фонду знаходиться у межах об'єкту природно-заповідного фонду, а саме заповідного урочища "Лісогринівецьке", яке створене рішенням 11 сесії Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004 з метою збереження грабово-дубового насадження природного походження з домішками клена, берези, черешні. Звертається увага, що договір оренди земельної ділянки порушує вимоги земельного та лісового законодавства. Зокрема, ст.18 Лісового Кодексу України, якою передбачено, що користування лісами здійснюється без вилучення земельних ділянок у постійних користувачів лісами на підставі рішення відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. При цьому передача в оренду вказаної земельної ділянки не погоджена з постійним лісокористувачем, яким є ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство", надання у користування лісових ділянок здійснюється за рішенням обласних державних адміністрацій, а не районних райдержадміністрацій, додаткова угода до договору оренди повинна була бути підписана лише на підставі розпордяження голови Хмельницької райдержадміністрацій, яке не приймалось. Посилаються на те, що перший відповідач не мав можливості виготовити проект землеустрою та встановити межі території природно-заповідного фонду до моменту набуття чинності постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.04 №1094 "Про затвердження проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення". Відсутність у нього державного акту на право постійного землекористування не суперечить Перехідним положенням Лісового кодексу Укоаїни, за яким до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками документами, що посвідчують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування, що і надані в матеріали справи. Крім того, право постійного користування виникло у першого позивача ще у 1999 році і підтверджується довідкою управління Держкомзему у Хмельницькому районі від 23.09.10 №4-1-4/1906 та листом Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства від 17.03.2010 року №03-278.

Першим позивачем подані додаткові письмові пояснення, у яких останній посилається на постанову ВГСУ від 02.02.10 №04-06/15 "Про практику застосування господарськими судами земельного законодаства", за змістом якої відповідно до ст.3 Закону України "Про оренду землі" не передбачений порядок автоматичного поновлення договору землі, а визначено лише, що даний договір підлялгає поновленню за волевиявленням сторні, оформленого відповідно до п. 34 ст.26 Закону України "Про місяцеве самоврядування".

Перший відповідач у відзиві на позов, письмових поясненнях та його представник у судовому засіданні позовні вимоги заперечують, оскільки земельна ділянка площею 1,0 га надана в оренду відповідно до розпорядження голови Хмельницької районної державної адміністрації №506/03-р від 30.07.03 та договору №62 оренди земельної ділянки від 17.02.04, який зареєстрований у регіональній філії центру державного кадастру Хмельницького району 18.03.05. Головою Хмельницької райдержадміністрації на підставі зазначеного вище розпорядження підписана додаткова угода від 15.03.10 до договору оренди від 17.02.04.

У додатковому письмовому поясненні по справі першим відповідачем зазначається, що прокуратура та позивачі не надали в підтвердження позову доказів щодо приналежності спірної ділянки за цільовим призначенням до підрозділу 04.07 під назвою «Для збереження та використання парків-пам'яток садово-паркового мистецтва» на дату рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 № 22-11/2004 «Про впорядкування та розширення природно-заповідного фонду області». Прокуратура та позивачі також не надали доказів щодо зміни підрозділу коду КВЦПЗ в межах розділу коду КВЦПЗ спірної ділянки, а саме, щодо зміни підрозділу 04.07 на підрозділ 04.09 під назвою «Для збереження та використання заповідних урочищ». Звертається увага, що рішення 11 сесії Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004 «Про впорядкування та розширення природно-заповідного фонду області" з додатком №1 та охоронне зобов'язання від 29.12.07 не дозволяють встановити межі цих ділянок та їх місце розташування, тобто ідентифікувати в натурі. Додаток №1 до рішення містить лише вказівку на площу 110 га напроти об'єкту «Лісогринівецький» без координат. ТОВ «ВЗТФ Ягуар ЛТД» спірну земельну ділянку було передано розпорядження голови Хмельницької районної державної адміністрації №506/03-р від 30.07.03 з відповідними просторовими координатами, відповідною площею задовго до моменту, з якого виникла юридична можливість розробляти проекти землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення. Висновок державної експертизи землевпорядної документації від 09.06.10 №373 містить відомості про договір оренди земельної ділянки №62 від 17.02.04 та додаткову угоду №52 від 15.03.10 про категорію земель - іншого призначення.

Другий відповідач у відзиві на позов та його представники у судовому засіданні позовні вимоги заперечують. Звертають увагу на те, що відповідно до прийнятих судових рішень спростовано доводи прокурора, що спірна земельна ділянка відноситься до земель державного лісового фонду та надання її у користування необхідно було погоджувати з постійним лісокористувачем ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство", спірну земельну ділянку лісового фонду надано для рекреаційних цілей. Зазначають, що прокурором та позивачами не надано належних доказів, що земельна ділянка була лісогосподарським призначенням з кодом 5.1 "Для ведення лісового господарства "Українського класифікатора цільового використання земель", тобто не надано доказів віднесення земель до відповідної категорії, а саме - рішення відповідного органу державної влади.

У письмовому поясненні другим відповідачем зазначається, що прокуратура та позивачі не надали в підтвердження позову доказів щодо приналежності саме спірної ділянки за цільовим призначенням до підрозділу 04.07 під назвою «Для збереження та використання парків-пам'яток садово-паркового мистецтва» на дату рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.2004 року № 22-11/2004 «Про впорядкування та розширення природно-заповідного фонду області». Звертається увага, що додаткова угода №52 підписана сторонами 15.03.10 та набула чинності в момент її реєстрації 18.03.10 за №041074300001 в ХРВ ХРФ ДП «Центр державного земельного кадастру», тобто під час дії основного договору. При цьому необхідно відрізняти наявність рішення відповідного органу влади як підстави для укладення договору оренди земельної ділянки та як підстави для внесення змін до чинного договору оренди земельної ділянки шляхом підписання додаткової угоди. Відповідно до розпорядження голови Хмельницької райдержадміністрації №506/03-р від 30.07.03 «Про передачу в оренду ВЗТФ «Ягуар» земельної ділянки для розміщення кафе та зони відпочинку на території Лісогринівецької сільської ради» вирішено надати в оренду строком на п'ять років земельну ділянку площею 1,0 га для розміщення кафе та зони відпочинку на території Лісовогринівецької сільської ради за межами населеного пункту. Зазначений строк встановлений виключно щодо надання в оренду. У той же час це розпорядження не регулює порядок внесення змін до укладеного в майбутньому договору оренди земельної ділянки. Розпорядження обмежує спосіб дій голови Хмельницької РДА щодо змін умов договору, в ньому не встановлено момент початку дії цього строку, що позбавляє можливості його обрахувати. Договір оренди набув чинності 18.03.2005 року, хоча розпорядження було прийняте 30.07.03. Вказане розпорядження за часом дії було виконане в момент укладання договору оренди. З цього моменту розпорядження вже не діє у часі. З аналізу норм матеріального права вбачається, що голова Хмельницької райдержадміністрації діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Законом України «Про оренду землі» та Цивільним кодексом України, а також п. 4 договору №62 оренди земельної ділянки від 17.02.04 щодо порядку зміни умов договору. Крім того, зазначалося про пропуск строку позовної давності звернення до суду.

На адресу суду 27.02.13 надійшло клопотання від Дмитренка Івана Карповича, в якому останній повідомляє, що є власником земельної ділянки по вулиці Слов'янська,16, житлового масиву „Дехтярка" в селі Лісові Гринівці Хмельницького району Хмельницької області на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЯГ №128916 від 25.09.2006 року. Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі за №01674300295. Дана земельна ділянка придбана ним у Ревера К.М. згідно договору купівлі - продажу земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом 03.11.2005р. Ця земельна ділянка має кадастровий номер 6825083600:01:004:0288 та є суміжною до тієї, на яку відсутні документи у ДП „Хмельницьке ЛМГ". На офіційному веб- сайті http://map.dazru.gou.ua центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів, починаючи 01.01.2013 року, офіційно оприлюднені відомості про дану земельну ділянку. Крім того, працівники ДП „Хмельницьке ЛМГ" не погоджували з Дмитренком І.К. та з іншими мешканцями мікрорайону „Дехтярка" та „Дехтярка 2" меж.

27.02.13 другим відповідачем до суду подано клопотання про призначення по справі судової земельно-технічної експертизи, проведення якої просить доручити Дніпропетровському НДІ судових експертиз Міністерства юстиції України. На вирішення експертизи просить поставити наступне питання: "Чи відповідають розроблена технічна документація на земельну ділянку, що перебуває у користуванні ДП „Хмельницьке лісомисливське господарство" так і на земельну ділянку природно - заповідного фонду - заповідне урочище „Лісогринівецьке" площею 110,0 га та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?" Для проведення експертизи просить витребувати у позивачів та прокурора правовстановлюючі документи ( в тому числі документацію щодо їх виготовлення у повній редакції з усіма додатками) як на земельну ділянку, що перебуває у користуванні П „Хмельницьке лісомисливське господарство", так і на земельну ділянку природно - заповідного фонду - заповідне урочище „Лісогринівецьке" площею 110,0 га, створеного відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004 в оригіналах - для огляду в судовому засіданні та належним чином завірені копії для долучення до матеріалів справи, а провадження у справ зупинити на час проведення експертизи до отримання висновку експертизи.

З поданого відповідачем клопотання не вбачається, що останній просить про проведення по справі повторної експертизи згідно зі ст. 42 ГПК України, а просить про призначення нової експертизи фактично для можливого спростування висновків призначеної судом та проведеної судової екпертизи. Зазначене не відповідає вимогам чинного законодаства. Крім того, питання, яке відповідач просить поставити перед експертом носить правовий характер, тому не потребує спеціальних знань для його вирішення. За таких обставин суд не вбачає підстав для призначення по справі нової експертизи, відповідно у поданому відповідачем клопотанні відмовляється. Щодо клопотання про витребувані докази, то враховуючи, що представниками прокуратури та позивачів заявляється про відсутність інших документів, ніж ті, що надані до матеріалів справи, то у його задоволенін також судом відмовлено.

Розглядом матеріалів справи встановлено :

Між державним лісогосподарським об'єднанням "Хмельницькліс" та ВЗТФ "Ягуар" підписано договір від 04.08.99 короткострокового користування земельною ділянкою лісового фонду загальною площею 0,97 га. під рекреаційну діяльність, що знаходиться в урочищі "Лісові Гринівці" у кв.36 терміном на 3 роки. Хмельницькою райдержадміністрацією 15.10.99 затверджено акт вибору та обстеження земельної ділянки площею 1га лісу під рекреаційну зону, кафе-бар та місця відпочинку на землях Лісогринівецької сільської ради для ТОВ ВЗТФ "Ягуар".

08.04.03 ТОВ ВЗТФ "Ягуар ЛТД" звернулось іззаявою до Хмельницької районної державної адміністрації про переукладення вищевказаного договору на новий термін без зміни цільового призначення земельної ділянки.

Розпорядженням Хмельницької районної державної адміністрації №506/03-р від 30.07.03 „Про передачу в оренду ВЗТФ „Ягуар" земельної ділянки для розміщення кафе та зони відпочинку на території Лісовогринівецької сільської ради" останньому надано в оренду строком на 5 років із земель державної власності земельну ділянку для розміщення кафе та зони відпочинку на території Лісовогринівецької сільської ради за межами населеного пункту загальною площею 1,0 га, з них 1,0 га - лісів.

За протестом прокурора розпорядженням голови Хмельницької районної державної адміністрації від 23.07.08 №901/08-р розпорядження голови Хмельницької районної державної адміністрації №506/03-р від 30.07.03 скасовувалось. Однак, Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 02.06.09 у справі №2-а-3407/09/2270/12 визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Хмельницької районної державної адміністрації №901/08-р від 23.07.05 в частині скасування розпорядження голови Хмельницької районної державної адміністрації №506/03-р від 30.07.03 "Про передачу в оренду ВЗТФ "Ягуар ЛТД" земельної ділянки для розміщення кафе та зони відпочинку на території Лісогринівецької сільської ради".

Згідно висновку №2 від 20.01.04 щодо вибору (відведення) земельної ділянки під забудову комісією підтверджено, що земельна ділянка площею 1,0га на землях Лісогринівецької сільської ради придатна для будівництва кафе-бару та зони відпочинку ВЗТФ",.

17.02.04 на підставі розпорядження від 30.07.2003р. №506/03-р між Хмельницькою райдержадміністрацією та ТзОВ "Ягуар" укладено договір оренди №62 земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Лісові Гриніві, загальною площею 1,0 га із земель резервного фонду для створення зони відпочинку та розміщення кафе строком на 5 років, починаючи з дати його державної реєстрації. Договір зареєстровано у регіональній філії центру земельного державного кадастру у Хмельницькому районі, про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис 18.03.2005р. за №23.

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 08.12.09 у справі №15/5413, яке залишено без змін Постановою Житомирського апеляційного господарського суду від 04.03.2010р., відмовлено у позові прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Управління з контролю за використанням та охороною земель у Хмельницькій області м.Хмельницький, Хмельницької обласної державної адміністрації м.Хмельницький до Хмельницької районної державної адміністрації м.Хмельницький та Виробничої зовнішньо-торгівельної фірми "Ягуар" м.Хмельницький про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки №62 від 17.02.04. При цьому встановлено, що згідно викопіювання з плану місцевості земель Лісовогринівецької сільської ради, довідки Лісовогринівецької сільської ради №916 від 25.11.09, витягу з бази даних автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру, висновку державної експертизи землевпорядної документації від 09.06.10 №373 Товариству з обмеженою відповідальністю "Виробнича зовнішньо-торгівельна фірма Ягуар ЛТД" передано в оренду земельну ділянку за цільовим призначенням землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення ч.1 ст.19 Земельного кодексу України, код 3.4 "Інше призначення" Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ), кадастровий номер земельної ділянки 6825083600:03:008:0050 ).

Рішенням 11 сесії Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004 визначений об'єкт природно-заповідного фонду, а саме заповідного урочища «Лісогринівецьке», з метою збереження грабово-дубового насадження природного походження з домішками клена, берези, черешні. Пунктом 6 рішення ради рекомендовано землекористувачам винести межі створених територій та об'єктів внастурі, оформити та встановити охоронні знаки та інформаційні аншлаги.

ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство" листом №353 від 04.05.05 повідомило Хмельницьку районну державну адміністрацію про те, що спірна земельна ділянка перебуває у постійному користуванні даного підприємства у зв'язку з тим, що підприємство є правонаступником прав і зобов'язань об'єднання "Хмельницькліс" - попереднього постійного користувача, а тому її передачі в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Виробнича зовнішньо-торгівельна фірма Ягуар ЛТД"є незаконною, порушує права державного підприємства. При цьому наказом Державного комітету лісового господарства України від 20.10.04 №178 проведено реорганізацію державного лісогосподарського обєднання "Хмельницькліс" та створено на базі його майна Хмельницьке державне лісомисливське підприємство шляхом виділення, складено розподільчий баланс.

29.12.07 Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області державному підприємству "Хмельницьке лісомисливське господарство" видано охоронне зобов'язання за №127, у якому зазначено, що заповідний об'єкт розташований в кв.35, 36 Хмельницького лісництва і входить до складу природно-заповідного фонду України, який охороняється як національне надбання і є складовою частиною світової системи природних територій та об'єктів, що перебувають під особливою охороною. До цього з 1977р. урочище Лісові Гринівці перебувало як пам'ятка садово-парковоого мистецтва під охоронним зобов'язанням, виданим Ярмолинецькому лісгоспзагу, на підставі рішення Хмельницької обласної ради народних депетатів №213 від 14.07.77.

05.02.10 складений акт встановлення та погодження меж земельної діялнки Хмельницького ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство" та план земельної ділянки площею 109,2191га, ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство" , яка знаходиться на території Лісогринівецької сільської ради.

15.03.10 між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ВЗТФ "Ягуар ЛТД" укладено спірну додаткову угоду №52 до договору оренди земельної ділянки від 17.02.04 №62, якою внесено зміни у абзаці 1 п.2.2 розділу 2 договору оренди, а саме продовжено строк оренди земельної ділянки на 10 років. Додаткову угоду №52 до договору оренди земельної ділянки від 17.02.2004 року № 62 зареєстровано в Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за №041074300001 від 18.03.10.

Згідно висновку державної експертизи землевпорядної документації від 09.06.2010р., затвердженого Головним управлінням Держкомзему у Хмельницькій області, категорія земель земельної ділянки для створення зони відпочинку та розміщення кафе на території Лісогринівецької сільської ради - „землі іншого призначення".

За наданим відповідачем 2 Витягом з бази даних автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру спірна земельна ділянка перебуває в користуванні ТОВ "ВЗТФ Ягуар ЛТД" за цільовим призначенням -"3.4 Іншого призначення (для створення зони відпочинку та розміщення кафе)".

Згідно з листами Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства від 17.03.2010 № 03-278 та управління Держкомзему у Хмельницькому районі від 23.09.2010 № 4-1-4/1906 та від 7.12.2011р. № 4-1-5/3237 земельна ділянка, яка надана в оренду ТОВ "Виробнича зовнішньо - торгівельна фірма Ягуар ЛТД"на території Лісовогринівецької сільської ради відноситься до земель державного лісового фонду та перебуває у постійному користуванні ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство".

Згідно листа управління Держкомзему у Хмельницькому районі від 21.12.2011р. з посиланням на висновок державної експертизи землевпорядної документації від 9.06.2010р., затв. Головним управлінням Держкомзему у Хмельницькій області категорія земель земельної ділянки по спірному договору- „землі іншого призначення".

Управлінням Держкомзему у Хмельницькому районі із супровідним від 18.12.2012р. надано на запит суду копію технічної документації про наданню земельної ділянку ВЗТФ "Ягуар" для розміщення кафе та зони відпочинку на території Лісогринівецької сільської ради та копію технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, право користування земельною ділянкою при поділі земельних ділянок для земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони. При цьому повідомлено, що 2-м відповідачем був здійснений поділ земельної ділянки ( кадастровий номер 6825083600:03:008:0050 ), відповідно було створено два нових кадастрових номера, площею 0,1832 га та 0,8168 га.

Згідно з висновком Тернопільського відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз №22/01-10/177 від 05.02.13, яка проведена на виконання ухвали суду від 10.01.2013р., земельна ділянка на території Лісовогринівецької сільської ради за межами населеного пункту, надана ТОВ „ВЗТФ Ягуар" відповідно до договору оренди від 17.02.04 №62 додатковою угодою від 15.03.10, перебуває в межах земельної ділянки, що знаходиться у постійному користуванні Державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство" як правонаступника Державного лісогосподарського об'єднання „Хмельницькліс". Площа накладання складає 0,8229 га. Решта території, а саме 0,1771 га, також вкрита лісовою рослинністю. Земельна ділянка на території Лісовогринівецької сільської ради за межами населеного пункту, надана ТОВ „ВЗТФ Ягуар" відповідно до договору оренди від 17.02.04 №62 додатковою угодою від 15.03.10, перебуває в межах земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідне урочище "Лісовогринівецьке" площею 110,0 га, створеного відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004. Площа накладання 0,8229 га., решта території, а саме 0,1771 га, також вкрита лісовою рослинністю.

Досліджуючи надані по справі докази, пояснення сторін, судом приймається до уваги таке :

Статтею 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтею 116 ч. 1 Земельного Кодексу України (в редакції на момент укладення спірної додаткової угоди від 15.03.2010р.) визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно з ч. 4 ст. 18 Лісового Кодексу України (в редакції на момент укладення спірної додаткової угоди від 15.03.2010р.) довгострокове тимчасове користування лісами державної та комунальної власності здійснюється без вилучення земельних ділянок у постійних користувачів лісами на підставі рішення відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень за погодженням з постійними користувачами лісами та органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства.

Згідно з ст.33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на момент укладення спірної додаткової угоди від 15.03.2010р.) після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідомленням.

Згідно з ч.1 ст.124 Земельного кодексу України (в редакції на момент укладення спірної додаткової угоди від 15.03.2010р.) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Аналогічні норми визначені ч.2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на момент укладення спірної додаткової угоди від 15.03.2010р.), згідно якої укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

У зв'язку з цим необхідною умовою укладення як договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або в комунальній власності, так і додаткових угод або змін до нього, є наявність рішення відповідного державного органу про надання земельної ділянки. Така ж правова позиція у п. 2.16 Постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" №6 від 17.05.2011р.

При цьому згідно зі ст.ст. 6, 13, 21, 36, 41, 43, 50 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" питання щодо розпорядження землями державної власності підлягає вирішенню відповідною місцевою державною адміністрацією, голова якої в межах своїх повноважень видає розпорядження, що в передбачених законом випадках можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

Враховуючи вищезазначене, нормами ст.33 Закону України "Про оренду землі" не передбачено автоматичного поновлення строку дії договору оренди землі, при цьому необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або в комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу. Така ж правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 20.11.12 по справі №44/69, постановах Вищого господарського суду України від 31.05.2012р. по справі № 17/5009/5093/11 та від 12.06.2012р. по справі № 5/17-4110-2011.

Судом враховується, що розпорядженням Хмельницької районної державної адміністрації №506/03-р від 30.07.03 передбачено надання спірної земельної ділянки в оренду строком на 5 років, і саме на такий строк укладено між відповідачами договір №62 від 17.02.04. Тоді як спірна додаткова угода №52 від 15.03.10 до договору оренди земельної ділянки від 17.02.04 №62, якою продовжено строк оренди земельної ділянки на 10 років, укладена між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ВЗТФ "Ягуар ЛТД" без наявності відповідного розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації, що суперечить нормам вищезазначених правових актів.

Крім того, судом враховується Висновок судової експертизи Тернопільського віділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз від 04.02.13 172/13-22, проведеної на виконання постанови ВГСУ від 26.10.11 та ухвали суду від 10.01.2013р., згідно якого досліджувалися питання розташування земельної ділянки, наданої в оренду. Дані обставини підтверджують правомірність доводів позивачів про те, що надана в оренду земельна ділянка на території Лісовогринівецької сільської ради за межами населеного пункту, надана ТОВ „ВЗТФ Ягуар" відповідно до договору оренди від 17.02.04 №62 та додатковою угодою від 15.03.10, частково перебуває в межах земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідне урочище "Лісовогринівецьке" та перебуває в межах земельної ділянки, що знаходиться у постійному користуванні Державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство" як правонаступника Державного лісогосподарського об'єднання „Хмельницькліс".

Заперечення відповідачів щодо цього висновку судом до уваги не приймається, оскільки експертиза призначалась внаслідок відсутності спеціальних знань по поставленому питанню, що передбачено ст. 41 ГПК України . При цьому використання експертом планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування відповідає п.5 Розділу VIII „Прикінцеві положення" Лісового Кодексу України, згідно якого до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.

Згідно з ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно з ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч.1- 3, 5, 6 ст.203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

На підставі вищезазначеного суд вважає, що спірна додаткова угода від 15.03.10 про внесення змін до договору оренди від 17.02.04 №62 не відповідає вищезазанченим вимогам Закону України "Про оренду землі" та Земельного кодексу України, тому згідно з ст.ст. 203 та 215 ЦК України підлягає визнанню недійсною. Відповідно позов підлягає задоволенню.

Судом враховується, що договір оренди земельної ділянки може бути припинений лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування ділянкою. При цьому про те, що договір припиняється лише на майбутнє зазначається у рішенні суду. Така ж правова позиція у п.2.29 Постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011р."Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" .

Щодо заяви 2-го відповідача про пропуск строку позовної давності звернення до суду, то судом враховується, що з позовом звернувся прокурор в інтересах позивачів, а відповідачами не надано доказів коли прокурору стало відомо про порушене право. Відповідно у судовому засіданні не встановлено пропуску строку позовної давності.

У зв'язку із задоволенням позову судові витрати по сплаті судового збору у визначеному Законом України "Про судовий збір" розмірі за подання до суду позовної заяви немайнового характеру (1147,00грн.) та витрати на проведення судової експертизи (платіжне доручення першого позивача № 3177 від 2.07.2012 на 3516,00грн.) на підставі ст.ст.44, 49 ГПК України покладаються на відповідачів в рівних частинах.

Керуючись ст.ст. 1, 4, 5, 12, 15, 33, 43, 44, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Хмельницького міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство"м. Хмельницький та Хмельницької обласної державної адміністрації м.Хмельницький до Хмельницької районної державної адміністрації м. Хмельницький та до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнича зовнішньо-торгівельна фірма "Ягуар ЛТД" Лісовогриновецька сільрада Хмельницького району Хмельницької області про визнання недійсною додаткової угоди №52 від 15.03.2010 року до договору оренди земельної ділянки від 17.02.2004 року №62 задоволити.

Визнати недійсною додаткову угоду №52 від 15.03.2010 року до договору оренди земельної ділянки від 17.02.2004 року №62, укладену між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ТОВ ВЗТФ "Ягуар ЛТД" з її припиненням на майбутнє.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнича зовнішньо-торгівельна фірма "Ягуар ЛТД" (Хмельницька обл., Хмельницький район, сільрада Лісогринівецька, дорога державного значення Н-03 Житомир - Чернівці 178 км + 200м праворуч, код 22778042) в доход Державного бюджету України до УДКСУ у м.Хмельницькому, ЄДРПОУ 38045529 на рахунок 31218206783002 у ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013, код бюджетної класифікації 22030001, символ звітності банку 206 судовий збір у розмірі 573,50грн. (п'ятсот сімдесят три гривні 50 коп.). Видати наказ, який надіслати органу державної податкової служби.

Стягнути з Хмельницької районної державної адміністрації ( м.Хмельницький, вул.Кам'янецька, 122/2 та Хмельницький район , с.Малиничі, код 21318806) в доход Державного бюджету України до УДКСУ у м.Хмельницькому, ЄДРПОУ 38045529 на рахунок 31218206783002 у ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013, код бюджетної класифікації 22030001, символ звітності банку 206 судовий збір у розмірі 573,50грн. (п'ятсот сімдесят три гривні 50 коп.). Видати наказ, який надіслати органу державної податкової служби.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнича зовнішньо-торгівельна фірма "Ягуар ЛТД" (Хмельницька обл., Хмельницький район, сільрада Лісогринівецька, дорога державного значення Н-03 Житомир - Чернівці 178 км + 200м праворуч, код 22778042) на користь Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство" м.Хмельницький (провул. 1-й Мирний, 18, код 33285303) 1758,00грн. (одна тисяча сімсот п'ятдесят вісім гривень 00 коп.) витрат на проведення судової експертизи. Видати наказ.

Стягнути з Хмельницької районної державної адміністрації (м.Хмельницький, вул.Кам'янецька, 122/2 та Хмельницький район, с.Малиничі, код 21318806) на користь Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство" м.Хмельницький (провул. 1-й Мирний, 18, код 33285303) 1758,00грн. (одна тисяча сімсот п'ятдесят вісім гривень 00 коп.) витрат на проведення судової експертизи. Видати наказ.

Повне рішення складено 01.03.2013р.

Головуючий суддя Ю.П. Олійник

Суддя В.В.Димбовський

Суддя В.О.Шпак

Віддрук. 1 прим.:

1 - до справи

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення28.02.2013
Оприлюднено06.03.2013
Номер документу29735737
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9/18/5025/344/11

Ухвала від 13.09.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Ухвала від 13.09.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Ухвала від 01.08.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Ухвала від 20.06.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Ухвала від 05.12.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Ухвала від 05.12.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Ухвала від 20.12.2012

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Ухвала від 10.01.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Ухвала від 11.02.2013

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Постанова від 04.06.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні