ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66, тел. 48-51-90
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" лютого 2013 р. 14 год.20 хв.Справа № 821/374/13-а
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Ковбій О.В.,
за участю: секретаря - Багненко Т.В.,
представника позивача - Ахременко О.Д.
представника відповідача - Мовенко Ф.Е.
третьої особи - ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Прокурора Цюрупинського району Херсонської області до Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області, треті особи - Фермерське господарство "Фудзі", ОСОБА_3, Відділ Держкомземагенства в Цюрупинському районі Херсонської області про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Цюрупинської районної державної адміністрації № 665 від 03.12.2012 року,
встановив:
Прокурор Цюрупинського району Херсонської області (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області (далі - відповідач, РДА), треті особи - Фермерське господарство "Фудзі", ОСОБА_3, Відділ Держкомземагенства в Цюрупинському районі Херсонської області (далі - Держкомземагенство), в якому просить визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Цюрупинської районної державної адміністрації № 665 від 03.12.2012р. "Про внесення змін до договору оренди землі".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що проведеною прокуратурою перевіркою встановлено, що розпорядженням голови Цюрупинської РДА від 03.12.2012 року № 665 внесено зміни до договору оренди землі в адміністративних межах Раденської сільської ради, у частині зміни слів громадянина ОСОБА_3 на фермерське господарство "Фудзі", укладеного із ОСОБА_3 для створення фермерського господарства без проведення земельних торгів, як це передбачено ч.2. ст. 124 Земельного Кодексу України, у зв'язку з чим дане розпорядження підлягає скасуванню, оскільки видано з порушенням вимог чинного законодавства.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримала, просила його задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечувала з тих підстав, що статтею 1 Закону України "Про фермерське господарство" встановлено, що фермерське господарство - це форма підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Ведення фермерського господарства можливе лише за умови створення юридичної особи громадянином, або кількома громадянами, які виявили бажання займатися такою діяльністю.
Крім того зазначила, що РДА не приймалось окремого рішення щодо надання в оренду спірної земельної ділянки юридичній особі - фермерському господарству "Фудзі", а тому проводити аукціон є недоцільним, оскільки земля виділена фізичній особі, а розпорядження яким вона надана в оренду є чинним.
За таких обставин вважає розпорядження законним, а вимоги прокурора необґрунтованими.
Представники третіх осіб підтримали позицію представника відповідача, вважають, що спірне розпорядження є законним, прийнято відповідно до чинного законодавства.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Розглянувши заяву голови фермерського господарства "Фудзі" ОСОБА_3 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в зв'язку із реєстрацією фермерського господарства, враховуючи рішення районної комісії по врегулюванню земельних відносин на території району за межами населених пунктів від 30 листопада 2012 року, керуючись статтями 17, 22, 125, 126 пунктом 12 розділу десятого Перехідних положень Земельного кодексу України, статтею 30 Закону України "Про оренду землі", статтею 6 пунктом 7 частини першої статті 13, пунктом 2 статті 21, пунктом 1 частини першої статті 39, частиною першою статті 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядженням Цюрупинської районної державної адміністрації № 665 від 03.12.2012р. внесено зміни до договору оренди землі в адміністративних межах Раденської сільської ради укладеного із гр. ОСОБА_3 для створення фермерського господарства, зареєстрованого у Відділі Держкомзему у Цюрупинському районі від 16 березня 2012 року № 652500004000208, а саме: слова "гр. ОСОБА_3, ідентифікаційний номер: НОМЕР_1" замінено на "фермерське господарство "Фудзі" (Голова ОСОБА_3), ідентифікаційний код: 38121982"; пункт 15 викладений у новій редакції: "15. Земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства".
В результаті проведеної прокуратурою перевіркою встановлено, що розпорядження №665, на думку позивача, видано з порушенням вимог чинного законодавства, а саме, надано в оренду земельну ділянку без проведення земельних торгів.
Вирішуючи даний спір, суд виходив з наступного.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду, що перебувають у державній або комунальній власності, фізичним та юридичним особам визначений ст. 124 Земельного кодексу.
Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Водночас, ч. 2 ст. 134 ЗК України передбачає, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі передачі їх громадянам для ведення фермерського чи особистого селянського господарства, садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, городництва.
Тобто земельні торги не проводяться за умови надання земельної ділянки громадянам - фізичним особам для перелічених потреб.
Відповідно до діючого земельного законодавства гр. ОСОБА_3 було відведено земельну ділянку з метою створення фермерського господарства з урахуванням вимог ст. 124, 134 Земельного кодексу України. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду загальною площею 293,6300 га із земель запасу в адміністративних межах Раденської сільської ради Цюрупинського району Херсонської області був розроблений та погоджений відповідними службами, в тому числі висновком державної експертизи землевпорядної документації від 29.11.2011 р. № 473 Головного управління Держкомзему у Херсонській області та розпорядженням Цюрупинської РДА від 06.02.2012 р. № 76 проект було затверджено та передано в оренду земельну ділянку з метою створення фермерського господарства (укладений та зареєстрований договір оренди землі між Цюрупинською РДА та гр. ОСОБА_3 від 16.03.2012 р. № 652500004000208).
В пункті 1 договору зазначається, що земельна ділянка передається в строкове платне користування з метою створення фермерського господарства.
Оскільки статтею 8 Закону України "Про фермерське господарство" визначено, що після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб", після реєстрації договору оренди земельної ділянки гр. ОСОБА_3 зареєстрував фермерське господарство "Фудзі".
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про фермерське господарство" фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.
Згідно зі ст. 14 Закону України "Про фермерське господарство" землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
В судовому засіданні представник позивача не змогла пояснити, яким чином необхідно було передати спірну земельну ділянку в оренду фермерському господарству "Фудзі" через проведення земельних торгів, при цьому не порушуючи права фізичної особи ОСОБА_3, якому ця земельна ділянка надана в оренду для створення фермерського господарства.
Суд вважає посилання позивача на ст. 124, 134 Земельного кодексу України необґрунтованим, оскільки земельним законодавством не передбачається відведення земельної ділянки юридичній особі для ведення фермерського господарства та проведення обов'язкового аукціону.
Виходячи з вищенаведеного, оскільки Цюрупинською РДА не приймалось рішення про надання в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства, а лише внесено зміни до договору оренди землі, отже розпорядження № 665 від 03.12.2012р. є законним та не підлягає скасуванню.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги прокурора є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 8, 9, 12, 19, 158-163, 167 КАС України, суд -
постановив :
У задоволенні позовних вимог Прокурора Цюрупинського району Херсонської області до Цюрупинської районної державної адміністрації Херсонської області, треті особи - Фермерське господарство "Фудзі", ОСОБА_3, Відділ Держкомземагенства в Цюрупинському районі Херсонської області про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Цюрупинської районної державної адміністрації № 665 від 03.12.2012 року - відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 05 березня 2013 р.
Суддя Ковбій О.В.
кат. 6.2
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2013 |
Оприлюднено | 06.03.2013 |
Номер документу | 29757167 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Ковбій О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні