Рішення
від 05.03.2013 по справі 13/5005/13666/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

27.02.13р. Справа № 13/5005/13666/2011

За позовом Нікопольського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі Нікопольської районної державної адміністрації м. Нікополь

до Комунального підприємства "Ритуальна служба" Нікопольської міської ради, м. Нікополь

третя особа-1, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державну екологічну інспекцію в Дніпропетровської області, м. Дніпропетровськ

третя особа - 2, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Відділ Держкомзему Нікопольського району Дніпропетровської області

про стягнення 28 588, 55грн.

Суддя Первушин Ю.Ю.

Представники:

від прокурора: Несевря Д.С., посвідчення № 011405;

від позивача: Панчук О.І. - представник, довіреність № 4571 від 05.11.2012 року;

від відповідача: не з'явився;

від третьої особи-1: Кульбака С.О. - представник, довіреність № 29 від14.01.2013 року;

від третьої особи-2: не з'явися;

СУТЬ СПОРУ:

Нікопольський міжрайонний природоохоронний прокурор звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі Нікопольської районної державної адміністрації м. Нікополь з позовною заявою у якій просить стягнути з Комунального підприємства "Ритуальна служба" Нікопольської міської ради, м. Нікополь на користь Нікопольської районної державної адміністрації шкоду, заподіяну внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 4,8 га, розташованої в районі перехрестя пр. Електрометалургів та траси Нікополь - Щорса, м. Нікополь у розмірі 11 677 грн. 25 коп. та шкоду, заподіяну внаслідок використання вказаної земельної площею 4,8 га не за цільовим призначенням у розмірі 16 906 грн. 30 коп.

Позовні вимоги вмотивовані тим, що відповідач самовільно займає земельну ділянку, розташовану в районі перехрестя пр. Електрометалургів та траси Нікополь-Щорса, м. Нікополь, площею 4,8 га під розміщення міського кладовища, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного Кодексу України. Згідно розрахунку розміру збитків, заподіяних внаслідок самовільного використання земельної ділянки площею 4,8 га в районі перехрестя пр. Електрометалургів та траси Нікополь-Щорса, м. Нікополь, розмір заподіяних відповідачем збитків становить 11 677,25 грн., розмір заподіяних відповідачем збитків внаслідок використання вказаної земельної площею 4,8 га не за цільовим призначенням становить 16 906 грн. 30 коп.

Ухвалою господарського суду від 13.10.2011 року порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 15.11.2011 року.

02.11.2011 року від Комунального підприємства "Ритуальна служба" Нікопольської міської ради, м. Нікополь надійшло клопотання № 298 від 27.10.2011 року (Т-1, а.с. 25) в якому просить суд зупинити провадження у даній справі у зв'язку з розглядом справи у господарському суді справи № 31/5005/12395/2011.

Ухвалою господарського суду від 15.11.2011 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державну екологічну інспекцію в Дніпропетровської області, м. Дніпропетровськ (49010, м. Дніпропетровськ, вул. Лабораторна, 69), розгляд справи відкладено на 30.11.2011 року.

У судовому засіданні 30.11.2011 року представник Нікопольської районної державної адміністрації подав відзив на позов № 407 від 29.11.2011 року (Т-1, а. с. 44) в якому зазначено, що здійснений розрахунок завданої шкоди у розмірі 28 588 грн. 55 коп. відповідає положенням вказаної методики, отже позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Ухвалою господарського суду від 30.11.2011 року зупинено провадження у справі до набрання чинності рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.11.2011р. по справі № 31/5005/12395/2011.

01.12.2011 року до господарського суду від Комунального підприємства "Ритуальна служба" Нікопольської міської ради, м. Нікополь надійшов відзив № 345 від 29.11.2011 року (Т-1, а. с. 62-63) в якому останній зазначає, що позовні вимоги не визнає у зв'язку з наступним. КП «Ритуальна служба» відповідно до вимог ст. 123 Земельного кодексу України отримала дозвіл на вибір земельної ділянки - лист Нікопольської районної державної адміністрації № 860 від 30.06.2005 року; отримала дозвіл на розробку проекту з землеустрою лист Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області №1930 від 15.12.2005 року; 13.04.2006 року укладений 3-х сторонній договір на складання документації по проекту відведення земельної ділянки для розміщення кладовища на території Придніпровської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області № 255-5 строк виконання робіт до 30.09.2006 року; проект направлений на засідання земельної комісії - лист голові Нікопольської районної ради № 184 від 09.10.2006 р.; 11.05.2007 р. земельна комісія провела своє засідання. Голова районної адміністрації 17.08.2007 р. направив лист-умову до міського голови стосовно можливого позитивного вирішення погодження проекту. 26.06.2009 року розпорядженням голови районної державної адміністрації № 520-р-09 отримано висновок про погодження "Проекту відведення земельної ділянки ДКП "Ритуал" для розміщення цвинтаря на території Придніпровської сільської ради. В п. З цього рішення зазначено, що загальний відділ райдержадміністрації повинен направити «Проект відведення земельної ділянки» разом з висновками райдержадміністрації до Дніпропетровської обласної державної адміністрації для прийняття рішення. Відповідне рішення про прийняття КП «Ритуальна служба» не отримала, а 12.07.2011 р. КП «Ритуальна служба» знову отримує розпорядження голови районної державної адміністрації № 153 - р -11 «Про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування на території Придніпровської сільської ради» на цю ж ділянку. Отже, виходячи із строків розгляду проекту відведення земельної ділянки Нікопольська районна державна адміністрація навмисно затягувала розгляд зазначеного питання, ігнорувала неодноразові звернення підприємства.

21.12.2011 року від Нікопольської міжрайонної природоохоронної прокуратури до господарського суд заперечення на відзив відповідача № 13-11 Гс 7/2301 вих - 11 (Т-1, а. с. 94-96) в яких зазначено, що відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Проект відведення земельної ділянки не визначений законом як підстава набуття права на земельну ділянку і не є правовстановлюючим документом, спрямованим на набуття, зміну або припинення прав та обов'язків сторін, а є лише невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки (частина четверта статті 15 Закону України "Про оренду землі"). Пунктом 3.1. Постанови Пленуму Вищого Господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» від 17.05.11р. № 6 встановлено, що відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки. Отже, чинним законодавством встановлено виникнення прав на земельну ділянку лише з моменту державної реєстрації цих прав. Іншим доводом не обґрунтованості позову відповідач вказує, що згідно ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування. Але, частинами 2, 3 статті 20 ЗК України передбачено, що зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Згідно ч. 2 "Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 року за № 502 сільські, селищні, міські ради або районні державні адміністрації розглядають заяву (клопотання) власника земельної ділянки і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дають дозвіл на підготовку її відведення.".

06.01.2012 року Державна екологічна інспекція в Дніпропетровській області звернулася до господарського суду Дніпропетровської області з клопотанням (Т-1, а. с. 103) про поновлення провадження у справі №13/5005/13666/2011 у зв'язку з набранням законної сили рішення господарського суду Дніпропетровської області від 17.11.2011 року, а також, з клопотанням про заміну третьої особи по справі - Державну екологічну інспекцію в Дніпропетровській області на її правонаступника Державну екологічну інспекцію у Дніпропетровській області .

Ухвалою господарського суду від 06.01.2012 року поновлено провадження у справі, розгляд справи призначено на 24.01.212 року.

23.01.2012 року представник відповідача подав письмові пояснення № 10 від 20.01.2012 року (Т-1, а. с. 132 - 133) в яких просить відмовити у задоволенні позовних вимог у зв'язку з тим, що акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України від 21.12.10-24.12.2010 робить неможливим здійснення нарахування сум шкоди без матеріалів справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення.

Ухвалою господарського суду від 24.01.2012 року залучено до участі у справі в якості третьої особи - 2, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Відділ Держкомзему Нікопольського району Дніпропетровської області (юридична адреса: 53280, Дніпропетровська область, Нікопольський район, с. Придніпровське, вул. 50 років колгоспу "Аврора", буд.9; фактична адреса: 53200, м. Нікополь, вул. Шевченка, буд. 130), розгляд справи відкладено на 07.02.2012 року.

06.02.2012 року від Державної екологічної інспекції України до господарського суду надійшли письмові пояснення по справі (Т-2, а. с. 3-5) з яких свідчить, що користування двома земельними ділянками загальною площею 20 га під розміщення міського кладовища здійснюється на підставі державного акту на право постійного користування землею, виданого ДКП «Ритуал» Придніпровською сільською радою народних депутатів Нікопольського району Дніпропетровської області від 25.11.1998 серії І-ДП № 005514. Але наявним оглядом встановлено, що фактична площа кладовища значно перевищує зазначену в державному акті, що свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України. КП «МЗКЦ» на землях Нікопольського району було проведено геодезичні виміри по визначенню площі двох земельних ділянок з захороненнями за фактичним використанням КП «Ритуальна служба». Так, за результатами вимірів площа самовільно зайнятих земельних ділянок з захороненнями складає 4,8 га. Розрахунок розміру збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки проведено відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою постановою КМУ № 963 від 25.07.2007 року та становить 11 677, 25 грн. Відповідно до п. 7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, знаття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року №963 Державна екологічна інспекція в Дніпропетровській області має законні повноваження на здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, знаття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу. Державна екологічна інспекція в Дніпропетровській області відповідно до покладених на неї завдань має право проводити розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок згідно Методики, затвердженою постановою КМУ № 963. Державна екологічна інспекція в Дніпропетровської області не має правових підстав до застосування Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, знаття ґрунтового покриву без спеціального дозволу затвердженого наказом Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель № 110 від 12.09.2007 року (Методичні рекомендації), виходячи з наступного. Відповідно до п.1.1. наказу Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель № ПО від 12.09.2007 року, вищезазначені Методичні рекомендації розроблені для працівників інспекторського складу територіальних органів Держземінспекції. Однак, Державна екологічна інспекція в Дніпропетровській області на момент проведення перевірки підпорядковувалась виключно Міністерству охорони навколишнього природного середовища України та не має ніякого відношення до територіальних органів Держземінспекції, тому не може використовувати дані Методичні рекомендації в своїй роботі.

Ухвалою господарського суду від 07.02.2012 року за клопотанням позивача продовжено строк розгляду справи до 22.02.2012 року, розгляд справи відкладено на 21.02.2012 року.

21.02.2012 року надійшло від Нікопольського міжрайонного природоохоронного прокурора клопотання № 7/337вих-12 від 20.02.2012р. про зупинення провадження у справі до розгляду кримінальної справи по обвинуваченню директора КП "Ритуальна служба" - Тарасюка Г.А. Нікопольським міськрайонним судом Дніпропетровської області.

Ухвалою господарського суду від 21.02.012 року провадження у справі №13/5005/13666/2011 до розгляду кримінальної справи, по обвинуваченню директора КП "Ритуальна служба" - Тарасюка Г.А., Нікопольським міськрайонним судом Дніпропетровської області.

04.02.2013 року від Нікопольського міжрайонного природоохоронного прокурора до господарського суду надійшло клопотання про поновлення провадження у справі.

Ухвалою господарського суду від 06.02.2013 року поновлено провадження у справі з 27.02.2013 року, розгляд справи призначено на 27.02.2013 року.

У призначене судове засідання 27.02.2013 року відповідач та третя особа - 2 не з'явились, явку повноважного представника не забезпечили.

У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору (п. 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. № 18).

Суд вважає можливим розглянути справу за відсутності представника відповідача третьої особи -2, відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, за наявними в ній матеріалами.

Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу представниками сторін не заявлялось.

У порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 27.02.2013 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши представника позивача, оцінивши надані до матеріалів справи докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

З 21.12.10 року по 24.12.10 року держінспекторами з охорони навколишнього середовища Дніпропетровської області Державної екологічної інспекції в Дніпропетровській області на вимогу Нікопольської міжрайонної природоохоронної прокуратури Дніпропетровської області № 4/1386 вих-10 від 09.11.10 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства підчас використання земельної ділянки під розміщення міського кладовища КП "Ритуальна служба".

В результаті перевірки встановлено, що користування 2 земельними ділянками загальною площею 20 га під розміщення міського кладовища здійснюється на підставі державного акту на право постійного користування землею, виданого ДКП "Ритуал" Придніпровською сільською радою народних депутатів Нікопольського району Дніпропетровської області від 25.11.98 серії І-ДП № 005514 НА. Але, наявним оглядом встановлено, що фактична площа кладовища значно перевищує зазначену в держакті, що свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України та є підставою для нарахування збитків , заподіяних державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, відповідно до Методики, затвердженої постановою КМУ від 25.07.07 № 963.

Згідно розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 4,8 га КП "Ритуальна служба" в районі перехрестя пр. Електрометалургів та траси Нікополь-Щорса, м. Нікополь, виконаного державним інспектором з охорони навколишнього середовища Дніпропетровської області А.О. Суліма, розмір шкоди, заподіяної КП "Ритуальна служба" внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 4,8 га складає 11 677 грн. 25 коп. (розрахунок - Т-1, а. с. 13).

Позивач просить стягнути з Відповідача кошти в сумі 11 677 грн. 25 коп., заподіяні державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

Також, на підставі акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України від 21.12.2010 року - 24.12.2010 року складеного Державною екологічної інспекцією в Дніпропетровській області головним спеціалістом відділу Держкомзему у Нікопольському районі обстежено земельну ділянку площею 4,8 га ріллі на території Придніпровської сільської ради Нікопольського району та складено акт обстеження земельної ділянки №1 від 25.01.2011 року (Т-1, а. с. 14), в якому зазначено, що спірна земельна ділянка відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення, за результатами обстеження встановлено, що фактичне використання земельної ділянки є розміщення кладовища.

На підставі акту перевірки від 21.12.2010 року - 24.12.2010 року та акту обстеження земельної ділянки №1 від 25.01.2011 року головним спеціалістом відділу Держкомзему у Нікопольському районі проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної КП «Ритуальна служба» в результаті не цільового використання земельної ділянки площею 4,8 га ріллі на території Придніпровської сільської ради Нікопольського району відповідно до Постанови КМУ від 25.07.07 року за № 963, якою затверджена Методика визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу. Розрахований розмір шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням склав 16 906,30 грн. (Т-1, а. с. 15).

Спричинення відповідачем державі в особі Нікопольської районної державної адміністрації шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, яка не відшкодована відповідачем, і є причиною спору.

Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

За вимогами ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сiльських, селищних, мiських рад у галузi земельних вiдносин на територiї сiл, селищ, мiст належить: розпорядження землями територiальних громад; передача земельних дiлянок комунальної власностi у власнiсть громадян та юридичних осiб вiдповiдно до цього Кодексу; надання земельних дiлянок у користування iз земель комунальної власностi вiдповiдно до цього Кодексу; здiйснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власностi, додержанням земельного та екологiчного законодавства.

Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач має право вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою і відшкодування завданих збитків.

Згідно зі статтею 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 168 Земельного кодексу України ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель.

Процедуру видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок визначає Порядок видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 1 від 04.01.2005р., зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.01.2005р. за № 70/10350.

Відповідно до п. 3.1. Порядку власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Дозвіл видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою, у якому повинні бути визначені умови зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту та порядок проведення рекультивації порушених земель (п. 3.3. Порядку).

Відповідач не надав доказів в підтвердження одержання у встановленому порядку дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) щодо спірної земельної ділянки площею 4,8 га, яка розташована в районі перехрестя пр. Електрометаліргів та траси Нікополь - Щорса, м. Нікополь .

Відповідно до ч. 1 ст. 153 Господарського кодексу України суб'єкт господарювання, здійснюючи господарську діяльність, зобов'язаний своєчасно вносити відповідну плату за використання природних ресурсів, відшкодовувати збитки, завдані ним власникам або первинним користувачам природних ресурсів.

Частиною 1 статті 224 Господарського кодексу України встановлено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. № 963 затверджена Методика визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Відповідно до п. 1 Методики вона спрямована на визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Згідно з п. 2 Методики розмір шкоди визначається окремо по кожному із зазначених правопорушень.

Розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, визначається відповідно до п. 4 Методики.

Розмір шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, визначається за формулою п. 6 Методики.

На підставі проведеної перевірки, якою встановлено факт самовільного зайняття земельної ділянки та використання її не за цільовим призначенням, що є порушенням 211 Земельного кодексу України Позивач просить стягнути з Відповідача кошти в сумі 11 677 грн. 25 коп., заподіяні державі внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки та кошти в сумі 16 906 грн. 30 коп., заподіяні державі внаслідок використання земельної ділянки не цільовим призначенням.

Позивач у позовній заяві зазначає, що 10 лютого 2011 року Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області, відповідно до ст. ст. 5-7 Господарсько-процесуального кодексу України, керівнику КП «Ритуальна служба» направлено претензію за №07-14/11 (Т-1, а. с. 16) про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного використання земельної ділянки площею 4,8 га КП «Ритуальна служба» в районі перехрестя пр. Електрометалургів та траси Нікополь-Щорса, м. Нікополь на суму 11 677 грн. 25 коп., яка залишилась без розгляду з боку КП «Ритуальна служба».

Відповідач у поданому відзиві просить відмовити у задоволенні позовних вимог зазначаючи, що ним відповідно до вимог статті 123 Земельного кодексу України було отримано дозвіл на розробку проекту із землеустрою.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Отже, господарський суд вважає, що проект відведення земельної ділянки не визначений законом як підстава набуття права на земельну ділянку і не є правовстановлюючим документом, спрямованим на набуття, зміну або припинення прав та обов'язків сторін, а є лише невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки (частина четверта статті 15 Закону України "Про оренду землі").

Враховуючи викладене, господарський суд вважає, що чинним законодавством встановлено виникнення прав на земельну ділянку лише з моменту державної реєстрації цих прав, відповідачем доказів державної реєстрації до суду не надано, що свідчить про самовільне зайняття спірної земельної ділянки.

Також, Відповідач у своєму відзиві вказує, що згідно ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування.

Але, частинами 2, 3 статті 20 Земельного кодексу України передбачено, що зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Згідно ч. 2 "Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 року за № 502 сільські, селищні, міські ради або районні державні адміністрації розглядають заяву (клопотання) власника земельної ділянки і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дають дозвіл на підготовку її відведення.".

Відповідачем не надано доказів отримання дозволу у встановленому законом порядку на зміну цільового призначення спірної земельної ділянки.

Враховуючи встановлені обставини справи, наведені вище положення законодавства, вимоги Нікопольського міжрайонного природоохоронного прокурора про стягнення з відповідача шкоди заподіяної державі внаслідок використання земельної ділянки площею 4, 8 га, що розташована в районі перехрестя пр. Електрометаліргів та траси Нікополь - Щорса, м. Нікополь не за цільовим призначення, у розмірі 16 906 грн. 30 коп., так і про стягнення з відповідача шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 4, 8 га у розмірі 11 677 грн. 25 коп. підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по справі покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 4, 32-34, 43-44, 49, 82-85, 115-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Комунального підприємства "Ритуальна служба" Нікопольської міської ради (53200, м. Нікополь, вул. Шевченко, 203-А, код ЄДРПОУ 25012889) на користь Нікопольської районної державної адміністрації (53200, м. Нікополь, вул. Шевченко, 130, код ЄДРПОУ 04052318) шкоду, заподіяну внаслідок самовільно зайняття земельної ділянки 4,8 га, розташованої в районі перехрестя пр. Електрометалургів та траси Нікополь - Щорса, м. Нікополь у розмірі 11 677 грн. 25 коп. та шкоду, заподіяну внаслідок використання вказаної земельної ділянки площею 4,8 га не за цільовим призначенням у розмірі 16 906 грн. 30 коп. на розрахунковий рахунок 31413544700187, код платежу 2406033, ОКПО 23929796, МФО 805012 одержувач: УДК у Нікопольському районі, банк ГУДКУ в Дніпропетровській області,

Стягнути з Комунального підприємства "Ритуальна служба" Нікопольської міської ради (53200, м. Нікополь, вул. Шевченко, 203-А, код ЄДРПОУ 25012889) в дохід державного бюджету в особі Управління Державної Казначейської Служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області у відділенні банку ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7; код ЄДРПОУ 37989269; р/р 31214206783005; МФО 805012; КБКД 22030001) державне мито у розмірі 285 грн. 88 коп. та інформаційно - технічне забезпечення судового процесу у розмірі 236 грн. 00 коп. .

Видати накази.

Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Дніпропетровської області.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя Ю.Ю. Первушин Повне рішення складено 05.03.2013 року.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення05.03.2013
Оприлюднено12.03.2013
Номер документу29830323
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/5005/13666/2011

Постанова від 23.07.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 29.05.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 15.05.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Рішення від 05.03.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 06.02.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 21.02.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 07.02.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 24.01.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 15.11.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні