ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 березня 2013 року м. Київ К/9991/6581/11
Вищий адміністративний суд України у складі: суддя Костенко М.І. - головуючий, судді Бухтіярова І.О., Приходько І.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу державної податкової інспекції у Дарницькому районі м. Києва (далі -ДПІ)
на постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2010
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18.01.2011
у справі № 2а-8352/09/2670
за позовом об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячний" (далі -Об'єднання)
до ДПІ
про визнання недійсним рішення та зобов'язання вчинити певні дії .
За результатами розгляду касаційної скарги Вищий адміністративний суд України
ВСТАНОВИВ:
Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2010, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 18.01.2011, позов задоволено; скасовано рішення ДПІ від 25.04.2006 № 57 про виключення Об'єднання з Реєстру неприбуткових організацій (установ) та зобов'язано відповідача відновити Об'єднання у вказаному Реєстрі.
У касаційній скарзі до Вищого адміністративного суду України ДПІ просить скасувати зазначені судові акти та відмовити у позові, посилаючись на наявність у статуті позивача положень, що суперечать вимогам чинного законодавства про неприбуткові організації.
Вивчивши матеріали справи, перевіривши відповідність висновків судів наявним у матеріалах справи доказам, правильність застосування судами норм матеріального права та дотримання ними процесуальних норм, обговоривши доводи касаційної скарги, Вищий адміністративний суд України не вбачає підстав для задоволення касаційних вимог з урахуванням такого.
Попередніми судовими інстанціями у розгляді справи встановлено, що оскаржуваним рішенням ДПІ позивача було виключено з Реєстру неприбуткових організацій (установ) з огляду на невідповідність пункту 6.4 статуту Об'єднання підпункту 7.11.3 пункту 7.11 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», а також у зв'язку з необхідністю приведення визначеної статутом процедури ліквідації Об'єднання у відповідність з вимогами підпункту 7.11.11 пункту 7.11 статті 7 Закону.
Так, за змістом пункту 6.4 статуту позивача кошти Об'єднання складаються, зокрема, з коштів, одержаних об'єднанням у результаті здачі в оренду допоміжних приміщень.
Згідно з пунктом 14.3 цього статуту після завершення ліквідації об'єднання, майно та кошти розподіляються між його членами після закінчення ліквідаційної процедури, порядок проведення якої встановлюється законодавством України. Майно, передане Об'єднанню у користування, повертається власникам у натуральній формі без винагороди.
Як встановлено судами, такі ж положення містяться і у Типовому статуті, затвердженому наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 27.08.2003 № 141.
Підпунктом «є»підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»(у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що ця стаття застосовується до неприбуткових установ і організацій, якими є, зокрема об'єднання співвласників багатоквартирних будинків, створені у порядку, визначеному законом.
Відповідно до підпункту 7.11.10 цієї ж статті Закону з метою оподаткування центральний податковий орган веде реєстр всіх неприбуткових організацій, які звільняються від оподаткування згідно з положеннями цієї статті.
Згідно з пунктами 1.1, 2.1 Положення про Реєстр неприбуткових організацій та установ, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 11.07.1997 № 232, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 06.08.1997р. за № 291/2095, Реєстр неприбуткових організацій та установ (далі - Реєстр) - це автоматизована система збору, накопичення та обробки даних про неприбуткові організації та установи, які згідно із пунктом 7.11 статті 7 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" звільняються від сплати податку на прибуток.
До Реєстру заносяться неприбуткові організації та установи, які згідно із пунктом 7.11 статті 7 Закону звільняються від сплати податку на прибуток.
Пунктом 5.1, 5.2 Положення передбачено, що виключення неприбуткової організації або установи з Реєстру відбувається на підставі рішення за формою згідно з додатком 2 органу державної податкової служби у разі порушення неприбутковою організацією або установою Закону та (або) інших законодавчих актів про неприбуткові організації. У разі виключення організації або установи з Реєстру така організація або установа повертає оригінал рішення про внесення її до Реєстру неприбуткових організацій та установ до органу державної податкової служби.
Виключення організації або установи з Реєстру відбувається шляхом скасування наданої їй ознаки неприбуткової організації або установи.
У преамбулі Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку»визначено, що цей Закон визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.
Відповідно до частин 5, 7, 9 статті 4 зазначеного Закону об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами об'єднання; об'єднання може здійснювати господарську діяльність для забезпечення власних потреб безпосередньо або шляхом укладення договорів з фізичними чи юридичними особами; майно об'єднання утворюється з: майна, переданого йому членами об'єднання у власність; одержаних доходів; іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законом.
Частиною першою статті 7 названого Закону передбачено, що статут об'єднання складається відповідно до Типового статуту, який затверджує спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань містобудування та житлової політики.
Відповідно до частини четвертої статті 21 вказаного Закону кошти об'єднання складаються, зокрема, із коштів, одержаних об'єднанням у результаті здачі в оренду допоміжних приміщень. В силу вимог частини другої статті 28 цього ж Закону у разі ліквідації об'єднання кошти, що залишилися після задоволення вимог кредиторів, розподіляються між усіма власниками приміщень пропорційно сукупному розміру їх внесків та обов'язкових платежів на утримання і ремонт неподільного майна, відповідної частки загального майна, а також на інші спільні витрати у багатоквартирному будинку.
Порівняльний аналіз положень статуту позивача та наведених норм права дозволяє суду касаційної інстанції погодитися з висновком судів про створення Об'єднання з дотриманням вимог Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», як того вимагає правильне застосування підпункту «є»підпункту 7.11.1 пункту 7.11статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств».
Посилання ДПІ на підпункт 7.11.7 пункту 7.11 статті 7 Закону, який кореспондує з підпунктом «є»підпункту 7.11.1 вказаного пункту, при вирішенні питання щодо наявності у позивача статусу неприбуткової установи є безпідставним, оскільки даний підпункт встановлює лише порядок оподаткування доходів неприбуткових організацій, шляхом визначення порядку застосування податкової пільги, тоді як правова підстава внесення Об'єднання до Реєстру неприбуткових організацій (установ) встановлена частиною 7 статті 4 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», яка визначає, що об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між членами об'єднання, та обумовлена цілями створення позивача відповідно до його статуту.
Отже, для вирішення питання щодо наявності у організації статусу неприбуткової установи вирішальне значення має визначений нею результат своєї діяльності, відповідність статутних цілей вимогам закону. У разі отримання позивачем доходів, не передбачених підпунктом 7.11.7 пункту 7.11 статті 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», такі доходи оподатковуються на загальних підставах.
З урахуванням викладеного спірні положення статуту позивача не є свідченням існування порушень ним законодавства, які є підставою для позбавлення Об'єднання ознаки неприбуткової організації.
Наведене обумовлює законність задоволення судами даного позову.
Оскільки у розглядуваній справі норми матеріального права було правильно застосовано судами, а висновки попередніх інстанцій відповідають установленим у справі обставинам та наявним у ній доказам, то підстави для скасування оскаржуваних рішень відсутні.
Керуючись статтями 220, 220 1 , 223, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України
УХВАЛИВ:
1. Касаційну скаргу державної податкової інспекції у Дарницькому районі м. Києва відхилити.
2. Постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2010 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 18.01.2011 у справі № 2а-8352/09/2670 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України в порядку статей 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя: М.І. Костенко судді:І.О. Бухтіярова І.В. Приходько
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2013 |
Оприлюднено | 12.03.2013 |
Номер документу | 29833891 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Костенко М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні