Постанова
від 04.03.2013 по справі 802/731/13-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ   м.Вінниця 04 березня 2013 р.                                                                                      Справа № 802/731/13-а Вінницький окружний адміністративний суд у складі: Головуючого судді:          Дончика Віталія Володимировича, розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Управління Пенсійного фонду України в Чернівецькому районі Вінницької області (далі - УПФ України в Чернівецькому районі) до Відділення виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Могилів-Подільському районі Вінницької області (далі - Відділення ВД ФССНВ в Могилів-Подільському районі) про зобов'язання вчинити певні дії та стягнення витрат                                                        в с т а н о в и в : У лютому 2013 року УПФ України в Чернівецькому районі звернулось в суд з адміністративним позовом до Відділення ВД ФССНВ в Могилів-Подільському районі про зобов'язання включити в акт щомісячної звірки витрат по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та щомісячну державну адресну допомогу до пенсії в загальній сумі 54479,41 грн. та стягнути заборгованість в сумі 54479,41 грн. (з жовтня 2012 року по лютий 2013 року). Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачем, відповідно до п. 5 Порядку відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, за період з жовтня 2012 року по лютий 2013 року (включно) включено в акти щомісячної звірки витрати по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання. Вказані акти були надані для узгодження та підпису відповідачу, але останній відмовився від підписання актів з вказаною сумою. У зв'язку з чим, відповідач такими діями не визнав вказаних у актах звірки сум по витратах проведених Пенсійним органом на виплату пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та щомісячну державну адресну допомогу до пенсії. Відмова відповідача розцінюється позивачем як безпідставна та така, що суперечить  чинному законодавству України. Представник позивача в судове засідання не з'явився, надавши суду заяву про розгляд справи за їх відсутності, позовні вимоги підтримують в повному обсязі (а.с.24). Представник відповідача в судове засідання не з'явився, з невідомих суду причин. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений завчасно та належним чином, шляхом направлення копії ухвали суду про відкриття провадження на електронну адресу, яка вказана в Єдиній базі даних електронних адрес, що підтверджується довідкою про направлення, яка міститься в матеріалах справи (а.с.18-20). Письмових заперечень на адміністративний позову суду не надано, заяв та клопотань про неможливість прибуття у судове засідання до суду не надходило. Згідно з частиною 4 статті 128 КАС України у разі неприбуття відповідача - суб'єкта владних повноважень, належним чином повідомленого про дату, час та місце судового розгляду, без поважних причин або без повідомлення ним про причини неприбуття розгляд справи не відкладається і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав. Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить з того, що пенсійне забезпечення громадян України відповідно до статті 10 Закону України “Про пенсійне забезпечення” здійснюється органами Пенсійного Фонду України. Стаття 81 вказаного Закону передбачає, що призначення та виплата пенсій, в тому числі пенсій по інвалідності внаслідок трудового каліцтва або професійного захворювання здійснюється органами Пенсійного фонду України. Судом встановлено, що відповідно до акту щомісячної звірки витрат по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, за жовтень 2012 року позивач зазначає, що у кількості 24 осіб сума виплачених пенсій (основний розмір) становить 2695,71 грн., сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття становить 17548,29 грн., сума витрат з виплати і доставки пенсій становить 195,57 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню становить 20439,57 грн. (а.с.8). За даними відповідача у кількості 22 осіб сума виплачених пенсій (основний розмір) становить 2395,71 грн., сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття становить 185,54 грн., сума витрат з виплати і доставки пенсій становить 25,50 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню становить 2606,75 грн. (а.с.8). Різниця становить 17832,82 грн. Відповідно до акту щомісячної звірки витрат по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, за листопад 2012 року позивач зазначає, що у кількості 24 особа сума виплачених пенсій (основний розмір) становить 2695,71 грн., сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття становить 17548,29 грн., сума витрат з виплати і доставки пенсій становить 195,57 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню становить 20439,57 грн. (а.с.9). За даними відповідача у кількості 22 особа сума виплачених пенсій (основний розмір) становить 2395,71, сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття становить 185,54 грн., сума витрат з виплати і доставки пенсій становить 25,50 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню становить 2606,75 грн. (а.с.9). Різниця становить 17832,82 грн. Відповідно до акту щомісячної звірки витрат по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, за грудень 2012 року позивач зазначає, що у кількості 24 особи сума виплачених пенсій (основний розмір) становить 2695,71 грн., сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття становить 18220,29 грн., сума витрат з виплати і доставки пенсій становить 202,17 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню становить 21118,17 грн. (а.с.10). За даними відповідача у кількості 22 осіб сума виплачених пенсій (основний розмір) становить 2395,71 грн., сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття становить 185,54 грн., сума витрат з виплати і доставки пенсій становить 25,50 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню становить 2606,75 грн. (а.с.10). Різниця становить 23724,92 грн. Відповідно до акту щомісячної звірки витрат по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, за січень 2012 року позивач зазначає, що у кількості 24 особи сума виплачених пенсій (основний розмір) становить 2695,62 грн., сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття становить 185,37 грн., сума витрат з виплати і доставки пенсій становить 27,85 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню становить 2908,84 грн. (а.с.11). За даними відповідача у кількості 22 осіб сума виплачених пенсій (основний розмір) становить 2395,62 грн., сума виплаченої щомісячної цільової грошової допомоги на прожиття становить 185,37 грн., сума витрат з виплати і доставки пенсій становить 25,50 грн., загальна сума витрат, що підлягає відшкодуванню становить 2606,49 грн. (а.с.10). Різниця становить 302,35 грн. Крім того, згідно таблиць розбіжностей  до актів щомісячної звірки витрат по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, за жовтень 2012 року по лютий 2013 року, які підписані обопільно представниками позивача та відповідача, суми витрат на виплату щомісячної державної адресної допомоги становлять різницю між сумами, а саме за жовтень 2012 року  в розмірі 17832,82 грн., за листопад 2012 року в розмірі 17832,82 грн., за грудень 2012 року в розмірі 18511,42 грн., за січень 2013 року в розмірі 302,35 грн. (а.с.36-39). Статтею 1 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 14.01.1998 року (далі - Основи) встановлено, що загальнообов'язкове державне соціальне страхування – це система прав, обов'язків і гарантій, яка передбачає надання соціального захисту, що включає матеріальне забезпечення громадян у разі хвороби, повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом, громадянами, а також бюджетних та інших джерел, передбачених законом. Відповідно до статті 4 Основ залежно від страхового випадку є такі види загальнообов'язкового державного соціального страхування: пенсійне страхування; страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; медичне страхування; страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; страхування на випадок безробіття; інші види страхування, передбачені законами України. Відносини, що виникають за зазначеними у частині першій цієї статті видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, регулюються окремими законами, прийнятими відповідно до цих Основ. Перелік соціальних послуг та виплат, які здійснюються та відшкодовуються Фондом, наведено у статті 21 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" №    1105-XIV. Відповідно до цієї статті Фонд зобов'язаний у встановленому законом порядку своєчасно та в повному обсязі відшкодовувати шкоду, заподіяну працівникові внаслідок ушкодження здоров'я, в тому числі пенсії по інвалідності від трудового каліцтва або професійного захворювання та пенсії у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, у разі настання страхового випадку. Статтею 81 Закону України "Про  пенсійне забезпечення" №     1788-ХІІ визначено, що призначення та виплата пенсій, у тому числі пенсій по інвалідності внаслідок трудового каліцтва або професійного захворювання, здійснюється органами ПФУ. Механізм відшкодування Фондом витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, визначено Порядком. Порядком відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України, правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 4 березня 2003 року N 5-4/4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 травня 2003 року за N 376/7697, передбачено порядок відшкодування витрат, пов'язаних з виплатою пенсій, що виплачується відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення” та визначено механізм відшкодування на централізованому рівні. Статтею 21 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності” не передбачено можливість відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань витрат по оплаті державної адресної допомоги. Постановою Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 року за № 265 “Деякі питання пенсійного забезпечення громадян” запроваджена щомісячна державна адреса допомога, яка сплачується у разі, коли розмір пенсії не досягає певного відсотка прожиткового мінімуму, встановленого законом. Перелік соціальних послуг та виплат, які здійснюються та відшкодовуються Фондом соціального страхування від нещасних випадків передбачений ст. 21 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності”. Відповідно до ст. 21 вказаного Закону України позивач зобов'язаний у встановленому законом порядку своєчасно та в повному обсязі відшкодовувати шкоду заподіяну працівникові внаслідок ушкодження здоров'я, в тому числі пенсії по інвалідності від трудового каліцтва або професійного захворювання та пенсії по втраті годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, при настанні страхового випадку. Державна адресна допомога, яка встановлена постановою Кабінету Міністрів України № 265 від 26.03.2008 року, не передбачена у вказаному переліку соціальних послуг та виплат, які здійснюються та відшкодовуються Фондом соціального страхування від нещасних випадків. Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України № 265 від 26.03.2008 року передбачено, що виплата державної адресної допомоги здійснюється за рахунок коштів, з яких виплачується пенсія або державна соціальна допомога, але ж даною постановою Кабінету Міністрів України не передбачено обов'язку Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України відшкодовувати Пенсійному фонду України витрати по сплаті вказаних виплат. Постановою правління Пенсійного фонду України та правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 4 березня 2003 року за N5-4/4 затверджено Порядок відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання. Пунктом 4 вказаного Порядку передбачено перелік виплат, які відшкодовуються Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України, серед якого відсутня щомісячна державна адресна допомога та витрати по її доставці. Аналіз положень постанови № 265, якою передбачено надання щомісячної державної адресної допомоги, дає підстави вважати, що такі виплати не входять до складу розміру пенсії по інвалідності та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання. Вирішуючи питання, чи здійснюються ці виплати за рахунок коштів Фонду, необхідно враховувати те, що страхування від нещасного випадку є самостійним видом загальнообов'язкового державного соціального страхування, за допомогою якого здійснюється соціальний захист, охорона життя та здоров'я громадян у процесі їх трудової діяльності. Одним з основних принципів страхування від нещасного випадку є цільове використання коштів, які відповідно до статті 46 Закону №     1105-XIV не формуються за рахунок Державного бюджету України, не включаються до його складу та використовуються виключно за їх прямим призначенням. Зважаючи на особливості фінансування страхування від нещасного випадку, виключно цільове використання цих коштів та враховуючи те, що адресна допомога як окремий вид соціальної допомоги не входить до складу розміру пенсії по інвалідності та пенсії у зв'язку з втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, Фонд не може нести витрати на виплату державної адресної допомоги. За таких обставин суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню в частині стягнення суми витрат на виплату основного розміру пенсій громадянам, яким виплачено пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання за період з жовтня 2012 року по січень 2013 року в розмірі 10894,12 грн., в частині стягнення виплаченої адресної допомоги за період з жовтня 2012 року по січень 2013 року в розмірі 52760,25 грн. позовна вимога є безпідставною, оскільки не ґрунтується на вимогах закону. Частина друга статті 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України. Згідно ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 КАС України. Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень  обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Керуючись статтями 70, 71, 79, 86, 94, 122, 158, 162, 163, 167, 255, 257  КАС України, Законом України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, що спричинили втрату працездатності”, Порядком відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, Законом України “Про пенсійне забезпечення”, Постановою Кабінету Міністрів України від 26 березня 2008 року за № 265 “Деякі питання пенсійного забезпечення громадян”, суд - п о с т а н о в и в : Позов задовольнити частково. Стягнути з Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Могилів-Подільському районі (площа Соборна, 12, м. Могилів-Подільський, Вінницька область, р/р 37170002000874 в ГУДК у Вінницькій області, МФО 802015, код ЄДРПОУ 25937564) на користь Управління Пенсійного фонду України в Чернівецькому районі Вінницької області (вул. Леніна, 18, смт. Чернівці, Вінницька область, р/р 25608323620203 в Ощадбанку м. Вінниця, МФО 302076, код ЄДРПОУ 20104546) 10894 (десять тисяч вісімсот дев'яносто чотири) гривні 12 (дванадцять) копійок витрат на виплату пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання за період з жовтня 2012 року по січень 2013 року. В решті позовних вимог відмовити. Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України. Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду. Суддя:                                                                                         Дончик Віталій Володимирович  

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.03.2013
Оприлюднено15.03.2013
Номер документу29883027
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/731/13-а

Ухвала від 22.02.2013

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 28.02.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Білуга С.В.

Ухвала від 25.03.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 06.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Білуга С.В.

Ухвала від 14.05.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Білуга С.В.

Постанова від 09.04.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 25.03.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Постанова від 04.03.2013

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні