cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 5011-18/18691-2012 05.03.13 За позовом Міністерства охорони здоров'я України в особі Державного підприємства «Укрвакцина» Міністерства охорони здоров'я України;
до Товариства з обмеженою відповідальністю «Центрофарм»;
про стягнення 174 561,28 грн.
Суддя Мандриченко О.В.
Представники:
Від позивача: Тоцька А. О., представник, довіреність № 01.05.20-1/13 юр. від 05.02.2013 р.;
Від відповідача: Ситий В. О., представник, довіреність № б/н від 14.01.2013 р.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.12.2012 р. порушено провадження у справі №5011-18/18691-2012, розгляд справи призначено на 29.01.2013 р.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.01.2013 року відкладено розгляд справи до 14.02.2013 року.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 14.02.2013 року продовжено термін вирішення спору на 15 днів, відкладено розгляд справи до 05.03.2013 року.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Позивач у поданій до господарського суду позовній заяві просить стягнути з відповідача пеню у розмірі 62 561,28 грн., 112 000,00 грн. штрафу, а також 3 492,00 грн. витрат по сплаті судового збору з мотивів, вказаних у позовній заяві.
У заяві про зменшення та уточнення позовних вимог позивач просить стягнути з відповідача 62 548,96 грн. пені, 78,40 грн. штрафу, а також 1 253,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити у повному обсязі з врахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Центрофарм», у своєму відзиві на позовну заяву просить відмовити у задоволенні позовних вимог з наступних підстав:
- відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України №1404 від 09.10.2006 року у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти замовники можуть передбачити відповідно до належним чином оформленого рішення головного розпорядника бюджетних коштів попередню оплату лише у разі закупівлі на строк не більше одного місяця лікарських засобів і виробів медичного призначення;
- 30.12.2011 року були внесені зміни до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України №1404 від 09.10.2006 року, який викладено в такій редакції: у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти замовники можуть передбачати відповідно до належним чином оформленого рішення головного розпорядника бюджетних коштів попередню оплату лише у разі закупівлі на строк не більше трьох місяців лікарських засобів і виробів медичного призначення;
- тобто зміни, що були внесені 30.12.2011 року до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України №1404 від 09.10.2006 року дозволили сторонам домовитись про умову щодо поставки лікарських засобів протягом 90 днів;
- тому 90 календарних днів на поставку товару мають відраховуватись саме з 30.12.2011 року - дати, коли сторони підписали додаткову угоду№1 до договору від 25.10.2011 року та коли до законодавства України було внесено відповідні зміни, що дозволили передбачити такий строк виконання зобов'язання. З огляду на це, товар мав бути поставлений до 30.03.2012 року, а не до 19.03.2012 року;
- у позивача відсутні правові підстави для нарахування та стягнення штрафу у розмірі 7%;
- ДП «Укрвакцина» МОЗ України неправомірно нарахувало штрафні санкції, пеню, за період з 15.12.2011 року по 30.12.2011 року на загальну суму 86 887,92 грн. та надіслало на адресу ТОВ «Центрофарм» відповідні претензії;
- грошові кошти, сплачені на користь МОЗ України 06.06.2012 року та 08.06.2012 року як оплата штрафних санкцій згідно із вказаними претензіями, були сплачені Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрофарм» помилково, оскільки пеня була нарахована за період з 15.12.2011 року по 30.12.2011 року;
- закон не виключає можливості здійснення відповідачем зарахування зустрічних однорідних вимог і в процесі судового розгляду;
- на адресу позивача було надіслано відповідну заяву від 28.02.2013 року про зарахування однорідних зустрічних вимог на суму 86 887,92 грн.;
- також не підлягають задоволенню вимоги позивача щодо сплати пені, яку було нараховано на суму 1 120,00 грн., оскільки відповідач не мав можливості до поставити товар, через що 15.05.2012 року повернув вказану суму з урахуванням індексу інфляції позивачеві;
- позивач вказані кошти прийняв, відповідачеві у встановлений термін їх не повернув, що свідчить про припинення зобов'язань сторін на суму 1 120,00 грн. згідно із договором від 25.10.2011 року.
Розглянувши документи і матеріали, додані до позовної заяви, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які мають значення для вирішення спору, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
25.10.2011 року між Міністерством охорони здоров'я України (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрофарм» (постачальник) було укладено договір про закупівлю товарів за державні кошти №315/21-24, відповідно до умов якого постачальник зобов'язується у 2011 році поставити лікарський препарат, зазначений в специфікації, а замовник оплатити такий товар на умовах цього договору.
Закупівля товару здійснюється за рахунок коштів державного бюджету за бюджетною програмою 2301370 «Забезпечення медичних заходів по боротьбі з туберкульозом, профілактики та лікування СНІДу, лікування онкологічних хворих».
Товар постачається уповноваженому підприємству замовника - ДП «Укрвакцина», з метою подальшої його поставки до закладів охорони здоров'я.
Згідно з п. 1.2. договору, найменування товару: 24.42.1 препарати лікарські (протитуберкульозні препарати І та ІІ ряду) лот 15 - Циклосерин, табл., капс., драже, 250 мг - відповідно додатку 1.
Кількість товару: 362 033 одиниць.
Відповідно до п. 3.1. договору, валютою договору є гривня України. Ціна цього договору становить 5 792 528 грн. без ПДВ.
Згідно з п. 3.2. договору, ціна цього договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін.
Пунктом 4.2. договору передбачено, що оплата здійснюється замовником протягом семи робочих днів після поставки товару на склад уповноваженого підприємства, за повідомленням уповноваженого підприємства про таку поставку, у разі відсутності фінансування після поставки товару, по мірі надходження фінансування з Державного бюджету України. Замовник має право передбачити попередню оплату, яка здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.10.2006 року №1404 у термін до 30 днів з моменту оплати у розмірі до 100% від ціни договору на підставі рахунку, виставленого постачальником. Постачальник протягом одного місяця з дня надходження коштів, як попередньої оплати, підтверджує їх використання за призначенням згідно з актом про поставку (передачу) товарів про використання коштів за призначенням.
Грошові зобов'язання замовника перед постачальником вважаються виконаними в момент зарахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника (п. 4.3. договору).
Відповідно до п. 5.1. договору, постачальник забезпечує поставку товару на умовах поставки DDP - м. Обухів на склад уповноваженого підприємства замовника за адресою: Київська обл., м. Обухів, вул. Каштанова, 66-А, у відповідності до узгодженого графіку поставки.
Згідно з п. 5.2. договору, уповноважене підприємство приймає товар для подальшого його постачання до закладів охорони здоров'я відповідно до розподілу товарів за номенклатурою в розрізі адміністративно-територіальних одиниць та закладів охорони здоров'я, що фінансуються з державного та місцевого бюджету, затвердженого наказом замовника.
У п. 5.3. договору зазначено, що приймання-передача товару по кількості проводиться відповідно до товаросупровідних документів, а по якості відповідно до документів, що засвідчують його якість згідно з розділом ІІ цього договору.
Датою виконання постачальником зобов'язань щодо поставки товару у повному обсязі вважається дата надходження товару у кількості та якості, що відповідають вимогам цього договору на склад уповноваженого підприємства. Постачальник не несе відповідальності за невиконання зобов'язань щодо поставки товару до закладів охорони здоров'я у разі, якщо це відбулося з вини уповноваженого підприємства замовника (п. 5.7. договору).
Відповідно до п. 6.1. договору, замовник зобов'язаний:
6.1.1. своєчасно та в повному обсязі сплачувати за поставлений товар;
6.1.2. організувати приймання товару на склад уповноваженого підприємства та підписати видаткову накладну.
Пунктом 6.3.1. договору передбачено, що постачальник зобов'язаний забезпечити поставку товарів у строки, встановлені цим договором.
Згідно з п. 7.2. договору, у випадку затримки поставки товару понад термін, встановлений пунктом 5.1. цього договору, постачальник сплачує замовнику пеню у розмірі 0,1 відсотка від вартості непоставленого товару за кожний день прострочення поставки товару, а за прострочення понад 30 календарних днів з постачальника додатково стягується штраф у розмірі 7% від вартості непоставленого товару, а у разі здійснення попередньої оплати постачальник, крім сплати зазначених штрафних санкцій, повертає замовнику кошти з урахуванням індексу інфляції.
У п. 7.9. договору зазначено, що сплата штрафних санкцій, штрафу не звільняє постачальника від обов'язку поставити товар відповідно до умов договору.
Пунктом 7.10. договору передбачено, що сплата штрафних санкцій не звільняє сторону, яка їх сплатила, від виконання зобов'язань за цим договором.
Зобов'язання постачальника перед замовником вважаються виконаними з моменту підписання акту про поставку (передачу) товару та виконання умов договору (п. 7.14. договору).
Цей договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до 31.12.2011 року, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов'язань (п. 10.1. договору).
Специфікацією до договору передбачено, що постачається замовнику 24.42.1 препарати лікарські (протитуберкульозні препарати І та ІІ ряду) Циклосерин, табл., капс., драже, 250 мг в кількості 362 033 одиниці на суму 5 792 528,00 грн.
Відповідно до графіку поставки, який знаходиться в матеріалах справи, постачальник зобов'язався поставити 262 033 одиниці Коксерину, капсули по 250 мг, по 10 капсул у стрипі, по 10 стрипів у картонній упаковці з маркуванням на суму 4 192 528,00 грн. до 15 грудня 2011 року і 100 000 одиниць Клозерину, капсули по 250 мг, по 10 капсул у блістері, по 3 блістери у картонній упаковці з маркуванням українською мовою на суму 1 600 000,00 грн. до 15 грудня 2011 року.
30.12.2011 року між сторонами було підписано додаткову угоду №1 до договору від 25.10.2011 року №315/21-24, якою пункт 1.1. договору викладено в наступній редакції: «Замовник зобов'язується здійснити 100% попередню оплату за товар, зазначений в специфікації, а постачальник поставити замовнику такий товар на умовах цього договору.
Закупівля товару здійснюється за рахунок коштів державного бюджету за бюджетною програмою 2301370 «Забезпечення медичних заходів по боротьбі з туберкульозом, профілактики та лікування СНІДу, лікування онкологічних хворих» (Програми і централізовані заходи по боротьбі з туберкульозом).
Товар постачається уповноваженому підприємству замовника ДП «Укрвакцина», з метою подальшої його поставки до закладів охорони здоров'я.».
Також додатковою угодою внесено зміни до розділу 4 договору, а саме:
« 4.2. Попередня оплата здійснюється замовником протягом трьох робочих днів після надання постачальником рахунку на попередню оплату товару.
4.3. Грошові зобов'язання замовника перед постачальником вважаються виконаними в момент зарахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника».
Пункт 5.1. договору №315/21-24 викладено в наступній редакції: «Постачальник протягом 90 календарних днів з дня надходження коштів як попередньої оплати забезпечує поставку товару, на умовах поставки DDP - м. Обухів на склад уповноваженого підприємства за адресою: Київська область, м. Обухів, вул. Каштанова, 66-А, у відповідності до узгодженого графіку поставки».
У зв'язку з укладенням додаткової угоди сторони узгодили новий графік поставки.
04.05.2012 року між Міністерством охорони здоров'я України (довіритель) та Державним підприємством «Укрвакцина» МОЗ України (повірений) було укладено договір-доручення №30/21-24.
Відповідно до п. 1.1.4. вказаного договору в редакції додаткової угоди №1 від 04.07.2012 року, за цим договором довіритель доручає, а повірений зобов'язується виконати від імені довірителя певні дії, а саме: здійснювати претензійну та позовну роботу за договорами про закупівлю з усіх питань, що пов'язані з укладанням, виконанням та/або припиненням дії договорів, з усіма правами, наданими стороні по справі процесуальним законодавством України, зокрема: підписувати та подавати позовні заяви, в тому числі про стягнення грошових коштів та сум фінансових (штрафних) санкцій, клопотання, заяви про виконання судових рішень, інші документи; представляти інтереси довірителя в суді, отримувати будь-які належні довірителю процесуальні та інші документи; представляти інтереси довірителя у виконавчій службі з питань виконання судових рішень, подавати та отримувати будь-які пов'язані з таким виконанням документи; виконувати інші дії, пов'язані з виконанням цього доручення.
На цій підставі господарський суд прийняв до провадження позовну заяву подану Державним підприємством «Укрвакцина» Міністерства охорони здоров'я України в інтересах Міністерства охорони здоров'я України.
Згідно зі статтею 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до частин 1 і 2 статті 712 Цивільного кодексу України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов'язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Як визначено абзацом 1 частини 1 статті 193 Господарського кодексу України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 193 Господарського кодексу України до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно зі статтями 525, 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до частини 1 статті 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору.
Частина 2 статті 218 Господарського кодексу України зазначає, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Відповідно до ст. 610 ЦК України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням визначених змістом зобов'язання умов (неналежне виконання).
Згідно з ст. 611 ЦК України, у разі порушення зобов'язання настають встановлені договором або законом правові наслідки.
Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у встановлений договором або законом строк (ч. 1 ст. 612 ЦК України).
Отже, виходячи із умов договору постачальник зобов'язався до 15 грудня 2011 року поставити лікарські препарати, зазначений в специфікації, а замовник оплатити такий товар на умовах цього договору.
Кількість товару: 362 033 одиниць.
Відповідно до п. 3.1. договору, валютою договору є гривня України. Ціна цього договору становить 5 792 528 грн. без ПДВ.
Грошові зобов'язання замовника перед постачальником вважаються виконаними в момент зарахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника (п. 4.3. договору).
Зобов'язання постачальника перед замовником вважаються виконаними з моменту підписання акту про поставку (передачу) товару та виконання умов договору (п. 7.14. договору).
Відповідно до частини 1 статті 662 Цивільного кодексу України, продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу.
Згідно з частиною 1 статті 663 Цивільного кодексу України, продавець зобов'язаний передати товар покупцеві у строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо зміст договору не дає змоги визначити цей строк, - відповідно до положень статті 530 цього кодексу.
Пунктом 4.2. договору передбачено, що оплата здійснюється замовником протягом семи робочих днів після поставки товару на склад уповноваженого підприємства, за повідомленням уповноваженого підприємства про таку поставку, у разі відсутності фінансування після поставки товару, по мірі надходження фінансування з Державного бюджету України. Замовник має право передбачити попередню оплату, яка здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.10.2006 року №1404 у термін до 30 днів з моменту оплати у розмірі до 100% від ціни договору на підставі рахунку, виставленого постачальником. Постачальник протягом одного місяця з дня надходження коштів, як попередньої оплати, підтверджує їх використання за призначенням згідно з актом про поставку (передачу) товарів про використання коштів за призначенням.
Відповідно до графіку поставки, який знаходиться в матеріалах справи, постачальник зобов'язався поставити 262 033 одиниці Коксерину, капсули по 250 мг, по 10 капсул у стрипі, по 10 стрипів у картонній упаковці з маркуванням на суму 4 192 528,00 грн. до 15 грудня 2011 року і 100 000 одиниць Клозерину, капсули по 250 мг, по 10 капсул у блістері, по 3 блістери у картонній упаковці з маркуванням українською мовою на суму 1 600 000,00 грн. до 15 грудня 2011 року.
Таким чином, останнім днем поставки відповідно до умов договору було 15.12.2011 року.
Датою виконання постачальником зобов'язань щодо поставки товару у повному обсязі вважається дата надходження товару у кількості та якості, що відповідають вимогам цього договору до закладів охорони здоров'я відповідно до розподілу замовника (п. 5.5. договору).
Пунктом 6.3.1. договору передбачено, що постачальник зобов'язаний забезпечити поставку товарів у строки, встановлені цим договором.
Станом на 15.12.2011 року відповідач не виконав свої зобов'язання за договором і не поставив уповноваженому підприємству позивача товар у кількості, передбаченій договором.
30.12.2011 року між сторонами було підписано додаткову угоду №1 до договору від 25.10.2011 року №315/21-24, якою пункт 1.1. договору викладено в наступній редакції: «Замовник зобов'язується здійснити 100% попередню оплату за товар, зазначений в специфікації, а постачальник поставити замовнику такий товар на умовах цього договору.
Закупівля товару здійснюється за рахунок коштів державного бюджету за бюджетною програмою 2301370 «Забезпечення медичних заходів по боротьбі з туберкульозом, профілактики та лікування СНІДу, лікування онкологічних хворих» (Програми і централізовані заходи по боротьбі з туберкульозом).
Товар постачається уповноваженому підприємству замовника ДП «Укрвакцина», з метою подальшої його поставки до закладів охорони здоров'я.».
Також додатковою угодою внесено зміни до розділу 4 договору, а саме:
« 4.2. Попередня оплата здійснюється замовником протягом трьох робочих днів після надання постачальником рахунку на попередню оплату товару.
4.3. Грошові зобов'язання замовника перед постачальником вважаються виконаними в момент зарахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника».
Пункт 5.1. договору №315/21-24 викладено в наступній редакції: «Постачальник протягом 90 календарних днів з дня надходження коштів як попередньої оплати забезпечує поставку товару, на умовах поставки DDP - м. Обухів на склад уповноваженого підприємства за адресою: Київська область, м. Обухів, вул. Каштанова, 66-А, у відповідності до узгодженого графіку поставки».
У зв'язку з укладенням додаткової угоди сторони узгодили новий графік поставки.
Замовник здійснив попередню оплату товару відповідно до умов договору, що підтверджується платіжним дорученням №1386 від 13.12.2011 року, однак кошти на рахунок відповідача надійшли 20.12.2011 року, що не заперечує ні позивач, ні відповідач.
Отже, кінцевий термін поставки встановлюється, відраховуючи 90 днів з вказаної вище дати 19.03.2012 року.
Поставку товару «Коксерин. Капсули по 250 мг; по 10 капсул у стрипі; по 10 стрипів у картонній упаковці з маркуванням українською та англійською мовами» ТОВ «Центрофарм» здійснило, згідно з актом приходу товару №55 Б (видаткова накладна №Ц-00000001 від 11.01.2012 року) на суму 4 192 528,00 грн. - 11.01.2012 року у повному обсязі, тобто в межах строку, передбаченого договором поставки.
Товар «Клозерин, капсули по 250 мг; по 10 капсул у блістері; по 3 блістери у картонній упаковці з маркуванням українською мовою», ТОВ «Центрофарм» поставило, згідно з актом приходу товару №118 Б (видаткова накладна №Ц-00000019 від 27.04.2012 року) на суму 1 598 880,00 грн. - 27.04.2012 року.
70 одиниць товару на суму 1 120,00 грн. відповідач не поставив позивачеві і на момент звернення до суду з позовною заявою.
Позивач, зважаючи на те, що відповідач не здійснив поставку товару вчасно відповідно до умов договору та здійснив поставку частини товару пізніше, ніж це було визначено в графіку поставки, складеного після укладення додаткової угоди, просить суд стягнути з відповідача 62 561,28 грн. пені, 112 000,00 грн. штрафу.
Відповідач здійснив оплату частини штрафних санкцій на загальну суму 86 887,92 грн., що підтверджується виписками з банківської установи, які містяться в матеріалах справи.
У заяві про зменшення розміру позовних вимог позивач просить стягнути з відповідача 65 548,96 грн. пені і 78,40 грн. штрафу.
Відповідач заперечив проти задоволення позову і у своєму відзиві зазначив наступне:
- відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України №1404 від 09.10.2006 року у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти замовники можуть передбачити відповідно до належним чином оформленого рішення головного розпорядника бюджетних коштів попередню оплату лише у разі закупівлі на строк не більше одного місяця лікарських засобів і виробів медичного призначення;
- 30.12.2011 року були внесені зміни до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України №1404 від 09.10.2006 року, який викладено в такій редакції: у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти замовники можуть передбачати відповідно до належним чином оформленого рішення головного розпорядника бюджетних коштів попередню оплату лише у разі закупівлі на строк не більше трьох місяців лікарських засобів і виробів медичного призначення;
- тобто зміни, що були внесені 30.12.2011 року до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України №1404 від 09.10.2006 року дозволили сторонам домовитись про умову щодо поставки лікарських засобів протягом 90 днів;
- тому 90 календарних днів на поставку товару мають відраховуватись саме з 30.12.2011 року - дати, коли сторони підписали додаткову угоду№1 до договору від 25.10.2011 року та коли до законодавства України було внесено відповідні зміни, що дозволили передбачити такий строк виконання зобов'язання. З огляду на це, товар мав бути поставлений до 30.03.2012 року, а не до 19.03.2012 року;
- у позивача відсутні правові підстави для нарахування та стягнення штрафу у розмірі 7%;
- ДП «Укрвакцина» МОЗ України неправомірно нарахувало штрафні санкції, пеню, за період з 15.12.2011 року по 30.12.2011 року на загальну суму 86 887,92 грн. та надіслало на адресу ТОВ «Центрофарм» відповідні претензії;
- грошові кошти, сплачені на користь МОЗ України 06.06.2012 року та 08.06.2012 року як оплата штрафних санкцій згідно із вказаними претензіями, були сплачені Товариством з обмеженою відповідальністю «Центрофарм» помилково, оскільки пеня була нарахована за період з 15.12.2011 року по 30.12.2011 року;
- закон не виключає можливості здійснення відповідачем зарахування зустрічних однорідних вимог і в процесі судового розгляду;
- на адресу позивача було надіслано відповідну заяву від 28.02.2013 року про зарахування однорідних зустрічних вимог на суму 86 887,92 грн.;
- також не підлягають задоволенню вимоги позивача щодо сплати пені, яку було нараховано на суму 1 120,00 грн., оскільки відповідач не мав можливості до поставити товар, через що 15.05.2012 року повернув вказану суму з урахуванням індексу інфляції позивачеві;
- позивач вказані кошти прийняв, відповідачеві у встановлений термін їх не повернув, що свідчить про припинення зобов'язань сторін на суму 1 120,00 грн. згідно із договором від 25.10.2011 року.
Однак, господарський суд не може погодитися з доводами відповідача у зв'язку з наступним.
Статтею 627 Цивільного кодексу України визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Пунктом 6.3.1. договору передбачено, що постачальник зобов'язаний забезпечити поставку товарів у строки, встановлені цим договором.
Постачальник протягом 90 календарних днів з дня надходження коштів як попередньої оплати забезпечує поставку товару, на умовах поставки DDP - м. Обухів на склад уповноваженого підприємства за адресою: Київська область, м. Обухів, вул. Каштанова, 66-А, у відповідності до узгодженого графіку поставки (п. 5.1. договору в редакції додаткової угоди).
День надходження коштів - 20.12.2011 року, отже, кінцевий термін поставки встановлюється, відраховуючи 90 днів з вказаної вище дати 19.03.2012 року.
Так як прострочення поставки товару на суму 1 598 880,00 грн. становило більше 30 днів, а поставка товару на суму 1 120,00 взагалі не відбулася, то у позивача були підстави для нарахування штрафу у розмірі 7% від вартості непоставленого товару.
Господарський суд не вважає за можливе провести зарахування зустрічних однорідних вимог, адже вважає вимоги позивача законними і обґрунтованими, відповідно вимоги позивача щодо повернення сплачених штрафних санкцій є неправомірними, тому і зарахування неможливе. Відповідач не має права вимагати повернення сплачених сум, отже немає відносин, у яких він був би кредитором, що слугувало б підставою для зарахування зустрічних однорідних вимог.
Крім того, позивач зменшив розмір своїх позовних вимог.
Що стосується повернутих на користь позивача грошових коштів у розмірі 1 120,00 грн., то господарський суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Зобов'язання постачальника перед замовником вважаються виконаними з моменту підписання акту про поставку (передачу) товару та виконання умов договору (п. 7.14. договору).
Враховуючи той факт, що постачальник не поставив товар на суму 1 120,00 грн. і між сторонами не було підписано додаткової угоди до договору, яка б передбачала повернення вказаної суми на користь позивача без виконання поставки товару, господарський суд вважає вимоги позивача щодо нарахування штрафних санкцій на цю суму законними і обґрунтованими.
Відповідно до положень частини 2 статті 231 Господарського кодексу України, у разі, якщо порушено господарське зобов'язання, в якому хоча б одна сторона є суб'єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов'язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов'язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах: за порушення строків виконання зобов'язання стягується пеня у розмірі 0,1 відсотка вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі семи відсотків вказаної вартості.
Згідно з п. 7.2. договору, у випадку затримки поставки товару понад термін, встановлений пунктом 5.1. цього договору, постачальник сплачує замовнику пеню у розмірі 0,1 відсотка від вартості непоставленого товару за кожний день прострочення поставки товару, а за прострочення понад 30 календарних днів з постачальника додатково стягується штраф у розмірі 7% від вартості непоставленого товару, а у разі здійснення попередньої оплати постачальник, крім сплати зазначених штрафних санкцій, повертає замовнику кошти з урахуванням індексу інфляції.
У п. 7.9. договору зазначено, що сплата штрафних санкцій, штрафу не звільняє постачальника від обов'язку поставити товар відповідно до умов договору.
Пунктом 7.10. договору передбачено, що сплата штрафних санкцій не звільняє сторону, яка їх сплатила, від виконання зобов'язань за цим договором.
В постанові пленуму Вищого господарського суду Україна №18 від 26.12.2011 р. «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» зазначено, що під збільшенням або зменшенням розміру позовних вимог слід розуміти відповідно збільшення або зменшення кількісних показників за тією ж самою вимогою, яку було заявлено в позовній заяві. Згідно з частиною третьою статті 55 Господарського процесуального кодексу України ціну позову вказує позивач. Отже, у разі прийняття судом зміни (в бік збільшення або зменшення) кількісних показників, у яких виражається позовна вимога, має місце нова ціна позову, виходячи з якої й вирішується спір, - з обов'язковим зазначенням про це як у вступній, так і в описовій частині рішення.
Отже, позивач просить стягнути з відповідача 62 548,96 грн. пені та 78,40 грн. штрафу.
Відповідач прострочив постачання товару на суму 1 598 880,00 грн., адже повинен був здійснити його поставку до 19.03.2012 року, а здійснив її 27.04.2012 року. Прострочення тривало 38 днів. Розмір пені за цей період прострочення - 60 757,44 грн.
Розмір пені за прострочення виконання зобов'язання щодо поставки товару на суму 1 120,00 грн. становить 204,96 грн.
Загальний розмір пені, який підлягає стягненню з відповідача становить 60 962,40 грн.
Що стосується розміру штрафу, то позивач просить стягнути його лише за прострочення виконання зобов'язання стосовно недопоставлення товару на суму 1 120,00 грн. Вказана вимога підлягає задоволенню в розмірі 78,40 грн.
У зв'язку із зменшенням розміру позовних вимог, надмірно сплачена сума судового збору підлягає поверненню на користь позивача.
Відповідно до статті 49 ГПК України судові витрати покладаються на сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 43, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Центрофарм» (інд. 02660, м. Київ, вул. Віскозна, 17, будівля 93-А, офіс 12, код ЄДРПОУ 35735265) на користь Міністерства охорони здоров'я України (інд. 01601, м. Київ, вул. М. Грушевського, 7, код ЄДРПОУ 00012925) 60 962 (шістдесят тисяч дев'ятсот шістдесят дві) грн. 40 коп. пені, 78 (сімдесят вісім) грн. 40 коп. штрафу. Видати наказ.
3. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Центрофарм» (інд. 02660, м. Київ, вул. Віскозна, 17, будівля 93-А, офіс 12, код ЄДРПОУ 35735265) на користь Державного підприємства «Укрвакцина» Міністерства охорони здоров'я України (інд. 01601, м. Київ, вул. М. Грушевського, 7, код ЄДРПОУ 21508100) 1 568 (одна тисяча п'ятсот шістдесят вісім) грн. 73 коп. витрат по сплаті судового збору. Видати наказ.
5. Повернути з Державного бюджету України на користь підприємства «Укрвакцина» Міністерства охорони здоров'я України (інд. 01601, м. Київ, вул. М. Грушевського, 7, код ЄДРПОУ 21508100) 1 882 (одна тисяча вісімсот вісімдесят дві) грн. 50 коп. сплаченого судового збору. Видати наказ.
6. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
7. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя О.В. Мандриченко Дата складання рішення 14.03.2013 р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2013 |
Оприлюднено | 14.03.2013 |
Номер документу | 29911969 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Мандриченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні