ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2013 року 12:30Справа № 808/66/13-а м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., при секретарі судового засідання Урсуленко Ю.О., у відкритому судовому засіданні в залі суду розглянув матеріали адміністративної справи за позовом Токмацької об'єднаної державної податкової інспекції Запорізької області Державної податкової служби до Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпродзержинська земельна Агенція», Відділу державної реєстрації Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області, Державного реєстратора Токмацької районної адміністрації Запорізької області про скасування державної реєстрації змін до установчих документів, -
ВСТАНОВИВ:
03.01.2013 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Токмацької об'єднаної державної податкової інспекції Запорізької області Державної податкової служби до Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпродзержинська земельна Агенція», Відділу державної реєстрації Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області, Державного реєстратора Токмацької районної адміністрації Запорізької області, в якому позивач просить суд:
- визнати недійсною державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція», проведену державним реєстратором виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області 18.03.2011 року в частині зміни місцезнаходження юридичної особи - ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» (ЄДРПОУ 37562407), АДРЕСА_2 на 71752, вул. Жовтнева, буд. 37 с. Остриківка Токмацького району Запорізької області, (запис від 16.07.2012 року № 12231070005004551);
- визнати недійсною державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція», проведену державним реєстратором виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області 16.07.2012 року в частині зняття з обліку юридичної особи - ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція», код ЄДРПОУ 37562407, (запис від 16.07.2012 року № 12231070005004551);
- визнати недійсною державну реєстрацію змін до установчих документів ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція», проведену державним реєстратором Токмацької районної адміністрації Запорізької області 16.07.2012 року про взяття на облік ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» за адресою 71752, вул. Жовтнева буд. 37 с. Остриківка Токмацького району Запорізької області (запис від 16.07.2012 року № 12231070005005451).
В обґрунтування позову посилається на те, що ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» зареєстроване 18.03.2011 як суб'єкт підприємницької діяльності - юридична особа. 16.07.2012 Державним реєстратором Виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області Соколовою О.В. до ЄДР внесено запис 6 за №1 223 107 0005 004551 про «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах» та 03.08.2012 запис 7 «Зняття з обліку», а саме: змінено місцезнаходження відповідача з м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області (АДРЕСА_2) на Токмацький район Запорізької області (АДРЕСА_4). 06.12.2012року до Токмацької ОДПІ надійшов лист ВПМ Мелітопольської ОДПІ від 26.11.2012 № 20938/7/07-09 з інформацією про відсутність за адресою реєстрації ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція». В додатку до вказаного листа є відповідь голови Остриківської сільської ради, яка підтверджує, що за адресою: АДРЕСА_4 понад трьох років ніхто це мешкає і будинок є покинутим. Вказана адреса є не тільки юридичною адресою ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція», але і адресою, за якою прописана керівник підприємства ОСОБА_2, фактичне місце проживання якої не встановлено. В червні 2012 року у ОСОБА_2 поцупили паспорт та ідентифікаційний код, жодних фірм вона не реєструвала, що підтверджуються поясненнями які містяться в матеріалах справи. На підставі викладеного, позивач вважає, що зміни до установчих документів відповідача не відповідають дійсності, а так є підстави для скасування державної реєстрації таких змін.
Представник позивача у судове засідання не з'явився. До суду подав клопотання, у якому просить суд розглянути справу за відсутності уповноваженого представника. У клопотанні зазначено, що представник позивача позовні вимоги підтримує у повному обсязі та просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача 1 у судове засідання не з'явився. Про місце, час та дату судового засідання був повідомлений належним чином. Поштова кореспонденція, направлена відповідачу 1, повернулась до суду з відміткою відділення поштового зв'язку «адресат за зазначеною адресою не проживає».
Представник відповідача 2 у судове засідання не з'явився. До суду надіслав клопотання про розгляд справи за його відсутності. Від представника Відділу державної реєстрації Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області Петрусь Л.С. 25.02.2013 надійшли письмові заперечення, які обґрунтовані Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», та зазначено, що державна реєстрація змін до установчих документів ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» стосовно зміни юридичної адреси взагалі не проводилась, оскільки запис 6 від 16.07.2012 має назву «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах». 03.08.2012 ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» були подані державному реєстратору документи для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних та фізичних осіб-підприємців, у зв'язку зі зміною місцезнаходження підприємства на АДРЕСА_4. Відповідач 2 вказує, що підстави для відмови у проведенні державної реєстрації, передбачені ч. 1 ст. 27 Закону були відсутні. Також звертається увага на те, що подання державному реєстратору будь-яких документів, що підтверджують місцезнаходження юридичної особи Законом про реєстрацію не передбачено. У запереченнях зазначено, що, державна реєстрація зміни місцезнаходження ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» була проведена 03.08.2012 відповідачем 2 у межах своїх повноважень та у спосіб, передбачений вимогами Закону про реєстрацію, а саме ст.ст. 14 та 19, тобто правомірно. Щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція», проведену державним реєстратором виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області та внесення змін щодо місцезнаходження юридичної особи, за якою вона не значиться (не знаходиться), в запереченнях також наголошується на тому, що місцезнаходженням ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» (код ЄДРПОУ 37562407) є: АДРЕСА_4, таким чином, відповідно до вимог ст.ст. 4, 5 Закону про реєстрацію проведення будь-яких реєстраційних дій щодо ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» (код ЄДРПОУ 37562407) можливо виключно у виконавчому комітеті Токмацької районної адміністрації Запорізької області. Також звертається увага суду на те, що Законом України від 04.12.1990 року № 509-ХІІ «Про державну податкову службу в Україні» встановлено, що органи державної податкової служби не наділені правом звертатися до суду із заявою про визнання неправомірним запису в Реєстрі про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, оскільки такий запис в Реєстрі є підставою для ініціювання процедури ліквідації підприємства за рішенням суду. Вимога позивача про скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» виходить за межі повноважень позивача. ДПС має право на звернення до суду із заявою про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності. Тому, на підставі викладеного просить відмовити у задоволенні адміністративного позову.
Представник відповідача 3 у судове засідання не з'явився. Про місце, час та дату судового засідання був повідомлений належним чином, 15.20.2013. Про причину неприбуття у судове засідання суд не повідомлено.
Згідно з ч. 1 ст. 41 КАС України суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу. У разі неявки у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності осіб, які беруть участь у справі (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до ч. 4 ст. 128 КАС України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Керуючись приписами статей 33, 35, 41 КАС України суд розглянув справу на підставі наявних доказів, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
16.07.2012 державним реєстратором Виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців стосовно ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» (код ЄДРПОУ 37562407) було внесено запис №1 223 107 0005 004551 про «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах», відповідно до якого відповідач змінив своє місцезнаходження з м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області (АДРЕСА_2) на Токмацький район Запорізької області (АДРЕСА_4).
Як вбачається з пояснень громадянки ОСОБА_4, вона зареєстрована за адресою: АДРЕСА_4. В червні 2012 року у ОСОБА_4 викрали документи (паспорт та ідентифікаційний код). Жодних фірм нею на протязі 2012 року не зареєстровано, директором фірми ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» (код ЄДРПОУ 37562407) не являється.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 №755-ІV (далі - Закон України №755-ІV), зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи-підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Статтею 6 Закону України №755-ІV, передбачений перелік повноважень державного реєстратора, якій є вичерпним. А саме, державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці:
- проводить державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;
- передає органам державної статистики (далі - органи статистики), державної податкової служби, Пенсійного фонду України повідомлення та відомості з реєстраційних карток про вчинення реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, у тому числі щодо створення або ліквідації відокремлених підрозділів юридичних осіб;
- формує, веде та забезпечує зберігання реєстраційних справ (крім реєстраційних справ юридичних осіб, зареєстрованих відповідно до частини четвертої статті 3 цього Закону). Якщо кількість державних реєстраторів у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації становить три і більше осіб, зберігання реєстраційних справ забезпечує відповідна посадова особа структурного підрозділу (відділу, управління), який створюється для організаційного та матеріально-технічного забезпечення роботи державних реєстраторів;
- проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців;
- проводить державну реєстрацію припинення юридичних осіб та державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичними особами - підприємцями;
- звертається до суду із заявою про зміну мети установи у встановленому законом порядку;
- здійснює оформлення, видачу та засвідчення юридичним особам дублікатів оригіналів їх установчих документів та змін до них;
- вносить до Єдиного державного реєстру відомості про державну реєстрацію особи на підставі рішення суду;
- здійснює облік одержаного ним від заявника електронного документа та направляє заявнику підтвердження факту одержання електронного документа, проводить необхідні реєстраційні дії у випадках, передбачених цим Законом, та надсилає заявнику відповідний документ у вигляді електронного документа і на паперовому носії. У разі наявності підстави для відмови у проведенні державної реєстрації заявникові надсилається відповідне повідомлення в електронній формі;
- повідомляє правоохоронні органи щодо порушення визначеного законом строку для подання відповідними посадовими особами юридичної особи та фізичною особою - підприємцем державному реєстраторові рішень щодо припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
- проводить у випадках, передбачених цим Законом, спрощену процедуру державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації та припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
- здійснює інші дії, передбачені цим Законом.
Як свідчать викладені повноваження державного реєстратора, ним не здійснюється під час проведення реєстрації перевірка документів на відповідність вимогам чинного законодавства, а лише перевіряється комплектність документів. Також він не зобов'язаний перевіряти мету суб'єкта господарювання спрямовану або не спрямовану на здійснення підприємницької діяльності, та в подальшому ведення фінансово - господарської діяльності.
Згідно ч. 1 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» у разі, якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами до установчих документів юридичної особи або не підлягає державній реєстрації, виконавчий орган юридичної особи або уповноважена ним особа зобов'язаний подати (надіслати рекомендованим листом) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі. У разі, якщо подається (надсилається) реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про місцезнаходження юридичної особи, до неї додається свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 зазначеного Закону державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо вони не передбачені частиною першою цієї статті.
Як було встановлено матеріалами справи, 16.07.2012 державним реєстратором виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області проведено реєстраційну дію «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах», в частині зміни місцезнаходження ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» (код ЄДРПОУ 37562407) було внесено запис №1 223 107 0005 004551 про «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах», відповідно до якого відповідач змінив своє місцезнаходження з АДРЕСА_3 на АДРЕСА_4.
Згідно ч. 6 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» державний реєстратор має право залишити без розгляду реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо реєстраційна картка оформлена з порушенням вимог, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону, або якщо до реєстраційної картки не додано документи, передбачені частиною першою цієї статті, або якщо до державного реєстратора надійшло рішення суду щодо заборони у проведенні реєстраційних дій.
Підстав для залишення без розгляду документів про внесення змін до відомостей про юридичну особу у державного реєстратора не було.
Відповідно до статті 14 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» знято з обліку у зв'язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи. Реєстраційну справу передано до Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області.
Також суд зауважує, що державний реєстратор не встановлює прав і обов'язків для суб'єктів господарювання і не проводить реєстраційні дії від власного імені. Права і обов'язки сторони набувають на підставі рішення власника, а реєстраційні дії проводяться державним реєстратором тільки після прийняття відповідного рішення власника і доданих до нього правовстановлюючих документів.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ст. 8 Закону України №755-ІV відповідальність за відповідність установчих документів чинному законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Зазначена позиція висловлена Верховним судом України у постанові від 15 вересня 2009 року.
Під час судового розгляду справи по суті, судом було з'ясовано, що будь-якого нормативно визначеного порядку реалізації наданих податковому органу повноважень звернення до суду щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів, не має. Як і не має передбачених таким порядком підстав для реалізації таких повноважень.
Тому, суд приходить до висновку щодо необхідності застосування норм Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», який визначає обставини, за яких державна реєстрація може бути скасована.
Так, згідно зі ст. 31 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Тобто, скасування в судовому порядку рішення засновника підприємства, на підставі якого в подальшому вносились зміни до установчих документів підприємства, має наслідком застосування положень Закону України № 755-ІV (статті 31 Закону).
Таким чином, скасування державної реєстрації змін до установчих документів, внесення запису щодо скасування державної реєстрації може бути здійснене тільки державним реєстратором на підставі: судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи; судового рішення про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.
Доказів скасування, оскарження чи визнання недійсними рішень учасників ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» позивачем не надано. Також позивачем не надано суду доказів визнання повністю або частково недійсними змін до статуту відповідача.
Тобто, суд приходить до висновку, що позивачем не надано достатніх доказів, які б свідчили про наявність підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Крім того, Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» не передбачено такого повноваження державного реєстратора, як перевірка фактичного місцезнаходження юридичної особи за її юридичною адресою, так само Закон не передбачає права чи обов'язку державного реєстратора при встановленні податковим органом факту незнаходження підприємства за юридичною адресою, відповідно при зміні ним адреси, скасовувати попередні реєстраційні дії .
Тому, доводи податкового органу відносно відсутності відповідача за місцем реєстрації, на думку суду, також не призводять до скасування державної реєстрації змін до установчих документів, а може бути підставою для припинення юридичної особи - ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція» на підставі ст. 38 Закону України №755-ІV.
З такою позицією погоджується і Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд в Ухвалі від 19.04.2012 у адміністративній справі №2а-0870/347/11.
Отже, позивачем не наведено жодної норми діючого законодавства, яка б свідчила, що державні реєстратори повинні були відмовити у проведенні державної реєстрації змін щодо адреси юридичної особи.
Також, суд звертає увагу, що зважаючи на обставини справи, позивачем нормативно не обґрунтовано вимогу про скасування запису державного реєстратору Виконавчого комітету Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області, внесеного до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців стосовно ТОВ «Дніпродзержинська земельна агенція».
Частиною 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведеності перед судом їх переконливості.
Частиною 1 ст. 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Зважаючи на вищевикладене, оскільки єдиною підставою звернення до суду є порушення вимог податкового законодавства, а інших, передбачених саме Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», достатніх доказів, які б свідчили про наявність підстав для скасування державної реєстрації зазначених вище змін позивачем не надано, у задоволені позову слід відмовити.
Керуючись ст. 11, 71, 94, 158-163 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання копії постанови, апеляційної скарги з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2013 |
Оприлюднено | 19.03.2013 |
Номер документу | 29941496 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні