cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 березня 2013 р. Справа № 909/42/13-г
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Калашник В. О.,
при секретарі судового засідання Бабенецька А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Заступника прокурора м. Івано-Франківська, в інтересах держави
вул. Гаркуші, 9, м. Івано-Франківськ, 76000
до відповідачів: Угорницька сільська рада Івано-Франківської міської ради
вул. Просвіти, 4, с. Угорники, місто, Івано-Франківська област, 76492
Благодійна організація "Християнська Місія"
вул. Б.Хмельницького, 82-3/35, м.Івано-Франківськ, 76007
про визнання недійсними рішення Угорницької сільської ради від 24.02.2012р., договору оренди земельної ділянки, площею 0,3765 га, укладеного між відповідачами та повернення земельної ділянки власнику в особі Угорницької сільської ради.
за участю представників сторін:
Від позивача: Ворох А.В.-старший прокурор відділу, (посвідчення№007898 від 06.10.12)
Від відповідача- Угорницька сільська рада Івано-Франківської міської ради: Бойчук Л.І.-інженер землевпорядник виконкому сільської ради, (довіреність №4 від 30.01.2013р.)
Від відповідача-Благодійна організація "Християнська місія": Сколеба І.І.-голова благодійної організації, (паспорт серія -ВВ №052831 виданий Будьонівським РВДМУУМВС України в Донецькій області від 23.10.1997р.)
ВСТАНОВИВ:
Заступник прокурора м. Івано-Франківська звернувся з позовною заявою до господарського суду Івано-Франківської області в інтересах держави про визнання недійсними рішення Угорницької сільської ради від 24.02.2012р., договору оренди землі №1, укладений 23.03.2012р. між Угорницькою сільською радою та благодійною організацією "Християнська Місія", а також повернення земельної ділянки її власнику в особі Угорницької сільської ради.
Обгрунтовуючи підстави звернення до господарського суду з даним позовом, прокурор в позовній заяві вказав, що відповідно до положень ст.5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Відповідно до Указу Президента України від 13.04.2011р. за №459/2011, таким центральним органом виконавчої влади є Державна інспекція сільського господарства України.
Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено повноваження державних інспекторів, а також способи здійснення ними своїх повноважень у сфері державного контролю за використанням та охороною земель.
Проте, а ні вказанами законами, а ні Положенням про Державну Інспекцію сільського господарства України, не визначені повноваження щодо звернення центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики в сфері нагляду за використанням та охороною земель, до суду з позовом про визнання недійсними рішення органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження земель, визнання недійсними правочинів про відчуження чи передачу у користування земельних ділянок державної та комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння.
Проте, відповідно до положень ст.29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача.
Пунктом 1.3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 12.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" встановлено, що у порядку господарського судочинства вирішенню підлягають такі категорії спорів, засновані на положеннях статті 319 ЦК України, глав 27, 29, 33, 34 ЦК України та глави 15 ГК України, розділів III-V Земельного Кодексу України, а саме: спори про визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань передачі земельних ділянок у власність чи надання їх у користування, припинення права власності на земельні ділянки, вилучення цих ділянок з користування і про зобов'язання названих органів залежно від характеру спору виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства.
Як вбачається із змісту позовної заяви, та встановлено в судовому засіданні, 24.02.2012р. сесією Угорницької сільської ради була розглянута заява благодійної організації "Християнська Місія" про перехід права з постійного користування на оренду землі для будівництва в масиві "Горби-3" культової споруди, сесією вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки вказаній благодійній організації площею 0,3765 га на умовах оренди терміном на 5 років для будівництва культової споруди.
Цими ж рішеннями зобов'язано благодійну організацію "Християнська Місія" в місячний термін укласти договір оренди земельної ділянки.
На виконання вказаного рішення, між Угорницькою сільською радою та благодійною організацію "Християнська Місія", був укладений договір оренди землі №1 від 23.03.2012р., за умовами якого останній було надано в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,3765 га, яка знаходиться в масиві "Горби-3" для будівництва культової споруди, терміном на 5 років.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, вартість переданої в оренду земельної ділянки складає 238 532,56 грн.
Однак, прокурор вважає, що рішення від 24.02.2012р. прийнято сільською радою з порушенням норм чинного законодавства.
Відповідно до вимог ст. 124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах.
Статтями 134-138 ЗК України також визначено, що земельні ділянки державної або комунальній власності, призначені для продажу суб'єктам підприємницької діяльності або прав на них, підлягають відчуженню на конкурсних засадах (земельні торги).
Земельні торги проводяться у формі аукціону.
Однак, п.2 ст.134 ЗК України визначені випадки коли земельні ділянки державної або комунальній власності або права на них не підлягають продажу на конкурсних засадах (земельних торгах).
До таких випадків, зокрема віднесено використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями.
Відповідно до положень ст. 7 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", релігійні організації в Україні утворюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють персонал згідно із своїми статутами (положеннями).
Основною метою діяльності та завданням благодійної організації "Християнська Місія", відповідно до положень Статуту, є благодійна допомога соціально незахищеним прошаркам населення, іншим фізичним та юридичним особам, які потребують благодійної допомоги, безкорислива добродійність.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про благодійництво та благодійні організації", благодійною організацією є недержавна організація, головною метою діяльності якої є здійснення благодійної діяльності в інтересах суспільства або окремих категорій осіб згідно з цим Законом.
Оскільки, благодійна організація "Християнська Місія" не є релігійною організацією, а тому на неї не можуть поширюватись правові норми щодо передачі в оренду земельної ділянки на позаконкурсній основі.
Враховуючи викладені обставини та положення закону, прокурор вважає, що приймаючи оскаржене рішення, Угорницька сільська рада діяла поза межами своїх повноважень, визначеними Конституцією України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
У позовній заяві прокурор просить суд визнати рішення Угорницької сільської ради від 24.02.2012р. недійсним.
Оскільки, вказане рішення є незаконним, тому відповідно до ст.203, 215 ЦК України, договір оренди землі №1 від 23.03.2012р. укладений між Відповідачами у даній справі також слід визнати недійсним та зобов'язати благодійну організацію "Християнська Місія" повернути державі в особі Угорницької сільської ради земельну ділянку, площею 0,3765 га, яка розташована в масиві "Горби-3" в с. Угорники.
В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги з підстав, викладених в позовній заяві та просить суд позов задоволити.
Відповідачі відзиви на позов не подали, проте позовні вимоги визнали повністю .
Відповідачем, благодійна організація "Християнська Місія" подано суду клопотання про припинення провадження у справі, на підставі п.1-1 ст.80 ГПК України в зв'язку із вирішенням спірних питань в добровільному порядку.
Угорницькою сільською радою надано рішення сесії від 11.03.2013р., відповідно до якого припинено дію договору оренди земельної ділянки площею 0,3765 га укладеного з благодійною організацією "Християнська Місія" від 29.03.2012р., зареєстрований за №261010004000425.
Цим же рішенням вилучено за згодою сторін вказану земельну ділянку та віднесено її до земель запасу сільської ради.
Враховуючи викладені обставини, представники сторін в судовому засіданні підтримали подане клопотання та просять суд його задоволити.
Заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, дослідивши обставини у справі і подані ними докази, оцінивши їх відповідно до вимог ст.43 ГПК України, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню зважаючи на наступне:
Рішенням сесії Угорницької сільської ради від 24.02.2012р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки благодійній організації "Християнська Місія", площею 0,3765 га в масиві "Горби-3" для будівництва культової споруди, та надано її в користування на умовах оренди терміном на 5 років.
Цим же рішенням зобов'язано благодійну організацію "Християнська Місія" в місячній термін укласти договір оренди земельної ділянки.
На виконання вказаного рішення сільської ради , 23.03.2013р., між Відповідачами у даній справі був укладений договір оренди землі №1 зареєстрований в Управлінні Держкомзему в м. Івано-Франківську за № 261010004000425.
За умовами вказаного договору, Угорницькою сільською радою було надано благодійній організації "Християнська Місія" в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва культової споруди, площею 0,3765 га, яка розташована в масиві "Горби-3", терміном на 5 років. Грошова оцінка вказаної земельної ділянки складає 238532,56 грн.
Суд погодився з твердженнями позивача про те, що вказане рішення Угорницької сільської ради прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема:
Відповідно до положень ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
До повноважень сільських рад у сфері регулювання земельних відносин, відповідно до положень ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" належать, зокрема організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.
Статтею 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Частиною 2 цієї ж статті закону передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до частин другої ст.134 ЗК України, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них зокрема у разі використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями.
Релігійними організаціями в Україні, в розумінні ст. 7 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об'єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об'єднання представляються своїми центрами (управліннями).
На інші організації, утворені за релігійною ознакою, дія цього Закону не поширюється.
Відповідно до Статуту благодійної організації "Християнська Місія" є самоврядною, незалежною благодійною організацією з місцевим статусом, яка побудована на засадах християнської віри та заповіді любові до ближнього і здійснює свою діяльність у відповідності до Конституції України, чинного законодавства та цього Статуту.
Головною метою діяльності організації є благодійна допомога соціально незахищеним прошаркам населення, іншим фізичним та юридичним особам, які потребують благодійної допомоги, безкорислива добродійність.
Правове регулювання вказаних організацій здійснюється відповідно до Закону України "Про благодійництво та благодійні організації".
Таким чином, благодійна організація "Християнська Місія" не є релігійною організацією, а тому вона не може користуватись правом на отримання в оренду земельної ділянки з державної чи комунальної власності або прав на них поза конкурсних засад.
З врахуванням наведених правових норм, суд вважає, що рішення Угорницької сільської ради від 24.02.2012р., про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки благодійній організації "Християнська Місія", площею 0,3765 га в масиві "Горби-3" для будівництва культової споруди, без проведення відповідного конкурсу, прийнято з порушенням вимог чинного законодавства.
Пунктом 10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
З огляду на викладені обставини, суд вважає, що позовна вимога прокурора про визнання недійсним рішення Угорницької сільської ради від 24.02.2012р., є обґрунтованою, а тому в цій частині позов підлягає задоволенню.
Щодо інших позовних вимог, то в їх задоволенні слід відмовити, оскільки Відповідачами припинено дію договору оренди землі №1 від 29.03.2012р., зареєстрований в Держкомземі в м. Івано-Франківську за № 261010004000425 за їхньою згодою, а земельна ділянка площею 0,3765 га, яка була надана благодійній організації "Християнська Місія" в оренду на підставі вказаного договору, повернута Угорницькій сільській раді та віднесена до земель запасу сільської ради.
В якості доказу наведених вище обставин, Відповідачами долучено до матеріалів справи витяг з Рішення сільської ради від 11.03.2013р.
Відповідно до ст.604 ЦК України, зобов'язання припиняється за домовленістю сторін.
Оскільки, зобов'язання за договором оренди землі №1 від 23.03.2012р. припинено, у суду відсутні правові підстави для визнання вказаного договору недійсним та зобов'язання повернути земельну ділянку її власнику, Угорницькій сільській раді.
Зважаючи на те, що спір виник з вини відповідачів, тому відповідно до положень ст. 49 ГПК України, судові витрати слід покласти на Відповідачів в рівних частинах.
На підставі викладеного, у відповідності до ст. 19, 124 Конституції України, ст.33, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ст. 7 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації", ст. 122, 124, 134 Земельного Кодексу України, ст. 604 ЦК України, керуючись ст. 29, 33, 34, 43, 49, 75, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Частково задоволити позов Заступника прокурора м. Івано-Франківська в інтересах держави до Відповідачів, Угорницької сільської ради Івано-Франківської міської ради та благодійної організації "Християнська Місія" про визнання недійсними рішення Угорницької сільської ради від 24.02.2012р., договору оренди землі №1, укладений 23.03.2012р. між Відповідачами, а також повернення земельної ділянки площею 0,3765 га, яка знаходиться в масиві "Горби-3" с. Угорники її власнику в особі Угорницької сільської ради.
Визнати недійсним рішення Угорницької сільської ради Івано-Франківської міської ради від 24.02.2012р. про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки благодійній організації "Християнська місія" площею 0,3765 га, яка знаходиться в масиві "Горби-3" для будівництва культової споруди.
В задоволенні решта позовних вимог відмовити.
Стягнути з Відповідача, Угорницької сільської ради Івано-Франківської міської ради (вул. Просвіти, 4, с. Угорники, міста Івано-Франківська, 76492, код 04356403) в дохід державного бюджету - 1720,50 грн. (одна тисяча сімсот двадцять гривень п'ятдесят копійок) судового збору.
Стягнути з Відповідача, Благодійна організація "Християнська місія" (вул. Б.Хмельницького, 82-3/35, м.Івано-Франківськ, 76007, код 34845269) в дохід державного бюджету - 1720,50 грн. (одна тисяча сімсот двадцять гривень п'ятдесят копійок) судового збору.
Накази видати після набрання рішенням законної сили та направити у ДПІ в м. Івано-Франківську.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 15.03.13
Суддя Калашник В. О.
Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2013 |
Оприлюднено | 18.03.2013 |
Номер документу | 29954157 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Калашник В. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні