Постанова
від 13.03.2013 по справі 908/106/13-г
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

13.03.2013 р. справа №908/106/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: суддів Богатиря К.В. Склярук О.І., Ушенко Л.В.

При секретарі: Здоренко О.Ю. за участю представників сторін: від боржника:не з'явився від скаржника:Бурашнікова О.С. - довір. № 19973/10/10 від 27.12.2012р. розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Запорізької області Державної податкової служби м. Бердянськ на постанову господарського суду від у справі Запорізької області 17.01.2013р. № 908/106/13-г (суддя Дьоміна А.В.) за заявою боржникатовариства з обмеженою відповідальністю "Газова Заправка" м. Бердянськ Запорізької області пробанкрутство

В С Т А Н О В И В:

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 11.01.2013р. за заявою боржника товариства з обмеженою відповідальністю "Газова Заправка" м. Бердянськ Запорізької області порушена справа про банкрутство № 908/106/13-г з врахуванням особливостей, передбачених ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон).

Постановою господарського суду Запорізької області від 17.01.2013р. боржник визнаний банкрутом, відкрита ліквідаційна процедура, ліквідатором призначена голова ліквідаційної комісії Мартиненко Н.М.

Постанова суду мотивована тим, що 02.11.2012р. учасником боржника прийнято рішення про ліквідацію боржника (протокол), призначення головою ліквідаційної комісії Мартиненко Н.М.; здійснено публікацію в «Бюлетень Державної реєстрації» № 230(30). Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 13.11.2012р., боржник перебуває в стані припинення підприємницької діяльності, про що внесено відповідний запис. 10.01.2013р. учасником боржника прийнято рішення про затвердження проміжного ліквідаційного балансу боржника та зобов'язання голову ліквідаційної комісії звернутися до господарського суду Запорізької області із заявою про визнання ТОВ "Газова Заправка" банкрутом в порядку ст. 51 Закону. Судом встановлено, що загальна сума кредиторської заборгованості до боржником складає 106 000грн.; заборгованість по сплаті податків та зборів відсутня, що підтверджується листом Бердянської ОДПІ Запорізької області №17167/10/19-015 від 29.11.2012р. та листом УПФУ в м. Бердянську та Бердянському районі Запорізької області №13643/02 від 30.11.2012р.; заборгованість по заробітній платі перед працівниками підприємства відсутня.

Ліквідатором проведена інвентаризація активів боржника та встановлено, що станом на 31.12.2012р. основні засоби, товарно-матеріальні цінності, готова продукція, оборотні активи та дебіторська заборгованість, за рахунок яких можливо провести розрахунки з кредиторами, у боржника відсутні. У зв'язку з цим суд дійшов висновку, що у боржника недостатньо грошових коштів для задоволення вимог кредиторів, тому необхідно визнати боржника банкрутом та відкрити ліквідаційну процедуру у цій справі.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, Бердянська ОДПІ звернулась до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на постанову господарського суду Запорізької області від 17.01.2013р. у справі № 908/106/13-г.

Апеляційна скарга ухвалою від 14.02.2013р. була прийнята Донецьким апеляційним господарським судом до провадження.

Оскаржуючи постанову суду, Бердянська ОДПІ просить суд її скасувати та припинити провадження у справі. В обґрунтування скарги апелянт посилається на те, що при зверненні до господарського суду з заявою про порушення справи про банкрутство боржником не доведено вимоги ч. 3 ст. 6 Закону. Також апелянт вказує на неправомірність порушення господарським судом цієї справи про банкрутство, оскільки до ОДПІ 16.01.2013р. надійшли дві ухвали суду про відкриття провадження у справі про банкрутство ТОВ "Газова Заправка" №908/106/13-г та № 908/105/13-г. З урахуванням вимог Постанови Пленуму Верховного Суду України від 18.12.2009р. № 15 податкова інспекція вважає, що справа № 908/106/13-г підлягає закриттю.

Від боржника надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить закрити апеляційне провадження, оскільки ДПІ не має права на подання апеляційної скарги.

У судове засідання 13.03.2013р. з'явились представник скаржника з належним чином оформленою довіреністю та представник Каськова І.Є., яка надала довіреність від 24.10.2012р. № 1556, згідно якої фізична особа-підприємець Мартиненко Н.М. уповноважує Каськову І.Є. бути її представником.

Однак колегія суддів не допускає до участі у справі про банкрутство в якості представника боржника Каськову І.Є., тому що стороною у справі про банкрутство є ТОВ "Газова Заправка", а не фізична особа-підприємець Мартиненко Н.М. Довіреності, виданої головою ліквідаційної комісії ТОВ "Газова Заправка" Мартиненко Н.М. на ім'я Каськової І.Є. представляти інтереси вказаного товариства, колегії суддів у судовому засіданні не надано.

Відповідно до ст.101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд на підставі встановлених фактичних обставин, переглядає матеріали господарської справи та викладені в скарзі доводи щодо застосування судом при розгляді норм матеріального та процесуального права, що мають значення для справи, також апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши доводи представника апелянта, колегія суддів встановила:

Частиною 1 статті 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, якщо вартості майна боржника-юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство боржника, що ліквідується власником, є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.

Згідно ч. 1 ст. 110 Цивільного кодексу України юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом (частина 3 статті 110 Цивільного кодексу України).

За приписами частин 3, 5 статті 105 Цивільного кодексу України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Частина шоста цієї ж статті передбачає, що кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.

Відповідно до ч. 1 ст. 111 ЦК України з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

Згідно ч. 3 ст. 60 Господарського кодексу України ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій , а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановлені цим Кодексом чи спеціальним законом строки .

До явних (відомих) кредиторів крім тих, що обліковані згідно бухгалтерських даних боржника, на думку колегії суддів, слід відносити усіх потенційних кредиторів в особі державних контролюючих органів, оскільки їх право контролю за повнотою сплати боржником податків, зборів та інших платежів до державного бюджету є явним та відомим для самого боржника.

Як вбачається з матеріалів справи, 02.11.2012р. учасником товариства було прийнято рішення про ліквідацію товариства (а.с.17).

У Бюлетені державної реєстрації № 230 (30) здійснено публікацію оголошення про прийняте рішення про ліквідацію ТОВ "Газова Заправка".

Як вбачається з матеріалів справи в порушення вимог ч. 3 ст. 60 ГК України відсутні письмові повідомлення про ліквідацію товариства до державних контролюючих органів у м.Бердянську Запорізької області , а саме: фонду соціального страхування тимчасової втрати працездатності, центру зайнятості, фонду соціального захисту інвалідів, фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Отже, колегія суддів вважає, що ліквідаційна комісія не здійснила заходів щодо персонального повідомлення у письмовій формі усіх можливих (відомих) кредиторів та з'ясування наявності або відсутності заборгованості перед цими державними органами.

Відповідно до ч. 4 ст. 111 ЦК України ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб. У випадках, установлених законом, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юридичної особи, що припиняється.

Також колегією суддів було встановлено, що згідно наказу ТОВ "Газова Заправка" №18-Б від 05.11.2012р. було створено комісію з інвентаризації та складено інвентаризаційний опис станом на 31.12.2012р. (а.с.19).

Однак апеляційний суд не може погодитись з цим, оскільки проведення інвентаризації не відповідає вимогам Інструкції "По інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків", затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 11.08.1994р. № 69.

Так, інвентаризаційний опис на 31.12.2012р. товарно-матеріальних цінностей, що знаходиться на відповідальному зберіганні , складений за типовою формою №М-21, затвердженої наказом Мінстату України 21.05.1996р. № 193, не може прийматись як належний та допустимий доказ у цій справі стосовно проведення, інвентаризації майнових активів боржника, оскільки вказаний опис підтверджує факт знаходження майна інших юридичних та фізичних осіб на зберіганні у ТОВ "Газова Заправка", а відомості щодо інвентаризації майна, яке є власністю останнього, у матеріалах справи про банкрутство відсутнє.

Крім того, згідно Інструкції "По інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків", затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 11.08.1994р. № 69, за результатами проведення інвентаризації складається акт контрольної перевірки інвентаризації цінностей (додаток № 1 до цієї Інструкції) та відомість результатів інвентаризації (додаток № 2). Вищевказані документи, що повинні бути складені за результатами проведення інвентаризації у справі № 908/106/13-г, відсутні.

На підставі цього суд дійшов висновку про неналежне виявлення ліквідаційною комісією повноважень щодо виявлення активів боржника, відкритих банківських рахунків та наявність на них грошових коштів, а також їх з'ясування (наявність) в касі товариства.

Крім того, відповідно до ч. 7 ст. 111 ЦК України для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України , фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку. До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам державної податкової служби, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Як вбачається з матеріалів справи, під час звернення до господарського суду Запорізької області з заявою про порушення справи про банкрутство ліквідаційною комісією не було надано доказів виконання вимог ч. 7 ст. 111 ЦК України, що може суттєво вплинути на достовірність даних проміжного ліквідаційного балансу щодо співвідношення активів та пасивів боржника.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

До заяви про порушення справи боржник додав докази наявної кредиторських вимог до нього лише з боку ТОВ "Газова Заправка" у сумі 106 000грн.

За результатами розгляду проміжного ліквідаційного балансу станом на 08.01.2013р. колегією суддів було з'ясовано, що на кінець звітного періоду боржник в рядку 530 «кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги» зазначив 15,0грн.; а заборгованість з бюджетом (рядок 550) - 25,1грн. Всього заборгованість за розділом «Поточні зобов'язання» вказана 131,9грн.

Отже, одиниці вимірювання у проміжному ліквідаційному балансі вказані не в тис.грн., а в гривнях, але боржник, як підставу для порушення справи про банкрутство вказує про виявлену кредиторську заборгованість у сумі 106 000грн, яка не відображена у проміжному ліквідаційному балансі в повному обсязі.

Також, ліквідаційною комісією не надано доказів про з'ясування наявності у боржника майна, а саме: відсутні відповідні довідки з органів технічної інвентаризації, Державтоінспекції, управління держкомзему, інспекції держ.технагляду, органів державної виконавчої служби щодо наявності відкритих виконавчих проваджень.

Зі змісту ч. 1 ст. 5 вказаного Закону вбачається, що провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.

Частиною 2 статті 41 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Таким чином, місцевий господарський суд здійснив порушення провадження у справі про банкрутство боржника, не дослідивши доказів щодо наявності тих підстав, на які останній посилався, а за таких обставин здійснене у справі провадження не можна вважати законним з моменту його порушення.

Статтею 103 ГПК України передбачено, що апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати рішення повністю або частково і припинити провадження у справі.

Пунктом 36 постанови Пленуму Верховного Суду України №15 від 18.12.2009р. передбачено, що законом не врегульовано подальшого перебігу провадження у справі у випадках, коли у встановленому законодавством порядку виявлено безпідставність вимог кредитора (кредиторів), за заявою якого (яких) було порушено справу про банкрутство боржника, або коли порушено провадження у справі про банкрутство підприємств, стосовно яких діє законодавча заборона порушувати справи про банкрутство. У таких випадках судам слід припиняти провадження у справі на підставі пункту 7 частини першої статті 40 Закону (за відсутності інших підстав для такого припинення) та пункту 1-1 частини першої статті 80 ГПК України (за відсутністю предмету спору).

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що від моменту порушення даної справи уся процедура банкрутства проводилася з порушенням вимог чинного законодавства, тому висновки суду першої інстанції про можливість визнання боржника банкрутом згідно ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є помилковими.

За таких обставин, постанова господарського суду Запорізької області від 17.01.2013р. у справі № 908/106/13-г про визнання банкрутом підлягає скасуванню, провадження у справі №908/106/13-г підлягає припиненню на підставі п. 1-1 ч. 1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 80, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Запорізької області Державної податкової служби м. Бердянськ на постанову господарського суду Запорізької області від 17.01.2013р. у справі № 908/106/13-г - задовольнити.

Постанову господарського суду Запорізької області від 17.01.2013р. у справі №908/106/13-г скасувати.

Провадження у справі № 908/106/13-г про банкрутство ТОВ "Газова Заправка" м.Бердянськ Запорізької області припинити.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів.

Копію постанови направити державному реєстратору за місцем знаходження товариства з обмеженою відповідальністю "Газова Заправка" м. Бердянськ Запорізької області для внесення до Єдиного державного реєстру відповідних записів щодо судового рішення про скасування постанови суду про визнання банкрутом та судового рішення про припинення провадження у справі про банкрутство.

Головуючий К.В. Богатир

Судді: О.І. Склярук

Л.В. Ушенко

Надруковано: 7 прим.:

1.боржнику

1.скаржнику

1.ліквідатору

1.у справу

1.ДАГС

1.ГСЗО

1.держреєст.

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.03.2013
Оприлюднено18.03.2013
Номер документу29981725
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/106/13-г

Постанова від 21.05.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Ткаченко Н.Г.

Ухвала від 24.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Ткаченко Н.Г.

Постанова від 13.03.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Ухвала від 14.02.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Богатир К.В.

Постанова від 17.01.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дьоміна А.В.

Ухвала від 11.01.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Дьоміна А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні