ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м.Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
18 березня 2013 року № 826/1240/13-а
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Федорчука А.Б., суддів Аблова Є.В., Амельохіна В.В.,розглянувши адміністративну справу в письмовому провадженні
за позовом Обслуговуючого кооперативу "Дачно-будівельний кооператив "Мис
св. Валентина"
до Головного управління Держземагентства у м. Севастополі
Державного агентства України із земельних ресурсів
про визнання дії та бездіяльність протиправними, зобов'язання вчинити дії
На підставі ч. 6 ст. 128 КАС України, Суд розглядає справу у письмовому провадженні.
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернувся Обслуговуючий кооператив "Дачно-будівельний кооператив "Мис св. Валентина" (надалі по тексту - Позивач) з адміністративним позовом до Головного управління Держземагентства у м. Севастополі (надалі по тексту - Відповідач1), Державного агентства України із земельних ресурсів (надалі по тексту - Відповідач2) про визнання протиправною відмови Відповідача-1 щодо визначення та присвоєння кадастрового номера ОК «ДБК «Мис святого Валентина» на земельну ділянку площею 20,0000 га розташовану за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови, визнання протиправною бездіяльності Відповідача-2 щодо визначення та присвоєння кадастрового номера ОК «ДБК «Мис святого Валентина» на земельну ділянку площею 20,0000 га розташовану за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови, зобов'язання Відповідача-1 здійснити визначення та присвоєння кадастрового номера ОК «ДБК «Мис святого Валентина» на земельну ділянку площею 20,0000 га розташовану за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови.
В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначає, що Відповідачами порушено законні права та інтереси Позивача, як власника земельної ділянки. В свою чергу, Позивачем здійснено всі передбачені законодавством дії для оформлення права власності та отримання правовстановлюючого документа.
До Окружного адміністративного суду м. Києва Позивачем подано клопотання про розгляд справи без участі представника Обслуговуючого кооперативу "Дачно-будівельний кооператив "Мис св. Валентина" в порядку письмового провадження.
Відповідач-1 до Суду не з'явився хоча був належним чином повідомлений про судовий розгляд справи, відповідно до вимог статей 35, 37 Кодексу адміністративного судочинства України. Представник Відповідача-1 заперечень щодо суті заявлених позовних вимог до Суду не надав.
У наданих Суду запереченнях представник Відповідача-2 зазначає, що функція присвоєння кадастрового номера земельним ділянкам не належить до його компетенції та відсутні підстави для задоволення підстав для адміністративного позову.
У відповідності до ч. 6 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд м. Києва встановив наступне.
Головою Севастопольської міської державної адміністрації 10 березня 2010 року видано розпорядження №521-р «Про надання обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельному кооперативу «Мис святого Валентина» дозволу на розроблення комплексного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови, розташованої в районі м. Сарич, орієнтовною площею 20,0000 га за межами населених пунктів відповідно до статей 173, 174 Земельного кодексу України.
Пунктом 2 Розпорядження №521-р зобов'язано Позивача виконати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування кварталів індивідуальної дачної забудови, розташованої у районі м. Сарич, орієнтовною площею 20,0000 га в організації, що має ліцензію на здійснення відповідної діяльності.
На виконання умов розпорядження Позивачем у встановленому законом порядку розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі встановленням меж в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови в районі м. Сарич площею 20,0000 га.
У відповідності з приписами ст.. 123 Земельного кодексу України вищезазначений проект землеустрою погоджений постійно діючою у м. Севастополі комісією з розгляду питань, пов'язаних з узгодженням документації із землеустрою та отримано позитивний висновок, що підтверджується протоколом №11 від 31.10.2010 року, наявним в матеріалах справи.
Позивачем отримано 01.04.2010 року позитивний висновок обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації №1624-1/10.
Розпорядженням «Про затвердження проекту землеустрою по відводу земельної ділянки зі встановлення меж в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови у районі м. Сарич обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Мис св. Валентина» від 02.04.2010 року №951-р затверджено наданий обслуговуючому кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Мис св.. Валентина» проект землеустрою по відводу земельної ділянки зі встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови площею 20,0 га, яка розташована за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич. Віднесено земельну ділянку, площею 20,0 га, розташовану за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич, до категорії земель рекреаційного призначення та передано у власність обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Мис св. Валентина» земельну ділянку, площею 20,0 га, розташовану за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич, для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови.
Пунктом 4 даного Розпорядження Головному управлінню Деркомзему України і м. Севастополі доручено забезпечити оформлення та державну реєстрацію державного акту на право приватної власності обслуговуючого кооперативу «Дачно-будівельний кооператив «Мис св. Валентина» на земельну ділянку площею 20,0 га, для будівництва та обслуговування квартиру індивідуальної дачної забудови, розташовану за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич у встановленому законом порядку.
З метою реалізації встановлений законодавством прав власника земельної ділянки, Позивач звернувся із заявою (вх..5857/1 від 06.11.12 р.) до Відповідача-1 щодо визначення кадастрового номера та реєстрації і видачі державного акта на право власності на земельну ділянку площею 20,0000 га, яка розташована за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови.
Листом від 21.11.2012 р. №8-10-1/10349 Головне управління Держземагенства у м. Севастополі Голові ОК «ДБК «Мис св. Валентина» Мельнику Ю.С. повідомлено, що згідно даних автоматизованої системи державного земельного кадастру земельна ділянка площею 20,0000 га, яка розташована за адресою: м. Севастополь, в районі м. Сарич має геодезичні накладки на земельні ділянки Севастопольського дослідного лісомисливського господарства та земельну ділянку надану Виробничій асоціації будівельників і підрядників м. Севастополя, а відтак відсутність підстав для визначення кадастрового номера земельній ділянці та реєстрації і видачі державного акту на право власності на земельну ділянку.
Позивач звернувся до Відповідача-2 із заявою (вих. №12/10/12-123) про визначення кадастрового номера та реєстрації і видачі державного акта на право власності на земельну ділянку площею 20,0000 га, яка розташована за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови.
В заяві зазначалось про наявність Рішення Господарського суду м. Києва від 10.09.2009 року по справі №48/40, яким визнано недійсним договір на право забудови земельної ділянки (суперфіцій) площею 27,4587 га в районі мису Сарич, укладеного між Севастопольською міською державною адміністрацією та Приватним підприємством «Крит Агро Світ» 17.08.2007 року, посвідченого державним нотаріусом третьої Сімферопольської державної нотаріальної контори. Крім того, Позивачем повідомлено, що Виробнича асоціація будівельників і підрядників м. Севастополя у встановленому законодавством порядку право власності або користування не оформляла, а отже не може бути підставою для відмови визначення та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці.
За результатами розгляду заяви Державне агентство земельних ресурсів України листом повідомило Позивача щодо порядку та підстав присвоєння кадастрового номера та процедури оформлення права власності на земельну ділянку.
У відповідності до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", згідно статті 126 ЗК України.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, щодо забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; управління майном, приватизації, сприяння розвитку підприємництва та здійснення державної регуляторної політики; використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
На виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, щорічного послання Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази, що передбачено статтею 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації».
Згідно частини 2 статті 6 даного закону розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Відомостей щодо скасування чи оскарження Розпорядження №951-р від 02.04.2010 року, яке є підставою для вчинення дій щодо визначення та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці та оформленні державного акту на земельну ділянку, Відповідачами не надано, а тому Суд приходить до висновку про порушення вимог частини 2 статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», законних прав та інтересів Позивача та наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно зі статтею 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель, який складається з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Частиною першою статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" встановлено, що кадастровим номером об'єкта нерухомого майна є індивідуальний номер, позначений цифрами, який присвоюється кожному окремо визначеному об'єкту нерухомого майна, який не повторюється на всій території України і залишається незмінним протягом усього часу існування цього об'єкта.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку, а також порядку поділу та об'єднання земельних ділянок" внесені зміни до статті 132 Земельного кодексу України та статті 56 Закону України "Про землеустрій". Згідно із зазначеними змінами угоди про перехід права власності на земельні ділянки повинні містити кадастровий номер земельної ділянки, а технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, при поділі чи об'єднанні земельних ділянок повинна включати плани земельних ділянок, які об'єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку та матеріали польових геодезичних робіт.
Пунктом 2 наказу Держкомзему від 22.06.2009 N 326 "Про деякі питання реалізації положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку, а також поділу та об'єднання земельних ділянок" встановлено, що кадастровий номер, у разі його відсутності, присвоюється земельній ділянці до проставлення відмітки про перехід права власності на земельну ділянку, після відновлення її меж у натурі (на місцевості) та закріплення їх довгостроковими межовими знаками встановленого зразка за відповідною затвердженою технічною документацією (відповідно до вимог пункту "а" статті 184 Земельного кодексу України) та внесення відомостей про земельну ділянку до автоматизованої системи державного земельного кадастру.
Для належного складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та внесення відомостей про неї до автоматизованої системи державного земельного кадастру необхідно виконати ряд процедур з ведення державного реєстру земель, а саме: перевірку та обробку інформації на магнітному носії (обмінного файла), унесення відомостей до бази даних автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру та унесення записів до Поземельної книги.
Слід зазначити, що присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам здійснюється відповідно до Порядку присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам (далі - Порядок), затвердженого наказом Держкомзему від 15.02.2010 N 168, яким встановлено процедуру формування та присвоєння кадастрового номера земельної ділянки, внесення відповідних відомостей до державного реєстру земель.
Згідно із розділом 5 Порядку, формування кадастрових номерів земельних ділянок, які на момент набрання чинності вказаним наказом надані у власність (користування) та не мають кадастрових номерів, здійснюється територіальними органами Держкомзему. Кадастровий номер земельної ділянки вважається присвоєним з моменту відкриття Поземельної книги.
Для формування та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, власник (користувач) земельної ділянки або уповноважена ним особа подає до територіального органу Держкомзему за місцем знаходження земельної ділянки заяву про присвоєння кадастрового номера земельної ділянки.
Територіальний орган Держкомзему розглядає подані документи і у разі наявності в архіві документації із землеустрою на земельну ділянку та відповідності розташування меж земельної ділянки даним чергового кадастрового плану, формує кадастровий номер земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, Позивачем подано всі необхідні документи для вчинення дій щодо присвоєння кадастрового номера земельної ділянки.
Водночас, Відповідачами не вчинено передбачених законодавством дій для забезпечення оформлення, реєстрації та видачі державного акту на право власності на земельну ділянку площею 20,0000 га розташована за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови, чим порушено можливість Позивача реалізувати право власності в повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України, до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Зазначений принцип полягає у захисті порушеного права від порушення, що вже відбулося, тобто в наявності матеріально - правового інтересу позивача відносно дій (бездіяльності) суб'єкта владних повноважень.
Враховуючи вищенаведене, виходячи з наявних матеріалів справи, норм чинного законодавства, наявності факту порушеного права Позивача як власника земельної ділянки в реалізації свого права в повному обсязі, Суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову в повному обсязі.
Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З урахуванням викладеного, суд приходить висновків про задоволення адміністративного позову.
Керуючись ст. ст. 69-71, 94, 160-165, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
2. Визнати протиправною відмову Головного управління Держземагентства у м. Севастополі щодо визначення та присвоєння кадастрового номера ОК «ДБК «Мис святого Валентина» на земельну ділянку площею 20,0000 га розташовану за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови.
3. Визнати протиправною бездіяльність Державного агентства України із земельних ресурсів щодо визначення та присвоєння кадастрового номера ОК «ДБК «Мис святого Валентина» на земельну ділянку площею 20,0000 га розташовану за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови.
4. Зобов'язати Головне управління Держземагентства у м. Севастополі здійснити визначення та присвоєння кадастрового номера ОК «ДБК «Мис святого Валентина» на земельну ділянку площею 20,0000 га розташовану за адресою: м. Севастополь, район м. Сарич для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови.
Постанова відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Федорчук А.Б.
Суддя Аблов Є.В.
Суддя Амельохін В.В.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 18.03.2013 |
Оприлюднено | 21.03.2013 |
Номер документу | 30095212 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Федорчук А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні