ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
12 березня 2013 р. (14:26) Справа №2а-7734/12/0170/14
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кірєєва Д.В., за участю секретаря Цатурян С.О.
за участю представників сторін:
від позивача - Мальцева О.А., паспорт НОМЕР_1, довіреність № б/н від 01.10.2012 р.;
від позивача - Рузанов Г.І., паспорт НОМЕР_2, довіреність № б/н від 17.09.2012 р.;
від відповідача - Антілогова Н.В, посвідчення УКР № 071069, довіреність № 7 від 06.03.2013 р.;
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Туристична база «Восход» до Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції Автономної Республіки Крим Державної податкової служби
про скасування податкових повідомлень - рішень та рішень
Суть спору: Товариства з обмеженою відповідальністю «Туристична база «Восход» (далі-позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду АРК з позовом до Державної податкової адміністрації в АР Крим, Феодосійської об'єднаної Державної податкової інспекції в АР Крим про скасування податкових повідомлень-рішень Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим № 0000061504 від 26.04.2012 року на суму 29 130,00 грн. на яку відмовлено в бюджетному відшкодуванні ПДВ, №0000071504 від 26.04.2012 року на суму 98 636,00 грн. завищення від'ємного значення ПДВ, в тому числі за грудень 2011 р. - 52 669,00 грн., за січень 2012 р. - 45 967,00 грн., № 0000051504 від 26.04.2012 р. на суму 41 622,00 грн. завищення бюджетного відшкодування не відшкодованого на момент перевірки ПДВ і штрафних санкцій 20 811,00 грн.; скасування рішення Державної Податкової Адміністрації в АР Крим про результати розгляду первинної скарги від 05.07.2012 р. № 1873/10/10-0223, яким залишені без змін податкові повідомлення-рішення Феодосійської ОДПІ АР Крим від 26.04.2012 року № 0000051504, № 0000061504, №0000071504, первинну скаргу без задоволення та збільшення суми зменшення розміру від'ємного значення податку на додану вартість за грудень 2011 року на 8 610,00 грн.; стягнення судових витрат зі сплати судового збору у сумі 1 988,09 грн..
Суддею Окружного адміністративного суду АР Крим Папуша О.В. ухвалами від 17.07.2012 року відкрито провадження по справі, після закінчення підготовчого провадження справу призначено до судового розгляду.
11.10.2012 року позивачем подано заяву про збільшення позовних вимог, в якій просить суд скасувати податкові повідомлення-рішення Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим № 0000061504 від 26.04.2012 року на суму 29 130,00 грн. на яку відмовлено в бюджетному відшкодуванні ПДВ, №0000071504 від 26.04.2012 року на суму 98 636,00 грн. завищення від'ємного значення ПДВ, в тому числі за грудень 2011 р. - 52 669,00 грн., за січень 2012 р. - 45 967,00 грн., № 0000051504 від 26.04.2012 р. на суму 41 622,00 грн. завищення бюджетного відшкодування не відшкодованого на момент перевірки ПДВ і штрафних санкцій 20 811,00 грн.; скасувати рішення Державної Податкової Адміністрації в АР Крим про результати розгляду первинної скарги від 05.07.2012 р. № 1873/10/10-0223, яким залишені без змін податкові повідомлення-рішення Феодосійської ОДПІ АР Крим від 26.04.2012 року № 0000051504, № 0000061504, №0000071504, первинну скаргу без задоволення та збільшення суми зменшення розміру від'ємного значення податку на додану вартість за грудень 2011 року на 8 610,00 грн.; визнати дії Державної податкової адміністрації в АР Крим по розгляду первинної скарги від 05.07.2012 р. № 1873/10/10-0223, яким залишені без змін податкові повідомлення-рішення Феодосійської ОДПІ АР Крим від 26.04.2012 року № 0000051504, № 0000061504, №0000071504, первинну скаргу без задоволення та збільшення суми зменшення розміру від'ємного значення податку на додану вартість за грудень 2011 року на 8 610,00 грн. неправомірними, скасувати податкове повідомлення-рішення Феодосійської об'єднаної Державної податкової інспекції в АР Крим № 0000141504 від 16.07.2012 р. на суму 8 610,00 грн. завищення від'ємного значення ПДВ, стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1 988,09 грн.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 11.10.2012 року призначено по справі судово-економічну експертизу.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 11.10.2012 року зупинено провадження у справі.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 04.12.2012 року провадження у справі поновлено.
Відповідно до розпорядження Окружного адміністративного суду за № 31 від 17.01.2013 року щодо призначення повторного автоматичного розподілу справ, у зв'язку з тривалою відпусткою судді папуші О.В. призначений інший склад суду.
Згідно до ч.2 статті 26 КАС України, у разі неможливості продовження розгляду адміністративної справи одним із суддів до розгляду залучається інший суддя, який визначається в порядку, встановленому частиною третьою ст. 15-1 КАС України. Якщо нового суддю залучено під час судового розгляду, судовий розгляд адміністративної справи починається спочатку.
Враховуючи те, що суддя Окружного адміністративного суду АР Крим Папуша О.В. перебуває у тривалій відпустці, та це робить неможливим розгляд адміністративної справи, протоколом розподілу справи між суддями від 17.01.2013 року адміністративну справу № 2а-7734/12/0170/17 було передано на розгляд судді Окружного адміністративного суду АР Крим Кірєєву Д.В. з присвоєнням номеру справи 2а-7734/12/0170/14.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 18.01.2013 року справу прийнято до провадження суддею Окружного адміністративного суду АР Крим Кірєєвим Д.В.
05.02.2013 року позивачем подано заяву про збільшення позовних вимог, в якій позивач просить суд скасувати податкові повідомлення-рішення Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим № 0000061504 від 26.04.2012 року на суму 29 130,00 грн. на яку відмовлено в бюджетному відшкодуванні ПДВ, №0000071504 від 26.04.2012 року на суму 98 636,00 грн. завищення від'ємного значення ПДВ, в тому числі за грудень 2011 р. - 52 669,00 грн., за січень 2012 р. - 45 967,00 грн., № 0000051504 від 26.04.2012 р. на суму 41 622,00 грн. завищення бюджетного відшкодування не відшкодованого на момент перевірки ПДВ і штрафних санкцій 20 811,00 грн.; скасувати податкове повідомлення-рішення Феодосійської об'єднаної Державної податкової інспекції в АР Крим № 0000141504 від 16.07.2012 р. на суму 8 610,00 грн. завищення від'ємного значення ПДВ, стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1 988,09 грн. та витрати зі сплати судової економічної експертизи у розмірі 14 000 грн.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 05.03.2013 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальність в частині позовних вимог про скасування рішення Державної податкової адміністрації в АР Крим про результати розгляду первинної скарги від 05.07.2012 року № 1873/10/10-0223 залишено без розгляду на підставі заяви позивача.
Представники позивача у судовому засіданні 12.03.2013 року позовні вимоги підтримали у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні 12.03.2013 року позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши представників сторін суд,
ВСТАНОВИВ:
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до п. 1 ч.2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Пунктом 7 ч. 1 ст. 3 КАС України визначено поняття суб'єктів владних повноважень, до яких належать орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Пунктом 1 ч. 1 ст. 3 КАС України визначено поняття справи адміністративної юрисдикції, - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до п.п. 19-1.1.1 п. 19.1-1 ст. 19-1 ПК України однією з функцій органів державної податкової служби є здійснення контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою
Відповідно до п.п. 41.1.1 п .41.1 ст.41 Податкового кодексу України контролюючими органами є органи державної податкової служби - щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у підпункті 41.1.2 цього пункту, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби.
Враховуючи зазначене, відповідач, здійснюючи свої повноваження у спірних відносинах є суб'єктом владних повноважень, спір що виник між сторонами пов'язаний із захистом прав позивача у сфері публічно-правових відносин і є справою адміністративної юрисдикції, його належить розглядати в порядку, встановленому КАС України.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Туристична база «Восход» зареєстровано у якості юридичної особи Виконавчим комітетом Судацької міської ради АР Крим 09.03.2004 року, ідентифікаційний код юридичної особи 32752210, місцезнаходження: 98000, АР Крим, м. Судак, вул. Морська, буд. 23, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 448742 (а.с. 11).
Товариство з обмеженою відповідальністю «Туристична база «Восход» узято на податковий облік в органах державної податкової служби 17.03.2004 року за № 4009.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Туристична база «Восход» є платником податку на додану вартість, свідоцтво про реєстрацію платника податку на додану вартість від 25.04.2004 року № 00405505, видане ДПІ у м. Судак, індивідуальний податковий номер 327522101108.
Судом встановлено, що у період з 16.03.2012 року по 29.03.2012 року посадовими особами Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції АР Крим, на підставі наказів ФОДПІ № 48 від 15.03.2012 року, № 114 від 28.03.2012 було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «Туристична база «Восход», код ЄДРПОУ 32752210, з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість у зменшення податкових зобов'язань з податку на додану вартість, згідно декларації з ПДВ за січень 2012 року.
За результатами вищенаведеної перевірки було складено акт 197/15-04/32752210 від 10.04.2012 року, у якому встановлено:
- порушення п. 44.1 ст. 44, п. 138.2 ст. 138, п. 198.6 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200, п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI із змінами і доповненнями, в результаті чого завищено заявлену суму бюджетного відшкодування за січень 2012 року на суму 41 622 грн.;
- порушення п. 44.1 ст. 44, п. 138.2 ст. 138, п. 198.6 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200, п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI із змінами і доповненнями, в результаті чого завищено від'ємне значення різниці між сумою податкових зобов'язань та податкового кредиту за грудень 2011 року на суму 52 669 грн., за січень 2012 р. на суму 45 967 грн. (а.с. 12-24).
На підставі зазначеного акту були прийняті податкові повідомлення - рішення № 0000071504 від 26.04.2012 року яким зменшено розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 98 636,00 грн., у тому числі за грудень 2011 року на суму 52 669,00 грн., січень 2012 року на суму 45 967,00 грн.; № 0000061504 від 26.04.2012 року, яким відмовлено у наданні бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 29 130,00 грн.; № 0000051504 від 26.04.2012 року, яким зменшено суму бюджетного відшкодування (у тому числі заявленого в рахунок зменшення податкових зобов'язань наступних періодів) з податку на додану вартість на суму завищення бюджетного відшкодування у розмірі 41 622,00 грн. та штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 20 811,00 грн.; № 0000141504 від 16.07.2012 року яким зменшено розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 8 610,00 грн. (а.с. 26-28, 63).
Не погодившись з податковими повідомленнями - рішеннями Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції АР Крим № 0000061504, №0000071504, № 51504 від 26.04.2012 року позивачем направлено скаргу до Державної податкової служби АР Крим.
Рішенням Державної податкової служби в АР Крим № 1873/10/10-0223 від 05.07.2012 року про результати розгляду первинної скарги податкові повідомлення-рішення Феодосійської ОДПІ АР Крим від 26.04.2012 року № 0000051504, №00000 61504, № 0000071504 залишені без змін, а первинна скарга залишена без задоволення (а.с. 30-40).
Не погодившись з податковими повідомленнями-рішеннями Феодосійської ОДПІ АР Крим № 0000051504, №00000 61504, № 0000071504 від 26.04.2012 року, № 0000141504 від 16.07.2012 року позивач оскаржив їх до суду.
В ході розгляду справи судом перевірено правомірність висновків відповідача щодо порушення позивачем вимог податкового законодавства в частині завищення суми бюджетного відшкодування, податку на прибуток підприємств, та встановлено наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу власних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених ст. 7 КАС України, є принцип законності, який відповідно до ст. 9 КАС України, полягає в наступному, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, Законом визначено конкретні форми і способи реалізації відповідачем своїх повноважень у сфері забезпечення державної політики, які в силу ст. 19 Конституції України є вичерпними і дотримання яких є безумовним обов'язком відповідача.
Розділом ІІІ ПК України визначені платники податку на прибуток підприємств, об'єкти база та ставки оподаткування.
Відповідно до п. 138.1 ст. 138 ПК України витрати, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, складаються із: витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6-138.9, підпунктами 138.10.2-138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті: інших витрат, визначених згідно з пунктом 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 пункту 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, пунктом 140.1 статті 140 і статтею 141 цього Кодексу; крім витрат, визначених у пунктах 138.3 цієї статті та у статті 139 цього Кодексу.
Платник податку для визначення об'єкта оподаткування має право на врахування витрат, підтверджених документами, що складені нерезидентами відповідно до правил інших країн. (п.138.2, ст. 138 ПК України).
Не включаються до складу витрат: витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
У разі втрати, знищення або зіпсуття зазначених документів платник податку має право письмово заявити про це органу державної податкової служби та здійснити заходи, необхідні для поновлення таких документів. Письмова заява має бути надіслана до/або разом із поданням розрахунку податкових зобов'язань за звітний податковий період. Платник податків зобов'язаний відновити втрачені, знищені або зіпсовані документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження такої заяви до органу державної податкової служби, митного органу.
Якщо платник податку поновить зазначені документи в наступних податкових періодах, підтверджені витрати включаються до витрат за податковий період, на який припадає таке поновлення (п.п.139.1.9, п. 139.1 ст. 139 ПК України).
Розділ V ПК України визначає платників податку на додану вартість, об'єкти, базу та ставки оподаткування.
Згідно пункту 185.1 статті 185 ПК України об'єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об'єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об'єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; ввезення товарів (супутніх послуг) на митну територію України в митному режимі імпорту або реімпорту (далі - імпорт); вивезення товарів (супутніх послуг) у митному режимі експорту або реекспорту (далі - експорт); з метою оподаткування цим податком до експорту також прирівнюється постачання товарів (супутніх послуг), які перебувають у вільному обігу на території України, до митного режиму магазину безмитної торгівлі, митного складу або спеціальної митної зони, створених згідно з положеннями глав 35 - 37 Митного кодексу України; з метою оподаткування цим податком до імпорту також прирівнюється постачання товарів (супутніх послуг) з-під митного режиму магазину безмитної торгівлі, митного складу або спеціальної митної зони, створених згідно з положеннями глав 35 - 37 Митного кодексу України, для їх подальшого вільного обігу на території України; постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
У п.187.1. ст. 187 ПК України зазначено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 198.1. ст.198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з:
а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;
б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв'язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності);
в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;
г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:
- дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
- дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною (п. 198.2 ст.198 ПК України).
Згідно з п. 198.3. ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до ст. 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 ст.193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:
- придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;
- придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Пунктом 198.6 ст. 198 ПК України визначено, що е відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу. У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати виписки податкової накладної. Платники податку, що застосовували касовий метод до набрання чинності цим Кодексом або застосовують касовий метод, мають право на включення до податкового кредиту сум податку на підставі податкових накладних, отриманих протягом 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунка платника податку. Для банківських установ при одержанні ними права власності на заставне майно з метою подальшого продажу таке право зберігається до моменту продажу такого заставленого майна.
Відповідно до п.200.1. ст.200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Згідно з п. 200.4 ст. 200 ПК України якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від'ємне значення, то: бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від'ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, а в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов'язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем послуг; залишок від'ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до податкового кредиту наступного податкового періоду.
З аналізу вищевказаних норм, суд робить висновок, що для включення суми податку на додану вартість до суми податкового кредиту необхідно дотримання двох умов:
- наявність податкової накладної чи митної декларації,
- придбання або виготовлення товару і послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях в рамках господарської діяльності платника податку; придбання (будівництво, спорудження) (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій в необоротні капітальні активи) в тому числі з метою використання у виробництві або постачанні товарів (послуг) для оподатковуваних операцій у межах господарської діяльності платника податку.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України 201.1. Платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою податкову накладну, у якій зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); ґ) місцезнаходження юридичної особи - продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; и) вид цивільно-правового договору; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України).
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний надати покупцю податкову накладну після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до Державної податкової адміністрації України є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше двадцяти календарних днів, наступних за датою їх виписки. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних. Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та порушення порядку заповнення податкової накладної не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов'язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період. Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення органами державної податкової служби документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг. У разі відмови продавця товарів/послуг надати податкову накладну або в разі порушення ним порядку її заповнення та/або порядку реєстрації в Єдиному реєстрі покупець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого постачальника, яка є підставою для включення сум податку до складу податкового кредиту. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг. Надходження такої заяви із скаргою є підставою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки зазначеного продавця для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов'язань з податку за такою операцією.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2011 року ТОВ «Туристична база «Восход» задекларовано податкового кредиту - 90 782 грн., від'ємне значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду 90 782 грн. Відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2011 року ТОВ «Туристична база «Восход» задекларовано податкового кредиту - 58 584 грн., від'ємне значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту - 58 584 грн., сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню - 70 752 грн. (а.с. 177-191).
Судом встановлено, що 01.08.2011 року між ТОВ «Туристична база «Восход» (Замовник) , ТОВ «ВВ-Стройтранс» (Генпідрядник) та ТОВ «СК-Дарина» (Субпідрядник) укладено договір субпідряду № 01/101/40, за умовами якого замовник доручає, а Генпідрядник та Субпідрядник забезпечує відповідно до проектної документації та умов даного Договору виконання будівельних робіт зі зведення (реконструкції) комплексу будівель. Об'єкт будівництва: реконструкція туристичної бази «Восход». Договірна динамічна ціна робіт визначається на підставі кошторису, що є невід'ємною частиною даного Договору. Договірна динамічна ціна будівництва кожного об'єкта, що входить до комплексу будівель по реконструкції турбази «Восход», визначається додатковими угодами до Даного договору. Розрахунки за виконані роботи здійснюються Замовником протягом п'яти банківських днів з моменту підписання Замовником довідки про вартість виконаних підрядних робіт (а.с. 194-198).
16.12.2011 року позивачем сплачено ТОВ «Туристична база «Восход» суму 120 000,00 грн., у тому числі ПДВ 39 656,96 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 7743 від 16.12.2011 року (а.с. 124).
16.12.2011 року ТОВ «СК-Дарина» виписано на ім'я ТОВ «Туристична база «Восход» податкову накладну № 6 на суму 120 000,00 грн., у тому числі ПДВ у розмірі 20 000,00 грн. (а.с. 150).
29.12.2011 року ТОВ «СК-Дарина» виписано на ім'я ТОВ «Туристична база «Восход» податкову накладну № 10 на суму 117 941,78 грн., у тому числі ПДВ у розмірі 19 656,96 грн. (а.с. 151).
27.01.2012 року ТОВ «СК-Дарина» виписано на ім'я ТОВ «Туристична база «Восход» податкову накладну № 6 від 27.01.2012 року на суму 273 584,10 грн., у тому числі ПДВ у сумі 45 597,35 грн. Зазначена податкова накладна включена до реєстру виданих та отриманих податкових накладних за січень 2012 року (а.с. 135, 192-193).
29.12.2011 року, 30.01.2012 року ТОВ «Туристична база «Восход», ТОВ «ВВ-Стройтранс», ТОВ «СК-Дарина» підписані довідки про вартість виконаних підрядних робіт за листопад 2011 року та за січень 2012 року відповідно (а.с. 206-212).
Крім того, 01.09.2011 року між ВАТ «Кримзалізобетон» (Постачальник) та ТОВ «Туристична база «Восход» (Покупець) укладено договір поставки. За умовами якого Постачальник зобов'язується поставити та передати у власність, а Покупець оплатити та прийняти продукцію (далі - Товар), на суму 500 000 грн., у тому числі ПДВ згідно накладних. Поставка здійснюється протягом 20 календарних днів з моменту 100% оплати. Приймання продукції проводиться у строк, узгоджений сторонами, але не пізніше 5 календарних днів з моменту повідомлення Постачальника про готовність Товару до відвантаження. Ціна на Товар, що поставляється за даним договором та на транспортні послуги по його доставці зазначаються в накладних на поставку Товару (а.с. 199).
Згідно специфікації № 1 від 01.11.2011 р. ціна за одиницю товару з ПДВ складає 514,64 грн. (а.с. 200).
16.12.2011 року ВАТ «Кримзалізобетон» на ім'я ТОВ «Туристична база «Восход» виписано податкову накладну № 5989 на суму 7 298,46 грн., у тому числі 1 216,41 грн. (а.с. 152).
ТОВ «Туристична база «Восход» 16.12.2011 року платіжним дорученням № 7745 сплачено ВАТ «Кримзалізобетон» 7 298,46 грн., у тому числі ПДВ 1 216,41 грн. (а.с. 125)
16.12.2011 року позивачем від ВАТ «Кримзалізобетон» отримано товар на суму 10 807,44 грн., у тому числі ПДВ у розмірі 1 801,24 грн. (а.с. 213).
06.10.2011 року між ТОВ «Туристична база «Восход» (Замовник) та ТОВ «Атласєвробуд» (Виконавець) укладено договір № 10/06/1 на перевезення техніки, за умовами якого Виконавець зобов'язується надати Замовнику послуги на перевезення техніки за маршрутом м. Київ - Крим, м. Судак. Вартість послуг перевезень становить 40 000,00 грн., у тому числі ПДВ - 6 666,67 грн. Замовник зобов'язаний проводити розрахунки з виконавцем по погоджених договірних тарифах у національній валюті протягом 10 банківських днів після підписання актів виконаних робіт (а.с. 201).
Надання послуг за вказаним договором підтверджується актами здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000143 від 30.11.2011 р., № ОУ-0000155 від 02.12.2011 р. (а.с. 214, 215).
Зазначені послуги оплачені позивачем, що підтверджується платіжними дорученнями № 7700 від 10.11.2011 р., № 7720 від 22.11.2011 р., № 7732 від 09.12.2011 р. (а.с. 118-120).
22.03.2011 року між ТОВ «Комфорт Сервіс Крим» (Виконавець) та ТОВ «Туристична база «Восход» (Замовник) укладено договір підряду внутрішніх інженерних мереж № 25-10/01, за умовами якого Підрядник зобов'язується на умовах Договору та відповідно до вимог чинного законодавства за завданням Замовника виконати та здати Замовнику у встановлений договором строк усі роботи, необхідні для поставки та монтажу на Об'єкті. Замовник зобов'язується передати підряднику готовий до монтажу внутрішніх інженерних мереж Об'єкт, прийняти від Підрядника готовий до експлуатації об'єкт та оплатити роботи згідно даного Договору. Договірна ціна є динамічною та визначається у Додаткових угодах до даного Договору (а.с. 202-203).
Згідно з додатковою угодою № 1 до Договору № 25-10/01, укладеною між ТОВ «Комфорт Сервіс Крим» та ТОВ «Туристична база «Восход», вартість даної додаткової угоди складає 132 945 грн. 43 коп., у тому числі ПДВ 20 % 22 157 грн. 57 коп. Оплата за договором проводиться в два етапи: перший етап: оплата Замовником Обладнання, матеріалів та частини монтажу у розмірі 93 000,00 грн., у тому числі ПДВ 20 % - 15 500,00 грн. відповідно до виставлених рахунків проводиться протягом 3 днів з моменту підписання Договору. Другий етап - остаточний розрахунок - проводить по мірі здачі виконавцем виконаного обсягу робіт, але не пізніше трьох банківських днів з моменту підписання акту виконаних робіт (а.с. 204-205).
ТОВ «Комфорт Сервіс Крим» на ім'я ТОВ «Туристична база «Восход» 07.11.2011 року виписані податкові накладні № 2 на суму 2 000,00 грн., у тому числі ПДВ 333,33 грн., № 3 на суму 39 112,96 грн., у тому числі ПДВ 6 518,83 грн. (а.с. 143-144).
07.11.2011 року позивач сплатив на адресу ТОВ «Комфорт Сервіс Крим» згідно з платіжним дорученням № 27 39 112,96 грн., у тому числі ПДВ 6 518,83 грн., згідно з платіжним дорученням № 28 2 000,00 грн., у тому числі ПДВ 333,33 грн. (а.с. 114-115).
Надання послуг підтверджується видатковою накладною № 78 від 30.11.2011 року, актом виконаних робот з монтажу вентиляції від 29.11.2011 р. (а.с. 216, 217).
Відповідно до договору купівлі-продажу ПАТ «Феодосійський завод будівельних матеріалів+» виписано на ім'я «ТОВ «Туристична база «Восход» податкові накладні № 23 від 14.12.2011 року на суму 15 000,00 грн., у тому числі ПДВ у розмірі 2 500, 00 грн., № 26 від 16.12.2011 року на суму 5 250,00 грн., у тому числі ПДВ у розмірі 875,00 грн. (а.с. 147-148).
Оплата товару підтверджується платіжними дорученнями № 7741 від 13.12.2011 року, № 7747 від 16.12.2011 року (а.с. 123, 126).
Поставка товару підтверджується товарно-транспортними накладними серії К № 52 від 14.12.2011 року, серії К № 53 від 19.12.2011 року.
Відповідно до п.2 ст. 3 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" № 996 бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться на підприємстві. Фінансова, податкова та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку. Підставою для відображення господарських операцій у бухгалтерському обліку є первинні документи, що фіксують факти здійснення господарських операцій (п.1 ст.9 Закону № 996). Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення (ст.1 Закону № 996). Обов'язкові реквізити первинного документа встановлені п.2 ст.9 Закону № 996. Первинні документи повинні бути складені в момент здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її завершення (п.1. ст.9 Закону № 996).
Відповідно до п. 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 88 від 24.05.1995р., первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Для оподаткування мають значення бухгалтерські документи, що відображають господарські операції та фіксують отриманий прибуток і інші економічні показники господарської діяльності.
Бухгалтерські документі - це сукупність письмових актів, фіксуючих здійснені господарські операції відповідно до вимог законодавства.
Бухгалтерські документи в роботі суб'єкта господарювання служать, як відомо, засобом ведення обліку матеріальних цінностей і грошових коштів. На підставі бухгалтерських документів (документації) контролюється правильність здійсненних операцій, ведеться поточний аналіз виконаної роботи, встановлюються причини господарських порушень, тобто документація виконує контрольно - аналітичні функції.
Правове значення бухгалтерських документів проявляється в тому, що з їх допомогою підтверджується правильність зареєстрованих в обліку фактів. Факт наявності первинного документу не може бути проігнорований контролюючим органом, оскільки тільки аналіз первинних документів може давати об'єктивну картину господарської діяльності і, віддзеркалення її результатів у податковій звітності. Господарська діяльність - будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою (п.1.32 Закону №334).
Згідно п.1 ст. 3 Господарського кодексу України під господарською діяльністю розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.
Відповідно до п.2 ст. 3 Господарського кодексу України господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва - підприємцями.
Статтею 42 Господарського кодексу України передбачено, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.
Підприємництво здійснюється на основі самостійного формування підприємцем програми діяльності, вибору постачальників і споживачів продукції, що виробляється, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом, встановлення цін на продукцію та послуги відповідно до закону (ст.44 Господарського кодексу України ).
Таким чином, на думку суду, первинними документами бухгалтерського та податкового обліку не підтверджуються висновки Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції, викладені в акті щодо завищення суми бюджетного відшкодування за січень 2012 року, завищення суми від'ємного значення різниці між сумою податкових зобов'язань та податкового кредиту за грудень 2011 року та за січень 2012 року.
Беручи до уваги наведене вище, суд вважає, що первинними документами бухгалтерського обліку та податкового обліку ТОВ «Туристична база Восход» (податкові накладні, платіжні доручення, акти приймання виконаних робот, товарно-транспортні накладні) у повному обсязі не підтверджуються висновки акту перевірки № 197/15-04/32752210 від 10.04.2012 року щодо порушення позивачем п. 44.1 ст. 44, п. 138.2 ст. 138, п. 198.6 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200, п. 201.1, п. 201.10 ст. 201 ПК України.
Також суд зазначає, що згідно з висновком судової економічної експертизи по матеріалам адміністративної справи № 2а-7734/12/0170/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Туристична база «Восход» до державної податкової адміністрації в АРК, Феодосійської об'єднаної ДПІ АРК ДПС № 110 від 26.11.2012 року та поясненнями, даними у судовому засіданні експертом Мішур Г.Г., первинними документами бухгалтерського та податкового обліку Товариства з обмеженою відповідальністю «Туристична база «Восход» висновки Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим, викладені в акті перевірки від 10.04.2012 року № 197/15-01/32752210, по завищенню суми бюджетного відшкодування за січень 2012 року, по завищенню суми від'ємного значення різниці між сумою податкових зобов'язань та податкового кредиту за грудень 2011 року та за січень 2012 року не підтверджуються, також первинними документами бухгалтерського та податкового обліку Товариства з обмеженою відповідальністю «Туристична база «Восход» не підтверджуються висновки Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції в АР Крим, викладені в рішенні про результати суми зменшення розміру від'ємного значення податку на додану вартість за грудень 2011 року ( а.с. 75-93).
Суд погоджується з вищевказаним висновком № 110 судової економічної експертизи від 26.11.2012 року.
За таких умов, податкові повідомлення-рішення № 0000051504, №00000 61504, № 0000071504 від 26.04.2012 року, № 0000141504 від 16.07.2012 року є такими, що прийняті Феодосійської ОДПІ АР Крим протиправно, у зв'язку з чим підлягають скасуванню.
Враховуючи вищевикладене, оцінивши надані сторонами докази у їх сукупності в порядку статей 69,70,86 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про недоведеність відповідачем достатніх доказів необґрунтованості позовних вимог, у зв'язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, оскільки не суперечать вимогам діючого законодавства та підтверджені матеріалами справи.
Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Зазначений розмір судових витрат не перевищує граничних розмірів, встановлених ст. ст. 87, 92 КАС України, з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2006 року №590 і Інструкції про порядок і розміри відшкодування витрат та виплати винагороди особам, що викликаються до органів дізнання, попереднього слідства, прокуратури, суду або до органів, у провадженні яких перебувають справи про адміністративні правопорушення, та виплати державним науково-дослідним установам судової експертизи за виконання їх працівниками функцій експертів і спеціалістів, яку затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 1 липня 1996 року №710. Тому суд вважає можливим стягнути на користь позивача суму витрат на проведення судової експертизи у розмірі 14 000,00 грн., що підтверджено документально, а саме: калькуляцією вартості судово-економічної експертизи, актом № ОУ-0000124 здачі-прийняття робіт від 31.12.2012 року, платіжним дорученням № 641 від 16.11.2012 року.
В судовому засіданні 12.03.2012 року оголошено вступну і резолютивну частини постанови, постанову у повному обсязі складено 15.03.2012 року.
Керуючись ст.ст. 94,158-163,167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції Автономної Республіки Крим Державної податкової служби № 0000051504 від 26.04.2012 року, №0000061504 від 26.04.2012 року, № 0000071504 від 26.04.2012 року, № 0000141504 від 16.07.2012 року.
3. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Туристична база «Восход» (ЄДРПОУ 32752210) витрати зі сплати судового збору у сумі 1 988,09 грн. та витрати на проведення судово-економічної експертизи у розмірі 14 000,00 грн.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя підпис Кірєєв Д.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2013 |
Оприлюднено | 22.03.2013 |
Номер документу | 30115834 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кірєєв Д.В.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Мунтян Ольга Іванівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Мунтян Ольга Іванівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кірєєв Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні