Постанова
від 26.03.2013 по справі 23/5005/10938/2012
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.03.2013 року Справа № 23/5005/10938/2012

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Лотоцької Л.О.- доповідача,

суддів: Бахмат Р.М. , Євстигнеєва О.С.,

при секретарі: Вовк Ю.В.,

прокурор: Барчук А.Б., посвідчення №000865 від 17.08.12, прокурор відділу прокуратури;

за участю представників сторін:

від позивача: Герасимчук С.С., довіреність №4/8-18 від 04.01.13, представник;

представник відповідача не з'явився, про час та місце судового засідання повідомлений належним чином

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-інвест" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 07.02.13р. у справі № 23/5005/10938/2012

за позовом Прокурора Ленінського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-інвест", смт. Ювілейне Дніпропетровського району Дніпропетровської області

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 29.04.2003р.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 07.02.2013 року у справі № 23/5005/10938/2012 (суддя Бєлік В.Г.) позов задоволено, змінено п.1.3. договору оренди земельної ділянки від 29.04.2003 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "АТБ-інвест", посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. та зареєстрованого в реєстрі за № 1807, державна реєстрація якого відбувалась 14.05.2003 року за № 3394, викладено його в наступній редакції: "1.3. нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 12.12.2012 року становить 2 051 509 грн. 12 коп.". Викладено п. 3.1 договору оренди земельної ділянки від 29.04.2003 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "АТБ-інвест" посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. та зареєстрованого в реєстрі за №1807, державна реєстрація якого відбувалась 14.05.2003 року за № 3394, в наступній редакції: "3.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 61 545 грн. 28 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земе льної ділянки та встановлюється і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у три кратному розмірі земельного податку, що встановлюється цим кодексом". Внесено зміни до п. 3.4. договору оренди земельної ділянки від 29.04.2003 року, укладеного між Дніпропет ровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "АТБ-інвест" посвідченого приватним нотаріусом Дніп ропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. та зареєстрованого в реєстрі за №1807, державна реєстрація якого відбувалась 14.05.2003 року за № 3394, викладено його в такій редакції: "п.3.4. Річна орендна плата за земельну ділянку сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календа рного року. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою із розрахунку тривалості місяця у 30 днів". Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-інвест" на користь Державного бюджету України в особі управління Державної казначейської Служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області 1073,00 грн. - судового збору.

Не погодившись з оскаржуваним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "АТБ-інвест" подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 07.02.2013 року у справі № 23/5005/10938/2012 та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Скаржник вважає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, зокрема зазначає, що судом залишено поза увагою положення ч.1 ст.15 Закону України «Про оренду землі», згідно з якою орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору. Крім того, скаржник посилається на відсутність юридичної оцінки доводів ТОВ "АТБ-інвест", також зазначає, що суд не вказав мотиви, з яких відхилив ці доводи.

У відзиві на апеляційну скаргу прокуратура Ленінського району м.Дніпропетровська не погоджується з наведеними у апеляційній скарзі доводами.

У відзиві на апеляційну скаргу Дніпропетровська міська рада просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 28.02.2013 року апеляційна скарга була прийнята до розгляду, розгляд справи було призначено у судовому засіданні на 26.03.2013 року.

Представник відповідача у судове засідання не з'явився , належним чином повідомлений про дату, час і місце проведення судового засідання, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, яке знаходиться в матеріалах справи.

Приймаючи до уваги, що неявка відповідача не перешкоджає розгляду справи, матеріали справи є достатніми для перегляду справи, справа переглядалася без його участі за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення прокурора, представника позивача, дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Дніпропетровський апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи 29.04.2003 року між Дніпропетровською міською радою - орендодавець та Товариством з обмеженою відповідальністю "АТБ-інвест" - орендар був укладений договір оренди земельної ділянки, посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б., зареєстрований в реєстрі за № 1807.

Державна реєстрація договору здійснена 14.05.2003 року за № 3394.

Відповідно до п. 1.1. договору орендодавець передає, а орендар приймає в оренду на умовах цього договору земельну ділянку площею 0,0951 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Ленінський район, вул. Метробудівська, 2, для фактичного розміщення магазину, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:08:721:0021 згідно з планом земельної ділянки.

Підставою для передачі земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 22.01.2003р. № 1113/6 (п.1.2. договору).

Згідно з п.1.3. договору грошова оцінка земельної ділянки згідно з довідкою про грошову оцінку земельної ділянки на момент укладання цього договору: 880 664,72 грн.

Пунктом 2.1. договору передбачено, що земельна ділянка передається до 22.01.2018р. Після закінчення терміну дії договору його дія скінчується.

Відповідно до п.3.1. договору сума орендної плати за користування земельною ділянкою на термін дії договору складає 132 099,70 грн.

Пунктом 3.2. договору встановлено, що орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується у грошовій формі в розмірі земельного податку, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем знаходження земельної ділянки щомісячно (до 30 числа наступного місяця) і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року.

Відповідно до п.п.3.3. договору розмір земельного податку переглядається у разі законодавчої зміни ставок земельного податку.

Додатковою угодою від 26.07.2005 року, сторонами внесено зміни до п.п. 1.3, 3.1-3.7 договору оренди земельної ділянки від 29.04.2003 року, зокрема п.п. 1.3, 3.1, 3.2, 3.4, 3.5, 3.7 викладено у наступній редакції:

п.1.3. грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цієї додаткової угоди становить: 880 664 грн. 72 коп.

п.3.1. річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошові формі (у гривнях), у розмірі 1 (%) відсотка від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.

п.3.2. зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбаченим законодавством України.

п.3.4. орендна плата вноситься орендарем, незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітний)) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок орендодавця: Дніпропетровська міська рада, р/р 33216812500009, відкритий у відділенні Держказначейства в Ленінському районі м. Дніпропетровська, код ЄДРПОУ 24237528, МФО 805012, код платежу 13050200, і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою із розрахунку тривалості місяця у 30 днів.

п.3.5. обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, що визначаються у встановленому порядку.

п.3.7. розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни у цільовому використанні земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законом.

Предметом спору у даній справі є вимоги Прокурора Ленінського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради про внесення змін до п.п. 1.3, 3.1, 3.4 зазначеного договору шляхом викладення їх в такій редакції:

"1.3. нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 12.12.2012 року становить 2 051 509 грн. 12 коп.".

"3.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 61 545 грн. 28 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у три кратному розмірі земельного податку, що встановлюється цим кодексом".

"п.3.4. Річна орендна плата за земельну ділянку сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою із розрахунку тривалості місяця у 30 днів".

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Законом України від 03.06.2008 року № 309-УІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" було внесено зміни до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", а саме було встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою, для земель несільськогосподарського призначення, трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

У зв'язку з прийняттям 02.12.2010 року Податкового кодексу України, який вступив в дію 01.01.2011 року, Закон України "Про плату за землю" втратив чинність.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" внесені зміни до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", а саме ч. 2 викладено у наступній редакції: розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України), а частину четверту, п'яту і сьому виключено (цей Закон набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України).

Згідно з ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Розмір орендної плати не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти, електричні підстанції, електричні мережі) - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином Податковий Кодекс України встановлює не конкретний розмір орендної плати за землю, який має бути зазначений у договорі оренди, а лише порядок її визначення та граничні розміри орендної плати.

Приписами ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. У разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за користування земельними ділянками, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку (п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»).

З метою приведення рішень міської ради та проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства, керуючись Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011 року "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", яким визначено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання (п.1). Встановлено, що усі нормативні акти, які було прийнято міською радою до прийняття цього рішення, діють в тих частинах, що не суперечать положенням цього рішення (п. 4).

Прийняте органом місцевого самоврядування рішення щодо визначення розміру річної орендної плати за користування земельною ділянкою, у встановленому законом порядку не скасоване.

Повідомлення про встановлення розміру річної орендної плати, відповідно до рішення міської ради № 216/8 від 02.02.2011 року та приведення укладених договорів у відповідність з вимогами чинного законодавства було опубліковане в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради - газеті «Наше місто» від 22.02.2011 року із зазначенням необхідності звернутися до міської ради для вирішення питання щодо приведення договору оренди землі до вимог чинного законодавства.

Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у зв'язку з законодавчою зміною річного розміру орендної плати за землю, усі договори повинні відповідати вимогам чинного законодавства і річний розмір орендної плати за землю не повинен бути меншим трикратного розміру земельного податку.

Така ж правова позиція викладена у Постановах Верховного Суду України від 27.12.2010 року у справі № 27/15-10, від 23.05.2011 року у справі № 7/105-10(30/234-09), від 30.05.2011 року у справі № 17/299-10, від 04.07.2011 року у справі № 41/81пд, від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012. А, в силу приписів ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.

Також, Верховний Суд України в постанові від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012 вказав, що встановлення ст. 288 Господарського процесуального кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Разом з тим в постанові зазначено, що одна сторона договору має право звернутися до іншої сторони із позовом про внесення змін до договору за відсутності згоди на зміну умов договору.

Колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що доводи скаржника щодо залишення поза увагою судом першої інстанції положень ч.1 ст.15 Закону України «Про оренду землі», згідно з якою орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору не може бути підставою для скасування рішення, оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

З огляду на вищенаведене суд першої інстанції при вирішенні даної справи правильно застосував норми матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини сторін, прийняв законне та обґрунтоване рішення, тому в задоволенні скарги слід відмовити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 103-105 ГПК України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АТБ-інвест" залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 07.02.13р. у справі № 23/5005/10938/2012 залишити без змін.

(постанову виготовлено в повному обсязі 28.03.2013 року)

Головуючий суддя: Л.О. Лотоцька

Судді: Р.М. Бахмат

О.С. Євстигнеєв

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.03.2013
Оприлюднено28.03.2013
Номер документу30229793
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/5005/10938/2012

Постанова від 26.03.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лотоцька Лілія Олександрівна

Ухвала від 28.02.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лотоцька Лілія Олександрівна

Рішення від 13.02.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 29.01.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 10.01.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 18.12.2012

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні