Постанова
від 19.03.2013 по справі 801/786/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 березня 2013 р. (о 15:03) Справа №801/786/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Тоскіної Г.Л., за участю секретаря судового засідання Кисельової А.Є.,

представника позивача - Якубов Д.К.;

представника відповідача - Антілогова Н.В.; ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Колективного підприємства «Фірма «Рейсмус»

до Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції АР Крим Державної податкової служби

про скасування податкового повідомлення-рішення,

Обставини справи: до Окружного адміністративного суду АР Крим звернулося Колективне підприємство «Фірма «Рейсмус» (далі - позивач) до Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції АР Крим Державної податкової служби (далі - відповідач) з адміністративним позовом, в якому просить скасувати податкове повідомлення-рішення Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції АР Крим Державної податкової служби №0013631503 від 24.12.2012 про збільшення суми грошового зобов'язання КП «Фірма «Рейсмус».

Позовні вимоги мотивовані тим, що спірне податкове повідомлення-рішення прийнято з порушенням норм матеріального права. Позивач зазначає, що дійсно згідно постанови Севастопольського апеляційного господарського суду від 08.05.2012 у справі №5002-8/5163-2011 були змінені умови договору оренди землі реєстровий номер № 1050 від 23 квітня 2003 року, укладеного між Феодосійською міською радою та колективним підприємством «Фірма «Рейсмус», в частині розміру орендної плата за земельні ділянки державної або комунальної власності. Вказаною постановою було встановлено, що орендна плата здійснюється орендарем у грошовій формі із зазначенням 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки розміром 66235,82 грн. за рік, у тому числі: ділянка № 1 -30107,40 грн.; ділянка № 2 -36128,43 грн. Водночас позивач вказує, що на адресу КП «Фірма «Рейсмус» на даний час інформації про державну реєстрацію змін до договору не поступало, у зв'язку з чим вважає, що відсутні правові підстави для внесення орендної плати у розмірі, встановленому судовим рішенням.

Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 06.02.2013 відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

Представник позивача у судових засіданнях наполягав на задоволенні позовних вимог у повному обсязі з підстав, викладених в позовній заяві, посилаючись на необґрунтованість висновків податкового органу, викладених в акті перевірки.

Представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечував зазначивши, що податкове повідомлення-рішення прийнято на підставі, у межах повноважень податкового органу, у зв'язку з встановленими під час перевірки порушеннями податкового законодавства з боку позивача, тому підстав для задоволення позову не має.

В обґрунтування правової позиції представник відповідача надав письмові заперечення на адміністративний позов.

Заслухавши пояснення представника позивача, відповідача, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд

ВСТАНОВИВ:

Колективне підприємство «Фірма «Рейсмус» є юридичною особою (ідентифікаційний код 31284503), перебуває на податковому обліку та є платником податків та зборів, в тому числі орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Таким чином, судом встановлено, що КП «Фірма «Рейсмус» являється суб'єктом господарювання, юридичною особою, зобов'язане виконувати обов'язки, покладені на нього законами у зв'язку зі здійсненням господарської діяльності.

Посадовими особами податкового органу була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка КП «Фірма «Рейсмус» повноти та своєчасності нарахування орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.01.2012 по 31.10.2012.

За результатами перевірки був складений акт від 20.02.2012 р. №1947/15-03/31284503 (далі Акт), за висновками якого встановлено, що в порушення п. 288.1, п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України, ст. 21 Закону України «Про оренду землі» занижені податкові зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за період з 01.01.2012 по 31.10.2012 у сумі 28808,20 грн.

На підставі висновків Акту 24.12.2012 податковим органом було прийнято податкове повідомлення-рішення №0013631503 про збільшення суми грошового зобов'язання КП «Фірма «Рейсмус» з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у сумі 36010,25 грн., в тому числі: за основним платежем 28808,20 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 7202,05 грн.

Сума донарахування грошового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у розмірі 36010,25 грн., в тому числі: за основним платежем 28808,20 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 7202,05 грн. визначена податковим органом як наслідок порушення платником (КП «Фірма «Рейсмус») п. 288.1, п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України, ст. 21 Закону України «Про оренду землі», оскільки рішенням суду змінені умови договору оренди землі в частині визначення орендної плати, яка здійснюється орендарем у грошовій формі із зазначенням 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки розміром 66235,82 грн. за рік, у тому числі: ділянка № 1 -30107,40 грн.; ділянка № 2 -36128,43 грн.

Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду .

Перевіряючи законність та обґрунтованість позовних вимог, суд зважає на наступне.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти на підстава, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу власних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Як вбачається з матеріалів справи, грошові зобов'язання з орендної плати були нараховані позивачу за період з 08.05.2012 по 31.10.2012 у зв'язку зі зміною умов договору в частині розміру орендної плати на підставі рішення суду.

Судом встановлено, що постановою Севастопольського апеляційного господарського суду від 08.05.2012 у справі №5002-8/5163-2011 було вирішено «п. 5 Позов Феодосійської міської ради до Колективного підприємства Фірми "Рейсмус" задовольнити частково.

Змінити умови договору оренди землі реєстровий номер № 1050 від 23 квітня 2003 року, укладеного між Феодосійською міською радою (98100, м. Феодосія, вул. Земська,4; ЄДРПОУ 34740709) та колективним підприємством Фірма "Рейсмус"(95049, м. Сімферополь, вул. Аліме Абденнанової, буд. 4; смт.Приморський, вул.1 Травня, буд.4, м.Феодосія,95000, ЄДРПОУ 31284503), виклавши пункти договору у наступній редакції:

- Пункт 1.3. - "Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: ділянка № 1 -1003579,84 грн. за рік; ділянка № 2 -1204280,86 грн. за рік".

- Пункт 2.1. -"Орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється орендарем у грошовій формі із зазначенням 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки розміром 66235,82 грн. за рік, у тому числі: ділянка № 1 -30107,40 грн.; ділянка № 2 -36128,43 грн.".

Постановою Вищого адміністративного суду України від 07.08.2012 постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 08.05.2012р. у справі № 5002-8/5163-2011 було змінено, пункт 5 її резолютивної частини викладено у наступній редакції:

"Позов Феодосійської міської ради до Колективного підприємства "Фірми "Рейсмус" задовольнити частково.

Змінити умови договору оренди землі реєстровий номер № 1050 від 23 квітня 2003 року, укладеного між Феодосійською міською радою (98100, м. Феодосія, вул. Земська,4; ЄДРПОУ 34740709) та колективним підприємством Фірма "Рейсмус" (95049, м. Сімферополь, вул. Аліме Абденнанової, буд. 4; смт. Приморський, вул.1 Травня, буд.4, м. Феодосія, 95000, ЄДРПОУ 31284503), виклавши пункти договору у наступній редакції:

- Пункт 1.3. -"Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: ділянка № 1 -1003579,84 грн.; ділянка № 2 -1204280,86 грн.".

- Пункт 2.1. -"Орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється орендарем у грошовій формі із зазначенням 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки розміром 66235,82 грн. за рік, у тому числі: ділянка № 1 -30107,40 грн.; ділянка № 2 -36128,43 грн.".

В решті постанову Севастопольського апеляційного господарського суду від 08.05.2012р. у справі № 5002-8/5163-2011 залишити без змін.

При розгляді питання нарахування податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (надалі - орендна плата за землю), необхідно врахувати, що відповідно до п. 7.3 ст. 7 Податкового кодексу України, будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є формою справляння плати за землю (п.п.14.1.147 п.14.1. ст.14 Податкового кодексу України).

Плата за землю є загальнодержавним податком (п.п.14.1.147 п.14.1. ст.14 Податкового кодексу України та п.п.9.1.10. п.9.1. ст.9 Податкового кодексу України).

Отже, питання нарахування орендної плати за земельні ділянки в цілях оподаткування регулюються виключно положеннями Податкового кодексу України, а саме розділу ХІІІ.

Так, відповідно до пункту 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Тобто, єдиною підставою нарахування орендної плати за землю є договір оренди.

При цьому, відповідно до п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Таким чином, розмір податкового зобов'язання з орендної плати за землю визначається виключно на підставі договору оренду.

Питання, щодо зміни умов договору (в т.ч. розміру орендної плати) врегульовано відповідними положеннями Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 №161 - XIV (надалі Закон №161).

Однією з істотних умов договору оренди землі є, в тому числі орендна плата із зазначенням її розміру (ст. 15 Закону №161).

Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону №161, розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Діючим законодавством не передбачено спеціальних положень щодо зміни розміру орендної плати, а встановлено загальне правило про те, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону №161).

При цьому, пунктом 13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №220 від 3 березня 2004 р., передбачені випадки, у разі наявності яких є можливим перегляд розміру орендної плати (зокрема у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством).

Таким чином, у разі, якщо договір оренди землі не містить умов, які передбачають автоматичну зміну розміру орендної плати, розмір орендної плати може бути переглянутий з підстав визначених у договорі та змінений у двох випадках:

1. За взаємною згодою сторін (укладення додаткової угоди);

2. За рішенням суду.

У даному випадку, договір оренди землі (№1050 від 23.04.2003 р.) містить наступні умови:

Пункт 1.3 договору встановлено, що згідно з довідкою про визначення грошової оцінки земельної ділянки, виданою Феодосійським міським управлінням земельних ресурсів 16 квітня 2003 року, загальна грошова оцінка земельної ділянки складає 490455,09 грн. (пункт 1.3. Договору).

Пункт 2.1 договору: плата за землю вноситься орендарем у вигляді орендної плати у розмірі 4904,55 грн. в рік до моменту закінчення строку дії договору оренди.

Пункт 2.3 договору: розмір орендної плати може бути переглянутий за вимогою орендодавця у випадку зміни методики її розрахунку, щорічної індексації грошової оцінки землі, згідно Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15 травня 2000 року № 783, а також і в інших випадках, передбачених законодавством України.

Тобто, договором не передбачені умови щодо автоматичної зміни розміру орендної плати, а п. 2.3 договору передбачені підстави його перегляду за вимогою орендодавця.

Так, рішеннями Феодосійської міської ради № 1698 від 29 серпня 2008 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель в місті Феодосії" та № 1842 від 28 листопада 2008 року "Про ведення ставок орендної плати за землю" були змінені нормативна грошова оцінка земель та ставки орендної плати.

Виходячи з цього, постановою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 08.05.2012 р. у справі №5002-8/5163-2011, змінені умови договору оренди землі №1050 від 23.04.2003 р, викладені пункти договору у наступній редакції:

- Пункт 1.3. - "Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: ділянка № 1 -1003579,84 грн. за рік; ділянка № 2 -1204280,86 грн. за рік".

- Пункт 2.1. -"Орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється орендарем у грошовій формі із зазначенням 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки розміром 66235,82 грн. за рік, у тому числі: ділянка № 1 -30107,40 грн.; ділянка № 2 -36128,43 грн.".

Згідно постанови Вищого адміністративного суду України від 07.08.2012 у справі № 5002-8/5163-2011 пункти договору викладені у наступній редакції:

- Пункт 1.3. -"Нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить: ділянка № 1 -1003579,84 грн.; ділянка № 2 -1204280,86 грн.".

- Пункт 2.1. -"Орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється орендарем у грошовій формі із зазначенням 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки розміром 66235,82 грн. за рік, у тому числі: ділянка № 1 -30107,40 грн.; ділянка № 2 -36128,43 грн.".

Отже, виходячи з вказаної постанови в частині редакції п. 2.1. договору умови договору, встановлені згідно постанови Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 08.05.2012 р. у справі №5002-8/5163-2011, не змінилися.

Відповідно до ч. 5 ст. 188 Господарського кодексу України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

З урахуванням того, що іншого строку набрання чинності вказаною постановою не встановлено, договір оренди землі №1050 від 23.04.2003 р. вважається зміненим з дня прийняття постанови (08.05.2012 р.), тобто з моменту набрання нею законної сили відповідно до ч. 3 ст. 105 Господарсько-процесуального кодексу України.

Отже, розмір орендної плати за договором оренди землі №1050 від 23.04.2003 р. є зміненим з 08.05.2012 р.

До цієї дати, розмір орендної плати не змінювався, оскільки не змінювався договір.

Аналогічна позиція викладена ВАСУ в Постановах від 19.07.2012 р. у справі №К/9991/10837/12 та від 31.05. 2012 р. у справі №К-47709/09.

Як вбачається з акту перевірки та розрахунку грошових зобов'язань, нарахованих контролюючим органом на підставі спірного податкового повідомлення-рішення, вказані зобов'язання визначені з 08.05.2012, тобто з дня набрання чинності постанови Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 08.05.2012 р. у справі №5002-8/5163-2011.

Та обставина, що у подальшому вказана постанова була змінена постановою Вищого адміністративного суду України від 07.08.2012 у справі № 5002-8/5163-2011 не має правового значення для початку перебігу строку нарахування податкових зобов'язань з орендної плати у зв'язку зі зміною умов договору в цій частині, оскільки, як було зазначено вище, постановою Вищого адміністративного суду України від 07.08.2012 у справі № 5002-8/5163-2011 не змінена сума орендної плати, яка підлягає сплаті орендарем.

Суд зазначає, орендна плата є формою загальнодержавного податку «плата за землю», а відносини оподаткування регулюються виключно засобами владних приписів з боку держави і не допускають диспозитивності.

При цьому платне користування землею є основоположним принципом користування земельними ділянками в Україні. Принципові засади такого регулювання містяться в статті 67 Конституції України, відповідно до якої кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Дослідивши розрахунок нарахованих податкових зобов'язань з орендної плати з юридичних осіб за спірним податковим повідомленням-рішенням, суд дійшов висновку, що визначення податкових зобов'язань здійснено податковим органом вірно.

Главою 11 розділу 2 Податкового кодексу України регулюється відповідальність платників податків за порушення правил оподаткування.

Зокрема, статтею 123 Податкового кодексу України встановлено штрафні санкції, які застосовуються до платників податків у разі визначення контролюючим органом суми податкового зобов'язання.

Із 6 серпня 2011 року підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" доповнено, зокрема, пунктом 11. Відповідно до зазначеної норми штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Виходячи з викладеного, починаючи з 6 серпня 2011 року до всіх порушень податкового законодавства застосовуються санкції в розмірі, що встановлений нормами Податкового кодексу України з урахуванням підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення".

Відповідно до ст. 123 Податкового кодексу України у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, -

тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Таким чином, розмір штрафної (фінансової) санкції (штраф) за донарахування контролюючим органом податкових зобов'язань з орендної плати за період з 08.05.2012 по 31.10.2012 розрахований податковим органом вірно.

Відтак, враховуючи встановлені судом обставини та наведені норми діючого законодавства, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення Феодосійської об'єднаної державної податкової інспекції АР Крим Державної податкової служби №0013631503 від 24.12.2012 прийнято з дотриманням основних принципів адміністративної процедури, встановлених ст. 2 КАС України, отже підстав для задоволення адміністративного позову суд не вбачає.

Під час судового засідання, яке відбулось 19.03.2013, були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ст. 163 КАСУ постанову складено у повному обсязі 25.03.2013.

Керуючись ст.ст. 160-163, 167 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя підпис Г.Л.Тоскіна

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення19.03.2013
Оприлюднено29.03.2013
Номер документу30251673
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/786/13-а

Ухвала від 01.11.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Омельченко В'ячеслав Анатолійович

Ухвала від 30.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 24.07.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Санакоєва Майя Анзорівна

Ухвала від 30.05.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Санакоєва Майя Анзорівна

Ухвала від 29.04.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Санакоєва Майя Анзорівна

Постанова від 19.03.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

Ухвала від 06.02.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

Ухвала від 17.01.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Тоскіна Г.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні