Ухвала
від 21.03.2013 по справі 2а-16/12/0555
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"21" березня 2013 р. м. Київ К/9991/66747/12

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючого: судді Харченка В.В.

Суддів: Бим М.Є.

Чалого С.Я.

Секретар судового

засідання Зубенко Д.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за касаційною скаргою Ясинуватської міської ради на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2012 року у справі за позовом колективного підприємства "Ясинуватський ринок" до Ясинуватської міської ради, третя особа -колективне підприємство "Комбінат комунальних підприємств Ясинуватської міської ради" про визнання протиправним та недійсним рішення,-

в с т а н о в и л а:

У листопаді 2011 року колективне підприємство "Ясинуватський ринок" звернулося до суду з позовом до Ясинуватської міської ради, третя особа -колективне підприємство "Комбінат комунальних підприємств Ясинуватської міської ради" про визнання протиправним та недійсним рішення.

Постановою Ясинуватського міськрайонного суду Донецької області від 08 серпня 2012 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2012 року рішення суду першої інстанції скасовано, ухвалено нову постанову про задоволення позовних вимог. Визнано протиправним та скасовано рішення Ясинуватської міської ради № 6/37 від 28 квітня 2011 року «Про дозвіл на розробку проекту відводу земельної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств Ясинуватської міської ради».

На рішення апеляційної інстанції надійшла касаційна скарга, у якій Ясинуватська міська рада ставить питання про його скасування та залишення в силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України та пояснення осіб, що беруть участь у справі, перевіривши матеріали справи, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, згідно рішення виконавчого комітету Ясинуватської міської ради народних депутатів від 19.01.1994 року № 31 було зареєстровано орендне підприємство Ясинуватський ринок, свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності № 05494248.

Колективне підприємство «Ясинуватський ринок»зареєстровано виконавчим комітетом Ясинуватської міської ради Донецької області 02 жовтня 1997 року, ідентифікаційний код 05494248. Згідно Статуту, колективне підприємство «Ясинуватський ринок»є правонаступником всіх прав та обов'язків орендного підприємства «Ясинуватський ринок».

На підставі рішення Ясинуватської міської ради народних депутатів від 14 серпня 1996 року № 380 «Про затвердження матеріалів інвентаризації підприємствам міста та припинення права користування земельною ділянкою Управлінню Донецької залізниці»Ясинуватському міському ринку було видано Державний акт на право постійного користування землею від 22 травня 1998 року на земельну ділянку площею 1,5278 га в межах згідно з планом землекористування для розміщення міських ринків по вулиці Свердлова, проспекту Залізничників, мр-н «Зорька», вулиці Заводській.

Крім того, судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням Господарського суду Донецької області від 13 листопада 2009 року, за колективним підприємством «Ясинуватський міський ринок»визнано право постійного користування земельними ділянками, розташованими у місті Ясинувата: площею 1,1160 га по вулиці Свердлова, площею 0,2671 га по проспекту Залізничників, площею 0,0879 га в мікрорайоні «Зорька», площею 0,0068 га по вулиці Заводській, на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 22 травня 1998 року, виданого Ясинуватською міською Радою згідно рішення Ясинуватської міської Ради народних депутатів за № 380 від 14 серпня 1996 року, зареєстрований за реєстровим номером в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею № 110. Зазначене рішення набрало законної сили.

Пунктом 1 рішення Ясинуватської міської ради від 28.04.2011 року № 6/237 «Про надання дозволу на розробку проекту відводу земельної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств Ясинуватської міської ради»»дозволено Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств Ясинуватської міської ради»(далі КП «ККП «Ясинуватської міської ради») розробку проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки орієнтованою площею 0,2100 га для обслуговування критого торгівельного павільйону по вул. Свердлова на землях жилої та громадської забудови.

Як зазначено судом апеляційної інстанції, вищезазначеним рішенням надано дозвіл на розробку проекту землеустрою в межах земельної ділянки, яка знаходиться в користуванні Колективного підприємства «Ясинуватський ринок».

Крім того, судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням Ясинуватської міської ради від 02.06.2011 року № 168 оформлено право комунальної власності на будівлю ринка лит.А-1, загальною площею 811,20 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Ясинувата по вул. Свердлова, 53, за територіальною громадою міста з передачею в господарське відання КП «ККП «Ясинуватської міської ради».

Державна реєстрація права власності на вищезазначену будівлю підтверджується Свідоцтвом про право власності від 07.06.2011 року Серія САВ № 738320.

Відповідно до ч.1 ст. 22 Земельного кодексу України, (в редакції 18.12.1990, який діяв на момент прийняття рішення щодо постійного землекористування позивача) право постійного користування земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі і одержання документа, що посвідчує це право.

За приписами ч.1 ст.23 Земельного кодексу України, право постійного користування посвідчується державним актом, який видається і реєструється сільськими, селищними, міськими, районним Радами народних депутатів.

Отже з моменту отримання КП "Ясинуватський ринок" Державного акту на право постійного користування землею від 22.05.1998 року та його реєстрації в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 110 у КП "Ясинуватьский ринок", відповідно до приписів ст.ст. 22, 23 Земельного кодексу України, виникло право постійного користування землею.

Крім того, як зазначалося вище, рішенням Господарського суду Донецької області від 13 листопада 2009 року по справі № 12/146пн, яке набрало законної сили, за колективним підприємством «Ясинуватський міський ринок»визнано право постійного користування земельними ділянками, розташованими у місті Ясинувата: площею 1,1160 га по вулиці Свердлова, площею 0,2671 га по проспекту Залізничників, площею 0,0879 га в мікрорайоні «Зорька», площею 0,0068 га по вулиці Заводській, на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 22 травня 1998 року, виданого Ясинуватською міською Радою згідно рішення Ясинуватської міської Ради народних депутатів за № 380 від 14 серпня 1996 року, зареєстрований за реєстровим номером в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею № 110.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Таким чином, судовим рішенням встановлена правомірність користування позивачем земельною ділянкою, на яку є Державний акт на право постійного користування землею від 22 травня 1998 року, однак суд першої інстанції, всупереч вищенаведеної норми та наявних доказів, дійшов висновку, що у позивача було відсутнє право користування земельною ділянкою на час прийняття відповідачем спірного рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час прийняття спірного рішення), надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Частина 2 наведеної статті передбачає, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Тобто, наведеною нормою визначено, що у разі, якщо зацікавлена особа бажає одержати в користування земельну ділянку, то вона повинна надати до клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою письмову згоду землекористувача, засвідчену нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Частинами 1 та 2 статті 149 Земельного кодексу України встановлено, що земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

Крім того, як встановлено судом апеляційної інстанції, Колективне підприємство «Комбінат комунальних підприємств Ясинуватської міської ради»письмової згоди від позивача, який був належним землекористувачем, на надання дозволу третій особі на розробку проекту землеустрою не отримувало, а жодних належних доказів, яки б доводили, що на час прийняття відповідачем рішення № 6/37 від 28.04.2011 року позивач припинив право користування тією частиною земельної ділянки, якої стосується вказане рішення, або вона була в нього вилучена, суду не надано.

Таким чином, відповідач без дотримання процедури, передбаченої вищенаведеними правовими нормами, з перевищенням наданих йому повноважень прийняв рішення від 28.04.2011 року № 6/237 «Про дозвіл на розробку проекту відводу земельної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству «Комбінат комунальних підприємств Ясинуватської міської ради»», яким порушуються права Колективного підприємства «Ясинуватський ринок»щодо користування земельними ділянками, розташованими у місті Ясинувата: площею 1,1160 га по вулиці Свердлова.

Судом апеляційної інстанції обґрунтовано не прийнято до уваги посилання відповідача на те, що у зв'язку із набуттям третьою особою права оперативного управління нерухомим майном по вул.Свердлова 53, до цієї особи перейшло право постійного користування спірною земельною ділянкою, оскільки, як встановлено судом апеляційної інстанції, право власності територіальної громади на будівлю ринку по вул.Свердлова 53 з його державною реєстрацією та передачею будівлі в оперативне управління третій особі виникло та оформлено вже після винесення спірного рішення. Крім того, позивач як на час надання йому у користування земельної ділянки по вул.Свердлова в м.Ясинувата, так і на теперішній час має у власності нерухоме майно, право на яке до третьої особи не переходило.

Доводи касаційної скарги зазначених висновків суду апеляційної інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом при розгляді справи порушено норми матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст. ст. 210, 221, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

у х в а л и л а :

Касаційну скаргу Ясинуватської міської ради залишити без задоволення, а постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2012 року -без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає крім, як в строки, з підстав та в порядку, передбаченому главою 3 розділу IV КАС України.

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення21.03.2013
Оприлюднено02.04.2013
Номер документу30329152
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-16/12/0555

Ухвала від 20.09.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон Микола Михайлович

Ухвала від 31.08.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон Микола Михайлович

Ухвала від 21.03.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Харченко В.В.

Ухвала від 31.10.2012

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Харченко В.В.

Постанова від 04.10.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

Ухвала від 31.08.2012

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні