Постанова
від 29.03.2013 по справі 823/348/13-а
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2013 року Справа № 823/348/13-а

11 год. 51 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Мишенка В.В.,

при секретарі Бондар Т.П.,

за участю: представника позивача Поліщука Д.В. - за довіреністю, представника відповідача Левенець А.М. - за довіреністю, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «СЕЛМ» до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби про скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «СЕЛМ» (далі-позивач) з адміністративним позовом до державної податкової інспекції у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби (далі-відповідач) про скасування податкових повідомлень-рішень № 0004662301 та № 0004672301 від 08.10.2012 року.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вважає, що підприємством з дотриманням вимог податкового законодавства було визначено податкові зобов'язання, а тому податкові повідомлення-рішення є протиправними, що в свою чергу є порушенням вимог Податкового кодексу України.

Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечувала повністю з підстав, викладених у запереченнях на адміністративний позов.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд встановив.

Товариство з обмеженою відповідальністю «СЕЛМ» зареєстроване як юридична особа 19.01.2007 року виконавчим комітетом Черкаської міської ради за № 10000162936, ідентифікаційний код 14187491.

З матеріалів справи вбачається, на підставі наказу ДПІ у м. Черкасах від 18.09.2012 року № 956, на відповідно до пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «СЕЛМ» (ідентифікаційний код 14187491) по взаємовідносинам з ТОВ «Укртехномас-Сервіс» (ідентифікаційний код 37144600) за період з 01.11.2010 року по 31.03.2010 року.

В процесі вказаної перевірки відповідачем досліджувалася господарська діяльність позивача на предмет її законності та відповідності вимогам чинного законодавства через взаємовідносини ТОВ «СЕЛМ» та його контрагентів, зокрема з ТОВ «Укртехномас-Сервіс», з вивченням відповідних документів первинного бухгалтерського обліку позивача, на основі яких і відбулося формування показників з податку на додану вартість та податку на прибуток.

За результатами перевірки відповідачем складено акт від 24.09.2012 року № 236/22-12/14187491 та встановлено порушення:

- п. 5.1, пп. 5.2.1 п. 5.2, пп. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22.05.1997 року № 283/97-ВР в результаті чого занижено податок на прибуток всього в сумі 42586 грн. 00 коп., в тому числі за 4-й квартал 2010 року в сумі 42586 грн. 00 коп.;

- пп. 7.2.1, пп. 7.2.6 п. 7.2 та пп. 7.4.5 п. 7.4., п. 7.5 ст. 7 Закону України «Про податок на додану вартість» від 03.04.1997 року № 168/97-ВР, п. 18 Порядку заповнення податкової накладеної, затвердженої наказом ДПА України № 165 від 30.05.1997 року, зареєстрованого в Міністерстві Юстиції України 23.06.1997 року за № 233/2037, в результаті чого занижено податок на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету в сумі 34069 грн. 00 коп., в тому числі за листопад 2010 року в сумі 22069 грн. 00 коп. та за грудень 2010 року в сумі 12000 грн. 00 коп. грн.

На підставі встановлених порушень державною податковою інспекцією у м. Черкасах Черкаської області Державної податкової служби винесено податкове повідомлення-рішення від 08.10.2012 року № 0004662301, згідно з яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання по податку на додану вартість на загальну суму 42586 грн. 00 коп., в тому числі за основним платежем в розмірі 34069 грн.00 коп. та штрафні санкції в розмірі 8517 грн. 00 коп., а також винесено податкове повідомлення-рішення від 08.10.2012 року № 0004672301, згідно з яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання по податку на прибуток на загальну суму 52233 грн. 00 коп., в тому числі за основним платежем в розмірі 42586 грн.00 коп. та штрафні санкції в розмірі 10647 грн. 00 коп.

Не погоджуючись з вищезазначеними податковими повідомленнями-рішеннями, ТОВ «СЕЛМ» подало скаргу до ДПС у Черкаській області та ДПС України.

Рішенням ДПС у Черкаській області від 14.12.2012 року № 27583/10-210 залишено без змін спірні податкові повідомлення-рішення № 0004662301 та № 0004672301 від 08.10.2012 року, а скаргу без задоволення.

Рішенням ДПС України від 14.12.2012 року № 27583/10-210 залишено без змін спірні податкові повідомлення-рішення № 0004662301 та № 0004672301 від 08.10.2012 року та рішення, прийняте за результатом первинної скарги, а скаргу без задоволення.

Під господарською діяльністю у Господарському кодексі України (стаття 3) розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

У розумінні пункту 1.32 статті 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» господарська діяльність - будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі, коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.

Відтак, обов'язковими ознаками господарської діяльності у розумінні вищенаведених норм є: здійснення її суб'єктами господарювання у сфері суспільного виробництва; спрямованість на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг; результати зазначеної діяльності (продукція, роботи чи послуги), які мають вартісний характер і цінове вираження.

Видами діяльності позивача за КВЕД є: ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення, оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, неспеціалізована оптова торгівля, оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, торгівля іншими автотранспортними засобами.

Судом встановлено, що за даними бухгалтерського обліку (рахунків 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками», 311 «Розрахунковий рахунок»), реєстрів отриманих та виданих податкових накладних, даних податкової звітності TOB «СЕЛМ» у листопаді - грудні 2010 року мало господарські взаємовідносини з TOB «Укртехномас-сервіс». Згідно видаткових та податкових накладних, перелік яких наведено в акті перевірки, TOB «СЕЛМ» придбано у TOB «Укртехномас-сервіс» запчастини на загальну суму 204411 грн. 84 коп., в тому числі ПДВ в сумі 34069 грн. 00 коп. Придбані товарно-матеріальні цінності обліковувалися на балансовому рахунку 281 «Товари». Оплата за придбані запчастини здійснена у безготівковій формі.

На підставі видаткових та податкових накладних, складених TOB «Укртехномас-Сервіс» та підписаних ОСОБА_3, TOB «СЕЛМ» віднесено до складу валових витрат в податковій декларації з податку на прибуток підприємств за 2010 рік витрати в сумі 170343 грн. 00 коп. та включено до складу податкового кредиту податок на додану вартість в податкових деклараціях з ПДВ за листопад 2010 року в сумі 22069 грн. 00 коп. та за грудень 2010 року в сумі 12000 грн. 00 коп.

В ході проведення перевірки TOB «СЕЛМ» відповідачем використано дані акту ДПІ у Печерському районі м. Києва Державної податкової служби від 25.07.2012 року № 548/22-08/37144600 про результати невиїзної позапланової документальної перевірки TOB «Укртехномас-Сервіс» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 14.06.2010 року по 10.05.2011 року, в якому зазначено, що операції між TOB «Укртехномас-Сервіс» та контрагентами-постачальниками і покупцями не підтверджуються виходячи з врахування реального часу здійснення операцій, відсутності майна, трудових ресурсів, виробничих активів, складських приміщень, засобів для транспортування, які економічно необхідні для здійснення господарських операцій у значних обсягах, що свідчить про відсутність необхідних умов для реального настання результатів відповідної господарської діяльності.

Відповідно до центральної бази даних ДПС України по платнику податків TOB «Укртехномас-Сервіс» стан « 10» - фактична адреса не встановлена (юридична адреса масової реєстрації) .

Згідно вказаного акту перевірки директором TOB «Укртехномас-Сервіс» за період з червня 2010 року по травень 2012 року був ОСОБА_3.

На підставі постанови від 23 листопада 2011 року про призначення судово-почеркознавчої експертизи, винесеної слідчим в ОВС слідчого відділу Управління СБ України у м. Києві, старшим лейтенантом юстиції Якобчуком О.В. за матеріалами кримінальної справи № 1719, центром судових і спеціальних експертиз Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз СБ України м. Києва, проведено почеркознавчу експертизу документів за період діяльності TOB «Укртехномас-Сервіс», які містять підписи, в графах, де зазначено прізвище директора TOB «Укртехномас- Сервіс» - ОСОБА_3

Згідно висновку експерта від 08.12.2011 року № 506/1 4 центру (Центр судових і спеціальних експертиз) Українського науково - дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз СБ України м. Києва, встановлено що підпис на документах фінансово-господарської діяльності (договорах, податкових накладних, актах виконаних робіт, рахунках фактурах) TOB «Укртехномас-Сервіс» виконано не громадянином ОСОБА_3, а іншою особою.

Постановою Печерського районного суду м. Києва по справі №1-167/12 від 19.03.2012 року, яка набрала законної сили від 26.03.2012 року ОСОБА_3 визнано винним в скоєнні злочинів, передбачених ч. 2 ст.205 Кримінального кодексу України. Судом встановлено: «що в травні 2010 року у м. Києві ОСОБА_3 на прохання невстановленої особи зареєстрував на себе за грошову винагороду в органах державної влади TOB «Укртехномас-Сервіс», (код за ЄДРПОУ 35332508). Після реєстрації товариства ОСОБА_3 самостійно підприємницьку діяльність не здійснював, угод фінансового характеру не складав, печаткою підприємства не користувався, а реєстраційні і установчі документи зазначеного підприємства та банківські документи передав невстановленій досудовим слідством особі, що надало змогу таким особам вести незаконну господарську діяльність, а саме складати від імені ОСОБА_3 як директора TOB «Укртехномас-Сервіс» необхідні документи фінансово-господарської діяльності (договори, податкові, видаткові накладні, акти виконаних робіт та інші документи). В судовому засідання підсудний ОСОБА_3 свою вину у пред'явленому йому обвинуваченні визнав повністю, щиро розкаявся у вчиненому та повністю підтвердив свої покази, які він дав під час досудового слідства».

Згідно ч. 4 ст. 72 КАС України вирок суду у кримінальній справі або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, що набрали законної сили, є обов'язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою.

Відповідно до частин 2 та 3 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 року № 996-XIV, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні і зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати обов'язкові реквізити: назва документа; дата і місце складання; назва підприємства, від імені якого складається документ; зміст і обсяг господарської операції; одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що мають можливість ідентифікувати особу, які брала участь у здійсненні господарської операції.

Згідно з п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 25.05.1995 року № 88 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року за № 168/704) первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів. Документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою.

Керівником підприємства, установи затверджується перелік осіб, які мають право давати дозвіл (підписувати первинні документи) на здійснення господарської операції, пов'язаної з відпуском (витрачанням) грошових коштів і документів, товарно-матеріальних цінностей, нематеріальних активів та іншого майна. Кількість осіб, які мають право підписувати документи на здійснення операцій з видачею особливо дефіцитних товарів і цінностей, бланків суворої звітності, повинно бути обмежено.

Забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать нормативно-правовим актам, встановленому порядку приймання, зберігання і витрачання грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей та іншого майна, порушують договірну і фінансову дисципліну, завдають шкоди державі, власникам, іншим юридичним і фізичним особам. Такі документи повинні бути передані керівнику підприємства, установи для прийняття рішення.

Крім того, згідно з п.п. 7.2.4 п. 7.2 ст. 7 Закону України «Про податок на додану вартість» право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку у порядку, передбаченому ст. 9 цього Закону, а п. 18 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом ДПА України від 30.05.1997 року № 165, визначено, що всі складені примірники податкової накладної підписуються особою, уповноваженою платником податку здійснювати поставку товарів (послуг), та скріплюються печаткою такого платника податку - продавця.

Враховуючи наведені вище факти, в порушення норм чинного законодавства фактично документальне оформлення правовідносин TOB «Укртехномас-Сервіс» здійснювали особи, не уповноважені керівниками вказаних підприємств здійснювати господарські операції та підписувати первинні документи, податкові накладні.

Відповідно, документи, оформлені від імені TOB «Укртехномас-Сервіс» не являються юридично значимими і не підтверджують факт поставки товарів (робіт, послуг), зокрема і TOB «СЕЛМ».

Крім цього, позивачем до перевірки не надані документи, що підтверджують транспортування вказаних товарно-матеріальних цінностей.

Згідно з п. 5.1 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» валові витрати виробництва та обігу - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.

До складу валових витрат включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень, установлених пунктами 5.3 - 5.7 цієї статті (п.п. 5.2.1 п. 5.2 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств»).

Згідно з п.п. 7.4.1 п. 7.4 ст. 7 Закону України «Про податок на додану вартість» податковий кредит звітного періоду визначається виходячи із договірної (контрактної) вартості товарів (послуг), але не вище рівня звичайних цін, у разі якщо договірна ціна на такі товари (послуги) відрізняється більше ніж на 20 відсотків від звичайної ціни на такі товари (послуги), та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 6.1 статті 6 та статтею 8і цього Закону, протягом такого звітного періоду у зв'язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Отже, необхідною умовою для віднесення до складу валових витрат вартості придбаного товару (робіт, послуг) чи віднесення до складу податкового кредиту відповідної суми ПДВ є фактичне здійснення господарської операції. Для відображення господарської операції в податковому обліку недостатньо самого лише її документального оформлення.

Проте, в ході дослідження діяльності контрагента TOB «СЕЛМ» відповідачем встановлена неможливість фактичного здійснення ним господарських операцій. За наведених вище обставин TOB «Укртехномас-Сервіс» не здійснювало господарської діяльності в розумінні ст. З Господарського кодексу України, а проводило операції, пов'язані з наданням податкової вигоди третім особам шляхом оформлення первинних документів без реального здійснення поставки товарів (робіт, послуг).

Відповідно до п.п. 7.4.5 п. 7.4 ст. 7 Закону України «Про податок на додану вартість» не підлягають включенню до складу податкового кредиту суми сплаченого (нарахованого) податку у зв'язку з придбанням товарів (послуг), не підтверджені податковими накладними чи митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з п.п. 7.2.6 цього пункту).

Згідно з п.п. 5.3.9 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» не належать до складу валових витрат будь-які витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення податкового обліку.

Виходячи із системного аналізу норм Закону України «Про податок на додану вартість» та Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що документальне оформлення правовідносин TOB «Укртехномас-Сервіс» здійснювали не уповноважені на те особи, а документи, оформлені від імені TOB «Укртехномас-Сервіс» не являються юридично значимими і не підтверджують надання послуг, виконання робіт зазначеними підприємствами для TOB «СЕЛМ».

Таким чином, суд погоджується з висновками відповідача, зробленими під час перевірки та вважає, що податкові повідомлення-рішення № 0004662301 та № 0004672301 від 08.10.2012 року винесені з додержанням вимог чинного законодавства.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно п. 2. ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Інших доказів сторони суду не назвали та не надали.

Керуючись ст. ст. 9, 69-71, 86, 94, 97, 122, ст. ст. 158-163 КАС України, Черкаський окружний адміністративний суд,

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд в порядку, передбаченому ст.ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови виготовлений 03.04.2013 року.

Суддя В.В. Мишенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.03.2013
Оприлюднено04.04.2013
Номер документу30398380
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/348/13-а

Постанова від 04.06.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 29.04.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Постанова від 29.03.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Ухвала від 01.03.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Ухвала від 15.02.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні