10/236-06нр
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.02.09 Справа №10/236-06нр.
Господарський суд Сумської області у складі головуючого судді Лугової Н.П., розглянувши матеріали справи,-
За позовом Малого приватного підприємства «Нектар», Ямпільський район
до відповідача Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області, м. Суми
Третя особа, на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - 1) Виконавчий комітет Свеської селищної ради, смт. Свеса
Третя особа, на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - 2) Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва, м.Київ
про визнання нечинним рішення про застосування економічних санкцій
Представники:
від позивача: Гелета В.Г.
від відповідача: Богатиренко С.І.
від третіх осіб: 1) Козюля О.О.
2) не з»явилася
У засіданні брали участь: секретар судового засіданні Балясна В.С.
Згідно ухвали суду від 24.11.2008р. справу було передано від судді Костенко Л.А. на розгляд судді Луговій Н.П., 24.11.2008р. розгляд справи було відкладено на 23.12.2008р., 23.12.2008р. розгляд справи було відкладено до 20.01.2009р., 20.01.2009р. розгляд справи було відкладено до 19.02.2009р.
Суть спору: позивач подав заяву про уточнення позовних вимог від 19.02.2009р. в якій просить визнати нечинним рішення Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області № 2 від 24.01.2006р. про застосування до МПП «Нектар» економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін на суму 120 109 грн. 14 коп.
Відповідач подав письмове заперечення від 11.02.2009р. в якому заперечує проти позовних вимог посилаючись на те, що рішення виконкому Свеської селищної ради від 15.04.2005р. № 22 пр.№ 36 є регуляторним актом та містить всі його ознаки, а тому вважає рішення про застосування економічних санкцій до позивача № 2 від 24.01.2006р. правомірним та обгрунтованим.
Третя особа на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Виконавчий комітет Свеської селищної ради подав суду письмове обґрунтування позиції по справі, в якому зазначає, що рішення виконкому Свеської селищної Ради Ямпільського району від 15.04.2005р. № 22 «Про встановлення розміру плати за користування житлом (квартирної плати» не є нормативно – правовим актом, що визначає права і обов»язки громадян у розумінні ст.57 Конституції України, а є актом ненормативного характеру (індивідуальним актом).
Третя особа на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва, м.Київ надав суду письмове пояснення по справі, в якому вказує, що рішення виконкому Свеської селищної Ради Ямпільського району від 15.04.2005р. № 22 не є регуляторним актом та не підпадає під сферу дії Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Розглянувши матеріали справи, оцінивши та дослідивши надані докази, заслухавши повноважних представників сторін, суд встановив:
23.12.2005р. Державною інспекцією з контролю за цінами в Сумській області була проведена перевірка дотримання державної дисципліни цін при встановленні та застосуванні тарифів на житлово – комунальні послуги МПП «Нектар», про що було складено акт перевірки № 404 від 23.12.2005р.
Як вбачається з вищевказаного акту перевірки, в ході перевірки відповідачем було встановлено завищення тарифів на послуги з утримання житла та прибудинкових територій для населення в період з 02.06.2005р. по 01.12.2005р. внаслідок застосування нечинних тарифів на ці послуги.
Зокрема, як зазначає у акті позивач, тарифи було підвищено згідно рішення XX сесії Свеської селищної ради четвертого скликання від 24.05.2005р., що не було оприлюднено (опубліковано), а тому не набрало чинності відповідно до вимог законодавства.
На підставі вищевказаного акту, Державною інспекцією з контролю за цінами в Сумській області за порушення відповідачем ст. 57 Конституції України, п.5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 22 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» було прийнято рішення № 2 від 24.01.2006р. про застосування до МПП «Нектар» економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін на суму 120 109 грн. 14 коп.
Судом встановлено, що у відповідності до п.2 ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно рішення № 22 від 15.04.2005р. виконкомом Свеської селищної ради Ямпільского району були встановлені нові тарифи на житлово – комунальні послуги.
Відповідно до пункту 4 вищевказаного рішення, члена виконкому – директора МПП «Нектар» було зобов»язано оприлюднити нові тарифи розміру квартирної плати за користування житлом шляхом вивішування на інформаційних дошках та під»їздах обслуговуючих будинків.
Крім того, п.5 зазначеного рішення встановлено, що тарифи вводяться в дію після оприлюднення.
Згідно довідки Свеської селищної ради за № 2147 від 30.06.2006р. на території селищної ради відсутні власні печатні засоби масової інформації, тому інформування населення здійснюється через дошки оголошень та інформацій, що в кількості 5 шт. розташовані в смт. Свема, Ямпільського району по вулицям Горького, Леніна та Куйбишева.
Відповідно до ч.5 ст.12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики» у сфері господарської діяльності» регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності – у місцевих друкованих засобах масової інформації, зазначених цими органами та посадовими особами, не пізніше як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Матеріалами справи підтверджено, що селищна місцевість на територію якої розповсюджувалася дія рішення XX сесії Свеської селищної ради четвертого скликання від 24.05.2005р. позбавлена власних друкованих засобів масової інформації, а тому воно було оприлюднено до відому селищної громади у інший спосіб, а саме, шляхом розміщення через дошки оголошень та інформацій.
В обґрунтування заперечень викладених у відзиві на позовну заяву та запереченнях відповідач посилається на те, що нові підвищені тарифи, що застосовувало підприємство на послуги з утримання житла та прибудинкових територій не були оприлюднені у встановленому порядку, а тому є нечинними, а їх застосування МПП «Нектар» відповідно д п.1.4 Інструкції про порядок застосування економічних та фінансових (штрафних) санкцій органами державного контролю за цінами, затвердженої наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України та Міністерства фінансів України від 03.12.2001р. № 298/519 – є порушенням порядку встановлення і застосування цін, за які накладаються економічні санкції.
Статтею 22 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» передбачено, публікацію рішень органів місцевого самоврядування в друкованих засобах масової інформації – відповідних органів місцевого самоврядування.
Тобто, обов»язок оприлюднення відповідного рішення покладається на орган який його прийняв та не покладає цей обов»язок на суб»єкта господарювання.
Але, як вбачається з матеріалів справи, позивачем було належним чином виконано п.п. 4, 5 рішення виконавчого комітету Свеської селищної ради від 15.04.2005р. № 22 «Про встановлення розміру плати за користування житлом (квартирної плати)», а саме, нові тарифи були доведені керівництвом МПП «Нектар» до населення запропонованим у рішенні шляхом.
Крім того, у відповідності до ст.23 Закону України «Про інформацію» офіційним оприлюдненням є опублікування в офіційних та інших друкованих виданнях або поширення інформаційними службами відповідних державних органів і організацій, безпосереднє доведення їх до заінтересованих осіб (усним, письмовим чи іншим способами).
З фактів викладених відповідачем в акті перевірки та рішенні про застосування економічних санкцій суд встановив, що порушень спеціальних норм законодавства з питань ціноутворення у діяльності МПП «Нектар» не виявлено.
Зокрема, згідно висновків викладених у акті та рішенні, на думку відповідача, позивачем було допущено порушення вимог ст. 57 Конституції України, п.5 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.22 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації».
Як вважає суд, наведені вище підстави для застосування до позивача економічних санкцій є неправомірними, оскільки дані норми не є спеціальними нормами законодавства з питань ціноутворення.
Відповідно до п.5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішення ради нормативно – правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію, але дане положення стосується рішень, що приймаються на сесії відповідних рад, а не їх виконавчих комітетів.
В даному випадку, пунктом 6 ст.59 вказаного Закону визначено у якій формі приймаються нормативні акти виконавчого комітету селищної ради, а також порядок їх прийняття.
Згідно чинного законодавства України, нормативний акт – це прийнятий уповноваженим державним чи іншим органом у межах його компетенції офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, носить загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово.
Таким чином, рішення виконавчого комітету Свеської селищної ради не підпадає під визначення поняття «нормативного акту», а тому не є нормативно – правовим актом, що визначає права і обов»язки громадян, встановлює, змінює чи скасовує норми права, а тому є актом ненормативного характеру (індивідуальним актом), згідно якого застосовуються погоджені тарифи виключно для МПП «Нектар», яке, в свою чергу у відповідності до ст. 19 Закону України «Про житлово – комунальні послуги» на підставі зазначеного рішення укладаються відповідні договори на надання тих чи інших послуг з кожним конкретним споживачем із зазначенням у них відповідних прав і обов»язків сторін.
Також, у запереченні на позов відповідач посилається на те, що рішення Свеської селищної ради № 22 від 15.04.2005р. «Про встановлення розміру плати за користування житлом (квартирної плати)» є регуляторним актом.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторний акт – це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно – правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторним органом або іншими органами державної влади та суб»єктами господарювання; прийняти уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб»єктами господарювання незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно – правовим актом.
Отже, для визнання офіційного письмового документа регуляторним актом необхідна наявність всіх ознак, а саме: спрямування документу на регулювання господарських відносин та/або адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб»єктами господарювання; документом встановлюються, змінюються чи скасовуються норми права; передбачається неодноразове застосування документу щодо невизначеного кола осіб (суб»єктів господарювання).
Рішенням виконавчого комітету Свеської селищної ради від 15.04.2005р. № 22 встановлюється квартирна плата за користування житлом, а також вартість послуг, робіт з утримання будинку та прибудинкової території для житлових будинків, які обслуговуються МПП «Нектар».
Таким чином, даним рішенням тарифи встановлюються для населення, а не для суб»єктів господарювання, а тому воно не підпадає під сферу дії Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Крім того, даний висновок підтверджується поясненням наданим суду третьою особою, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва, м.Київ.
У встановленому порядку вищевказане рішення не скасоване селищною радою та не оскаржено в судовому порядку, а тому на день розгляду справи судом є чинним.
Згідно до ч.2 ст.71 КАС України, обов”язок доведення правомірності спірного рішення покладено на відповідача.
З огляду на наведене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, а рішення Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області № 2 від 24.01.2006р. про застосування до МПП «Нектар» економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін на суму 120 109 грн. 14 коп. таким, що підлягає скасуванню.
Згідно ст.89 КАС України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню 3 грн. 40 коп. витрат по сплаті судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 89, 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати нечинним рішення Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області № 2 від 24.01.2006р. про застосування до МПП «Нектар» економічних санкцій за порушення державної дисципліни цін на суму 120 109 грн. 14 коп.
3. Стягнути з Державної інспекції з контролю за цінами в Сумській області (40011, м.Суми, вул. Шевченко, 15, код 14024530) на користь Малого приватного підприємства «Нектар» (41226, Сумська область, Ямпільський район, смт. Свеса, вул. Горького, 7, код 22597553) 3 грн. 40 коп. витрат по сплаті судового збору.
4. Видати виконавчий лист після набрання постановою законної сили.
5. Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у встановлений строк, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.
6. Заява про апеляційне оскарження постанови подається протягом 10 днів з дня її складення у повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову подається протягом 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
7. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
СУДДЯ Н.П. ЛУГОВА
У судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Повний текст постанови підписано 25.02.2009р.
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2009 |
Оприлюднено | 03.03.2009 |
Номер документу | 3041719 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Лугова Н.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні