cpg1251
ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 березня 2013 р. Справа № 804/1818/13-а Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бондар М.В.,
при секретарі Салюк Л.Ю.,
за участі:
представника позивача Кравченка С.І.,
представників відповідача Пилипенко С.О., Рибоченко Ю.Ю., Задорожньої Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю „Виробничо-комерційна фірма „Дорбуд-Г" до Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби про встановлення відсутності повноважень та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю „Виробничо-комерційна фірма „Дорбуд-Г" (далі - ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г", позивач) звернулось до суду з позовом до Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби (далі - Нікопольська ОДПІ, відповідач), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, поданих до суду 19.02.2013 року, просить:
- встановити відсутність повноважень у суб'єкта владних повноважень Нікопольської ОДПІ щодо проведення коригування та внесення змін до бази «АРМ автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» в Додатках 5 до декларацій ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" код ЄДРПОУ 35055639 з податку на додану вартість за квітень, травень та липень 2012 року без прийняття відповідного податкового повідомлення-рішення на підставі акту перевірки №2934/221/35055639 від 26.12.2012 року.
- зобов'язати суб'єкта владних повноважень Нікопольську ОДПІ вчинити дії по відновленню у базі «АРМ автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» показники податкових зобов'язань та податкового кредиту, що були відкориговані на підставі акту перевірки №2934/221/35055639 від 26.12.2012року, задекларовані ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" код ЄДРПОУ 35055639 в Додатках 5 до податкових декларацій з податку на додану вартість за квітень, травень та липень 2012 року.
В обґрунтування позовних вимог ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" зазначено, що зміст акту перевірки та викладені в ньому факти і висновки не відповідають дійсності, так як здійснені лише на припущеннях, без фактичного врахування документів, визначених законодавством. Орган державної податкової служби позбавлений повноважень на самостійне коригування податкової звітності платника податків в базі «АРМ автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» без прийняття відповідного податкового повідомлення-рішення на підставі акту перевірки. Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
Представники відповідача у судовому засіданні заперечували проти задоволення позову, надали суду письмові заперечення, в яких зазначили, що підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з ПДВ на центральному рівні відображаються в додатку до акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС «Аудит». По мірі підписання актів перевірки узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ за поданням підрозділів, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення. Нікопольська ОДПІ має повноваження щодо ведення системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України та, відповідно, внесення до неї всіх необхідних змін.
Дослідивши письмові докази по справі та заслухавши пояснення представників сторін, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Судом встановлено, що ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" зареєстровано виконавчим комітетом Марганецької міської ради 10.04.2007 року, перебуває на обліку платників податків у Нікопольській ОДПІ, зареєстровано платником ПДВ.
Нікопольською ОДПІ проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинам з ТОВ „Дейверс Інвест" (37212057) з податку на додану вартість за квітень, травень та липень 2012 року та з податку на прибуток за період з 01.04.2012 року по 30.09.2012 року. За наслідком перевірки відповідачем 26.12.2012 року складено акт №2934/221/35055639, в якому, крім іншого, встановлено порушення ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" п.198.3, п.198.6 ст.198, ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), внаслідок чого підприємством завищено податковий кредит на суму 535 053,88 грн., в тому числі за квітень 2012 року в сумі 194 471 грн., за травень 2012 року в сумі 147 107,97 грн., за липень 2012 року в сумі 193 474,91 грн.
В судовому засіданні встановлено, що за відомостями додатків №5 до податкових декларацій з ПДВ позивачем задекларовано податковий кредит за операціями з ТОВ „Дейверс Інвест": за квітень 2012 року в сумі 194 471 грн., за травень 2012 року в сумі 147 107,97 грн., за липень 2012 року в сумі 193 474,91 грн.
Податкове повідомлення-рішення з податку на додану вартість за наслідком проведеної перевірки Нікопольською ОДПІ винесено не було, проте за наслідком перевірки показники податкового кредиту з податку на додану вартість ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" за квітень 2012 року в сумі 194 471 грн., за травень 2012 року в сумі 147 107,97 грн., за липень 2012 року в сумі 193 474,91 грн. в базі «АРМ автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» були вилучені.
Контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів), а також контроль за поданням платниками податків податкових декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних обчисленням податків, інших платежів, перевірки їх достовірності є однією з основних функцій державних податкових інспекцій в районах, містах без районного поділу районах у містах, міжрайонних та об'єднаних державних податкових інспекцій.
Порядок та механізм такого контролю визначається нормативними документами Державної податкової адміністрації України, зокрема, наказом ДПА України від 18.04.2008р. № 266 „Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів" (зі змінами і доповненнями), яким затверджено Методичні рекомендації щодо такої взаємодії.
Згідно п.1.3 даного наказу для реалізації Методичних рекомендацій створені такі програмні продукти, а саме:
- система формування та подання до органу ДПС засобами телекомунікаційного зв'язку податкової звітності в електронному вигляді щодо ведення обліку розшифрування податкового кредиту та податкових зобов'язань у розрізі контрагентів;
- система приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності щодо проведення автоматизованого контролю податкової декларації з податку на додану вартість на районному рівні;
- система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України.
Пункт 2.14 наказу № 266 передбачає, що інформація податкової звітності з ПДВ надіслана до центральної бази даних податкової звітності, підлягає розподіл відповідно до вимог Методичних рекомендацій щодо порядку розподілу платників податків за категоріями уваги та співставленню засобами системи автоматизованої співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів і рівні ДПА України.
Наказом ДПА України від 30.05.1997р. № 166 „Про затвердження Порядку заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість" затверджена форма декларації з податку на додану вартість та порядок її заповнення і подання, яким встановлено, що одночасно з декларацією повинні подаватися всі необхідні додатки до декларації, подання яких передбачено цим Порядком, а також розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (додаток 5 до податкової декларації з податку на додану вартість та додаток 2 до податкової декларації з податку на додану вартість (скороченої). У разі подання уточнюючих розрахунків, в яких проводиться коригування податкових зобов'язань та/або податкового кредиту, такі ж розшифровки подаються на суму уточнення.
Таким чином, база співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту є одним з програмних продуктів центральної бази даних податкової звітності, що введена в дію ДПА України з метою проведення перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість, в якій по податковим періодам відображаються показники податкової кредиту та податкових зобов'язань платників податків у розрізі контрагентів на підставі поданої податкової звітності з ПДВ, тобто податкових декларацій з ПДВ.
Відповідно до п.54.1 ст. 54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов'язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов'язання та/або пені вважається узгодженою.
Згідно з п.49.8 ст. 49 ПК України прийняття податкової декларації є обов'язком органу державної податкової служби. Під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа органу державної податкової служби, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов'язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов'язкових реквізитів, передбачених пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають.
Відповідно до Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України, затверджених наказом ДПА України від 31.12.2008р. № 827 за відсутності зауважень до оформлення податкової звітності вона реєструється і вважається прийнятою. Обробка та занесення інформації до електронних баз виконується підрозділом ведення та захисту податкової звітності, у разі відсутності зазначеного підрозділу - підрозділами, на які покладено цю функцію. За відповідність інформації у базах податкової звітності даним податкових документів, наданих платником податків, несуть відповідальність підрозділи ведення та захисту податкової звітності.
Отже, з наведених нормативних актів вбачається, що обов'язок платника податків подати декларацію з ПДВ узгоджується з обов'язком податкового органу прийняти таку декларацію та, при відсутності зауважень до її оформлення, відобразити показники цієї декларації у відповідних базах податкової звітності.
Таким чином, показники податкового кредиту та податкових зобов'язань конкретного платника податків, які відображаються в базі АРМ автоматизованого співставлення, формуються на підставі показників поданих таким платником податків податкових декларацій з ПДВ з додатком №5, і повинні їм відповідати.
Як зазначено в п.198.3 ст.198 ПК України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв'язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку. Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Згідно вимог статті 201 ПК України:
201.1. Платник податку зобов'язаний надати покупцю (отримувачу) на його вимогу підписану уповноваженою платником особою та скріплену печаткою (за наявності) податкову накладну. У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата виписування податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця); ґ) місцезнаходження юридичної особи-продавця або податкова адреса фізичної особи - продавця, зареєстрованої як платник податку; д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;
и) вид цивільно-правового договору; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД (для підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України); ї) номер та дата митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України.
201.2. Форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
201.4. Податкова накладна складається у двох примірниках у день виникнення податкових зобов'язань продавця. Один примірник видається покупцю, а другий залишається у продавця.
201.7. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, та враховується при визначенні загальних податкових зобов'язань.
201.8. Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу.
201.10. Податкова накладна видається платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, на вимогу покупця та є підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до п.198.6 ст.198 ПК України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв'язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
В судовому засіданні досліджені долучені до матеріалів справи копії: договорів, укладених між ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" та ТОВ „Дейверс Інвест" про надання послуг та підряду, рахунків, актів здачі-прийняття робіт (наданих послуг), товарно-транспортні накладні, актів звірки взаємних розрахунків, довідок про вартість виконаних будівельних робіт, актів приймання виконаних будівельних робіт за формою №КБ-2в, відомостей ресурсів, платіжних доручень про здійснення оплати в безготівковому порядку, податкових накладних, статуту ТОВ „Дейверс Інвест", ліцензії ТОВ „Дейверс Інвест" з правом здійснення господарської діяльності, пов'язаної зі здійсненням об'єктів архітектури, довідки з ЄДРПОУ ТОВ „Дейверс Інвест", свідоцтва про реєстрацію платником ПДВ ТОВ „Дейверс Інвест".
Зазначені документи засвідчили, що контрагент позивача - ТОВ „Дейверс Інвест" має належний обсяг правосуб'єктності на здійснення господарської діяльності згідно укладених з ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" договорів; укладені правочини виконані сторонами в повному обсязі: ТОВ „Дейверс Інвест" надано послуги та виконано підрядні роботи, ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" - прийнято та оплачено надані послуги та виконані роботи, з урахуванням ПДВ 20%; ТОВ „Дейверс Інвест" зареєстровано платником ПДВ та виписано ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" у відповідних періодах податкові накладні, які відповідають затвердженій формі та мають всі необхідні реквізити.
Таким чином, за наслідком розгляду справи не знайшло підтвердження завищення податкового кредиту ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" по господарським операціям з ТОВ „Дейверс Інвест" в спірних періодах.
ПК України виникнення у платника податку на додану вартість права на податковий кредит не ставить у залежність від дотримання вимог податкового законодавства іншими суб'єктами господарювання. Несплата продавцем податку на додану вартість до бюджету, у разі фактичного здійснення господарської операції, не впливає на формування податкового кредиту покупцем та не є підставою для позбавлення останнього права на відшкодування цього податку, якщо він виконав усі передбачені законом умови отримання такого відшкодування і має всі документальні підтвердження розміру заявленого податкового кредиту. Така правова позиція викладена, зокрема, в постановах Верховного Суду України від 22.10.2010 р., від 31.01.2011 р.
Зазначена правова позиція узгоджується із практикою Європейського Суду з прав людини. Так, у справі „БУЛВЕС" АД проти Болгарії" (заява №3991/03) Європейський Суд з прав людини у своєму рішенні від 22.01.2009 р. зазначив, що платник податку не повинен нести наслідків невиконання постачальником його зобов'язань зі сплати податку і в результаті сплачувати ПДВ другий раз, а також сплачувати пеню. На думку Суду, такі вимоги стали надмірним тягарем для платника податку, що порушило справедливий баланс, який повинен підтримуватись між вимогами суспільного інтересу та вимогами захисту прав власності.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи наведене, самостійна зміна (коригування) Нікопольською ОДПІ показників податкової звітності ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" на підставі акту перевірки, без прийняття податкового повідомлення-рішення та без зміни цих показників самим платником податків шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків) не відповідає вимогам чинного законодавства.
З огляду на зазначене, дії відповідача щодо проведення коригування та внесення змін до бази «АРМ автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» в Додатках 5 до декларацій ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" з податку на додану вартість за квітень, травень та липень 2012 року без прийняття відповідного податкового повідомлення-рішення на підставі акту перевірки №2934/221/35055639 від 26.12.2012 року - є протиправними, а порушене право позивача має бути відновлено шляхом зобов'язання Нікопольської ОДПІ вчинити дії по відновленню у базі «АРМ автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» показники податкових зобов'язань та податкового кредиту, що були відкориговані на підставі акту перевірки №2934/221/35055639 від 26.12.2012року, задекларовані ТОВ „ВКФ „Дорбуд-Г" в Додатках 5 до податкових декларацій з податку на додану вартість за квітень, травень та липень 2012 року.
Таким чином, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Отже, документально підтверджені позивачем судові витрати - судовий збір в сумі 34,50 грн. підлягає стягненню з Державного бюжету України на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби щодо проведення коригування та внесення змін до бази «АРМ автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» в Додатках 5 до податкових декларацій Товариства з обмеженою відповідальністю „Виробничо-комерційна фірма „Дорбуд-Г" (35055639) з податку на додану вартість за квітень, травень та липень 2012 року без прийняття відповідного податкового повідомлення-рішення на підставі акту перевірки №2934/221/35055639 від 26.12.2012 року - протиправними.
Зобов'язати Нікопольську об'єднану державну податкову інспекцію Дніпропетровської області Державної податкової служби вчинити дії по відновленню у базі «АРМ автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» показники податкових зобов'язань та податкового кредиту, що були відкориговані на підставі акту перевірки №2934/221/35055639 від 26.12.2012року, задекларовані Товариством з обмеженою відповідальністю „Виробничо-комерційна фірма „Дорбуд-Г" (35055639) в Додатках 5 до податкових декларацій з податку на додану вартість за квітень, травень та липень 2012 року.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Виробничо-комерційна фірма „Дорбуд-Г" (35055639) судовий збір у розмірі 34 (тридцять чотири) гривні 50 копійок.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд в порядку та строки, визначені ст. 186 КАС України та набирає законної сили відповідно до ст. 254 КАС України.
Постанова в повному обсязі виготовлена 18 березня 2013 року.
Суддя М.В. Бондар
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2013 |
Оприлюднено | 05.04.2013 |
Номер документу | 30419691 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні