Ухвала
від 20.03.2013 по справі 2а/1570/5243/2011
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 березня 2013 р.Справа № 2а/1570/5243/2011

Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Колесниченко О. В.

Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів :

головуючого судді - Осіпова Ю.В.,

суддів - Золотнікова О.С., Скрипченка В.О.,

при секретарі Лопушанської В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі апеляційну скаргу Відділу Держкомзему у Кілійському районі Одеської області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 31 січня 2012 року у справі за адміністративним позовом Міжнародної благодійної організації Ромський жіночий фонд Чіріклі до Відділу Держкомзему у Кілійському районі Одеської області (правонаступник - Відділ Держземагенства у Кілійському районі Одеської області ) та третьої особи Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

12.07.2011 року МБО Ромський жіночий фонд Чіріклі звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із позовом до Відділу Держкомзему у Кілійському районі Одеської області (правонаступник - Відділ Держземагенства у Кілійському районі Одеської області ) та 3-ї особи Приморської сільської ради Кілійського району Одеської області, в якому просив суд:

- визнати неправомірними дії відповідача по застосуванню коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки 2,5 як з/ділянки комерційного призначення для обчислення нормативної грошової оцінки з/ділянки пл.9800 кв.м, наданої позивачу для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку в рекреаційній зоні с.Приморського Кілійського району;

- зобов'язати відповідача видати новий витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки з/ділянки пл.9800 кв.м для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку в рекреаційній зоні с.Приморського Кілійського району з застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки 0,5, який застосовується для земель рекреаційного призначення.

Свої вимоги позивач мотивував тим, що відповідачем, при складанні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 29.12.2010 року №11-11-6/3415, було безпідставно завищено коефіцієнти у максимальному значенні, наслідком чого, стало підвищення орендної плати за оренду спірної земельної ділянки.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 31 січня 2012 року позову МБО Ромський жіночий фонд Чіріклі задоволено повністю. Визнано неправомірними дії Відділу Держкомзему у Кілійському районі Одеської області по застосуванню коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки 2,5 як з/ділянки комерційного призначення для обчислення нормативної грошової оцінки з/ділянки пл.9800 кв.м, наданої позивачу для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку в рекреаційній зоні с.Приморського Кілійського району. Зобов'язано Відділ Держкомзему у Кілійському районі Одеської області видати новий витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки з/ділянки пл.9800 кв.м для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку в рекреаційній зоні с.Приморського Кілійського району з застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки 0,5 який застосовується для земель рекреаційного призначення.

Не погоджуючись з вищезазначеною постановою суду 1-ї інстанції, представник Відділу Держкомзему у Кілійському районі Одеської області 21.02.2012 року подав апеляційну скаргу, в якій зазначає, що судом, при винесенні оскаржуваної постанови порушено норми процесуального та матеріального права та просить скасувати постанову Одеського окружного адміністративного суду від 31.01.2012 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні даного позову.

Заслухавши суддю - доповідача, виступ представника відповідача в підтримку апеляційної скарги, виступ представника позивача, який категорично заперечував проти її задоволення та позицію 3-ї особи - голови Приморської сільради, який залишив дане питання на розсуд суду, а також перевіривши матеріали справи і доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність законних підстав для її задоволення.

Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.

Позивач - Міжнародна благодійна організація Ромський жіночий фонд Чіріклі 30.11.2004 року зареєстрована Голосієвською районною у м.Києві державною адміністрацією за №10000585760 і відповідно до рішення №15/344 від 11.07.2005р. включена до реєстру неприбуткових організацій.

Відповідно до договору оренди спірної земельної ділянки від 19.06.2007 року, укладеного між позивачем та Приморською сільською радою, позивач приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель рекреаційного призначення площею 0,980га, яка знаходиться на території Приморської сільської ради в межах населеного пункту. Даний договір укладено на 49 років та зареєстровано у Кілійському районному відділі Одеської регіональної філії ЦДЗК, про що, у державному реєстрі вчинено запис від 19.06.2007 року №040752200005.

Відповідно до пп.5.1, 5.2 вказаного договору оренди, дана земельна ділянка має цільове призначення - землі рекреаційного призначення і передається в оренду позивачу для будівництва, експлуатації та обслуговування бази відпочинку (а.с.8-11 ).

Згідно акту приймання-передачі, дану земельну ділянку 19.06.2007 року було реально передано позивачу, і на момент передачі ця земельна ділянка знаходиться у задовільному стані і придатна для її використання згідно визначеного проектом відведення цільового призначення - будівництво, експлуатація та обслуговування бази відпочинку (а.с.12 ).

11.06.2007 року директором ТОВ Одеський регіональний центр землеустрою та оцінки земель , Приморським сільським головою, в.о. начальника Кілійського районного відділу земельних ресурсів, Міжнародною благодійною організацією Ромський жіночий фонд Чіріклі , суміжними власниками землі та землекористувачами - Приморською сільською радою був підписаний акт встановлення (відновлення) в натурі меж земельної ділянки, наданої позивачу в оренду (а.с.13 ).

Згідно цього акту, надана земельна ділянка може бути використана тільки за цільовим призначенням з дотриманням вимог ст.96 Земельного кодексу України.

29.12.2010 року за №11-11-6/3415 відділом Держкомзему у Кілійському районі Одеської області було оформлено витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки с. Приморське, Кілійського р-ну, Одеської області, згідно якого, нормативна грошова оцінка орендованої позивачем земельної ділянки склала - 2470874 грн. при використанні коефіцієнту Кф - 2,5 (а.с.61 ).

Не погодившись з такими діями та рішенням відповідача, позивач оскаржив їх до суду.

Вирішуючи справу та ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, відповідачем помилково було встановлено підвищений коефіцієнт для визначення нормативної грошової оцінки орендованої позивачем земельної ділянки.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується з такими висновками суду першої інстанції та вважає їх обгрунтованими та заснованими на законі, виходячи з наступного.

Так, слід зазначити, що земельні відносини регулюються Конституцією України , Земельним Кодексом України , а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 2 Закону України Про плату за землю визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Згідно з приписами ч.5 ст.5 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності та відповідно до ст.6 цього ж Закону витяг з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, виданий уповноваженим органом виконавчої влади, містить інформацію про грошову оцінку орендованої земельної ділянки, обов'язкову для врахування й сплати орендарем орендної плати.

Відповідно до вимог ст.201 Земельного кодексу України , залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

При цьому, грошова оцінка земельних ділянок проводиться за відповідною Методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Так, Постановою Кабінету Міністрів України №213 від 23.03.1995р. була затверджена Методика нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

В подальшому, на підставі цієї Постанови КМУ №213 від 23.03.95р. Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів , спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.06р. №18/15/21/11 було затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів .

Відповідно до п.3.3. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів , нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою: Цн =В х Нп:Нк х Кф х Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Додатком №1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затверджені коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф).

Так, положеннями вказаного Порядку чітко визначено які саме землі відносяться до земель комерційного використання, з коефіцієнтом 2,5 та з коефіцієнтом 0,5.

Отже, з аналізу приписів цього Порядку вбачається, що коефіцієнт 0,5 застосовується в тому числі і до земель оздоровчого та рекреаційного призначення.

При цьому, слід зауважити, що наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010р. №548 затверджено класифікацію видів цільового призначення земель, відповідно до розділу ІІ якого, встановлено, що землі рекреаційного призначення включають: земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку,пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій,дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації.

Аналогічні положення щодо визначення земель рекреаційного призначення містяться і в ст.ст.50-52 ЗК України.

У відповідності до вимог п.1 Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів , затвердженого Постановою КМУ від 19.03.2008р. №224 , Державний комітет із земельних ресурсів є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Також, п.7 вказаного Положення встановлено, що Держкомзем здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи і затверджує положення про них.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель, визначені Законом України Про оцінку земель .

Згідно статті 5 вказаного Закону, дані з економічної оцінки земель є основою при проведенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Безпосередньо нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначена розділом 3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів .

Як слідує з пункту 3.5 розділу 3 цього Порядку, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1 ), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Також, за приписами наведеної вище норми, віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно із Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем ), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98р. №377 , зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98р. за №788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Так, як встановлено з матеріалів справи, а саме - довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України №16311/04 від 14.04.2004 року, виданої ГМУ статистики у м.Києві, видами діяльності Міжнародної благодійної організації Ромський жіночий фонд Чіріклі за КВЕД визначено: 91.33.09 Громадські організації, не віднесеного до інших угрупувань ; 85.32.5 Благодійна діяльність .

До того ж, слід зазначити, що на момент розгляду справи як в суді 1-ї, так і в суді 2-ї інстанцій, цільове використання земельної ділянки не змінювалось. У судовому засіданні представник відповідача пояснив, що укладених додаткових угод до договору оренди земельної ділянки не зареєстровано.

Отже, з огляду на вищезазначене, судова колегія вважає, що суд 1-ї інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що враховуючи цільове призначення орендованої позивачем земельної ділянки, т.б. земля рекреаційного призначення , яке не було змінене відповідно до приписів чинного законодавства, необхідно застосовувати коефіцієнт її функціонального використання - 0,5, як для землі оздоровчого та рекреаційного призначення, тобто відповідачем - відділом Держкомзему у Кілійському районі Одеської області, в даному випадку, було неправомірно застосовано коефіцієнт функціонального використання - 2,5.

Таким чином, з урахуванням вказаного, судова колегія приходить до аналогічного, що і суд 1-ї інстанції висновку про те, що відповідач, в даному випадку, діяв не на підставі закону, необґрунтовано, і без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, у зв'язку з чим, позовні вимоги дійсно підлягають задоволенню.

До того ж, судова колегія звертає увагу і на те, що відповідно до приписів ст.ст.11,71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст.86 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

А у відповідності до вимог ч.2 ст.71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Однак, в порушення цих вимог КАС України, представники відповідача, який є суб'єктом владних повноважень, свою правову позицію суду 1-ї та 2-ї інстанції не довели, належним чином її не обґрунтували, а саме - не надали беззаперечних доказів, що позивач використовує орендовану ним земельну ділянку з комерційною метою та не за цільовим призначенням.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні даної справи не допустив, вірно встановив фактичні обставини справи та надав їм належної правової оцінки. Наведені ж у скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.198 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.

Отже, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції, діючи в межах доводів апеляційної скарги, відповідно до ст.200 КАС України, залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду 1-ї інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Відділу Держкомзему у Кілійському районі Одеської області - залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 31 січня 2012 року - без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням апеляційного суду.

Головуючий: Ю.В. Осіпов

Судді: О.С. Золотніков

В.О. Скрипченко

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.03.2013
Оприлюднено05.04.2013
Номер документу30421447
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/1570/5243/2011

Ухвала від 05.03.2012

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 10.09.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я. В.

Ухвала від 08.08.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Колесниченко О. В.

Ухвала від 20.03.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 05.03.2012

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Постанова від 01.02.2012

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Колесниченко О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні