25/33-08-5146
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"30" січня 2009 р.Справа № 25/33-08-5146
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю „Південна торгова компанія”
До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»
За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Південна митниця
про зобов'язання передати за коносаментами вантаж, зобов'язання передати оригінали коносаментів на вантаж
Суддя: Малярчук І.А.
В судових засіданнях приймали участь представники:
Від позивача: Бондаровський С.І., довір. від 05.12.08 р.
Від відповідача: Колодяжний Д.П., довір. від 11.12.08 р.
Від третьої особи: Фаніна І.В., довір. № 24/2701/5909 від 02.10.08 р.
В судовому засіданні 30.01.09 р. приймали участь представники:
Від позивача: Бондаровський С.І., довір. від 05.12.08 р.
Від відповідача: Колодяжний Д.П., довір. від 11.12.08 р.
Від третьої особи: - не з'явився
Суть спору: про зобов'язання ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»передати ТОВ „Південна торгова компанія” вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери) за коносаментами KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162;
про зобов'язання ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»передати ТОВ „Південна торгова компанія” оригінали коносаментів KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, на вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери), що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162.
Позивач на заявлених позовних вимогах наполягає, подав до суду уточнення змісту позовних вимог від 17.12.08 р. вх.№ 26166, від 26.12.08 р. вх. № 26808, від 19.01.09 р. вх. № 1227, де виклав позовні вимоги у вищенаведеній остаточній редакції, визначив процесуальний статус Південної митниці, виклав правову позицію заявлених позовних вимог.
Первинні позовні вимоги позивача складали: про зобов'язання «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»передати ТОВ „Південна торгова компанія” вантаж за коносаментами згідно переліку, що був направлений компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ „Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах згідно переліку; про зобов'язання «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»передати ТОВ „Південна торгова компанія” всі необхідні для митного оформлення документи на вантаж за коносаментами згідно переліку, що був направлений компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ „Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах згідно переліку.
Так, обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач вказує на те, що з моменту надходження до порту Одеса товар перебував на території держави Україна. Посилання відповідача на традиції чи внутрішні документи перевізника не мають юридичної сили, так як суперечать законодавству України, під юрисдикцією якого заходиться вантаж. З моменту перетинання вантажем державного кордону України у ТОВ „Південна торгова компанія” право власності на вантаж охороняється національним законодавством України. Посилаючись на приписи ст.2 ЦК України позивач відмічає, що учасниками цивільних відносин є: держава України, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб'єкти публічного права. При цьому, згідно до ч.6 ст.4 ЦК України цивільні відносини регулюються однаково на всій території України.
Проаналізувавши зміст ст.162 Кодексу морського мореплавства України ТОВ„Південна торгова компанія” зауважив на тому, що жодних посилань на обов'язковість пред'явлення коносамента вказана норма не містить. Разом з тим, відповідно до розділу 21 Правил „Інкотермс” („Право давати вказівки перевізнику”) з моменту прийняття товару на борт судна розпоряджатися ним може лише ТОВ „Південна торгова компанія” як одержувач вантажу.
Обґрунтовуючи свою позицію щодо визначення відповідачем у даному спорі саме ТОВ«”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»позивач вказав на те, що відповідно до пп.5 п.2, пп. 4, 5 п.3 Агентської угоди, на підставі якої відповідач представляє інтереси перевізника на всій території України (в тому числі й в порту Одеса), відповідач, як агент має виконувати в тому числі й такі функції як підготовка та видача усіх вантажних документів, таких як замовлення постачання, транспортні накладні і т.п.; агент організує постачання імпортних та експортних контейнерів.
Однак, після вивантаження товару агентом перевізника –ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»не було виконано відповідних дій, направлених на передачу товару одержувачу, тому позивач вважає останнього належним відповідачем по справі.
Судом задоволено заяву позивача про забезпечення позову від 10.12.08 р. вх.№ 25440, у зв'язку з чим ухвалою від 10.12.08 р., суд, в порядку ст.ст. 66, 67 ГПК України вжив заходи до забезпечення позову шляхом накладення арешту на направлений компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери), що прибув до порту Одеса у 66 контейнерах.
Відповідач, заявлений позивачем позов не визнає, подав до суду відзив на позовну заяву від 17.12.08 р. вх. № 26100, пояснення (щодо обсягу прав та обов'язків агента перевізника) від 24.12.08 р. вх.№ 26615, пояснення (щодо дій, вчинених відповідачем по відношенню до оспорюваного вантажу) від 26.12.08 р. вх.№ 26807, додаткові пояснення (щодо окремих питань, пов'язаних із морським перевезенням вантажів) від 26.12.08 р. вх.№26784, додаткові пояснення від 12.01.09 р. вх. № 423.
Свої заперечення відповідач обґрунтовує з посиланням на те, що є неналежним відповідачем за даним спором, оскільки ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»є агентом перевізника оспорюваного вантажу –компанії „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD”, що підтверджується агентською угодою від 01.07.08 р. Зобов'язання відповідача, що стосуються спірного вантажу, регулюються виключно даною агентською угодою, якою передбачено представництво інтересів компанії „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD” (як перевізника) у відносинах із вантажовідправниками та вантажоодержувачами. Звідси, ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»не пов'язано договірними відносинами ні з позивачем, ні з вантажовідправником, а діє лише у чіткій відповідності із агентською угодою та усними і письмовими вказівками свого принципала – компанії „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD”.
Також, відповідач відмічає, що його принципалом у відповідності до рекомендацій міжнародних організацій в галузі морського права, а також звичаїв ділового обороту в цій галузі, був розроблений власний Типовий коносамент, який оформлявся у відношенні оспорюваного вантажу, та п.5 якого передбачено, що до агентів та будь-яких інших представників за договором перевезення, що підтверджується цим коносаментом, не можуть бути пред'явлені жодні претензії та позови, пов'язані із перевезенням вантажу. Це означає, що відповідач, як агент перевізника, в будь-якому випадку не несе жодної відповідальності у зв'язку із перевезенням спірного вантажу ні перед вантажовідправником, ні перед вантажоодержувачем, у зв'язку з чим відсутні підстави для пред'явлення до ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»даного позову. Більше того, п. 2 Типового коносаменту містить арбітражне застереження, щодо розгляду всіх спорів, які виникають із відносин перевезення вантажу за цим коносаментом Токійським окружним судом (Японія).
Посилаючись на преамбулу Типового коносаменту, Правила оформлення коносаментів компанії „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD”, положення ст.162 КТМ України та установлену практику в галузі морських перевезень, відповідач відмічає, що зобов'язання перевізника перед вантажоодержувачем щодо видачі доставленого вантажу виникають виключно після пред'явлення вантажоодержувачем (ім'я якого вказане у коносаменті) перевізнику оригіналу коносаменту на запитуваний вантаж, тому з ненаданням позивачем оригіналів коносаменті на вантаж відповідач не мав підстав для його видачі. Крім того, ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»була отримана чітка вказівка принципала про призначення нового вантажоодержувача ТОВ „Асконт Україна”, яким на частину ватажу був пред'явлений оригінал коносаменту.
Заперечення відповідача, також базуються на позиції, що Правила „Інкотермс” не мають жодної обов'язкової сили ні для перевізника, ні для агента перевізника і жодним чином не впливають на зобов'язання останніх щодо видачі ватажу вантажоодержувачу, оскільки сфера дії Інкотермс обмежується питаннями, пов'язаними з правами та обов'язками сторін договору купівлі-продажу відносно поставки товарів.
Клопотання відповідача про зміну способу забезпечення позову від 24.12.08р. вх.№26613 судом задоволено, відповідно до чого винесено ухвалу від 26.12.08 р., якою скасовано заходи до забезпечення позову в частині накладення арешту на направлений компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери), що прибув до порту Одеса в контейнерах згідно переліку, вжиті ухвалою суду від 10.12.08 р., за виключенням переліку контейнерів, у відношенні яких існує спір та знято арешт з направленого компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” вантажу (мотоцикли, мопеди, скутери), що прибув до порту Одеса в контейнерах згідно переліку за виключенням переліку контейнерів у відношенні яких існує спір.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Південна митниця, подала до суду відзив на позовну заяву від 15.01.09 р. вх. № 161, де зазначає про те, що для здійснення митного оформлення товарів декларант подає до митного органу серед інших документів товаросупровідні документи. Згідно з визначенням, які надані в національному законодавстві, до товаросупровідних документів відносяться документи, що містять дані про товар та інші предмети, які переміщуються через митний кордон України. Товаросупровідними документами вважаються товаротранспортні накладні, рахунки-фактури (інвойси), відвантажувальні специфікації, пакувальні листи, вантажні митні декларації тощо.
З копій контракту та інвойсів, які були надані позивачем Південній митниці, як третій особі по справі № 25/33-08-5146, вбачається, що одержувачем товару зазначено саме ТОВ„Південна торгова компанія”, тому, у випадку, якщо для проведення митного контролю та митного оформлення вантажу, що є предметом оскарження по даній справі, до Південної митниці будуть подані саме ті інвойси та контракт, що містяться в матеріалах справи, проведення митного оформлення буде можливе лише на одержувача, який зазначений в цих товаросупровідних документах, а саме на ТОВ „Південна торгова компанія”.
Також, третя особа додатково повідомила суд, що станом на 09.01.09 р. за контрактом № 2008/STC-3 Південною митницею було проведено митне оформлення по чотирьом митним деклараціям, одержувачем вантажу за яким було ТОВ „Південна торгова компанія”.
Клопотання відповідача про фіксацію судового процесу від 17.12.08 р. судом задоволено, у зв'язку з чим судові засідання проводились за допомогою технічних засобів.
Клопотання сторін про ознайомлення з матеріалами справи судом задовольнялись, про що свідчать відповідні на них відмітки представників сторін.
В судовому засіданні відповідно до ст. 77 ГПК України оголошувалась перерва з 27.01.09 р. по 30.01.09 р.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази у їх сукупності, суд встановив наступне:
26.02.08 р. між ТОВ „Південна торгова компанія” (Україна) (Покупець) та компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) (Продавець) був укладений контракт № 2008/ЮТК-3, п.п. 1.1., 1.2. якого передбачено, що предметом контракту буде наступне: продаж мотоциклів, мопедів і скутерів, виготовлених компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай), в кількості і по цінам, вказаним в рахунках, які додаються до поставок по цьому контракту; кількість товарів, що пропонується поставити: 40 000 шт., загальна вартість товарів, що пропонується 89 375 000 RMB (юаней, Китай).
Ціна товарів, зазначена в п.1.1 цього контракту і вказана в рахунках-фактурах, буде фіксуватись в доларах США і буде розумітись, як ціна FOB CHONGQING, Китай (Інкотермс-2000), яка включає страхування, упаковку, транспортування та інші збори, які стягуються в країні Продавця (п.2.1. контракту).
Підпунктом 1) п. 4.1., пп.1), 2) п.4.2. контракту передбачено, що Продавець зобов'язаний поставити товари відповідно до рахунків-фактур і забезпечити всі свідоцтва, які вимагаються даним контрактом; Покупець зобов'язаний прийняти документи, забезпечені Продавцем, якщо такі документи відповідають положенням цього контракту, і оплатити передбачену ціну; прийняти товари в місці призначення.
Оплата товарів буде провадитись перед доставкою в порт Одеса (Іллічівськ). Датою передоплати буде дата прибуття? зазначена в рахунку Продавця. Дата, вказана в коносаменті, буде вважатись датою поставки і достатнім свідченням відвантаження товарів, якщо не буде доведено протилежне. Після навантаження товарів Продавець по електронній пошті повідомляє Покупцю кількість навантажених товарів, спосіб транспортування та очікуваний час доставки (п.п. 5.1., 5.3., 5.4. контракту).
Сторони погоджуються, що приймання товарів по якості і кількості буде провадитись після їх поставки в пункт призначення, Одеса (Іллічівськ), України на підставі відвантажувальних документів. Оплата за товари буде здійснюватись перед доставкою в порт Одеса (Іллічівськ). Сторони погодились, що цей контракт буде оцінюватись в доларах США, які також будуть платіжною валютою по ньому. Цей контракт буде дійсним з 26.02.08р. по 26.02.09 р. (п.п. 7.1., 8.1., 8.5., 12.1., 12.2. контракту).
В матеріалах справи наявні належним чином засвідчені та перекладені Інвойси та платіжні документи, які підтверджують оплату ТОВ „Південна торгова компанія” 08.06.08 р., 18.03.08р., 10.06.08 р. грошових коштів, загалом 578 084 доларів США.
Угодою сторін від 10.09.08 р. були викладені умови правовідносин щодо надання знижки вартості поставлених товарів, оплати демереджу, розмитнення вантажу, врахування витрат, порядок розгляду спорів.
Так, на виконання зобов'язань за контрактом компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) був відвантажений ТОВ „Південна торгова компанія” вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери) та залучено до перевезення перевізника компанію „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD”, відповідно до чого в електронному вигляді надіслані позивачу коносаменти, оформлені на перевезення 66 контейнерів з вантажем, оригінали сертифікатів походження.
З надходженням вантажу в період з 10.06.08 р. по 05.08.08 р. в порт Одеса (Україна) позивачу за наявності документів, що підтверджують існування правовідносин з вантажовідправником, а саме контракту, інвойсів, доказів оплати вартості вантажу в розмірі 578 084 доларів США, сертифікатів походження, коносаментів (в електронному вигляді), виписаних на одержувача вантажу ТОВ „Південна торгова компанія”, агентом перевізника, ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)», вантаж виданий не був.
З цього приводу, ТОВ „Південна торгова компанія” зверталась листами від 17.11.08 р. № 184, від 10.11.08 р. № 173від 13.08.08 р. № 82, від 20.10.08 р. № 148 до ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»з вимогою видати частину оплаченого вантажу, що надійшов на виконання контракту №2008/ЮТК-3 від 26.02.08р., укладеного з компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай), у відповідь на які листами від 27.10.08 р. №271008/01, від 02.12.08 р. № 262 ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»повідомила ТОВ „Південна торгова компанія” про призначення компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) новим одержувачем вантажу, який знаходиться в контейнерах НС 66х40 футів –ТОВ „Асконт Україна”.
В процесі розгляду справи судом було встановлено, що у відношенні вантажу, який надійшов до порту Одеса в період з 10.06.08 р. по 05.08.08 р. за коносаментами KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162, тобто оспорюваного ватажу, розпорядження щодо зміни одержувача, компанія „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) не надавала, однак ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»з посиланням на укладену між ним та компанією „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD” агентську угоду від 01.07.08 р., преамбулу Типового коносаменту, Правила оформлення коносаментів компанії „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD”, положення ст.ст.295, 296, 297 Господарського кодексу України, ст.162 КТМ України та установлену практику в галузі морських перевезень відмовився видати позивачу вантаж, що надійшов у вищезазначених контейнерах за коносаментами.
Дані обставини і стали підставою для звернення позивача до суду з позовом щодо зобов'язання ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»передати ТОВ „Південна торгова компанія” вантаж, вартість якого складає 578 084 доларів США, і у відношенні якого з компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) не існує спору та зобов'язання ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»передати ТОВ „Південна торгова компанія” оригінали коносаментів на даний вантаж.
Оцінивши подані сторонами документи, наведенні правові позиції, вимоги чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення заявлених позивачем позовних вимог з огляду на наступне.
Перевезення вантажів за коносаментами регулюються Міжнародною конвенцією по уніфікації деяких правил, які стосуються коносаментів 1921 р. (Гаагські правила), Брюссельським протоколом 1968 р. по перегляду Гаагських правил про коносаменти 1921 р. (Правила Гаага-Вісбі), Конвенцією ООН про морські перевезення вантажів 1978 р. (Гамбургські правила), яка поглинає Гаагські правила та Правила Гаага-Вісбі. До Конвенції ООН про морські перевезення вантажів від 1978 р. приєднано біля 40 країн світу, однак Україна не є її учасником, у зв'язку з чим в Україні правове регулювання коносаментних перевезень здійснюється Кодексом торгового мореплавства України та Цивільним кодексом України в редакції .
Відповідно до ст.2 Цивільного кодексу України учасниками цивільних відносин є: держава Україна, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб'єкти публічного права. Частиною 6 ст.4 ЦК України визначено, що цивільні відносини регулюються однаково на всій території України.
Згідно ст.ст. 319, 320 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд, при цьому право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Стаття 328 ЦК України передбачає, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом. Переданням майна вважається вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв'язку тощо для відправлення, пересилання набувачеві майна, відчуженого без зобов'язання доставки (ст. 334 ЦК України).
Вантажовідправник брав на себе зобов'язання продати Товар на умовах FOB (“Інкотермс-2000. Офіційні правила тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати”). Термін “франко-борт” означає, що поставка є здійсненою продавцем, коли товар перейшов через поручні судна в названому порту відвантаження. Це означає, що з цього моменту усі витрати й ризики втрати чи пошкодження товару повинен нести покупець. Термін FOB зобов'язує продавця здійснити митне очищення товару для експорту. Цей термін може застосовуватися тільки у випадках перевезення товару морським або внутрішнім водним транспортом. Продавець зобов'язаний надати товар із комерційним рахунком-фактурою або еквівалентним йому електронним повідомленням, у відповідності з умовами договору купівлі-продажу, а також будь-які інші докази відповідності, які можуть вимагатися за договором. Покупець зобов'язаний сплатити ціну товару у відповідності з договором купівлі-продажу.
Так, згідно ст.909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві). Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа).
Відповідно до ст.162 КТМ України вантаж видається в порту призначення: 1) за іменним коносаментом одержувачу, вказаному в коносаменті, або особі, якій коносамент було передано за іменним передаточним написом або в іншій формі з дотриманням правил, установлених для передачі боргової вимоги; 2) за ордерним коносаментом —відправнику або одержувачу залежно від того, складений коносамент “наказу відправника” або “наказу одержувача”, в разі наявності у коносаменті передаточних написів —особі, зазначеній в останньому з неперервного ряду передаточних написів, або пред'явникові коносамента з останнім бланковим написом; 3) за коносаментом на пред'явника –пред'явнику коносамента.
Статтею 137 КТМ України, яка є обов'язковою нормою для товарів, що мають Власника –резидента України та знаходяться на території України, передбачено, що “після приймання вантажу до перевезення перевізник вантажу, капітан або агент перевізника зобов'язані видати відправнику коносамент, який є доказом прийому перевізником вантажу, зазначеного в коносаменті”.
Статтею 264 Митного кодексу України передбачено, що заявлена декларантом митна вартість товарів і подані ним відомості про її визначення повинні базуватися на об'єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню. У разі потреби у підтвердженні заявленої митної вартості товарів декларант зобов'язаний подати митному органу необхідні для цього відомості та забезпечити можливість їх перевірки.
З врахуванням проаналізованих норм законодавства суд дійшов висновку щодо правомірності заявлення позивачем даного позову саме до ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)», оскільки як то вбачається з умов пп.5 п. 2, пп. 4, 5 п.3 Агентської угоди, на підставі якої «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»представляє інтереси перевізника –компанії „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD” на всій території України, відповідач, як агент має виконувати такі функції, як підготовка та видавання усіх вантажних документів, таких як замовлення постачання, транспортні накладні і т.п., організовує постачання імпортних та експортних контейнерів.
Звідси, з моменту перетинання товаром державного кордону України саме ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)», як агент перевізника, зобов'язаний вчинити всі необхідні дії, направлені на передачу вантажу на суму 578 084 доларів США, набутого ТОВ „Південна торгова компанія” згідно контракту № 2008/ЮТК-3 від 26.02.08 р., у відповідності до Правил „Інкотермс-2000 франко-борт”, який знаходиться в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162 в порту Одеса.
Таким чином, ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»є належним відповідачем по справі та саме тією особою, що повинна та має можливість усунути порушення прав позивача шляхом передачі товару та видачі відповідних документів на товар –оригіналів коносаменту, які необхідні ТОВ „Південна торгова компанія” для проведення митного оформлення вантажу. Отримання Позивачем коносаментів та наступне митне оформлення вантажу в повній мірі надасть можливість останньому реалізувати в повному обсязі його право власності на вантаж, вартістю 578 084 доларів США, у відношенні якого у ТОВ „Південна торгова компанія” відсутні будь-які спірні відносини крім відповідача.
Стосовно позиції відповідача про неможливість у відповідності з положеннями агентської угоди від 01.07.08 р., преамбули Типового коносаменту, Правил оформлення коносаментів компанії „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD”, ст.ст. 295, 296, 297 Господарського кодексу України, ст.162 КТМ України та установленої практики в галузі морських перевезень, видачі вантажу та оригіналів коносаментів, слід зазначити наступне. Посилань на обов'язковість пред'явлення оригіналів коносамента для отримання вантажу в порту вантажоодержувача ст.162 КТМ України не містить, при цьому саме положення даної норми підлягають застосуванню до правовідносин сторін, оскільки вантаж знаходиться на території України та зобов'язання щодо його передачі власнику покладені на відповідача, тобто вантаж має бути виданий за умови підтвердження особи одержувача. При цьому, відповідачем не наведено в підтвердження даної правової позиції прикладів установленої практики в галузі морських перевезень, а агентською угодою від 01.07.08 р. врегульовано взаємовідносини ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»з його принципалом компанією „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD”. Разом з цим, Правила оформлення коносаментів компанії „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD” є внутрішнім документом останнього, який між тим містить розділ 7.1., де передбачено порядок доставки вантажу без пред'явлення оригіналів коносаментів. Посилання відповідача на вимогу щодо пред'явлення оригіналів коносаментів вантажоодержувачем, яка міститься в Типовому коносаменті, складеному на підставі Правил оформлення коносаментів компанії „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD”, спростовується зазначеним судом розділом 7.1. Правил, а також відсутністю в коносаментах KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B прямої вказівки на необхідність пред'явлення вантажоодержувачем їх оригіналів.
З врахуванням встановленого, суд вважає заявлені позивачем позовні вимоги обгрунтованими та правомірними, у зв'язку з чим задовольняє їх в повній мірі.
Згідно ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Статтею 33 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ст.43 ГПК України).
Враховуючи вищенаведене, суд вважає правомірними та обґрунтованими заявлені ТОВ „Південна торгова компанія” позовні вимоги щодо зобов'язання ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»передати ТОВ „Південна торгова компанія” вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери) за коносаментами KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162; зобов'язання ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»передати ТОВ „Південна торгова компанія” оригінали коносаментів KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, на вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери), що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162., у зв'язку з чим задовольняє їх в повній мірі.
Згідно ст. 49 ГПК України в разі задоволення в повній мірі позову позивача, витрати пов'язані зі сплатою державного мити, витрати на оплату послуг інформаційно-технічного забезпечення судового процесу покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст.44, 49, ст.ст. 82- 85 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Задовольнити позов ТОВ „Південна торгова компанія” повністю.
2. Зобов'язати «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»(65014, с. Одеса, вул. Успенська, 39/1, оф.№№34-35, Код ЕДРПОУ 35992091) передати ТОВ „Південна торгова компанія” (65026, м. Одеса, вул. Приморська, 47/1, Код ЕДРПОУ 32145772) вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери) за коносаментами KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162.
3. Зобов'язати ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»(65014, с. Одеса, вул. Успенська, 39/1, оф.№№34-35, Код ЕДРПОУ 35992091) передати ТОВ „Південна торгова компанія” (65026, м. Одеса, вул. Приморська, 47/1, Код ЕДРПОУ 32145772) оригінали коносаментів KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, на вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери), що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162.
4. Стягнути з ТОВ «”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)»(65014, с. Одеса, вул. Успенська, 39/1, оф.№№34-35, Код ЕДРПОУ 35992091) на користь ТОВ „Південна торгова компанія” (65026, м. Одеса, вул. Приморська, 47/1, Код ЕДРПОУ 32145772) 170 (сто сімдесят) грн. державного мита, 118 (сто вісімнадцять) грн. витрат на оплату послуг інформаційно-технічного забезпечення судового процесу.
5. Скасувати заходи забезпечення позову, вжитті ухвалою від 10.12.08 р. з врахуванням ухвали від 26.12.08 р.
Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст. 85 ГПК України, після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.
Суддя
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2009 |
Оприлюднено | 03.03.2009 |
Номер документу | 3042610 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Малярчук І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні