25/33-08-5146
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" квітня 2009 р. Справа № 25/33-08-5146
Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючий суддя - Бойко Л.І.;
Судді - Величко Т.А.; Жукова А.М.;
при секретарі судового засідання Толок В.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Коломиєць В.В.
від відповідача: Колодяжний Д.П.
від 3-ї особи: Фаніна І.В.
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)”
на рішення господарського суду Одеської області від 30.01.2009р.
по справі №25/33-08-5146
за позовом ТОВ "Південна торгова компанія"
до Товариства з обмеженою відповідальністю ”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)”
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Південна митниця
про зобов'язання передати за коносаментами вантаж, зобов'язання передати оригінали коносаментів на вантаж
встановив:
Позивач звернувся з позовом про зобов'язання ТОВ ”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)” передати ТОВ "Південна торгова компанія" вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери) в 18 контейнерах, а саме: KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162;, які прибули в порт за коносаментами KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456,KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B та про зобов'язання ТОВ “”К” ЛАЙН (Україна)" передати ТОВ „Південна торгова компанія” оригінали коносаментів KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456,KKLUCKG200004,KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, на вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери), що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162.
Рішенням господарського суду Одеської області від 30.01.2009р. позов задоволений повністю. Зобов'язано ”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)” передати ТОВ „Південна торгова компанія” вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери) за коносаментами KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162. Зобов'язано ТОВ “”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)” передати ТОВ „Південна торгова компанія” оригінали коносаментів KKLUCQ4400707, KKLUCQ4400710, KKLUCQ2202396, KKLUCQ4400712, KKLUCQ4400719, KKLUCQ2202379, KKLUC4400716, KKLUCQ2202379A, KKLUCQ2202448, KKLUCQ2202456, KKLUCKG200004, KKLUCKG200022A, KKLUCKG200022B, на вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери), що був направлений компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) на адресу ТОВ “Південна торгова компанія”, та який знаходиться у порту Одеса в контейнерах KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369, KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684, KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983, KKFU7156879, GLDU0601614, KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308, KKFU7343102, KKFU7297162.
Не погодившись з прийнятим рішенням ТОВ "К" ЛАЙН (УКРАЇНА)” звернулось із апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати, в позові відмовити, посилаючись на порушення судом норм матеріального права в зв'язку з тим, що ним зобов'язано відповідача, по-перше, вчинити дії, які він не має можливості вчинити, а саме, видати позивачу оригінали коносаментів на оспорюваний вантаж, по-друге, вчинити дії, на вчинення яких у відповідача відсутні повноваження та права, а саме, видати позивачу оспорюваний вантаж, по-третє, судом застосовані норми закону, що не підлягають застосуванню по відношенню до спірних відносин. Крім того, заявник посилається на порушення судом норм процесуального права, а саме: позов задоволено до неналежного відповідача та вирішено спір, який виник не між позивачем та відповідачем, а між позивачем та іншою особою, яка не залучена до участі у справі, оскаржуване рішення зобов'язує відповідача видати позивачу коносаменти на неоспорюваний вантаж.
В судовому засіданні апеляційної інстанції відповідач уточнив апеляційну скаргу як письмово так і усно та заявив, що на думку відповідача митне оформлення оспорюваного вантажу без наявності оригіналів коносаментів на вантаж є можливим та правомірним, а відтак, може бути здійснене посадовими особами Південної митниці. Тому рішення суду в частині зобов'язання відповідача видати вантаж є правомірним, але безпідставним є зобов'язання передати оригінали коносаментів на вантаж.
Представник південної регіональної митниці також погодився з рішенням суду в частині зобов'язання відповідача видати позивачу вантаж за відсутністю коносаментів на цей вантаж.
Заслухавши сторони, дослідивши матеріали справи, судова колегія дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції не ґрунтується на всебічному повному об'єктивному з'ясуванні всіх обставин, що мають значення для справи та оцінки доказів, виходячи з наступного.
26.02.2008р. між компанією „CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) як продавцем та ТОВ „Південна торгова компанія” (Україна) як покупцем укладено контракт № 2008/ЮТК-3 на продаж мотоциклів, мопедів і скутерів, виготовлених продавцем в кількості 40000 шт. на загальну суму 89 375 000 юаней Китаю.
Продаж товару повинна була відбутися на умовах FOB (Інкотермс-2000 Офіційні правила тлумачення торговельних термінів Міжнародної палати) CHONGQING, Китай.
На виконання умов контракту позивачем проведено оплату товару платіжними дорученнями від 18.03.08р. (71000 дол. США), від 8.06.2008р. (344774 дол. США), від 10.06.2008р. (162310 дол. США), всього на загальну суму 578084 дол. США.
Угодою сторін від 10.09.08р. викладені умови правовідносин щодо надання знижки вартості поставлених товарів, оплати демереджу, розмитнення вантажу, врахування витрат, порядок розгляду спорів.
На виконання зобов'язань за контрактом компанією CHONGQING, Китай вантаж (мотоцикли, мопеди, скутери) був відвантажений ТОВ "Південна торгова компанія" та залучено до перевезення перевізника компанію „KAWASAKI KISEN KAISHA LTD”, агентом якого є відповідач "К"Лайн" (Україна), що підтверджується агентською угодою від 1.07.2008р.
Із врахуванням проведених платежів та наданої продавцем знижки позивач заявив про свої права на 18 контейнерів на загальну суму 5370572,16 юаней Китаю, а саме: контейнери №№KKFU7671307, KKFU7636348, KKFU7636369 за коносаментом KKLUCKG200004; контейнери №№ KKFU7097272, KKFU7528087, KKFU7155764, KLFU1807684 за коносаментом KKLUCKG200022B, контейнери №№KKFU7643060, KKFU7404281, KKFU7541983 за коносаментом KKLUCKG200022A, контейнери №№ KKFU7156879, GLDU0601614, за коносаментом KKLUCQ2202448, контейнери №№KKFU7434630, KKFU7585739, KKFU7141061, KKFU7440308 за коносаментом KKLUCQ2202396, контейнери №№KKFU7343102, KKFU7297162 за коносаментом KKLUCQ2202379 (т.1 ст.3), однак вантаж в вищезазначених контейнерах позивачу не переданий до теперішнього часу, в зв'язку з чим був заявлений позов. При цьому, позивач вказав, що відповідач не передав йому не тільки вантаж, але й відмовився передати документи на цей вантаж.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідно до Агентської угоди агент має виконувати такі функції, як підготовка та видавання усіх вантажних документів, таких, як замовлення постачання, транспортні накладні і т.п., організація постачання імпортних та експортних контейнерів. Так, з моменту перетинання товаром державного кордону України саме ТОВ ”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)”, як агент перевізника, зобов'язаний вчинити всі необхідні дії, направлені на передачу вантажу на суму 578 084 доларів США згідно контракту № 2008/ЮТК-3 від 26.02.08 р. Крім того, ТОВ ”К” ЛАЙН (УКРАЇНА)” є належним відповідачем по справі та саме тією особою, що повинна та має можливість усунути порушення прав позивача шляхом передачі товару та видачі відповідних документів на товар - оригіналів коносаменту, які необхідні ТОВ "Південна торгова компанія" для проведення митного оформлення вантажу. Отримання позивачем коносаментів на наступне митне оформлення вантажу в повній мірі надасть можливість останньому реалізувати в повному обсязі його право власності на вантаж, вартістю 578084 дол. США, у відношенні якого у ТОВ "Південна торгова компанія" відсутні будь-які спірні відносини крім відповідача.
Однак судова колегія з доводами суду першої інстанції погодитися не може, враховуючи наступне.
Контрактом №2008/ЮТК-3 від 26.02.2008р. передбачено, що Продавець - компанія “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) зобов'язаний поставити товари відповідно до рахунків -фактур і забезпечити всі свідоцтва, які вимагаються даним контрактом; Покупець зобов'язаний прийняти документи, забезпечені Продавцем, якщо такі документи відповідають положенням цього контракту, оплатити передбачену ціну, прийняти товар в місці призначення.
Перевезення вантажів за коносаментами регулюються Міжнародною конвенцією по уніфікації деяких правил, які стосуються коносаментів 1921 р. (Гаагські правила), Брюссельським протоколом 1968 р. по перегляду Гаагських правил про коносаменти 1921 р. (Правила Гаага-Вісбі), Конвенцією ООН про морські перевезення вантажів 1978 р. (Гамбургські правила), яка поглинає Гаагські правила та Правила Гаага-Вісбі. До Конвенції ООН про морські перевезення вантажів від 1978 р. приєднано біля 40 країн світу, однак Україна не є її учасником, у зв'язку з чим в Україні правове регулювання коносаментних перевезень здійснюється Кодексом торгового мореплавства України та Цивільним кодексом України .
Згідно ст.909 ЦК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві). Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа).
Як передбачено ч.1 ст.137 КТМ України, яка є обов'язковою нормою для товарів, що мають Власника –резидента України та знаходяться на території України, передбачено, що “після приймання вантажу до перевезення перевізник вантажу, капітан або агент перевізника зобов'язані видати відправнику коносамент, який є доказом прийому перевізником вантажу, зазначеного в коносаменті”.
З вищезазначеної норми закону, а також зі звичаїв ділового обороту та правил установленої практики в галузі міжнародних морських перевезень вантажу випливає, що коносаментом за своєю правовою природою є документом, що видається перевізником або агентом перевізника в порту навантаження відправнику вантажу на підтвердження того, що між перевізником та вантажовідправником укладений договір перевезення вантажу і вантаж прийнятий перевізником до перевезення.
Відповідно до п.6 ст.138 КТМ України у коносаменті зазначаються найменування одержувача вантажу (іменний коносамент) або зазначення, що коносамент видано "наказу відправника", або найменування одержувача з зазначенням, що коносамент видано "наказу одержувача" (ордерний коносамент), або визначенням, що коносамент видано на пред'явника (коносамент на пред'явника).
Відповідно до ст.162 КТМ України вантаж видається в порту призначення: 1) за іменним коносаментом одержувачу, вказаному в коносаменті, або особі, якій коносамент було передано за іменним передаточним написом або в іншій формі з дотриманням правил, установлених для передачі боргової вимоги; 2) за ордерним коносаментом - відправнику або одержувачу залежно від того, складений коносамент "наказу відправника" або "наказу одержувача", а в разі наявності у коносаменті передаточних написів - особі, зазначеній в останньому з неперервного ряду передаточних написів, або пред'явникові коносамента з останнім бланковим написом; 3) за коносаментом на пред'явника - пред'явнику коносамента.
Як вбачається із контракту Продавець зобов'язаний отримувати для Покупця всі необхідні документи, що забезпечують безперешкодне транспортування та приймання товару.
Пунктом А8 FOB Міжнародних правил тлумачення торговельних термінів "Інкотермс-2000" передбачений обов'язок продавця надати покупцю всі транспортні документи в якості доказу поставки товару.
Статтею 662 ЦК України також передбачений обов'язок продавця за договором купівлі-продажу щодо передачі покупцю всіх документів, що стосуються товару.
Щодо посилань суду першої інстанції на Агентську угоду, як на підставу для зобов'язання відповідача видати позивачу оригінали коносаментів на спірний вантаж, то судова колегія вважає їх помилковими, так як передбачені Агентською угодою повноваження відповідача щодо підготовки та видання документів (коносаментів) стосується відносин з відправниками вантажів в процесі прийняття вантажів до перевезення, що регулюється ст.137 КТМ України, адже, в спірному випадку йде мова про прибуття до порту призначення вже прийнятого до перевезення вантажу та видача його належному вантажоодержувачу, тому у відповідача не виникає повноважень по підготовці та видачі оригіналів коносаментів, так як вони вже були оформлені в порту навантаження та видані вантажовідправнику компанії “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) .
Крім того, судом помилково відповідача зобов'язано передати позивачу 13 коносаментів на всю партію, тоді як позовні вимоги стосуються 18 контейнерів, які прибули в порт за 6 коносаментами.
Положеннями Контракту, правилами "Інкотермс-2000" , а також нормами законодавства України передбачено, що обов'язок передачі всіх транспортних документів на вантаж (в тому числі, коносаментів) покладається саме на продавця за договором купівлі-продажу (тобто, на вантажовідправника за договором перевезення). Це, в свою чергу, означає, що передача оригіналів коносаментів на вантаж належному вантажоодержувачу ні в якому разі не належить до повноважень перевізника, а тим більше, агента перевізника в порту призначення.
Судом встановлено, що позивачем оригінали коносаментів на спірний вантаж надані не були, в зв'язку з чим, цей вантаж позивачу не було видано обґрунтовано.
Аналізуючи матеріали справи, судова колегія вважає, що має місце спір про право власності на вищевказаний вантаж, який виник між Продавцем компанією “CHONGQING YINXIANG MOTORCYCLE (GROUP) CO. LTD” (Китай) та покупцем - позивачем ТОВ "Південна торгова компанія", який повинен розглядатися відповідно до укладеного між ними контракту.
На підставі викладеного, судова колегія вважає рішення суду першої інстанції таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства і підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 101, 103-105 ГПК України,
суд постановив:
Рішення господарського суду Одеської області від 30.01.2009р. у справі №25/33-08-5146 скасувати, в позові відмовити.
Постанова апеляційної інстанції набирає чинності з дня прийняття та може бути оскаржена протягом місяця до ВГСУ.
Головуючий суддя Л.І. Бойко
Судді Т.А. Величко
А.М. Жукова
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2009 |
Оприлюднено | 05.05.2009 |
Номер документу | 3466858 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Бойко Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні