ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2013 року Справа № 8330/10/9104
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Попка Я.С.
суддів Онишкевича Т.В., Клюби В.В.
розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 9 грудня 2009 року у справі за позовом Спеціалізованого комбінату комунально-побутового обслуговування до управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську про визнання нечинним і скасування рішень,-
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2009 року позивач - Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування звернувся з позовом до управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську, в якому просить визнати нечинним і скасувати рішення відповідача №1414 та №1415 від 30.04.2009 року про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду №1414 та №1415 від 30.04.2009 року.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що рішенням господарського суду Івано-Франківської області було розстрочено суму боргу, яка виникла до 01.02.2006 року терміном на 2 роки, щомісячними рівними частками. Однак, управлінням ПФУ в м. Івано- Франківську дане рішення не виконувалось, так як при сплаті поточних платежів позивачем зарахували їх в погашення боргу по розстроченій заборгованості. Платежі, які здійснював позивач згідно рішення господарського суду Івано-Франківської області, протягом 2 років, УПФУ в м. Івано-Франківську зараховувало в поточні платежі. Внаслідок чого, виникла заборгованість позивача по поточних платежах, в зв'язку із чим й винесено оскаржувані рішення. Вважає, що дані рішення суперечать чинному законодавству.
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 9 грудня 2009 року позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків в тому числі донарахованих страхувальником або органом Пенсійного фонду України №1414 та №1415 від 30.04.2009 року.
Постанова суду першої інстанції мотивована тим, що управлінням Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську не було взято до уваги вимоги судового рішення щодо розстрочення боргу та зараховано на погашення цієї заборгованості суми платежів, спрямовані на погашення поточної заборгованості по страхових внесках. У зв'язку з наведеним позивачем було допущено заборгованість по сплаті страхових внесків за період, який охоплюється оскаржуваними рішеннями.
Крім того, з врахуванням положень ст. 250 ГК України, а також п. 4 Прикінцевих та перехідних положень ГК України, управління Пенсійного Фонду могло застосувати до відповідача штрафні санкції протягом 6 місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через 1 рік з дня порушення норми закону.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, вважаючи її незаконною, прийнятою з порушенням норм матеріального та процесуального права, управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську оскаржило її, подавши апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 9 грудня 2009 року та постановити нове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні позовних вимог.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги апелянт вказує на те, що Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування, за спірний період (згідно рішень №1414 та №1415) надавав розрахунки суми страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в яких самостійно нараховував суму страхових внесків, яка вносилася управлінням Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську до карток особового рахунку позивача. Як було встановлено в судовому засіданні, в період з 01.12.2003 року по 30.03.2009 року, позивач допускав прострочення зі сплати платежів по страхових внесках до Пенсійного фонду України.
Апелянт зазначає, що як випливає безпосередньо з особової картки страхувальника, управлінням Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську винесено правомірно рішення № 1414 та № 1415 від 30.04.2009 р. про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду України до Спеціалізованого комбінату комунально-побутового обслуговування.
Особи, які беруть участь у справі в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені належним чином, клопотань від осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю не поступило, а тому суд апеляційної інстанції, у відповідності до п.п.1,2 ч.1 ст.197 КАС України вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами. Справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Вислухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає до задоволення з таких підстав.
Із змісту ст. 19 Конституції України вбачається, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судом встановлено, підтверджено матеріалами справи, що позивач - Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування, що знаходиться по вул. Гетьмана Мазепи, 162 «а», м. Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 03360957, зареєстрований в управлінні Пенсійного Фонду України в м. Івано-Франківську, як юридична особа, та відповідно до ч. 3 ст. 15 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон України № 1058-ІV) є платником страхових внесків до Пенсійного фонду України.
30 квітня 2009 року управлінням Пенсійного Фонду України в м. Івано-Франківську прийнято рішення про застосування до Спеціалізованого комбінату комунально-побутового обслуговування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду. Зокрема, згідно рішення № 1414 до позивача застосовано штраф в розмірі 38 853,23 грн. та пеню в розмірі 4 515,31 грн. за період з 20.07.2007 року по 30.03.2009 року, а рішенням № 1415 штраф в розмірі 117286,07 грн. та пеню в розмірі 31862,00 грн. за період з 01.12.2003 року по 03.02.2009 року.
Статтею 5 Закону № 1058-ІV регулюються відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно- правових актів на ці правовідносини може поширюватися лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що йому не суперечить.
Пунктом 6 статті 19 Закону № 1058-ІV передбачено, що страхові внески страхувальниками нараховуються незалежно від джерел їх фінансування, форми, порядку, місця виплати та використання, а також незалежно від того, чи були зазначені суми фактично виплачені після нарахування їх до сплати.
Згідно з п.п. 5.1.4. п. 5.1. ст. 5 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. № 21-1 (надалі - Інструкції № 21-1 від 19.12.2003 р.) нараховані за відповідний базовий звітній період страхові внески сплачуються платниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду незалежно від виплати заробітної плати, на суми яких нараховуються страхові внески.
Відповідно до п. 4 ч. 2 статті 17 Закону № 1058-ІV від 09.07.2003 р. страхувальники зобов'язані подавати звітність територіальним органам Пенсійного фонду України у строки, в порядку та за формою, встановлені Пенсійним фондом України.
Згідно до п. 2.1. п.2 «Порядку ведення органами Пенсійного фонду України обліку надходження платежів зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.01.2002 р. № 2-4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.03.2002 р. за № 212/6500 (надалі - Порядок № 2-4 від 19.01.2002р.) документами, на підставі яких здійснюється нарахування платежів шляхом занесення інформації про зобов'язання платника до бази платника є - за зобов'язаннями, які самостійно визначаються платником - розрахунки, у тому числі нові розрахунки, що містять виправлені показники, та інші документи, які подаються платниками до органів ПФУ в порядку та терміни, що встановлені законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування платежів. Підпунктом 4.2.1. п. 4.2. п. 4 зазначеного Порядку зобов'язання самостійно визначені платником, нараховуються в особових рахунках шляхом автоматичного перенесення даних з електронної бази звітності. Нарахування зобов'язань, що самостійно визначені платником, проводяться у графах «Належить до сплати» згідно з даними розрахунку зобов'язання зі сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування, за спірний період (згідно рішень №1414 та №1415) надавав розрахунки суми страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в яких самостійно нараховував суму страхових внесків, яка вносилася управлінням Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську до карток особового рахунку позивача і протягом 01.12.2003 року по 30.03.2009 рік позивач допускав прострочення зі сплати платежів по страхових внесках до Пенсійного фонду України.
Згідно ч. 2 статті 106 Закону № 1058-ІV суми страхових внесків, своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю зі сплати страхових внесків (недоїмка) і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Підпунктом 2 частини 9 статті 106 Закону № 1058-ІV від 09.07.2003 р. передбачені фінансові санкції, а саме штраф та пеня за несвоєчасне перерахування страхових внесків.
Підпунктом 9.3.2 п. 9.3 ст. 9 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року № 21-1, передбачено, що у разі, коли страхувальник не сплачує (не перераховує) або несвоєчасно сплачує (несвоєчасно перераховує) страхові внески, у тому числі донараховані ним самостійно або органами Пенсійного фонду, накладається штраф залежно від строку затримки платежу в розмірі:
- при затримці їх сплати у строк до 30 календарних днів включно, - 10 % своєчасно не сплачених зазначених сум;
- при затримці їх сплати у строк до 90 календарних днів включно, - 20 % зазначених сум;
- при затримці їх сплати понад 90 календарних днів. - 50 % зазначених сум.
Підпунктом 9.3.2. п. 9 Інструкції розрахунок фінансової санкції за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками самостійно або органом Пенсійного фонду здійснюється на підставі даних картки особового рахунку платника.
На думку суду апеляційної інстанції, управлінням Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську правомірно винесено рішення № 1414 та № 1415 від 30.04.2009 р. про застосування до Спеціалізованого комбінату комунально-побутового обслуговування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду України.
Крім того, апеляційний суд зазначає, що відповідно до ч.15 ст.106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», який є спеціальним та регулює відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, строк давності щодо стягнення недоїмки, пені та штрафів не застосовується.
З врахуванням вищевикладеного, апеляційний суд вважає рішення суду першої інстанції незаконним, прийнятим з порушенням норм матеріального права, в зв'язку з чим його слід скасувати та постановити нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Згідно ст. 202 КАС України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись ст. 195, п.п.1,2 ч.1 ст.197, 198, ч. 4 ст. 202, ст.ст. 205, 207, 254 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську задовольнити.
Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 9 грудня 2009 року у справі №2а-2317/09/0970 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог Спеціалізованого комбінату комунально-побутового обслуговування до управління Пенсійного фонду України в м. Івано-Франківську про визнання нечинним і скасування рішень відмовити.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.
Головуючий суддя Я.С. Попко
Судді Т.В. Онишкевич
В.В. Клюба
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2013 |
Оприлюднено | 10.04.2013 |
Номер документу | 30517834 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Я.С.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Матуляк Ярослав Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні