cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"27" березня 2013 р.Справа № 916/353/13-г
Господарський суд Одеської області у складі:
судді Зайцева Ю.О.
при секретарі судового засідання Буза К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
За позовом Прокурора міста Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансбудсервіс»
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради
про внесення змін до договору оренди
за участю представників сторін:
від прокуратури: Доброжан Н.І. (за посвідченням№010038 від 17.10.2012 р.);
від позивача: Асташенкова О.І. (за довіреністю №01-36/39-07 від 25.02.2013 р.);
від відповідача: не з'явився;
від третьої особи: Чорна І.І. (довіреність №01-25/2983-07 від 17.12.2012);
Суддя Зайцев Ю.О.
Суть спору: Заступник прокурора Суворовського району м. Одеси звернувся в інтересах держави в особі Одеської міської ради до господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансбудсервіс» про внесення змін до договору оренди, збільшення орендної плати.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що під час проведення прокуратурою м. Одеси за інформацією виконавчого комітету Одеської міської ради перевірки додержання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок суб'єктами підприємницької діяльності на умовах оренди на території м. Одеси встановлено, що ТОВ «Трансбудсервіс» на підставі договору оренди землі від 03.03.2005 , укладеного з Одеською міською радою, використовує земельну ділянку площею 3637 кв.м., у м. Одесі, пров. Векслера 3, для експлуатації та обслуговування спортивно-оздоровчого комплексу. Рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011 № 1268-У1 "Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 № 41-VI "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси" введена в дію нова нормативно грошова оцінка земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати. Проте відповідач не вчиняє добровільних дій по внесенню змін до договору оренди земельної ділянки та підписання розрахунку орендної плати.
Ухвалою судді господарського суду Зайцева Ю.О. від 11.02.2013 р. справа прийнята до провадження з призначенням до розгляду у відкритому судовому засіданні.
Відповідно до вимог ст.77 ГПК України ухвалою суду від 25.02.2013 р. розгляд справи відкладено на 13.03.2013 р.
12.03.2013 р. представником Одеського міського управління земельних ресурсів ОМР подані пояснення по суті спору, згідно яких позовні вимоги прокурора управління підтримує в повному обсязі, просить позов задовольнити.
19 березня 2013 р. представником прокуратури подано до канцелярії господарського суду Одеської області заяву (вх.№9073/2013) про долучення до матеріалів справи витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо реєстрації відповідача - ТОВ «Трансбудсервіс».
В судовому засіданні 27.03.2013 р. представником Одеської міської ради до канцелярії господарського суду Одеської області подані письмові пояснення, згідно яких позивач просить задовольнити вимоги та внести зміни до договору.
27.03.2013 р. у судовому засіданні після повернення з нарадчої кімнати було проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду в порядку статті 85 ГПК України.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення, суд встановив:
Прокуратурою Одеської області за інформацією виконавчого комітету Одеської міської ради проведено перевірку додержання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок суб'єктами підприємницької діяльності на умовах оренди та території м. Одеси.
Так, перевіркою було встановлено, що на підставі рішення Одеської міської ради № 3037-IV від 26.08.2004 р. ТОВ «Трансбудсервіс» передано в оренду земельну ділянку для експлуатації та обслуговування спортивно-оздоровчого комплексу.
20.11.2004 р. сторонами складено акт визначення меж земельної ділянки в натурі, відповідно до якого проведено відновлення меж земельної ділянки за адресою м. Одеса, пров. Векслера 3, область на місцевості.
Установлено, що ТОВ «Трансбудсервіс» на підставі договору оренди землі від 03 березня 2005 р., укладеного з Одеською міською радою, використовує земельну ділянку площею 3637 кв.м., у м. Одесі по пров. Векслера, 3, для експлуатації та обслуговування спортивно-оздоровчого комплексу.
Згідно п. 2.3 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 446987,30 грн., а згідно п. 4.1 договору, орендна плата складає 4473,51 грн. на період будівництва на рік, та 6873,93 грн. на рік на період експлуатації.
Відповідно до п. 4.4 зазначеної угоди, умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладення відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємною частиною цього договору. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадках збільшення відповідно до законів України земельного податку.
Рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011 № 1268-VI «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 № 41-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси» введена в дію нова нормативна грошова оцінка земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати.
Відповідно до рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 №1267-VI, умови діючих договорів оренди підлягають перегляду в частині розміру орендної плати.
Одеським міським управлінням земельних ресурсів, уповноваженим від імені Одеської міської ради вчиняти дії, пов'язані з підготовкою внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у межах міста Одеси, направлено ТОВ «Трансбудсервіс» пропозицію від 11.12.2012 року за № 01-25/2929-04, якою запропоновано внести зміни до договору оренди земельної ділянки площею 3637 кв.м. у м. Одесі по пров. Веслера 3, від 03.03.2005 р., в частині розміру орендної плати на підставі рішень Одеської міської ради від 20.09.2011 р. №1268-VI «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси».
Відповідач відповіді на пропозицію не надав, добровільних дій по внесенню змін до договору не вчинив.
Вважаючи відмову відповідача неправомірною прокурор звернувся з відповідним позовом до суду та просить суд внести змін до договору оренди землі від 03.03.2005 р., укладеного з Одеською міською радою, на підставі якого ТОВ «Трансбудсервіс» використовує земельну ділянку площею 3637 кв.м., у м. Одесі по пров. Векслера 3, для експлуатації та обслуговування спортивно-оздоровчого комплексу, та викласти п 2.3 договору у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 923 363,68 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №159/С від 24.04.2012, складеного управлінням Держкомзему у м. Одесі»; викласти п. 4.1 договору у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі за земельну ділянку площею 3637 кв.м., у розмірі 177700,91 грн. на рік, та розрахована у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки».
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом України.
Згідно зі статтею 121 Конституції України одним із завдань прокуратури України є
представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право, зокрема, звертатись до суду, з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненій прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Згідно частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень частини третьої цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Відповідно до ст.509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язаний вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
У п.1 ч.2 ст.11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов'язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов'язковим для виконання сторонами.
Згідно з ст.1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
Господарський суд порушує справи за позовними заявами: підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави, відповідно до ст. 2 ГПК України.
Як вище встановлено господарським судом, заступником прокурора м. Одеси за інформацією виконавчого комітету Одеської міської ради було проведено перевірку додержання вимог при використанні земельних ділянок суб'єктами підприємницької діяльності на умовах оренди на території м. Одеси.
Як зазначалось, перевіркою встановлено, що ТОВ «Трансбудсервіс» на підставі договору оренди землі від 03.03.2005 року, укладеного між ТОВ «Трансбудсервіс» та Одеською міською радою, використовується земельна ділянка площею 3637 кв.м. для експлуатації та обслуговування спортивно-оздоровчого комплексу у м. Одесі по пров. Векслера 3.
Згідно п. 2.3 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 446987,30 грн., а згідно п. 4.1 договору, орендна плата складає 4473,51 грн. на період будівництва на рік, та 6873,93 грн. на рік на період експлуатації.
Відповідно до п. 2.5 зазначеного договору, умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладення відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємною частиною цього договору. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадках збільшення відповідно до законів України земельного податку.
Статтею 632 ЦК України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади, або органами місцевого самоврядування. При цьому зміни ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 % нормативно грошової оцінки.
Враховуючи, що ставка земельного податку, згідно з пунктом 274.1 статті 274 Податкового кодексу України за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюються у розмірі 1 % від їх нормативної грошової оцінки, затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста призвело до зміни розміру земельного податку.
Згідно зі ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Положенням статей 20, 23 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що дані про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №159/С від 24.04.2013, складеного управлінням Держкомзему у м. Одесі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 923 363,68 коп.
Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форми і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.
Також, згідно з статтею 23 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.
За приписами частини першої ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку .
Статтею 654 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не впливає зі звичаїв ділового обороту. Тобто, правочин, спрямований на зміну або розірвання договору, здійснюється в такій самій формі, що й сам договір. Здійснюється він у вигляді додаткової угоди до договору або угоди про розірвання договору.
Абзацом 4 п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України N 6 від 17.05.2011 р. визначено, оскільки відповідно до частини першої статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею ГК України.
Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч. ч. 2 і 4 ст. 188 ГК України).
Як встановлено судом, Одеським міським управлінням земельних ресурсів, уповноваженим від імені Одеської міської ради вчиняти дії, пов'язані з підготовкою внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у межах міста Одеси, направляло ТОВ «Дон» пропозицію від 11.12.12 року за №01-25/2929-04, якою запропоновано внести зміни до договору оренди земельної ділянки площею 3637 кв.м. у м. Одесі по пров. Векслера 3 від 05.05.2005 р., в частині розміру орендної плати на підставі рішень Одеської міської ради від 20.09.2011 р. №1268-VI «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010р. №41-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси».
У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (абзац 5 п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України N 6 від 17.05.2011 р.)
При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Пунктом 2.18 постанови Пленуму Вищого господарського суду України N 6 від 17.05.2011 р. передбачено, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.
Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
За при приписами ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Враховуючи вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, а також те, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст.44, 49 ГПК України витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст.ст. 33,34,43,44,49,75,82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни до договору оренди землі від 03.03.2005 р. укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Трансбудсервіс» (65004, м. Одеса, вул. С.Варламова 3, код 23865582) та Одеською міською радою (65004, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691), яким передано у строкове, платне користування терміном на 25 років земельну ділянку площею 3637 кв.м. по провулку Векслера 3 у м. Одесі, для експлуатації та обслуговування спортивно-оздоровчого комплексу:
- викласти п 2.3 у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 923 363,68 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №159/С від 24.04.2012, складеного управлінням Держкомзему у м. Одесі»
- викласти п. 4.1 у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі за земельну ділянку площею 3637 кв.м., у розмірі 177700,91 грн. на рік, та розрахована у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки».
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансбудсервіс» (65009, м. Одеса, вул. С.Варламова 3, код 23865582) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач ГУ ДКСУ в Одеській області код ЄДРПОУ 37607526 банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області МФО 828011 код класифікації: 22030001) 1 147 (одну сто сорок сім) грн. - судового збору.
Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст.85 ГПК України.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст складено та підписано 01.04.2013 року
Суддя Зайцев Ю.О.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2013 |
Оприлюднено | 10.04.2013 |
Номер документу | 30528488 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Зайцев Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні