Рішення
від 03.04.2013 по справі 26/17-3795-2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"03" квітня 2013 р.Справа № 26/17-3795-2011

Господарський суд Одеської області у складі:

судді Никифорчука М.І.

при секретарі Кравченко С.В.

за участю представників:

від позивача: Каплюченко Т.В. за довіреністю від 26.12.2012р.;

від відповідача: ОСОБА_2, НОМЕР_1;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу:

за позовом: Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області;

до відповідача: фізичної особи -підприємця ОСОБА_2;

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, -

ВСТАНОВИВ:

Крижанівська сільська рада Комінтернівського району Одеської області (далі - позивач, сільрада) звернулась до господарського суду Одеської області з позовною заявою до фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 (далі - відповідач) про внесення змін до пункту 9 договору оренди земельної ділянки від 07.02.2007 року (далі -договір) в частині збільшення ставки орендної плати за використання земельної ділянки загальною площею 0,3748 га для експлуатації складських приміщень по АДРЕСА_1, виклавши п.9 договору оренди земельної ділянки в наступній редакції: „Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі, в розмірі 60 783,06 грн. за один рік, з розрахунку 3% від грошової оцінки земельної ділянки», посилаючись на наступне.

07 лютого 2007 року між Крижанівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області та фізичною особою -підприємцем ОСОБА_2 був укладений договір оренди земельної ділянки, згідно з пунктами 1-3 якого позивач як орендодавець передав, а відповідач як орендар прийняв в оренду земельну ділянку загальною площею 0,3748 га для експлуатації складських приміщень, яка розташована по АДРЕСА_1.

Відповідно до п. 9 вказаного договору орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 7496 грн. на рік або 624,67 грн. щомісячно.

Розмір орендної плати переглядається у випадках із моменту зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів.

Позивач у позові зазначає, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Разом з тим, позивач вказує, що рішенням 13-ї сесії V скликання Крижанівської сільської ради № 431-V від 27.12.2007 р. затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Крижанівка та с. Ліски на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області, розроблену ПП „Укрленд" на замовлення Крижанівської сільської ради.

За даними технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2010р. складає 2026102,25грн.

Як зазначає позивач у позові, згідно додатку № 1 до рішення Крижанівської сільської ради № 816-V від 20.05.2010 р. ставка за користування на умовах оренди земельними ділянками встановлена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік та зобов'язано землекористувачів укласти додаткові угоди до договорів оренди.

Також, згідно додатку № 1 до рішення Крижанівської сільської ради № 28-VІ від 24.12.2010 р. ставка за користування на умовах оренди земельними ділянками встановлена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.

За ствердженнями позивача, Крижанівська сільська рада неодноразово зверталась до відповідача з проханням укласти додаткову угоду до діючого договору в частині зміни орендної плати, але цього не було зроблено.

Позивач посилається на п. 36 договору, яким визначено, що зміна умов договору оренди земельних ділянок і вирішення спірних питань можливе за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди або інших суперечок стосовно оренди спір вирішується у судовому порядку.

Також позивач посилається на те, що відповідно до п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються в договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем.

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України визначено, що річна сума орендної плати, яка встановлена в договорі оренди, не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Разом з цим згідно з п.п. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України річна сума орендної плати, яка встановлена в договорі оренди, не може перевищувати:

- для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

- для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

З огляду на викладене, на думку позивача, розмір річної орендної плати щодо спірної земельної ділянки не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.

За таких обставин, позивач вважає, що є підстави для зміни розміру орендної плати у спірному договорі оренди через його невідповідність встановленому законом розмірі, тому позивач вправі вимагати від орендаря приведення вказаного договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін, про що зазначено у позові.

Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, зазначених у листі від 14.11.2011р., у якому виклав свої заперечення на позовну заяву.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 22 вересня 2011 р. порушено провадження по справі №26/17-3795-2011 за позовом Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області до Суб'єкта підприємницької діяльності-фізичної особи ОСОБА_2 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 14.11.2011р. продовжено строк розгляду спору по справі № 26/17-3795-2011 на 15 днів до 05 грудня 2011 р.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 14.11.2011р. зупинено провадження по справі № 26/17-3795-2011 до набрання законної сили рішення по справі №2-а-2530/11 за адміністративним позовом ТОВ "Жоволі плюс" до Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області про зобов'язання провести аналіз документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів в с.Крижанівка та с.Ліски, яка знаходиться у провадженні Комінтернівського районного суду Одеської області .

Ухвалою господарського суду Одеської області від 06.03.2013р. провадження по справі № 26/17-3795-2011 поновлено з 03.04.2013р. та призначено справу до розгляду в засіданні суду.

Вислухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, проаналізувавши надані докази, господарський суд прийшов до наступного висновку.

Відповідно до ст. 32 Господарського процесуального кодексу ( ГПК ) України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Ці дані встановлюються такими засобами, зокрема : письмовими і речовими доказами.

Відповідно до вимог ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до статті 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

07 лютого 2007 року між Крижанівською сільською радою (орендодавець) та фізичною особою -підприємцем ОСОБА_2 (орендар) було укладено договір оренди, відповідно до п. 1, п. 2, п. 4 якого позивач як орендодавець надає, а відповідач як орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку площею 0,3748 га для експлуатації складських приміщень за адресою: АДРЕСА_1. Земельна ділянка передається в оренду строком на 49 років для експлуатації складських приміщень. На вказаній земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна (п. 3 договору).

Згідно п. 5 цього договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась. Кадастровий номер земельної ділянки: 5122783200:01:001:0015.

Пунктом 9 зазначеного договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі розміром 7496 грн. за один рік, грошова плата вноситься на розрахунковий рахунок позивача в розмірі 624,67 грн. в місяць При цьому обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 10 договору). Орендна плата проводиться повними частинами щоквартально але не пізніше 15 числа місяця, що слідує за кварталом, за яким вноситься плата (п. 11 договору).

За умовами п. 13 договору оренди розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 18 договору оренди передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення та в подальшому використовується з урахуванням генерального плану розвитку території Крижанівської сільської ради.

В п. 20 договору оренди визначено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 5-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

За положеннями ст. 18 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, що діяла на момент укладення договору) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Як вбачається з вказаного договору оренди, останній було зареєстровано в книзі записів договорів оренди на право тимчасового користування землею за № 56 Крижанівською сільською радою. Також договір було зареєстровано Комінтернівським районним відділом Одеської регіональної філії центру державного земельного кадастру у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за реєстраційним № 040752400028 від 13 серпня 2007 року.

Згідно акту приймання-передачі від 01.07.2007 р., Крижанівська сільська рада передала, а відповідач прийняв на виконання рішення сесії Крижанівської сільської ради від 28.12.2006 р. № 146-V та на підставі акту встановлення меж земельної ділянки в натурі, в довгострокове платне користування (оренду) земельну ділянку загальною площею 0,3748 га для експлуатації складських приміщень, яка розташована на території АДРЕСА_1. При цьому, у п.2 вказаного акту, сторони встановили, що планове положення земельної ділянки відповідає схемі (плану) земельної ділянки, що є невід'ємною частиною договору оренди землі від 01 липня 2007 року. Також в акті зазначено, що цей акт є невід'ємною частиною договору оренди землі від 01 липня 2007 року.

Слід зазначити, що рішенням шостої сесії Крижанівської сільської ради п'ятого скликання від 28.12.2006 р. № 146-V „Про надання в оренду земельної ділянки Суб'єкту підприємницької діяльності ОСОБА_2 по АДРЕСА_1 для експлуатації складських приміщень" було зокрема вирішено:

1.Надати земельну ділянку розміром 0,3748 га забудованих земель в довгострокову оренду терміном на 49 років в АДРЕСА_1 Суб'єкту підприємницької діяльності ОСОБА_2 для експлуатації складських приміщень.

2.СПД ОСОБА_2 укласти договір оренди та провести його державну реєстрацію.

З огляду на вищезазначене та враховуючи те, що прийняття позивачем вказаного рішення, на підставі якого було укладено спірний договір оренди, передувало укладенню самого договору, суд доходить до висновку про допущення сторонами помилки при зазначенні у вказаному договорі дати укладення договору, що не впливає на суть спору.

Як зазначає позивач, після укладення між сторонами вказаного договору оренди на законодавчому рівні був встановлений розмір орендної плати за землю, якому не відповідає встановлений у спірному договорі розмір орендної плати. Відтак, на думку позивача, зазначені обставини є підставою для перегляду розміру орендної плати, що передбачено умовами зазначеного договору оренди.

При цьому позивач посилається на додаток № 1 до рішення Крижанівської сільської ради від 20.05.2010 року № 816-V „Про затвердження ставок орендної плати на земельні ділянки, які надані у користування на умовах оренди фізичним та юридичним особам на території с. Крижанівка та с. Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області" та додаток № 1 до рішення Крижанівської сільської ради від 24.12.2010 року № 28-VІ „Про затвердження ставок орендної плати на земельні ділянки, які надані у користування на умовах оренди фізичним та юридичним особам на території с. Крижанівка та с. Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області", якими були встановлені ставки орендної плати за користування на умовах оренди земельними ділянками у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, при цьому зобов'язано землекористувачів укласти додаткові угоди до договорів оренди на земельні ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Крижанівської сільської ради від 27.12.2007 року № 431-V „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с.Крижанівка та с. Ліски та погодження матеріалів схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району" було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Крижанівка та с. Ліски на території Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області.

Під час розгляду справи позивачем було надано до суду технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Крижанівка, розроблену ПП „Укрленд" у 2007 році на замовлення Крижанівської сільської ради.

Згідно положень ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з частиною 1 статті 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов'язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов'язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку. Майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статті 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

В силу ч. 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, що спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (ст. 759 ЦК України).

В силу п. 1 ст. 283 ГК України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. Згідно п. 6 названої статті до відносин оренди застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Крім того, за приписами ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до п. 1 ст. 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Згідно зі ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).

Разом з тим пунктом 13 вказаного договору оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку.

У відповідності з положеннями ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Як зазначено позивачем, підставою для внесення змін в умови спірного договору, є внесення змін до чинного законодавства щодо розміру орендної плати за землю, внаслідок чого визначений в договорі розмір орендної плати значно нижчий мінімально законодавчо встановленого розміру орендної плати.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

З 01.01.2011 р. набрав чинності Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VІ, яким встановлені ставки орендної плати.

Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010р. № 2756-VІ було внесено зміни до статті 21 Закону України „Про оренду землі", у зв'язку з чим вказана стаття закону була викладена у такій редакції: „Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України)...". При цьому у зв'язку з набранням чинності з 01.01.2011 р. Податкового кодексу України втратив чинність Закон України "Про плату за землю", на підставі якого була визначена орендна плата за договором.

Відповідно до п. 288.4 ст. 288 розділу XIII „Плата за землю" Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються в договорі оренди між орендодавцем (власником) та орендарем.

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України визначено, що річна сума орендної плати, яка встановлена в договорі оренди, не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Разом з цим згідно з п.п. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла на момент подачі позову до суду) річна сума орендної плати, яка встановлена в договорі оренди, не може перевищувати:

- для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

- для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Для визначення орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Порядок індексації нормативної грошової оцінки земель визначено ст. 289 Податкового кодексу України.

Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (п. 289.1 ст. 289 ПКУ). Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: К, = [І - 10] : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 110%, такий індекс застосовується із значенням ПО. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2 ст. 289 ПКУ). Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу державної податкової служби і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель (п. 289.3 ст. 289 ПКУ).

З огляду на вищезазначене, третьою сесією Крижанівської сільської ради VI скликання від 24.12.2010 р. було прийняте рішення № 28-VI „Про затвердження ставок орендної плати на земельні ділянки, які надані у користування на умовах оренди фізичним та юридичним особам на території с. Крижанівка та с. Ліски Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області", згідно додатку № 1 до якого було встановлено розмір ставки орендної плати на земельні ділянки, які надані у користування на умовах оренди за цільовим використанням складські приміщення, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік, а в п. 2 цього ж рішення зобов'язано землекористувачів укласти додаткові угоди до договорів оренди на земельні ділянки.

Згідно наданого позивачем до суду витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для експлуатації складських приміщень, кадастровий номер земельної ділянки - 5122783200:01:001:0015, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки станом на 01.01.2011 р. складає 2026102,25 грн., відповідно орендна плата на рік складає 60783,06 грн. (2026102,25 грн. х 3%).

Саме ця сума, на думку позивача, має складати розмір орендної плати з урахуванням вимог чинного законодавства та має вноситись орендарем.

З огляду на відповідні зміни у законодавстві України, які стосуються розміру земельного податку, сільрада своїм листами за вих. № СР-16-1006 від 16.11.2010 р. та №СР-16-1084 від 30.11.2010р. запропонувала відповідачу підписати додаткову угоду до вказаного вище договору оренди земельної ділянки, в зв'язку зі зміною орендної плати на підставі нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно зі ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Позивачем надані докази (поштові повідомлення) отримання відповідачем зазначених листів. Однак, запропонована позивачем додаткова угода до договору оренди земельної ділянки відповідачем як орендарем не була підписана, що стало підставою для звернення сільради до суду із заявленим позовом щодо внесення змін до договору.

В п. 36 зазначеного вище договору оренди вказано, що зміна умов договору здійснюється у письмові формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення якої спір розв'язується у судовому порядку.

Крім того, статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 1 статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

В силу приписів ч. 2 ст. 652 Цивільного кодексу України, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

У разі розірвання договору внаслідок істотної зміни обставин суд, на вимогу будь-якої із сторін, визначає наслідки розірвання договору виходячи з необхідності справедливого розподілу між сторонами витрат, понесених ними у зв'язку з виконанням цього договору. Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Так, виходячи з положень ч. 2 ст. 652 ЦК України, існування одночасно умов є необхідним для встановлення ускладнень у виконанні, достатніх для розірвання або зміни договору.

Першою умовою визначено те, що в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане. У відповідності до даної умови, події, що викликали ускладнення у виконанні договору, і які можна назвати "істотною зміною обставин" повинні мати місце або стати відомими сторонам (заінтересованій стороні) після укладення договору. Другою умовою є зміна обставин, яка зумовлена причинами, що заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагаються. Іншими словами мова йде про те, що події, які викликають ускладнення, не могли стороною бути розумно прийняті до уваги.

Третя умова - виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала б при укладенні договору. Мова йде про зменшення цінності отримуваного стороною за договором, включаючи випадки коли виконання взагалі більш не має ніякої цінності для сторони, що отримує виконання. Зменшення цінності отримуваного стороною за договором відбувається у випадку, коли суттєво змінюється договірна рівновага у силу істотного підвищення вартості виконуваного або у силу зменшення отримуваного стороною за договором.

Слід зазначити, що поняття "істотні зміни обставин" або іншими словами "ускладнення" виконанні договору мають значення лише у відношенні ще не здійсненного виконання і не мають правового значення для виконання, яке вже відбулося.

Істотна зміна обставин як правило має правове значення для договорів коли їх укладення не збігається з виконанням, а дія договору та виконання має бути довго триваючою у порівняні із договорами, які виконуються у момент їх укладення.

Четвертою умовою є те, що із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона. Виходячи із змісту названої умови, випадки ускладнення у виконанні договору не можуть мати місця, якщо потерпіла сторона прийняла на себе ризик зміни обставин. Прийняття на себе ризику зміни обставин не обов'язково повинно бути прямо відображено у договорі, такий висновок може слідувати із самого характеру та змісту зобов'язання.

Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту (ст. 654 ЦК України).

Виходячи з аналізу положень договору, сторонами було досягнута домовленість про зміну умов договору у випадку зміни розмірів земельного податку та в інших випадках, визначених у п.13 цього договору. Відтак, умови договору оренди не виключають можливість зміни суми орендної плати через зміну законодавством мінімального розміру орендної плати, виходячи з встановленого законом розміру земельного податку для відповідної категорії земель. При цьому слід зазначити, що відбулась істотна зміна обставин, якими сторони керувались при укладенні договору, а саме було змінено розмір земельного податку. У випадку, якби сторони могли передбачити інший розмір орендної плати, то вони б уклали договір на інших умовах, тобто передбачили більшу суму орендної плати. Зміна обставин зумовлена причинами, які позивач як заінтересований орендодавець не міг усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від нього вимагалися, оскільки порядок розрахунку та ставки податку за оренду земель встановлено законом. Виконання договору на умовах, що передбачені у діючому договорі, порушує співвідношення майнових інтересів і позбавляє орендодавця того, на що він розраховував при укладенні договору, а саме отримання орендної плати у розмірі, не нижче вставленого мінімального розміру орендної плати та ставки податку за оренду земельної ділянки. Також в спірному договорі не передбачено, що ризик зміни обставин несе орендодавець.

Відтак, судом на підставі правової оцінки умов укладеного між сторонами договору та інших доказів по справі встановлено наявність обставин, з якими закон пов'язує можливість зміни спірного договору оренди за рішенням суду згідно ч. 2 статті 652 Цивільного кодексу України. При цьому слід зазначити, що відповідач не ставить питання про розірвання договору, на цьому не наполягає і позивач.

Таким чином, враховуючи викладене та те, що розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, а умовами договору оренди передбачена можливість зміни розміру орендної плати, яка є регульованою ціною відносно земельних ділянок державної та комунальної власності, відповідно така законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду умов цього договору в частині розміру орендної плати.

За таких обставин, суд вважає цілком обґрунтованими вимоги позивача про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 07.02.2007 р., укладеного між позивачем та відповідачем.

Оцінюючи надані сторонами докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Крижанівської сільської ради обґрунтовані, відповідають фактичним обставинам справи та вимогам чинного законодавства, тому підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 44, 49 ГПК України при задоволенні позову судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 32, 33, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області до фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - задовольнити повністю.

2. Внести зміни до п. 9 договору оренди земельної ділянки від 07.02.2007 р., укладеного між Крижанівською сільською радою Комінтернівського району Одеської області (67572, Одеська область, Комінтернівський район, с. Крижанівка, вул. Ветеранів, 5; код ЄДРПОУ 05384560) та фізичною особою -підприємцем ОСОБА_2 (АДРЕСА_2; ідентифікаційний код НОМЕР_2), в частині збільшення ставки орендної плати за використання земельної ділянки площею 0,3748 га для експлуатації складських приміщень за адресою: АДРЕСА_1, шляхом викладення пункту 9 договору оренди земельної ділянки у наступній редакції: „Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, розміром 60 783 (шістдесят тисяч сімсот вісімдесят три) грн. 06 коп. за один рік, з розрахунку - 3% від грошової оцінки земельної ділянки».

3. СТЯГНУТИ з фізичної особи -підприємця ОСОБА_2 (АДРЕСА_2; ідентифікаційний код НОМЕР_2) на користь Крижанівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (67572, Одеська область, Комінтернівський район, с. Крижанівка, вул. Ветеранів, 5; код ЄДРПОУ 05384560) витрати по сплаті державного мита у розмірі 85 (вісімдесят п'ять) грн. 00 коп. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у розмірі 236 (двісті тридцять шість)грн. 00 коп.

Повний текст рішення складено та підписано 08.04.2013 р.

Суддя Никифорчук М.І.

Дата ухвалення рішення03.04.2013
Оприлюднено11.04.2013
Номер документу30540126
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —26/17-3795-2011

Рішення від 03.04.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 06.03.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 14.11.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 14.11.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 17.10.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 22.09.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні