Постанова
від 10.04.2013 по справі 809/705/13-а
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" квітня 2013 р. Справа № 809/705/13-a

17 год. 12 хв.

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

Судді Тимощука О.Л.

при секретарі Маковійчук С.М.,

за участю:

представників позивача - Плав'юк Р.Ю., Мельник Н.І.,

представника відповідача - Дашавець З.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом: Державної фінансової інспекції в Івано-Франківській області

до відповідача: Українського державного фонду підтримки фермерських господарств в особі Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств

про зобов'язання до вчинення дій,-

ВСТАНОВИВ:

Державна фінансова інспекція в Івано-Франківській області (надалі також - позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств про зобов'язання до вчинення дій.

Ухвалою суду від 01.04.2013 року, у відповідності до вимог частини 4 статті 50 Кодексу адміністративного судочинства України та в порядку частини 1 статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України замінено відповідача - Івано-Франківське відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств на належного відповідача - Український державний фонд підтримки фермерських господарств в особі Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств (надалі також - відповідач) (а.с.107,108).

Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами проведеної ревізії фінансово-господарської діяльності Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств за 2005 - 2006 роки та 5 місяців 2007 року виявлено ряд порушень фінансової дисципліни, зокрема, встановлено, що відповідачем виділено із загального фонду державного бюджету фермерському господарству «Галицька мрія» фінансову підтримку (допомогу) на безповоротній основі в загальному розмірі 150000,00 грн., для придбання комбайна, проте вказані кошти не були використані за цільовим призначенням, оскільки комбайн фактично не придбавався. Вказані обставини встановлені, а вина посадових осіб фермерського господарства «Галицька мрія» доведена у відповідності до вироку Івано-Франківського міського суду та ухвали колегії суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Апеляційного суду Івано-Франківської області від 12.11.2012 року. З метою усунення виявлених порушень позивачем винесено вимогу, згідно з пунктом 1 якої зобов'язано Івано-Франківське відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств забезпечити повернення фермерським господарством «Галицька мрія» 150000,00 грн., незаконно отриманої фінансової підтримки до державного бюджету. Оскільки об'єктом контролю не вживалися жодні заходи та не забезпечено повернення коштів в сумі 150000,00 грн., а також враховуючи те, що станом на 28.02.2013 року оскаржувана вимога набрала законної сили, позивач отримав право звернутися до суду в інтересах держави з метою примусового забезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження та використання активів.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, викладених в адміністративному позові та письмових поясненнях до нього. Просили суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, викладених в письмових запереченнях та доповненні до заперечення. Доводи відповідача мотивовані необґрунтованістю вимоги позивача та відсутністю законодавчих підстав для її виконання. Крім цього, представник відповідача звертав увагу суду, що він не може бути відповідачем по справі, оскільки не є суб'єктом владних повноважень, а його юридичний статус не охоплюється приписами статті 50 Кодексу адміністративного судочинства України. Також, зазначав, що вирок Івано-Франківського міського суду від 22.12.2011 року та ухвала Апеляційного суду Івано-Франківської області від 12.11.2012 року не є остаточними, оскільки оскаржені в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України. Просив в задоволенні позову відмовити повністю.

Розглянувши адміністративний позов, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши матеріали справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.

За результатами проведеної ревізії фінансово-господарської діяльності Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств за 2005-2006 роки та 5 місяців 2007 року, оформленої Довідкою від 04.07.2007 року №07-21/7-10, виявлено ряд порушень фінансової дисципліни (а.с.21-34).

Так, ревізією використання коштів державного бюджету, виділених для надання фінансової підтримки фермерських господарств області встановлено, що фермерське господарство «Галицька мрія» (надалі - ФГ «Галицька мрія») у відповідності п. 8 «Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 року №1102 (далі також - Постанова КМУ №1102) подано заявку та пакет документів до комісії при Івано-Франківському відділенні Українського державного фонду підтримки фермерських господарств, з метою отримання фінансової підтримки на безоплатній основі для компенсації 30% витрат, пов'язаних з придбанням першого комбайна. Відповідно вищезазначеному господарству виділено кошти в сумі 150000 грн.

Зустрічною звіркою, проведеною у ФГ «Галицька мрія» встановлено, що на розрахунковий рахунок господарства для компенсації витрат, пов'язаних з придбанням першого комбайна, згідно поданої заявки та сформованого пакета документів, 28.04.2007 року надійшло 150000 грн.

Перевіркою встановлено, що на підставі договору купівлі-продажу від 16.02.2007 року №14/02-07, укладеного з приватним підприємством «Пальміра» (м. Запоріжжя), ФГ «Галицька мрія» придбано зернозбиральний комбайн МF 40RS (№55406, 1998 р.в.) вартістю 503362 грн. (в т.ч. ПДВ - 83893,66 грн.), який отримано згідно акту прийому-передачі від 27.02.2007 року по накладній від 27.02.2007р. за №52 (а.с.27)

За даними Косівської районної інспекції Держтехнагляду, вищенаведений комбайн поставлено на облік згідно акта технічного огляду, проведеного Золотонізькою районною інспекцією №5 Державного технічного нагляду Черкаської ОДА від 05.02.2007 року (дата технічного огляду передує даті укладення договору купівлі-продажу) свідоцтво про реєстрацію АБ №337562 від 05.03.2007 року, реєстраційний №00638АТ.

При проведенні звірки огляд придбаної техніки не проведено у зв'язку з її відсутністю на території господарства.

Згідно з поясненнями голови ФГ «Галицька мрія» ОСОБА_4, даний зернозбиральний комбайн знаходився в с. Мар'янівка Каховського р-ну Херсонської області. Документи, які б підтверджували надання комбайна в оренду чи зберігання, для звірки не представлені. Документального підтвердження факту експлуатації комбайна фермерським господарством до зустрічної звірки не надано (а.с.38-43). Крім цього, у відповідності до Акту №1 обстеження земельних ділянок від 27.06.2007 року встановлено, що на орендованих земельних ділянках ФГ «Галицька мрія» не проводяться посіви зернових культур, а ділянки покриті багаторічними травами.

З огляду на вищенаведене, позивач дійшов висновків про наявність порушень вимог пункту 5.3. Постанови КМУ №1102, що призвело до безпідставного отримання ФГ «Галицька мрія» із загального фонду державного бюджету фінансової підтримки на безповоротній основі в розмірі 150000 грн.

Судом встановлено, що позивачем 27.09.2007 року винесено вимогу «Про усунення порушень» за №09-07- 14/4566 (а.с.35,36), яку доведено до відповідача (а.с.36). Зокрема, пунктом 1 вказаної вимоги зобов'язано Івано-Франківське відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств забезпечити повернення ФГ «Галицька мрія» 150,0 тис. грн. незаконно отриманої фінансової підтримки до державного бюджету, при цьому, термін виконання вимоги визначено до 27.10.2007 року.

Судом також встановлено, що ФГ «Галицька мрія» зверталося в суд із адміністративним позовом щодо визнання вимоги КРУ в Івано-Франківській області від 27.09.2007 №09-07-14/4566 «Про усунення порушень» в частині забезпечення повернення ним до державного бюджету незаконно отриманої фінансової підтримки в сумі 150,0 тис. грн. нечинною (справа №2а-93/08/0970).

Провадження за вищезазначеною адміністративною справою, згідно з ухвалою суду від 14.04.2008 року, було зупинено до набрання законної сили вироку суду у кримінальній справі, порушеній 02.04.2008 прокуратурою Івано-Франківської області відносно голови ФГ «Галицька мрія» ОСОБА_4, службових осіб ПП «Пальміра» за ознаками злочинів, передбачених частиною 5 статті 191, частиною 2 статті 209 Кримінального кодексу України та відносно службових осіб Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств за ознаками злочину, передбаченого частиною 2 статті 364 Кримінального кодексу України.

Згідно з вироком Івано-Франківського міського суду від 22.12.2011 року у справі за №0907/1/11 року та ухвалою колегії суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Апеляційного суду Івано-Франківської області від 12.11.2012 року, керівника ФГ «Галицька мрія» визнано винним у привласненні, розтраті та заволодінні чужим майном шляхом зловживання своїм службовим становищем в особливо великих розмірах (частина 5 статті 191 Кримінального кодексу України) (а.с.52-75).

Зокрема, вироком суду в кримінальній справі встановлено, що головою ФГ «Галицька мрія» надано завідомо неправдиву інформацію Івано-Франківському відділенню Українського державного фонду підтримки фермерських господарств з метою незаконного отримання субвенції, що завдало великої матеріальної шкоди та спричинило тяжкі наслідки.

За змістом частини четвертої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України вирок суду у кримінальній справі, що набрав законної сили є обов'язковим для суду, який розглядає справу про цивільно-правові наслідки дій особи, стосовно якої ухвалено вирок, лише з питань, чи мали місце ці дії та чи вчинені вони цією особою.

Відповідно до пункту 3 частини 5 «Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1102, від 25.08.2004 року, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, фінансова підтримка на безповоротній основі надається фермерському господарству протягом одного бюджетного року для компенсації не більш як за двома видами витрат, пов'язаних з придбанням першого трактора, комбайна, вантажного автомобіля за умови їх подальшої експлуатації фермерським господарством не менш як три роки з моменту державної реєстрації - у розмірі 30 відсотків, але не більш як 150 тис. гривень за одиницю техніки.

З огляду на вищенаведені правові норми та встановлені вироком в кримінальній справі обставини, що є обов'язковими для суду при вирішенні даної адміністративної справи та не підлягають доказуванню в частині неправомірного отримання ФГ «Галицька мрія» фінансової підтримки на безповоротній основі в розмірі 150000 грн., суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову виходячи із наступного.

Як встановлено в судовому засіданні та підтверджується матеріалами справи, ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.02.2013 року позовну заяву ФГ «Галицька мрія» до КРУ в Івано-Франківській області від 06.12.2007 року залишено без розгляду (а.с.45-49). Таким чином, вимога від 27.09.2007 року №09-07-14/4566, на момент розгляду даної адміністративної справи, не оскаржена та є чинною.

Частиною другою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Частиною першою статті 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» №2939-XII від 26.01.1993 р., із змінами та доповненнями (надалі - Закон №2939), встановлено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у державних фондах, зокрема.

Так, відповідно до частини другої статті 15 Закону №2939 законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються.

Згідно з пунктом 10 статті 10 Закону №2939 органи державного фінансового контролю мають право звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Український державний фонд підтримки фермерських господарств є державною установою, яка заснована на державній власності та підпорядкована Міністерству аграрної політики України (зворотна сторона а.с.115). Відповідно до нової редакції Статуту Українського державного фонду підтримки фермерських господарств, затвердженого розпорядження Міністерства аграрної політики України від 06.06.2006 року №61, зареєстрованого 06.06.2006 року за №774-61-06/2006 (а.с.115- 118) до Регіональних відділень Укрдержфонду відноситься Івано-Франківське відділення (ідентифікаційний код 13650202).

Івано-Франківське відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств діє на підставі Положення, затвердженого наказом Українського державного фонду підтримки фермерських господарств №75 від 13.12.2006 року та відповідно до пункту 7 Положення не має статусу юридичної особи, має окремий баланс, відокремлене майно, реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства, печатку з ідентифікаційним кодом, бланки з власною назвою.

Частиною другою пункту 9 Положення передбачено, що Український державний фонд підтримки фермерських господарств несе відповідальність у повному обсязі за всіма зобов'язаннями, що виникли у зв'язку з діяльністю Івано-Франківського відділення в межах чинного законодавства (а.с.94). Крім цього, пунктом 25 частини V Положення передбачено, що Івано-Франківське відділення в особі його Директора, який діє на підставі довіреності може виступати позивачем чи відповідачем у судах від імені Укрдержфонду. Таким чином, адміністративна процесуальна правосуб'єктність Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств обмежується приписами його установчих документів, що не надає йому права самостійно реалізовувати свої процесуальні права та обов'язки в якості позивача чи відповідача по справі.

Доводи відповідача про те, що ні Івано-Франківське відділення, а ні Український державний фонд підтримки фермерських господарств не є суб'єктом владних повноважень, а отже не може бути відповідачем по справі, суд вважає помилковими, виходячи з наступного.

Відповідно до частини третьої статті 50 Кодексу адміністративного судочинства України відповідачем в адміністративній справі є суб'єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Частиною четвертою цієї ж статті передбачено, що громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об'єднання, юридичні особи, які не є суб'єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб'єкта владних повноважень.

Згідно з пунктом 13 Положення Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств основним завданням останнього є реалізація державної політики щодо фінансової підтримки становлення і розвитку фермерських господарств в установленому законодавством для Українського державного фонду підтримки фермерських господарств порядку. Зокрема, пунктом 14 цього Положення передбачено, що основними напрямками діяльності Івано-Франківського відділення є надання фінансової підтримки фермерським господарствам за рахунок державного і місцевого бюджетів (а.с.94, 95). В частині IV Положення зазначено, що кошти Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств формуються за рахунок Державного бюджету України, а також коштів місцевих бюджетів органів місцевого самоврядування, передбачених на фінансову підтримку фермерських господарств по регіональних програмах.

В статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено поняття суб'єкта владних повноважень, згідно з яким - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень

З огляду на вищенаведене відповідач по справі в особі Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств є державною установою, яка наділена владними управлінськими функціями в частині реалізації державної політики щодо фінансової підтримки становлення і розвитку фермерського господарства.

Відповідно до пункту 47 статті 2 Бюджетного кодексу України розпорядником бюджетних коштів є бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов'язань та здійснення витрат бюджету.

Частиною третьою статті 47 Бюджетного кодексу України передбачено, що розпорядники бюджетних коштів забезпечують управління бюджетними асигнуваннями і здійснення контролю за виконанням процедур та вимог, встановлених цим Кодексом.

Водночас, вимогами пункту 25 Положення Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств на Директора відділення покладено обов'язок по здійсненню контролю за цільовим використанням коштів Івано-Франківського відділення Укрдержфонду відповідно до затверджених обсягів фінансової підтримки по регіону (а.с.97).

Відповідно до частини другої статті 119 Бюджетного кодексу України № 2542-III, від 21.06.2001 року, чинного на момент виникнення спірних правовідносин, у разі нецільового використання бюджетних коштів, отриманих у вигляді субвенції, зазначені кошти підлягають обов'язковому поверненню до відповідного бюджету у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відповідні посадові особи притягаються до відповідальності згідно з законом.

Аналогічна норма передбачена в чинній редакції Бюджетного кодексу України, так в пункті 5 частини 1 статті 117 цього Кодексу зазначено, що за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовуватися заходи впливу, а саме: повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету - застосовується за порушення бюджетного законодавства, визначене пунктом 24 (щодо субвенцій та коштів, наданих одержувачам бюджетних коштів) частини першої статті 116 цього Кодексу, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини 3 «Порядку повернення бюджетних коштів, отриманих як субвенція, до відповідного бюджету в разі їх нецільового використання», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 495 від 11.04.2002 року, чинного на момент виникнення спірних правовідносин (надалі - Порядок), у разі встановлення факту нецільового використання субвенції разом з актом ревізії (довідкою про перевірку) керівником уповноваженого державного органу, що проводив ревізію (перевірку), оформляється вимога про повернення використаної не за цільовим призначенням суми субвенції до відповідного бюджету (далі - вимога) за формою, затвердженою Мінфіном.

Частиною 6 Порядку передбачено, що бюджетна установа, в якій виявлено бюджетне правопорушення, самостійно виконує вимогу в десятиденний термін після її отримання та надсилає уповноваженому державному органу, що проводив ревізію (перевірку), копію документа, який підтверджує перерахування використаних не за цільовим призначенням сум субвенції до відповідного бюджету.

Таким чином, законність вимоги, надісланої Івано-Франківському відділенню Українського державного фонду підтримки фермерських господарств обґрунтовується вищенаведеними нормами Бюджетного кодексу України та Порядку, в редакціях чинних на момент виникнення спірних правовідносин. Крім цього, відповідач є розпорядником бюджетних коштів та повинен нести відповідальність за управління бюджетними асигнуваннями і здійснення контролю за виконанням процедур та вимог, встановлених Бюджетним кодексом України.

Посилання позивача на факт подання ФГ «Галицька мрія» касаційної скарги на вирок Івано-Франківського міського суду від 22.12.2011 року та на ухвалу Апеляційного суду Івано-Франківської області від 12.11.2012 року до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ, на момент розгляду даної справи, не має жодного правового наслідку, не звільняє відповідача від обов'язку виконання вимоги позивача та не є підставою для відмови у задоволенні позову.

За наведених підстав та вказаних правових норм доводи відповідача, наведені в запереченні проти позову не знайшли свого підтвердження в процесі судового розгляду справи, а позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

На підставі ст. 124 Конституції України, керуючись ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити повністю.

Зобов'язати Український державний фонд підтримки фермерських господарств в особі Івано-Франківського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств виконати п. 1 вимоги "Про усунення порушень" від 27.09.2007 року №09-07-14/4566 в частині забезпечення повернення в державний бюджет фермерським господарством "Галицька мрія" 150000 (Сто п'ятдесят тисяч) гривень 00 коп., незаконно отриманої фінансової підтримки.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.

Суддя: /підпис/ Тимощук О.Л.

Постанова складена в повному обсязі 15.04.2013 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2013
Оприлюднено19.04.2013
Номер документу30758015
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/705/13-а

Постанова від 11.11.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

null від 10.04.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Постанова від 10.04.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 01.04.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 19.03.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 05.03.2013

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні