ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Головуючий у 1-й інстанції: Єфіменко О.В.
Суддя-доповідач:Кузьменко Л.В.
ПОСТАНОВА
іменем України
"11" квітня 2013 р. Справа № 0670/8536/12
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кузьменко Л.В.
суддів: Зарудяної Л.О.
Іваненко Т.В.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м.Житомирі Житомирської області Державної податкової служби на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "24" січня 2013 р. у справі за позовом Державної податкової інспекції у м. Житомирі Житомирської області Державної податкової служби до ЖОО Політичної Партії "Народна Самооборона" про припинення юридичної особи ,
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2012 року Державна податкова інспекція у м. Житомирі Житомирської області Державної податкової служби звернулася до суду з позовом до Житомирської обласної організації Політичної Партії "Народна Самооборона".
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 24 січня 2013 року у задоволенні позову Державної податкової інспекції у м. Житомирі Житомирської області Державної податкової служби до Житомирської обласної організації Політичної Партії "Народна Самооборона" про припинення юридичної особи - відмовлено з огляду на відсутність у податкового органу права на звернення з даним позовом.
Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу у якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
В судове засідання сторони не прибули, про день, час та місце судового розгляду справи були належним чином повідомлені.
Розглянувши справу та перевіривши законність і обгрунтованість постанови суду першої інстанції в межах, передбачених ст. 195 КАС України, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Матеріали справи свідчать, що Житомирська обласна організація Політична Партія "Народна Самооборона" як юридична особа зареєстрована рішенням Житомирської міської ради 15.11.2000, і як платник податків перебуває на обліку у позивача з 04.06.2010р.
Орган податкової служби, звертаючись до суду з вказаним позовом посилався на те, що підставою припинення юридичної особи є неподання з 09.02.2011 податкової звітності, про що податковим органом складено довідку №163 від 10.02.2011 (а.с. 6). Станом на момент подачі позову до суду відповідач не має заборгованості перед бюджетом, що підтверджується матеріалами справи.
Згідно із п. п. 20.1.12 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право, зокрема, у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що законодавством України не передбачено повноваження податкового органу на звернення до суду із позовом про припинення діяльності політичної партії.
Колегія суддів не погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України компетенція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.
Згідно з пунктом 20.1.12. ст.20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби у випадках, встановлених законом, мають право звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Це повноваження з врахуванням норм Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , який є спеціальним законом з питань державної реєстрації, припинення суб'єктів підприємницької діяльності, слід розуміти як повноваження на звернення до адміністративного суду з позовом про припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи -підприємця.
Згідно з частиною 1 ст. 33 вказаного Закону юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням органу державної влади, прийнятим у випадках, передбачених законом.
Підстави для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, передбачені частиною другою статті 38 Закону України Про державну реєстрацію юридичних особі та фізичних осіб-підприємців . Однією з таких підстав є неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
Норма названої статті не містить імперативного застереження щодо кола осіб, які мають право звернутися до суду з позовом про припинення юридичної особи з наведеної підстави, а подання такого позову органом державної податкової служби обумовлено виконанням покладеного на нього законом обов'язку щодо аналізу причин і оцінки даних про факти порушень податкового законодавства, що нерозривно пов'язано з набуттям платником податків цивільної правосуб'єктності.
При цьому, слід зазначити, що за правилом, встановленим частиною першою статті 3 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців , дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб -підприємців.
Частина друга цієї норми містить застереження про можливість встановлення законом особливостей державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.
Зазначені вище суб'єкти, для яких законом встановлено особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців (частина третя статті 3 цього Закону).
Особливості створення, функціонування та припинення діяльності політичних партій регулюються Законом України "Про політичні партії в Україні" № 2365-III від 05.04.2001.
Стаття 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" передбачає, що політична партія - це зареєстроване згідно з Законом добровільне об'єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Статтею 3 ч.3 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" № 755-ІV від 15.05.2003 визначено, що об'єднання громадян, політичні партії, державні органи та органи місцевого самоврядування, асоціації органів місцевого самоврядування, банки, торгово-промислові палати, фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), біржі, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому цим Законом.
З огляду на викладене норми Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців є загальними відносно спеціальних норм Закону України Про політичні партії в Україні , які регулюють питання реєстрації об'єднання громадян, їх ліквідації і не суперечать загальним нормам.
А відтак, підстави припинення юридичної особи, визначені статтею 38 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців , є незалежними від випадків примусового розпуску (ліквідації) політичних партій, передбачених ст. 23 Закону України "Про політичні партії в Україні", які додатково передбачені для осіб, що підпадають під дію цього Закону.
Відповідно до абзацу п'ятого частини другої статті 38 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, є неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
Таким чином, органи податкової служби наділені правом звернення до суду з позовом про припинення громадської організації чи політичної партії за неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
З огляду на викладене колегія суддів вважає переконливими доводи апеляційної скарги, а відтак постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198, п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 202, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державна податкова інспекція у м.Житомирі Житомирської області Державної податкової служби задовольнити.
Постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "24" січня 2013 р. скасувати.
Прийняти нову постанову.
Позовні вимоги Державної податкової інспекції у м.Житомирі Житомирської області Державної податкової служби задовольнити.
Припинити юридичну особу Житомирську обласну організацію Політичної партії "Народна самооборона", місцезнаходження: м.Житомир, пров. Тютюновий, буд.7 кв.64., код ЄДРПОУ 25924509.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Л.В. Кузьменко
судді: Л.О. Зарудяна Т.В. Іваненко
Роздруковано та надіслано:
1- в справу
2 - позивачу Державна податкова інспекція у м. Житомирі Житомирської області Державної податкової служби м-н Перемоги,2,м.Житомир,10014
3- відповідачу ЖОО Політичної Партії "Народна Самооборона" пров. Тютюновий, буд. 7, кв. 64,м. Житомир,10012
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2013 |
Оприлюднено | 22.04.2013 |
Номер документу | 30806696 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Л.В.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Єфіменко Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні