Постанова
від 08.04.2013 по справі 2-а-580/12
СОСНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРКАС

Справа № 2а-580/12р.

Провадження № 2-а/712/78/13

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2013 року Соснівський районний суд м. Черкаси в складі :

головуючого судді - Мельник І.О.

при секретарі - Бондар Н.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного Фонду України у м.Черкаси Черкаської області про визнання дій протиправними, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом управління Пенсійного Фонду України у м.Черкаси Черкаської області про визнання дій протиправними. В обґрунтування вимог зазначив, що є пенсіонером за віком (пенсійне посвідчення №1740108254 номер особового рахунку 175107/2301 серія ААА №964604 від 09.10.2007р.) З 24.08.2007 року йому призначено пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» в розмірі 2300 грн. В вересні 2012 року на його адресу надійшов лист, з якого стало відомо, що комісією по розгляду спірних питань при призначенні (перерахунку) пенсій та відказних справ при управлінні Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області 02.08.2012 року (протокол № 29/8) прийняте рішення провести з 01.08.2012 перерахунок пенсії ОСОБА_1 без врахування заробітної плати в ДП «Черкаські макарони», оскільки дані особових рахунків за 1997-1999 роки не підтверджені документами про нарахування заробітної плати та сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України. Рішення комісії по розгляду спірних питань при призначенні (перерахунку) пенсій та відказних справ при управлінні Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області від 02.08.2012 року щодо перерахунку пенсії вважає незаконним і підлягаючим до скасування з тих підстав, що не виявлено відхилень між сумами, вказаними в довідках, виданих йому архівним відділом виконкому Черкаської міської ради про заробітну плату за період роботи з 01.01.1995 по 31.12.1999 роки від 28.08.2007 № 1945 з основного місця роботи ВАТ «Черкаська макаронна фабрика» та зарплати за сумісництвом за період роботи з 01.08.1997 року по 31.11.1999 року від 29.08.2007 № 1986 дочірнього підприємства "Черкаські макарони" ВАТ "Черкаська макаронна фабрика", та сумами у особових рахунках по нарахуванню заробітної плати, зазначеними в первинних документах ВАТ "Черкаська макаронна фабрика" та ДП ВАТ "Черкаські макарони", які знаходяться на зберіганні в архівному відділі виконкому Черкаської міської ради.

Закон, що діяв на час призначення пенсії визначає, що при призначенні пенсії враховуються відомості про отриману працівником заробітну плату, з розміру якої мали бути нараховані страхові внески.

Законами України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», визначено порядок справляння та використання збору на обов'язкове державне пенсійне страхування і встановлено, що платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності. Всі питання виплат до пенсійного фонду вирішувало підприємство - страхувальник, тобто ДП «Черкаські макарони», до якого пенсійний фонд мав пред’являти вимоги про неправильне нарахування та сплату страхових внесків, а також стягувати з нього заборгованість по платежах у встановленому законом порядку.

Пенсійний фонд України в особі територіального управління допустив бездіяльність: він повинен був здійснювати контроль за дотриманням закону щодо правильності та своєчасності сплати страхувальником страхових внесків та вживати заходи до їх стягнення, навіть у примусовому порядку шляхом звернення до суду, але не зробив цього протягом 1999-2007 років. Діяльність Дочірнього підприємства « Черкаські макарони» припинена 22.01.2008 року, діяльність підприємства засновника ВАТ « Черкаська макаронна фабрика» також припинена у зв’язку з банкрутством, що унеможливлює залучення страхувальника до участі в розгляді справи. Вимоги про неправильне нарахування, наявність заборгованості, стягнення недоїмки по страхових платежах до Пенсійного фонду до припинення діяльності підприємства - страхувальника не були пред’явлені. Враховуючи викладене, позивач змушений звернутися з даним позовом, просить визнати незаконним рішення комісії по розгляду спірних питань при призначенні (перерахунку) пенсій та відказних справ при управлінні Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області від 02.08.2012 року щодо перерахунку призначеної пенсії та визнати незаконною бездіяльність управління Пенсійного фонду України в м Черкасах Черкаської області в частині здійснення контролю за дотриманням закону щодо правильності та своєчасності сплати страхувальником ДП «Черкаські макарони» страхових внесків та вжиття заходів до їх стягнення.

В судовому засіданні ОСОБА_1 та його представник позовні вимоги підтримали і додатково пояснили, що причиною виникнення спору є допущена управлінням Пенсійного фонду бездіяльність щодо своєчасного виявлення факту неправильного нарахування страхових внесків. В жовтні 2007 року управління Пенсійного фонду надало довідку про відсутність заборгованості ДП «Черкаські макарони» перед Пенсійним фондом, яка стала підставою для припинення діяльності підприємства. Відомості про розмір заробітної плати позивача в ДП «Черкаські макарони», на підставі яких ОСОБА_1 була нарахована пенсія - довідка № 1986 від 06.08.2007 року, ніким і нічим не спростовані. Викладена в довідці інформація про розмір заробітної плати позивача відповідає відомостям, які зазначені в особових рахунках по заробітній платі. Факт фальсифікації чи підробки документів на день розгляду справи не встановлений. Просили задовольнити позов в повному обсязі.

Представники Управління Пенсійного фонду в м. Черкасах Черкаської області позов не визнали та пояснили, що ОСОБА_1 отримує пенсію за віком з 24.08.2007 року. До заяви при призначенні пенсії надані довідки видані архівним відділом виконкому Черкаської міської ради про заробітну плату від 28.08.2007 року № 1945 з основного місця роботи ВАТ «Черкаська макаронна фабрика» та зарплати за сумісництвом від 29.08.2007 року №1986 Дочірнього підприємства „Черкаські макарони" ВАТ „Черкаська макаронна фабрика". По документах ВАТ«Черкаська макаронна фабрика» питань не виникло.

При перевірці документів, поданих для призначення пенсії; управлінням проведена перевірка первинних бухгалтерських документів, які слугували підставою для видачі архівним відділом Черкаського міськвиконкому довідки від 29.08.2007 № 1986 за період роботи ОСОБА_1 на ДП «Черкаські макарони» (код 21389396) за 1997 - 1999 роки. Перевіркою встановлено, що довідка від 29.08.2007 №1986 виготовлена архівним відділом на підставі даних особових рахунків по заробітній платі ОСОБА_1 переданих на зберігання до архівного відділу посадовими особами ДП «Черкаські макарони» в зв'язку з ліквідацією підприємства 12.09.2007року. Проте візуальний перегляд особових рахунків по заробітній платі працівників ДП «Черкаські макарони» викликав сумнів щодо їх достовірності, оскільки окремі з них виконані на бланках 200_ - х років, тоді як дані наведені за 1997 та 1998 роки, тобто заповнені значно пізніше і не могли слугувати первинними документами бухгалтерського обліку.

У зв'язку з цим була проведена перевірка усіх особових рахунків по заробітній платі працівників ДП «Черкаські макарони» за 1997-2000 роки, переданих на зберігання до архівного відділу, співставлено їх з даними відділу обліку надходження платежів управління Пенсійного фонду України в м. Черкасах (звіти підприємства про нараховані суми фонду оплати праці усіх працівників ДП «Черкаські макарони» за 1997-2000 роки), з даними відділу персоніфікованого обліку, інформаційних систем та мереж управління (індивідуальні відомості застрахованих осіб).В ході перевірки встановлено, що протягом 1997 - 1999 років за даними особових рахунків по заробітній платі, переданих посадовими особами ДП «Черкаські макарони» на зберігання до архівного відділу, на підприємстві працювало 4 особи, в тому числі ОСОБА_1 В той же час за офіційними даними, поданої до органу Пенсійного фонду звітності ДП «Черкаські макарони» у 1997- 1999 роках заробітну плату нараховувало на двох осіб : ОСОБА_1 та ОСОБА_2, внески до Пенсійного фонду сплачувало у значно меншому обсязі, ніж зазначено в поданій ОСОБА_1 довідці, тобто до архівного відділу посадовими особами ДП «Черкаські макарони» подано фіктивні (підробні) документи, незаконно відображено нарахування заробітної плати ОСОБА_3JL в розмірі 2000 грн. щомісячно за період з серпня 1997 по грудень1998 року та по1600 грн. за 1999 рік.

Відповідно до ст.41 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", до заробітної плати для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), отриманих застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувались внески на обов'язкове державне пенсійне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування. Згідно ст. 40 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування " заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Оскільки, ОСОБА_1 при призначенні пенсії надано довідку від 29.08.2007 року №1986 з явно неправдивими відомостями, а саме заробітна плата яка зазначена в довідці, в 15 раз перевищує суму заробітної плати, яка офіційно подана в звітності до управління в 1997 -1999 році., ОСОБА_1 відповідно до рішення комісії по розгляду спірних питань при призначенні (перерахунку) пенсій (протокол №29/8 від 02.08.2012 року), проведено перерахунок пенсії з 01.08.2012 року без врахування заробітної плати в ДП «Черкаські макарони», оскільки дані особових рахунків за 1997-1999 роки не підтверджені документами про нарахування заробітної плати та сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України. Сума переплати пенсії за період з 2408.2007 по 31.07.2012 складає 29990,34 грн.

Управління Пенсійного фонду України у Соснівському районі м. Черкас перевіряло правильність нарахування внесків до Пенсійного фонду по ДП « Черкаські макарони» у 1998 році і у 2002 році. Хоча акти перевірок на паперових носіях не збереглися, так як строк їх збереження становить три роки, в базі даних Пенсійного фонду наявна інформація, що під час перевірок діяльності підприємства за1997-2002 роки фактів неправильного нарахування внесків до Пенсійного фонду та порушень вимог закону щодо складання та подання звітності у ДП « Черкаські макарони» не встановлено. Довідка Управління Пенсійного фонду України у Соснівському районі від 17.10.2007 року про відсутність заборгованості ДП «Черкаські макарони» перед Пенсійним фондом видана на підставі наявної у Пенсійного фонду інформацією про відсутність заборгованості по внесках до Пенсійного фонду у підприємства, що ліквідувалося.

Заслухавши сторони, покази свідка, проаналізувавши надані докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення частково з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 отримував пенсію за віком з 24.08.2007 року. Пенсія призначена на підставі довідок, виданих архівним відділом виконкому Черкаської міської ради про заробітну плату від 28.08.2007 року № 1945 з основного місця роботи ВАТ „Черкаська макаронна фабрика" та зарплати за сумісництвом від 29.08.2007 року №1986 Дочірнього підприємства «Черкаські макарони» ВАТ «Черкаська макаронна фабрика.»

Розмір пенсії станом на 01.07.2012 року становив 2221,1 грн. - на підставі Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» та доплати 100 грн. на підставі постанови Кабінету Міністрів України №с 327 «Про підвищення рівня соціального захисту населення».

Рішенням комісії по розгляду спірних питань при призначенні (перерахунку) пенсій та відказних справ при управлінні Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області від 02.08.2012 року розмір пенсії ОСОБА_1, призначеної на підставі Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», з 01.08.2012 року зменшено до 1705,46 грн.

Рішення комісії про перерахунок пенсії ОСОБА_1 ( протокол 29/8 від 02.08.2012 року) є незаконним і підлягає до скасування, виходячи з наступного.

Підставами для зменшення розміру пенсії став висновок комісії по розгляду спірних питань при призначенні (перерахунку) пенсій та відказних справ при управлінні Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області про те, що «дані особових рахунків за 1997 - 1999 року не підтверджені документами про нарахування заробітної плати та сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України».

Цей висновок не відповідає закону та встановленим судом обставинам.

Згідно з ст. 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в редакції станом на серпень 2007 року ( час призначення пенсії) заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Відповідно до частини другої статті 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

Довідка №1986 від 29.08.2007 року, на підставі якої в 2007 році ОСОБА_1 була нарахована пенсія, видана компетентним органом у встановленому законом порядку, тому, позивач не може нести відповідальність за зміст та достовірність офіційного документу, який видано органом державної влади на виконання його повноважень.

Відповідно до частини першої статті 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Відповідачем, як належний документ для призначення пенсії ОСОБА_1, була прийнята довідка №1986 від 29.08.2007 про заробітну плату позивача, отриману у 1997 - 1999 роках на Дочірньому підприємстві «Черкаські макарони «ВАТ „Черкаська макаронна фабрика». Станом на день розгляду справи комісією по розгляду спірних питань при призначенні пенсії, як і на момент розгляду справи судом, достовірність цього правовстановлюючого документу не спростована.

Твердження відповідача про те, що відомості, викладені в названій довідці є підробленими і не відповідають дійсному розміру заробітної плати ОСОБА_1, об’єктивними доказами не доведено.

Навпаки, розмір заробітної плати, зазначений в довідці, повністю збігається з даними особових рахунків по заробітній плати ОСОБА_1, які передані ДП «Черкаські макарони» для зберігання до архівного відділу виконавчого комітету Черкаської міської Ради.

Посилання представника відповідача на те, що відомості, викладені в особових рахунках є фіктивними (підробленими) спростовуються поясненнями свідка ОСОБА_2, яка повідомила суду, що як головний бухгалтер ДП « Черкаські макарони» у вересні 2007 року передавала до архіву бухгалтерські документи. Працівники архівного відділу вимагали передання документів про нараховану заробітну плату на картонних носіях у вигляді особових рахунків по заробітній платі. Оскільки нарахування і виплата заробітної плати працівникам ДП «Черкаські макарони» проводилося на носіях у вигляді паперових відомостей, вона, на вимогу працівників архіву, перенесла всі дані з відомостей в особові рахунки по заробітній платі. Відомості про заробітну плату, внесені в особові рахунки, повністю відповідають дійсності. Так як ця робота проводилася в 2007 році, вона не звернула уваги на те, що на деяких бланках особових рахунків проставлений гриф « 200 _». Пенсійний фонд неодноразово перевіряв її звітність і правильність нарахування страхових внесків, претензій розміру і порядку нарахувань не було.

За ч. 4 ст. 70 КАС України обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.

Відносини, пов'язані зі встановленням факту фіктивності того чи іншого документа, підпадають під ознаки такого діяння як використання підроблених документів, що відповідно до ст. 358 Кримінального кодексу України являється злочином.

З огляду на те, що використання підроблених документів є злочином, передбаченим ст. 358 Кримінального кодексу України, та враховуючи положення частини 4 статті 70 КАС України, судом вважає, що факт підробки документа та використання підробленого документа повинні бути підтверджені лише вироком суду у кримінальній справі, що набрав законної сили. Проте, відповідачем не надано вироку суду у кримінальній справі, що набрав законної сили.

Статтями 11, 17, 18 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», встановлено, що за системою пенсійного забезпечення України страхувальником, який зобов’язаний проводити нарахування та сплату страхових внесків до Пенсійного фонду, є роботодавець. Відповідно, платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності.

Ст. 1 Закону України « Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», який діяв станом на 1997 - 1999 роки і визначав порядок справляння та використання збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, також було встановлено, що платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, які використовують працю найманих працівників.

Відповідальність застрахованої особи за правильність нарахування та сплати страхових внесків та інших платежів до Пенсійного фонду законами України не встановлена.

Страхувальником по відношенню до застрахованої особи ОСОБА_1 і платником збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, було ДП «Черкаські макарони», до якого повинні були пред’являтися претензії про правильність нарахування та сплати страхових внесків.

Пенсійний фонд України та органи його управління на місцях згідно з п. 1, п. 15 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 1 березня 2001 р., є органами виконавчої влади і керується у своїй діяльності Конституцією України та законами України. При прийнятті рішення щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1, комісія при Управлінні Пенсійного фонду України у м. Черкаси повинна була керуватися приписами наведених законів та враховувати відсутність об’єктивно встановлених підстав для проведення такого перерахунку.

Судом встановлено і не заперечується сторонами, що Управління Пенсійного фонду України у Соснівському районі м. Черкас перевіряло правильність нарахування внесків до Пенсійного фонду по ДП « Черкаські макарони» у 1998 році і у 2002 році і не встановило фактів неправильного нарахування внесків до Пенсійного фонду та порушень вимог закону щодо складання та подання звітності. Управлінням Пенсійного фонду України у Соснівському районі була видана довідка № 9182/02 від 17.10.2007 року органу державної реєстрації про відсутність заборгованості ДП «Черкаські макарони» по сплаті страхових внесків до Пенсійного фонду, на підставі якої 22.01.2008 року припинена діяльність юридичної особи - страхувальника ДП «Черкаські макарони»

Твердження позивача та його представника про бездіяльність Управління Пенсійного фонду в м. Черкасах Черкаської області суд оцінює критично, оскільки в період існування з 1998-2002 року ДП «Черкаські макарони» ВАТ «Черкаська макаронна фабрика», працівниками управління проводилась перевірка правильності нарахування та сплати страхових внесків на обов’язкове державне пенсійне страхування. Отже, відсутні законні підстави стверджувати про бездіяльність працівників управління.

Враховуючи викладене, аналізуючи докази в їх сукупності, суд вважає за необхідне позовні вимоги позивача задовольнити частково, а саме: визнати незаконним рішення комісії по розгляду питань при призначенні (перерахунку) пенсії та відказних справ при Управлінні Пенсійного фонду України в м.Черкаси Черкаської області від 02.08.2012р. (протокол № 29/8) щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 В частині визнання незаконною бездіяльності Управління Пенсійного фонду в м. Черкасах Черкаської області відмовити за безпідставністю.

Керуючись ст.ст.10, 11, 69-72, 160-163, 186 КАС України, суд -

П О С Т А НО В И В:

Позов ОСОБА_1 до управління Пенсійного Фонду України у м.Черкаси Черкаської області про визнання дій протиправними задовольнити частково.

Визнати незаконним рішення комісії по розгляду питань при призначенні (перерахунку) пенсії та відказних справ при Управлінні Пенсійного фонду України в м.Черкаси Черкаської області від 02.08.2012р. (протокол № 29/8) щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Київського апеляційного адміністративного суду через Соснівський районний суд м. Черкаси протягом десяти днів з моменту його проголошення.

Головуючий:

СудСоснівський районний суд м.Черкас
Дата ухвалення рішення08.04.2013
Оприлюднено23.01.2014
Номер документу30855268
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-580/12

Ухвала від 04.08.2011

Адміністративне

Тальнівський районний суд Черкаської області

Міщенко К. М.

Ухвала від 22.01.2013

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Мельник І. О.

Постанова від 03.03.2012

Адміністративне

Чечельницький районний суд Вінницької області

Задорожний В. П.

Ухвала від 30.10.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Троян Н.М.

Постанова від 24.04.2013

Адміністративне

Жовтневий районний суд м. Луганська

Чаркіна І. Є.

Постанова від 08.04.2013

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Мельник І. О.

Постанова від 04.04.2013

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Мельник І. О.

Ухвала від 20.12.2012

Адміністративне

Соснівський районний суд м.Черкас

Мельник І. О.

Постанова від 19.11.2012

Адміністративне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Волчко А. Я.

Ухвала від 14.08.2012

Адміністративне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Волкова Н. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні