ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 2а/2470/2776/12
Головуючий у 1-й інстанції: Григораш В.О.
Суддя-доповідач: Сторчак В. Ю.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2013 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого-судді: Сторчака В. Ю.
суддів: Полотнянка Ю.П., Смілянця Е.С.
при секретарі: Копійчук О.В.
за участю представників сторін:
представника позивача - Заболотного Р.К.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління держкомзему у м.Чернівці на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 грудня 2012 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес-центр "Буковинський" до Управління Держкомзему у м.Чернівці про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
В листопаді 2012 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Бізнес-центр "Буковинський" звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління Держкомзему у м.Чернівці про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.
Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 грудня 2012 року адміністративний позов задоволено частково, а саме, визнано протиправною бездіяльність Управління Держкомзему у місті Чернівці у вигляді ухилення від здійснення державної реєстрації земельної ділянки та державного акта; визнано протиправним та скасувано висновок Управління Держкомзему у місті Чернівців від 13.10.2012 року про відмову в державній реєстрації земельної ділянки та державного акту; зобов'язано Управління Держкомзему у місті Чернівці здійснити державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,5935 га, яка розташована за адресою м. Чернівці, вул. Головна, 141, кадастровий номер:7310136600:07:005:0047, а також здійснити державну реєстрацію державного акту на право власності на зазначену земельну ділянку та видати його ТОВ «Бізнес-центр «Буковинський» протягом терміну встановленого Порядком ведення Поземельної книги, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року №1021. В решті позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також на неповне з'ясування судом всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, просив скасувати постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 грудня 2012 року та прийняти нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти задоволення вимог апеляційної скарги та просив залишити оскаржуване рішення суду першої інстанції від 13 грудня 2012 року без змін.
Представник відповідача (апелянта) в судове засідання не з"явився, хоча про дату час та місце розгляду справи був повідомлений завчасно та належним чином.
Відповідно до ч.8 ст. 177 КАС України неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає апеляційному розгляду.
Заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, надавши правову оцінку наявним у справі доказам, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги.
Як свідчать матеріали справи, позивач - ТОВ "Бізнес-Центр Буковинський" зареєстрований Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради за адресою вул. Головна, 141, м. Чернівці, Чернівецька область.
10.10.2012 року представник позивача за довіреністю Заболотний Р.К. звернувся до Управління Держкомзему у м. Чернівці із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки та державного акта або договору оренди земельної ділянки. Заяву прийнято відповідачем 10.10.2012 року за обліковим номером ЗВ-731010062032012.
В заяві позивач просив, на підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки між Чернівецькою міською радою та ТОВ "Бізнес-Центр Буковинський" від 04.08.2008 року №3066, Договору про внесення змін в Договір купівлі-продажу земельної ділянки від 04.08.2008 року №3066 від 27.10.2008 року №4173, Договору про внесення змін та доповнень до Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 04.08.2008 року №3066 від 21.09.2012 року №5000, надати послуги з реєстрації земельної ділянки та Державний акт на право власності на земельну ділянку для обслуговування будівлі, площею 0,5935 га, яка розташована за адресою вул. Головна, 141, м. Чернівці, визначений кадастровий номер земельної ділянки: 7310136600:07:005:0047.
На виконання пункту 13-3 порядку ведення Поземельної книги, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України 09.09.2009 року №1021 до заяви відповідачем додано:
- документ, що посвідчує повноваження діяти від імені особи;
- копію реєстраційного номера облікової картки платника податків;
- технічну документацію за складання державного акту на право власності на земельну ділянку на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки ТОВ "Бізнес Центр "Буковинський" для обслуговування будівлі вул. Головна, 141, м. Чернівці;
- копію документа про внесення плати за надання послуг до Державного бюджету м. Чернівці в сумі - 195,00 грн.;
- нотаріально засвідчений цивільно-правовий договір про відчуження земельної ділянки від 04.08.2008 року ВКМ №790584 за №3066, Договору про внесення змін в Договір купівлі-продажу земельної ділянки від 04.08.2008 року №3066 від 27.10.2008 року №4173, Договору про внесення змін та доповнень до Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 04.08.2008 року №3066 від 21.09.2012 року №5000;
Розглянувши заяву від 10.10.2012 року №731010062032012 відповідачем прийнято висновок від 13.10.2012 року, яким відмовлено у державній реєстрації.
Підставою прийняття висновку про відмову у державній реєстрації слугувало наступне:
- згідно п. 7 ст. 128 Земельного кодексу України Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу є підставою для видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації.
- відповідно до п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України №381 від 22.04.2009 року розстрочення платежу надається покупцям за умови сплати ними протягом 30 календарних днів після нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу не менше як 50 відсотків частини платежу, що зараховується до державного та місцевого бюджетів.
- в п. 2.3 договору про внесення змін та доповнень від 21.09.2012 реєстр №5000 до Договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_3, приватним нотаріусом Чернівецького міського нотаріального округу, 04.08.2008 року за реєстровим №3066 зазначено, що станом на 29.02.2012 року залишок заборгованості становить 2141104,03 грн. і покупець сплатив продавцю суму 304818,13 грн., що становить менше 50 відсотків частин платежу.
Позивач, не погодившись з відмовою відповідача у державній реєстрації земельної ділянки, звернувся до суду з даним позовом.
За результатом розгляду справи, суд першої інстанції прийшов до висновку про наявність порушень чинного законодавства з боку відповідача, відповідно і наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача. Мотивами прийняття оскаржуваного рішення судом першої інстанції слугувало наступне.
Процедуру ведення Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, містить відомості про земельну ділянку, обмеження на використання земельної ділянки, суб'єктів прав на земельну ділянку та правовстановлюючі документи, а також дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, її цільове призначення, склад земельних угідь, визначено Порядком ведення Поземельної книги затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 р. № 1021 (далі Порядок).
Згідно п.п. 2 п. 13-2 Порядку однією із підстав для Державної реєстрації земельної ділянки територіальним органом Держземагентства за її місцезнаходженням є заява набувача права на земельну ділянку.
Пунктом 13-3 вказаного Порядку визначено перелік документів які повинні додаватись до заяви.
Судом першої інстанції встановлено, що позивачем було надано відповідачу всі необхідні документи для державної реєстрації територіальним органом Держземагентства земельної ділянки, межі якої встановлено в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення.
Пунктом 13- Порядку передбачено вичерпний перелік підстав, коли Територіальний орган Держземагентства відмовляє у державній реєстрації земельної ділянки.
У разі відмови у державній реєстрації земельної ділянки територіальний орган Держземагентства протягом трьох робочих днів готує висновок про відмову в такій реєстрації та повертає подані документи для доопрацювання за актом приймання-передачі.
За результатом розгляду справи суд першої інстанції прийшов до висновку, що жодна із наведених Порядку підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки, не мали місце у спірних правовідносинах.
Також, на думку суду, відповідачем не вчинено будь-яких дій щодо повідомлення позивача про прийняття ним висновку про відмову у державній реєстрації земельної ділянки від 13.10.2012 року та не повернуто подані документи для доопрацювання за актом приймання-передачі, що свідчить про вчинену бездіяльність.
Крім того, суд першої інстанції вважає помилковими твердження відповідача, викладені висновку про відмову у державній реєстрації від 13.10.2012року, оскільки ним не враховано п. 2 Договору про внесення змін та доповнень до Договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого ОСОБА_3 приватним нотаріусом Чернівецького міського нотаріального округу 04.08.2008 року за №3066 від 21.09.2012року за №5000, яким викладено п. 2.4. Договору купівлі-продажу в новій редакції: «Документ про оплату або сплату Покупцем платежу, визначеного п.2.3.1. Договору, а саме 244 592,22 грн. (двісті сорок чотири тисячі п'ятсот дев'яносто дві гривні 22коп.) є підставою для видачі Державного Акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації»(а.с.39-40). Зазначений Договір купівлі-продажу земельної ділянки від 04.08.2008 року за №3066 з із змінами та доповненнями є чинним та ніким не скасований. На виконання умов зазначеного Договору, відповідачем згідно платіжного доручення №342 від 27.09.2012року було здійснено оплату в сумі 214 110,40грн., згідно платіжного доручення 341 від 27.09.2012року було здійснено оплату в сумі 30481,82грн. (а.с. 41), тобто виконано всі умови необхідні умови договору для видачі йому Державного Акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації.
Колегія суддів не може погодитись з висновком суду першої інстанції з наступних підстав.
Відповідно до ст.3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ч.2 ст.78 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
У випадках, визначених ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України, придбання земельних ділянок державної (комунальної) власності здійснюється в порядку, визначеному ст. 128 Земельного кодексу України та Постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2009 року за №381 «Про затвердження Порядку здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки державної та комунальної власності» далі - Постанова КМУ №381).
Пунктом 7 статті 128 Земельного кодексу України визначено, що Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) є підставою для видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації. Відповідно до п.9 цієї статті, розрахунки за придбання земельної ділянки можуть здійснюватися з розстроченням платежу за згодою сторін, але не більше ніж на п'ять років. Порядок здійснення розрахунків з розстроченням платежу визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно із п.3 Постанова КМУ №381, розстрочення платежу надається покупцям за наступних умов:
- сплати ними протягом 30 календарних днів після нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу не менш як 50 відсотків частини платежу, що зараховується до державного та місцевого бюджетів;
- встановлення відповідно до законодавства заборони на продаж або інше відчуження покупцем земельної ділянки до повного розрахунку за договором купівлі-продажу.
Пунктом 4 Постанови КМУ №381 визначено, що розрахунок з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки здійснюється шляхом погашення суми розстроченого платежу рівними частинами не рідше ніж один раз у три місяці згідно з графіком, який є невід'ємною частиною договору купівлі-продажу, або одноразово у повному обсязі у строк, який не перевищує трьох місяців після внесення першого або чергового платежу.
Пунктом 3 ч. 13-4 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1021-2009-п «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі» (далі - Постанова КМУ № 1021), визначено, що територіальний орган Держземагентства відмовляє у державній реєстрації земельної ділянки у разі, коли: документи подані не в повному обсязі або не відповідають вимогам, установленим цим Порядком.
У разі відмови у державній реєстрації земельної ділянки територіальний орган Держземагентства протягом трьох робочих днів готує висновок про відмову в такій реєстрації та повертає подані документи для доопрацювання за актом приймання-передачі(абз.2 п.4 ч. 13-4 Постанова КМУ №1021).
Враховуючи, що п.2 Договору про внесення змін та доповнень до Договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Чернівецького міського нотаріального округу ОСОБА_3 04.08.2008 року за №3066 від 21.09.2012р. за №5000, яким викладено п.2.4. Договору купівлі - продажу в нові редакції «Документ про оплату або сплату покупцем платежу, визначеного п.2.3.1. Договору, а саме 244 592,22 гр. є підставою для видачі Державного Акта на право власності на земельну ділянку та її державної реєстрації» (а.с.39-40), - суперечить вищезазначеним нормам законодавства, та виходячи із п.2.3. Договору про внесення змін та доповнень до Договору купівлі - продажу земельної ділянки від 04.08.2008р. №3066 від 21.09.2012р. №5000, в якому визначено, що станом на 29.02.2012р. покупець сплатив продавцю суму 304 818,13 гр., а залишок заборгованості складає 2 141 104,03 грн., що становить менше 50 відсотків частин платежу та керуючись п.9 ст.128 Земельного кодексу України; п.3 Постанови КМУ №381, 13 жовтня 2012 року Управлінням підготовлено висновок про відмову у державній реєстрації та Акт приймання-передачі, у відповідності до абз.2 п.4 ч. 13-4 Постанова КМУ №1021 (а.с.69-70).
Зазначене вище спростовує висновок суду першої інстанції, що відповідачем не вчинено будь-яких дій щодо повідомлення позивача про прийняття ним висновку про відмову у державній реєстрації земельної ділянки від 13.10.2012 року та не повернено подані документи для доопрацювання за актом приймання-передачі.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції безпідставно, при прийнятті оскаржуваного рішення, не взято до уваги вимоги п.п.7, 9 ст.128 Земельного кодексу України та Постанову Кабінету Міністрів України від 22.04.2009 року за №381 «Про затвердження Порядку здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки державної та комунальної власності», зокрема пункт 3.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За результатом апеляційного розгляду справи, колегія суддів приходить до висновку, що відповідач, у спірних правовідносинах, що виникли між сторонами діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а відтак, підстави для визнання протиправними його дій чи бездіяльності відсутні.
Відповідно до ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин у адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відповідно до статті 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, та невідповідність висновків суду обставинам справи призвели до помилкового висновку, у зв'язку з чим, постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Управління держкомзему у м.Чернівці задовольнити.
Постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 грудня 2012 року скасувати.
Прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно ст 212 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі "02" квітня 2013 р.
Головуючий Сторчак В. Ю.
Судді Полотнянко Ю.П.
Смілянець Е. С.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2013 |
Оприлюднено | 24.04.2013 |
Номер документу | 30866409 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Сторчак В. Ю.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні