Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 квітня 2013 р. Справа №805/397/13-а
Приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови:
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Давиденко Т.В.
при секретарі судового засідання Грішаєві Є.Є.
за участю представників сторін:
від позивача - Александров В.В. - договір від 08.01.2013 року № 26/01/13
від відповідача - Федченко О.В. - довір. від 25.03.2013 року б/н
розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву Товариства з обмеженою
відповідальністю «Електромаш»
до відповідача Управління Пенсійного фонду України в Центрально - Міському районі
м. Горлівки Донецької області
про визнання дій неправомірними, зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Електромаш» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Пенсійного фонду України в Центрально - Міському районі м. Горлівки Донецької області про визнання дій щодо відмови в перерахунку в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування зайво сплачених коштів по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп. неправомірними, зобов'язання перерахувати на користь ТОВ «Електромаш» надмірно сплачені страхові внески по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп.
Доводи позовної заяви обґрунтовує тим, що, як вважає позивач, відповідач неправомірно відмовив у поверненні надмірно сплаченої суми відрахувань єдиного податку, яка значно перевищує суму нарахувань страхових внесків.
Зазначає, що згідно норм чинного законодавства надмірно сплачені суми страхових внесків, повертаються страхувальнику або з його згоди зараховується в рахунок майбутніх платежів страхових внесків.
Вважає, що відмова УПФУ в Центрально -Міському районі м. Горлівки у перерахуванні та поверненні платежів, викладена у листі від 04.12.2012 року № 56675/06 та мотивована тим, що страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не входять до системи оподаткування, на них не поширюється податкове законодавство, а іншим законодавством не встановлені пільги з нарахування та сплати страхових внесків або звільнення від їх сплати, є неправомірною.
06.03.2013 року позивач надав заяву про уточнення позовних вимог та просив визнати дій щодо відмови в поверненні надміру сплачених страхових внесків по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп. неправомірними, зобов'язання перерахувати на користь ТОВ «Електромаш» надмірно сплачені страхові внески по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп.
Представник позивача у судовому засіданні доводи позовної заяви підтримав, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві, просив позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні проти доводів позовної заяви заперечував та просив у задоволенні позовної заяви відмовити у повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви, заслухавши представників сторін, суд встановив.
ТОВ «Електромаш» зареєстроване рішенням Виконавчого комітету Горлівської міської ради Донецької області від 13.12.2001 року, включене до Єдиного державного Реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ 20383434), зареєстроване за юридичною адресою: 84626, Донецька область, м. Горлівка, Центрально - Міський район, пр.-т Перемоги, 44( а.с. 8).
ТОВ «Електромаш» взяте на облік платника єдиного внеску до Управління Пенсійного фонду України у Центрально-Міському районі м. Горлівки Донецької області з 03.10.1994 року (а.с. 10).
В період з 2009 року по 2010 рік ТОВ «Електромаш» сплачував єдиний внесок до органів Пенсійного фонду.
Станом на 01.01.2011 року в результаті сплати страхових внесків, нарахованих на суми фактичних витрат на оплату праці та сплати 42 % від єдиного податку у ТОВ «Електромаш» виникла переплата до пенсійного фонду по страховим внескам по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп.
Листами, які отримані УПФУ в Центрально-Міському районі м. Горлівки 23.08.2012 року, ТОВ «Електромаш» звернулось до відповідача та просило повернути, шляхом перерахування на розрахункові рахунки, суми переплати страхових внесків по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп.
Листом від 29.08.2012 року № 47247/06 УПФУ в Центрально-Міському районі м. Горлівки відмовило у поверненні переплати страхових внесків, оскільки, при сплаті страхових внесків за найманих працівників суб'єктами господарювання, які обрали спрощену систему оподаткування, сума коштів, що спрямовується як частина ставки від єдиного податку зараховується в рахунок сплати страхових внесків лише в розмірі нарахувань страхових внесків на заробітну плату найманих працівників. Інша частина коштів єдиного податку враховується в окремому реєстрі по надходженню коштів і в картку особового рахунку платника не заноситься, зараховується в рахунок майбутніх платежів страхових внесків не є переплатою, не врховується в рахунок погашення боргу та не підлягає поверненню (а.с. 19-20).
У листі від 08.11.2012 року № 12176/02-1 ГУПФУ в Донецькій області рекомендувало ТОВ «Електромаш» звернутися до територіального органу Пенсійного фонду України за місцем реєстрації для подання заяви про повернення зарахування коштів в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (а.с. 21).
Листом від 20.11.2012 року № 21 ТОВ «Електромаш» звернулось до УПФУ в Центрально-Міському районі м. Горлівки та просило повернути, шляхом перерахування на розрахункові рахунки, суми переплати страхових внесків по розділу 1 - 33,2 % в сумі 3629 грн. 60 коп. та по розділу 2 - 32 % - 69 грн. 02 коп. (а.с. 22).
Листом від 04.12.2012 року №56675/06 УПФУ в Центрально-Міському районі м. Горлівки відмовило у поверненні переплати страхових внесків, мотивуючи відмови тим, що страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування не входять до системи оподаткування, на них не поширюється податкове законодавство, а іншим законодавством не встановлені пільги з нарахування та сплати страхових внесків або звільнення від їх сплати, є неправомірною (а.с. 23).
Листом від 19.04.2013 року № 4-28/1322 Управління Державної казначейської служби України у м. Горлівці Донецької області підтвердило зарахування коштів, сплачених ТОВ «Електромаш», на рахунок місцевого бюджету з обліку надходжень єдиного податку.
Між сторонами немає розбіжностей, щодо обставин справи, встановлених адміністративним судом, в позовній заяві позивач просить визнати дій щодо відмови в перерахунку в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування зайво сплачених коштів неправомірними та зобов'язати повернути на користь ТОВ «Електромаш» надмірно сплачені страхові внески.
Проаналізувавши матеріали справи, доводи позовної заяви, заперечень, доповідь представників позивача та відповідача, суд вважає позовну заяву такою, що задоволенню не підлягає, з наступних підстав.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За Преамбулою Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» цей Закон, розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.
Статтею 58 зазначеного Закону на Пенсійний фонд покладене керівництво та управління солідарною системою, збір, акумуляція та облік страхових внесків, призначення пенсії та підготовка документів для її виплати, забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання, здійснення контролю за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішення питань, пов'язаних з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснення адміністративного управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені Законом і статутом Пенсійного фонду.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», пунктом 7 частини 1 статті 1 якого визначено, що Пенсійний фонд України - орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести облік платників єдиного внеску, забезпечувати збір та ведення обліку страхових коштів, контролювати повноту та своєчасність їх сплати, вести Державний реєстр загальнообов'язкового державного соціального страхування та виконувати інші функції, передбачені законом.
Тобто, відповідач у справі - орган владних повноважень, який виконує владні управлінські функції, надані йому чинним законодавством, відносно платників страхових внесків.
Преамбула Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» визначає принципи, засади і механізм функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування відповідно до Конституції України та Основ законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Статтею 5 цього Закону визначено, що виключно цим Законом регулюються відносини, які виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, визначаються, зокрема платники страхових внесків, їх права та обов'язки, порядок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків, стягнення заборгованості за цими внесками. Частиною першою наведеної статті зазначено, що дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Згідно ст. 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2001 року № 121/2001 з наступними змінами та доповненнями, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, що здійснює керівництво та управління солідарною системою загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та готує документи для їх виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, інших соціальних виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду України. Діяльність Пенсійного фонду України спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра праці та соціальної політики України. Згідно ст. 15 Положення, пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві, Севастополі, та управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах.
Відповідно до п. 5 ст. 4 вказаного Положення, Пенсійний фонд України згідно покладених на нього завдань організовує, координує та контролює роботу органів Пенсійного фонду України щодо, зокрема, забезпечення додержання підприємствами, установами, організаціями та громадянами законодавства про пенсійне забезпечення; забезпечення збирання та акумулювання страхових внесків, інших надходжень до бюджету Пенсійного фонду України відповідно до законодавства; стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не сплачених сум збору на обов'язкове державне пенсійне страхування; призначення і виплати пенсій; забезпечення повного та своєчасного фінансування витрат на виплату пенсій, допомоги на поховання та інших соціальних виплат, що здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України.
Згідно Указу Президента України від 03.07.1998 року № 727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва», суб'єкти підприємницької діяльності - юридичні особи сплачують єдиний податок щомісяця не пізніше 20 числа наступного місяця на окремий рахунок відділень Державного казначейства України. Відділення Державного казначейства України наступного дня після надходження коштів перераховують суми єдиного податку у таких розмірах:
- до Державного бюджету України - 20 відсотків;
- до місцевого бюджету - 23 відсотки;
- до Пенсійного фонду України - 42 відсотки;
- на обов'язкове соціальне страхування - 15 відсотків (у тому числі до Державного фонду сприяння зайнятості населення - 4 відсотки) для відшкодування витрат, які здійснюються відповідно до законодавства у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, а також витрат, зумовлених народженням та похованням.
Державне казначейство України, відповідно до законодавства, перераховує 42 % від єдиного податку, який сплачує підприємство на рахунок територіального органу Пенсійного фонду України, що відповідає вищенаведеним положенням Указу, тобто ставка єдиного податку чітко зафіксована законодавством та залежить від валового доходу підприємства.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи та не заперечується сторонами у справі, внаслідок сплати позивачем сум єдиного податку до Державного бюджету та перерахування органом Державного казначейства 42 відсотка до Пенсійного Фонду України у ТОВ «Електромаш» виникла переплата, яка станом на 26.04.2013 року складає суму 3629 грн. 60 коп. та у спорі, що розглядається є спірною відмова органу Пенсійного Фонду України повернути суму переплати.
Відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, регулюються виключно Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Загальнообов'язкове державне пенсійне страхування здійснюється за принципами рівноправності щодо виконання обов'язків стосовно сплати страхових внесків та відповідальності суб'єктів системи пенсійного страхування за порушення норм цього Закону, а також невиконання або неналежного виконання покладених на них обов'язків.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону сплачують страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно п.1 ст.14 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», страхувальниками є - підприємства, установи, організації, об'єднання громадян, профспілки, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договором цивільно-правового характеру.
Відповідно до ст. 19 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», страхові внески до солідарної системи нараховуються на суми фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України "Про оплату праці", виплату винагород фізичним особам за виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру, що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності.
Згідно ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», визначено порядок обчислення та сплати страхових внесків.
Листом Пенсійного фонду України від 23.11.2006 року № 15540/03-30 роз'яснено, що платникам, які обрали спрощену систему оподаткування, органи Пенсійного фонду України можуть здійснювати зарахування коштів, сплачених страхувальниками у складі єдиного податку та перерахованих органами Державного казначейства України до бюджету Пенсійного фонду України, в рахунок сплати страхових внесків на підставі проявлених копій платіжних документів про сплату єдиного податку за відповідні періоди. Зарахування вищезазначених коштів здійснюється лише за умови проведення в повному обсязі нарахувань страхових внесків на заробітну плату найманих працівників.
Відповідно до ч. 13 ст. 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», суми надміру сплачених чи помилково сплачених страхових внесків до солідарної системи повертаються страхувальникам або за їх згодою зараховуються в рахунок майбутніх платежів страхових внесків у порядку і в строки, визначені правлінням Пенсійного фонду.
Таким чином, суми відрахувань єдиного податку можуть зараховуватися як страхові внески.
Наряду з викладеним, суд враховує, що суми єдиного внеску при сплаті не є страховими внесками, такі суми сплачуються платниками податків на рахунки, відкриті саме для зарахування сум податків, які контролюються органами державної податкової служби.
Тобто, позивачем сума, яку він просить повернути, до Пенсійного фонду не перераховувалась, а сплачувалась у складі єдиного податку, контроль за яким здійснює орган державної податкової служби.
Відповідно до ч. 5 ст. 18 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», страхові внески не можуть зараховуватися до Державного бюджету України, бюджетів інших рівнів, не підлягають вилученню з Пенсійного фонду або з Накопичувального фонду і не можуть використовуватися на цілі, не передбачені цим Законом.
Згідно ст. 58 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» Пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною системою, провадить збір, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, допомоги на поховання, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішує питання, пов'язані з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснює адміністративне управління Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені цим Законом і статутом Пенсійного фонду. Пенсійний фонд не може провадити будь-яку іншу діяльність, крім зазначеної у частині першій цієї статті, і використовувати кошти загальнообов'язкового державного пенсійного страхування на цілі, не пов'язані із зазначеною діяльністю.
Таким чином, суми єдиного податку, сплачені позивачем до державного бюджету та в подальшому розподілені відповідно до Указу Президента України від 03.07.1998 року № 727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» не є страховими внесками.
Враховуючи наведене, суд вважає, що у відповідача відсутній обов'язок повертати сплачений позивачем єдиний податок.
Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України питання про розподіл судових витрат не розглядається.
На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», ст. 2, ст. 7-15, ст. 17-20, ст. 69-72, ст. 86, ст. 94, ст. 122 - 154, ст. 160 - 163, ст. 167, ст. 185, ст. 186, ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
В задоволені позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Електромаш» до Управління Пенсійного фонду України в Центрально - Міському районі м. Горлівки Донецької області про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Постанова Донецького окружного адміністративного суду може бути оскаржена в апеляційному порядку. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
У судовому засіданні 26.04.2013 року проголошена вступна та резолютивна частина постанови, повний текст постанови виготовлений 26.04.2013 року.
Суддя Давиденко Т.В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2013 |
Оприлюднено | 29.04.2013 |
Номер документу | 30923811 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні