cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" квітня 2013 р.Справа № 5017/3294/2012 Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:
Головуючого судді: Воронюка О.Л.
Суддів: Єрмілова Г.А., Лашина В.В.
При секретарі: Гавричкові С.В.
Представники сторін по справі про банкрутство ПП „Агростерн-Юг" в судове засідання не з'явилися. Про час, дату та місце його проведення повідомлені належним чином.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Одеської області ДПС
на ухвалу господарського суду Одеської області від 12.02.2013р.
по справі № 5017/3294/2012
за заявою боржника ПП „Агростерн-Юг"
про банкрутство
Відповідно до ст. 81-1 ГПК України у зв'язку з неявкою в судове засідання представників сторін, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
В судовому засіданні 23.04.2013р. відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини постанови
Встановила:
Ухвалою господарського суду Одеської області від 19.11.2012р. за заявою голови ліквідаційної комісії ПП „Агростерн-Юг" - Омельченко Г.В., було порушено провадження у справі про банкрутство ПП „Агростерн-Юг", за ознаками ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Постановою господарського суду Одеської області від 11.12.2012р. ПП „Агростерн-Юг" визнано банкрутом, відносно нього відкрита ліквідаційна процедура та призначено ліквідатором банкрута - голову ліквідаційної комісії Омельченко Г.В., яку зобов'язано провести ліквідаційні дії відповідно до ст.ст. 25-31, 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", та у 5-ти денний строк з дня прийняття цієї постанови опублікувати відомості про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури у офіційних друкованих органах "Голос України" або "Урядовий кур'єр", після завершення усіх розрахунків із виявленими кредиторами надати до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс підприємства.
Оголошення про банкрутство ПП „Агростерн-Юг", та відкриття ліквідаційної процедури було опубліковано 23.12.2012р. в газеті „Урядовий кур'єр" за № 241 (4885).
Ухвалою господарського суду Одеської області від 12.02.2013р. (суддя Лепеха Г.А.) затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ПП „Агростерн-Юг", припинено юридичну особу - ПП „Агростерн-Юг".
Кредиторську заборгованість банкрута списано як безнадійну. Вимоги, незадоволені за відсутністю майна, ухвалено вважати погашеними.
Припинено повноваження ліквідатора банкрута Омельченко Г.В.
Провадження у справі про банкрутство ПП „Агростерн-Юг" припинено, на підставі п. 6 ст. 40 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Ухвала суду мотивована тим, що ліквідатором боржника проведено у встановленому Законом України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" порядку ліквідаційну процедуру банкрута, складено ліквідаційний баланс підприємства та звіт, які свідчать про відсутність майнових активів та пасивів у банкрута, що підлягають включенню до ліквідаційної маси, відсутня можливість відновити платоспроможність, оскільки у підприємства відсутнє будь-яке майно.
Не погоджуючись із зазначеною ухвалою, Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеса Одеської області ДПС звернулося з апеляційною скаргою в якій просить ухвалу господарського суду від 12.02.2013р. скасувати та припинити провадження у справі, оскільки вважає її необґрунтованою, винесеною з порушенням норм процесуального та невірним застосуванням матеріального права, а саме, ст.ст. 6, 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ч.4 ст.105, ч.3 ст.110, ч.1 ст.111 Цивільного кодексу України, ат ст.ст. 60, 61 Господарського кодексу України.
Відзиву на апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Одеської області ДПС до Одеського апеляційного господарського суду не надходило.
Представники сторін у справі про банкрутство ПП „Агростерн-Юг" в судове засідання не з'явились, про час і місце його проведення повідомлені належним чином, про причини нез'явлення суд не повідомили, у зв'язку з чим своїм правом на участь у судовому засіданні апеляційної інстанції не скористались.
Враховуючи строки розгляду справи в апеляційній інстанції, передбачені ст. 102 ГПК України, судова колегія вважає, що неявка представників сторін не перешкоджає розгляду апеляційної скарги за наявними в справі матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України.
Обговоривши доводи апеляційної скарги Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Одеської області ДПС, перевіривши наявні матеріали на предмет їх юридичної оцінки господарським судом Одеської області, проаналізувавши застосування норм процесуального та матеріального права, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Відповідно до ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі
Згідно частини 2 статті 4 1 ГПК України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону України про банкрутство, норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами ГПК України.
Судова колегія звертає увагу на те, що відповідно до ч.1-1 розділу Х Прикінцевих та перехідних положень Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" №4212-V1 від 22.12.2011р., який набрав чинності 19.01.2013р., положення цього Закону застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено після набрання чинності цим Законом.
Розглядаючи дану справу суд застосовує положення Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" №2343-ХІІ від 14.05.1992р., оскільки його положення діяли на день порушення провадження у справі про банкрутство.
Відповідно до ст. 5 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами.
Відповідно до п. 1 ст. 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якою встановлені особливості застосування процедури банкрутства до боржника, що ліквідується власником, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом.
У разі виявлення обставин, зазначених у абзаці першому цієї частини, після прийняття рішення про ліквідацію до створення ліквідаційної комісії (призначення ліквідатора) заява про порушення справи про банкрутство подається власником майна боржника (уповноваженою ним особою).
У відповідності до п. 1 ст. 105 Цивільного кодексу України учасники юридичної особи, що прийняли рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно письмово повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію, який вносить до єдиного державного реєстру відомості про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення.
Як вбачається з матеріалів справи, 20.08.2012р. засновником ПП „Агростерн-Юг" було прийнято рішення про припинення діяльності ПП „Агростерн-Юг" шляхом ліквідації та призначення ліквідаційну комісію у складі Омельченко Ганни Васильєви, яка є головою ліквідаційної комісії. (а.с. 16)
22.08.2012р. ПП „Агростерн-Юг" повідомило державного реєстратора про прийняття засновником ПП „Агростерн-Юг" рішення щодо припинення юридичної особи, з метою проведення державним реєстратором реєстраційної дії „Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи", про що свідчить наданий до матеріалів справи опис документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії. (а.с. 17)
28.08.2012р. в Бюлетені державної реєстрації Державного комітету України з питань регуляторної політики і підприємництва № 223 (23) було надруковано оголошення про ліквідацію ПП „Агростерн-Юг". (а.с.18)
06.09.2012р. до ДПІ у Приморському районі м. Одеси Одеської області ДПС направлено заяву про припинення платника податку по формі № 8-ОПП, що підтверджено підтверджується квитанцією від 06.09.2012р. (а.с. 19-20)
29.10.2012р., головою ліквідаційної комісії Омельченко Г.В. проведено інвентаризацію майна ПП „Агростерн-Юг", на виконання вимог ст. 60 Господарського кодексу, за результатами якої не виявлено майна, яке відноситься за правилами ведення бухгалтерського обліку до основних фондів, також встановлено відсутність будь-якого іншого майна у боржника, а саме залишків товарних запасів, грошових коштів, дебіторська заборгованість підприємства відсутня.
Відповідно до вимог ч. 1 ст.111 ЦК України ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду.
29.10.2012р. складено проміжний ліквідаційний баланс боржника та проміжний ліквідаційний звіт, які свідчать про кредиторську заборгованість боржника перед ФОП Андріяшевського О.В. у розмірі 22 440 грн., яка визнана ліквідатором у повному обсязі, та відсутність у боржника майна, грошових коштів та інших активів для задоволення вимог кредиторів. (а.с.35-38)
Відповідно до ч. 3 ст. 110 ЦК України, оскільки вартість майна ПП „Агростерн-Юг" було недостатньою для задоволення вимог кредиторів, голова ліквідаційної комісії ПП „Агростерн-Юг" звернувся до господарського суду Одеської області із заявою про визнання ПП „Агростерн-Юг" банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
Постановою господарського суду Одеської області від 11.12.2012р. ПП „Агростерн-Юг" визнано банкрутом, відкрито відносно нього ліквідаційну процедуру, та призначено ліквідатором банкрута - голову ліквідаційної комісії Омельченко Г.В.
Оголошення про банкрутство ПП „Агростерн-Юг", та відкриття ліквідаційної процедури було опубліковано 23.12.2012р. в газеті „Урядовий кур'єр" за № 241 (4885).
За результатами публікації оголошень згідно вимог ч. 4 ст. 105 Цивільного кодексу України та ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" до боржника звернувся ФОП Андрияшевский А.В. із заявою про визнання його кредитором до ПП „Агростерн-Юг" у сумі 22 440 грн., яка ліквідатором банкрута розглянута та визнана у повному обсязі.
Погасити кредиторську заборгованість перед ФОП Андрияшевский А.В. банкрут не має можливості у зв'язку з відсутністю активів та грошових коштів.
Відповідно до ст. 3 1 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" при реалізації своїх прав та обов'язків арбітражний керуючий зобов'язаний діяти сумлінно та розумно з урахуванням інтересів боржника та його кредиторів.
В силу статті 25 вищезазначеного закону, ліквідатор з дня свого призначення здійснює ряд повноважень між іншим, вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб, здійснює інвентаризацію та оцінку майна банкрута згідно з законодавством, аналізує фінансове становище банкрута, подає до господарського суду заяви про визнання недійсними угод боржника тощо.
Тобто, за правилами цієї статті ліквідатор зобов'язаний вчинити всі можливі дії щодо з'ясування обсягів активу та пасиву боржника шляхом запитів до відповідних органів, у тому числі державної виконавчої служби, банківських установ, бюро технічної інвентаризації, реєстраційних відділень МВС України тощо.
Згідно до ч. 1 і 2 ст. 32 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" після завершення усіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: показники виявленої ліквідаційної маси (дані її інвентаризації); відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу; копії договорів купівлі-продажу та акти приймання - передачі майна; реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів. Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки членів комітету кредиторів або окремих кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу. Ліквідатор повідомляє державний орган з питань банкрутства про завершення ліквідаційної процедури. Якщо за результатами ліквідаційного балансу після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута.
Звіт ліквідатора та поданий ним ліквідаційний баланс є підсумковими документами, які підтверджують належне проведення ліквідатором всіх заходів ліквідаційної процедури, повне вчинення ним дій по виявленню кредиторів та активів боржника, за результатом розгляду яких суд приймає рішення про неможливість задоволення вимог конкретних кредиторів та приймає рішення про ліквідацію боржника та припинення провадження у справі.
Ліквідатором банкрута складено баланс ПП „Агростерн-Юг" станом на 12.02.2013р., в якому відображені пасиви боржника у вигляді кредиторської заборгованості. Активи, за даними балансу, у підприємства відсутні.
На виконання постанови господарського суду від 11.12.2012р., ліквідатором банкрута проведено інвентаризацію майна ПП „Агростерн-Юг", про що складено акт інвентаризації та оцінки майна від 12.02.2013р., та подано на затвердження суду ліквідаційний баланс банкрута та звіт ліквідатора, в якому він просить його затвердити та прийняти рішення по ліквідації ПП „Агростерн-Юг" як юридичної особи. (а.с. 66-70)
Затверджуючи звіт ліквідатора, ліквідаційний баланс та припиняючи провадження по справі, господарський суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до поданого ліквідатором боржника звіту у ПП „Агростерн-Юг" відсутні будь-які майнові активи, що підлягають включенню до ліквідаційної маси, за рахунок яких можна було б задовольнити вимоги кредиторів, та наявні всі підстави ліквідувати банкрута.
Однак, судова колегія з таким висновком суду першої інстанції не погоджується з наступних підстав.
Відповідно до ч.2 ст. 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство), за результатами розгляду заяви про порушення справи про банкрутство юридичної особи, майна якої недостатньо для задоволення вимог кредиторів, господарський суд визнає боржника, який ліквідується, банкрутом, відкриває ліквідаційну процедуру, призначає ліквідатора.
У відповідності до ч. 1 ст. 25 Закону про банкрутство, ліквідатор з дня свого призначення здійснює, зокрема, такі повноваження: аналізує фінансове становище банкрута; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб.
Відтак, обов'язком ліквідатора є належне виконанням ним усіх повноважень в ході ліквідаційної процедури, зокрема, встановлення майна та майнових прав (обтяжень) боржника, його потенційних кредиторів шляхом надіслання запитів до державних реєстрів майнових прав та обтяжень (заборон відчуження), надіслання повідомлень до державних органів, які контролюють сплату загальнообов'язкових податків та зборів, витребування в органах державної виконавчої служби виконавчих проваджень, порушених кредиторами боржника та повідомлення зазначених кредиторів про перебування боржника в ліквідаційній процедурі. Наслідком належного виконання ліквідатором зазначених обов'язків буде встановлення заставних, конкурсних кредиторів боржника.
Згідно до ч. 1 ст. 26 зазначеного Закону, усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об'єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об'єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.
З матеріалів справи вбачається, що з метою пошуку майна банкрута ліквідатором були направлені запити лише до ВРЕР УДАІ ГУМВС України в Одеській області та до КП "Одеське МБТІ та РОН" та до ДП „Центр Державного земельного кадастру" щодо надання відомостей про зареєстровані на праві власності транспортні засоби та нерухомість. (а.с. 72-73) При цьому, Одеська регіональна філія „ДП „Центр Державного земельного кадастру" листом від 04.01.2013р. № 06-08/5 повідомила банкрута, що для отримання інформації відносно земельної ділянки, яка значиться за банкрутом, доцільно звернутися до відділу (управління) Держземагенства за місцем розташування земельної ділянки. (а.с. 74)
Між тим, ліквідатором не було виявлено усіх можливих майнових активів ПП „Агростерн-Юг", так як не направлялись запити до відділу (управління) Держземагенства за місцем розташування земельної ділянки на предмет виявлення у банкрута на праві власності земельних ділянок; не вчинено запити до Інспекції державного технічного нагляду за технічним станом сільськогосподарських машин та обладнання Одеської обласної державної адміністрації на предмет виявлення у банкрута транспортних засобів; Державної митної служби, щодо відомостей митного оформлення ввезення на митну територію України та вивезених за межі митної території України товарів, здійсненого банкрутом; не запитані дані від державної виконавчої служби щодо наявності у банкрута виконавчих проваджень щодо стягнення кредиторської чи дебіторської заборгованості тощо.
До того ж, не перевірено належним чином на підставі даних органу податкової служби про всі відкриті у банківських установах рахунки; не отримано інформації про майно, що є предметом застави (іпотеки), згідно з даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна та Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна.
На підставі вищезазначеного, судова колегія зазначає, що ліквідатором банкрута не була проведена робота щодо виявлення товарно-матеріальних цінностей та інших активів, які можуть належати банкруту на праві власності чи повного господарського володіння, розрахункових рахунків боржника та грошових коштів на них. Отже ліквідатором боржника не виконані вимоги, передбачені Законом України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Таким чином, судова колегія вважає, що суд першої інстанції, виносячи оскаржувану ухвалу, невірно встановив обставини справи, а тому надав цим правовідносинам помилкову юридичну оцінку.
Відповідно до частин 2, 3 ст. 41 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" суд, який постановив рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи, у день набрання таким рішенням законної сили направляє його державному реєстратору за місцем реєстрації юридичної особи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи. Державний реєстратор повинен не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення щодо відміни державної реєстрації припинення юридичної особи внести до Єдиного державного реєстру запис про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, державної податкової служб, Пенсійного фонду України про внесення такого запису для взяття юридичної особи на облік, а також повідомити юридичну особу про внесення до Єдиного державного реєстру запису про відміну державної реєстрації її припинення.
Відповідно до ч. 7 ст. 106 ГПК України у випадках скасування апеляційною інстанцією, зокрема, ухвал про припинення провадження у справі, справа передається на розгляд місцевого господарського суду.
За таких обставин, судова колегія вважає, що оскаржувана ухвала господарського суду Одеської області не відповідає обставинам справи та вимогам закону, а тому підлягає скасуванню з направленням цієї справи на новий розгляд.
Керуючись ст. ст. 99, 103-104, 106 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси задовольнити частково, а ухвалу господарського суду Одеської області від 12.02.2013р. по справі № 5017/3294/2012 -скасувати.
Відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи - Приватного підприємства „Агростерн-Юг" (65009, м.Одеса, вул. Рішельєвська, буд.74, кв. 35, ідентифікаційний код 37421882), проведену відповідно до ухвали господарського суду Одеської області від 12.02.2013 р. по справі № 5017/3294/2012.
Копію постанови направити Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців м.Одеси для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відповідного запису згідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
Справу направити до господарського суду Одеської області для розгляду.
Повний текст постанови складено та підписано 26.04.2013р.
Головуючий суддя Воронюк О.Л.
Суддя Єрмілов Г.А.
Суддя Лашин В.В.
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2013 |
Оприлюднено | 29.04.2013 |
Номер документу | 30926942 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Воронюк О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні