Постанова
від 29.04.2013 по справі 825/1228/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 825/1228/13-а

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 квітня 2013 року м. Чернігів

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лобана Д.В.,

при секретарі Романенко Л.Л.,

за участю представників сторін

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом приватного підприємства "Інформаційне агенство "Служба економічної безпеки" до Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби про визнання протиправними дій та визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство "Інформаційне агенство "Служба економічної безпеки" (далі - ПП «ІА СЕБ») звернулось до суду з адміністративним позовом про визнання дій Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби (далі ДПІ у м. Чернігові) щодо проведення позапланової документальної невиїзної перевірки ПП "Інформаційне агентство "Служба економічної безпеки" протиправними та визнання протиправним та скасування наказу Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби від 25.12.2012 № 4027.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що 28 січня 2013 року, директором ПП «ІА СЕБ» отримано рекомендований лист від ДПІ у м. Чернігові ДПС, в якому знаходилось повідомлення ДПІ у м. Чернігові від 25.12.2012 № 13866/10/22-541 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ПП «ІА СЕБ» з питань дотримання вимог нарахування та сплати земельного податку за період з 01.10.2011 по 30.09.2012.

У вказаному повідомленні зазначено, що перевірка підприємства ПП «ІА СЕБ» проводитиметься на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 78.1.1 п.78.1 ст. 78 та ст. 82 Податкового кодексу України.

Підпунктом 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України передбачено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за таких обставин - за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.

Зазначені у пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України обставини є юридичними фактами, з настанням яких законодавець пов'язує подальшу реалізацію органом державної податкової служби свого права на проведення документальної позапланової перевірки.

Підпункт 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України має конкретизований та повний перелік сукупності юридичних фактів, наявність яких, до моменту призначення перевірки, надають повноваження органу податкової служби призначати проведення визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу.

Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом видатках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом. Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки. .

Враховуючи вищенаведені норми податкового законодавства, перевірка платника податків проводиться виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, а право на проведення такої перевірки надається лише за умови повідомлення платника податку про таку перевірку та вручення копії наказу про проведення перевірки під розписку.

В отриманому повідомленні за № 13866/10/22-541 від 25.12.2012 про проведення перевірки відсутні будь - які посилання на наказ про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ПП «ІА СЕБ».

Наказ про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки на адресу ПП «ІА СЕБ» через засоби поштового зв'язку не надходили та посадовим особам підприємства не вручалися.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, в його задоволенні просив відмовити в повному обсязі, посилаючись на письмові заперечення, в яких зазначає, що на підставі наказу від 25.12.2012 № 4027, виданого Державною податковою інспекцією у м. Чернігові ДПС згідно із пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 та ст. 82 Податкового кодексу України проведена документальна позапланова виїзна перевірка ПП «ІА СЕБ» з питань правильності нарахування та своєчасності сплати земельного податку за 2011 - 2012 роки.

За результатами перевірки складено акт від 09 .01.2013 № 36 /22/36430346.

Перевіркою встановлено порушення п. 287.6 статті 287 Податкового кодексу України, ч. 1 ст. 120 Земельного кодексу України, в результаті чого підприємством занижено земельний податок всього у сумі 60891,93 грн в т.ч. за січень 2012 року в сумі 5535,63 грн, за лютий 2012 року в сумі 5535,63 грн, за березень 2012 року в сумі 5535,63 грн. за квітень 2012 року в сумі 5535,63 грн, за травень 2012 року в сумі 5535,63 грн, за червень 2012 року в сумі 5535,63 грн, за липень 2012 року в сумі 5535.63 грн, за серпень 2012 року в сумі 5535,63 грн, за вересень 2012 року в сумі 5535.63 грн, за жовтень 2012 року в сумі 5535.63 грн, за листопад 2012 року в сумі 5535.63 грн.

Проведеним аналізом наданих документів встановлено, що згідно договору № 01/10 від 01.10.2010 ПП «ІА СЕБ» надавало юридичні та консультаційні послуги по фінансово-господарській діяльності ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ». Загальна вартість наданих послуг становить 42000,00 грн.

За результатами звіряння розрахунків і документів за отримані послуги від 07.04.2011 ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ» мало заборгованість 42000,00 грн.

ПП «ІА СЕБ» подано до Господарського суду Чернігівської області позов про стягнення з ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ» заборгованості у розмірі 42000,00 грн. 13.05.2011 між сторонами було укладено мирову угоду, згідно якої ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ» зобов'язується провести повний розрахунок з ПП «ІА СЕБ» за фактично надані юридичні послуги та в рахунок сплати передати у власність нежиле приміщення, розташоване за адресою: м. Чернігів, вул. Боженка,106 В, вартістю 35899,37 грн, яке належить йому на праві власності згідно договору купівлі-продажу № 1108 від 26.07.2007.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 07.06.2011 було затверджено мирову угоду та актом прийому-передачі від 09.06.2011 нежитлове приміщення було передане ПП «ІА СЕБ», яке на даний час належить йому на праві власності згідно витягу реєстру прав на нерухоме майно від 08.12.2011 № 32381028.

Згідно зі статтею 2 Закону України № 2535- XII від 3 липня 1992 року «Про плату за землю» використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плані, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Об'єктом плати за землю є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, а суб'єктом (платником) - власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у тому числі орендар. Власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, крім орендарів, сплачують земельний податок. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата (стаття 5 Закону № 2535).

Згідно із п. 287.6 ПК України земельний податок зобов'язані сплачувати особи, до яких перейшло право власності на будівлю, споруду (їх частину).

Це пояснюється тим, що будівля (споруда) як нерухома річ нерозривно пов'язана фундаментом із земельною ділянкою, на якій вона розміщена. Відповідно, неможливо володіти та користуватися будівлею (спорудою) без одночасного володіння та користування земельною ділянкою, на якій така будівля (споруда) розміщена.

Саме тому в ч. 1 ст. 120 ЗК України закріплено, що у разі набуття права власності па жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності па жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Аналогічна норма міститься і в ч. 1 ст. 377 Цивільного кодексу України.

При цьому, за ПК України власник будівлі (споруди) сплачує земельний податок незалежно від оформлення/реєстрації прав на землю.

Отже, підприємство як власник будівлі зобов'язане сплачувати земельний податок на загальних підставах. Земельний податок відповідно до п. 287.6 ПК України сплачується товариством за земельну ділянку, на якій розташована належна йому будівля.

Крім того, ДПІ у м. Чернігові зазначає, що 18.09.2012 директор ПП «ІА СЕБ» особисто отримав запит на надання інформації та її документального підтвердження. 19.09.2012 позивачем до ДПІ у м. Чернігові надано відповідь на запит (копія договору про надання консультаційних послуг ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ», копія мирової угоди, копія ухвали суду про затвердження мирової угоди, план земельної ділянки).

Отже, твердження позивача про не надіслання ДПІ у м. Чернігові ДПС запиту про надання документів, є безпідставним та таким, що не відповідає дійсності.

Враховуючи вищенаведене ДПІ у м. Чернігові ДПС, вважає свої дії, щодо проведення перевірки, та наказу про проведення перевірки від 25.12.2013 № 4027, такими, що відповідає вимогам чинного законодавства та винесеній на законних підставах та просить відмовити в задоволенні вимог позивачу.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

ПП «ІА СЕБ» (код ЄДРПОУ 36430346) зареєстровано в якості юридичної особи виконавчим комітетом Чернігівської міської ради від 02.04.2009, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а. с. 23).

Відповідно до п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом; проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно із п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Відповідно до п. 14 Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 27.12.2010 № 1245, у разі коли за результатами перевірок інших платників податків або за результатами аналізу податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, платник податків зобов'язаний надати пояснення та їх документальне підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня надходження запиту.

Судом встановлено, що начальником ДПІ у м. Чернігові ДПС видано наказ № 4027 від 25.12.2012 (а. с. 30) про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП «ІА СЕБ» з питань дотримання вимог податкового законодавства при нарахуванні та сплаті земельного податку. Перевірка призначена на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78, ст. 82 ПК України. Перевірка за наказом № 4027 від 25.12.2012 (а. с. 30) була проведена співробітниками ДПІ з 25.12.2012 по 29.12.2012, за результатами якої ДПІ у м. Чернігові було винесено акт № 36/22/36430346 від 09.01.2013 (а. с. 10-17).

Відповідно до пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України, письмовий запит про подання інформації підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби та повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.

З матеріалів справи вбачається, що запит зроблений ДПІ у м. Чернігові від 11.09.2012 № 8796/10/22-509 (а. с. 27) не містить жодних посилань на надання документів підтверджуючих право на користування чи оренду земельної ділянки.

Вищезазначене вказує на те, що запит складено з порушенням вимог, викладених в пункті 73.3 статті 73 Податкового кодексу України.

Також, представником позивача (директором ПП «ІА СЕБ») були надані пояснення (а. с. 41-44), в яких зазначається, що ДПІ у м. Чернігові на підставі повідомлення про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки від 25.12.2012 № 13866/10/22-541, яке надіслане рекомендованим листом, та отримано 28.01.2013 була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка підприємства з питань дотримання вимог податкового законодавства при нарахуванні та сплаті земельного податку за 2011-2012 роки. За результатами якого було складено акт перевірки від 09.01.2013 № 36/22/36430346.

Відповідно до п.78.4 ст.78 Податкового кодексу України - про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків дається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

В порушення вказаної норми наказ на проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП «ІА «СЕБ», директору перевіряємого підприємства не вручався та ніхто з ним не ознайомлював. Директором підприємства отриманий рекомендований лист, в якому знаходилося лише повідомлення про проведення перевірки від 25.12.2012 № 13866/10/22-541, в якому відсутні посилання на номер та дату наказу про проведення перевірки.

Виходячи з підпункту 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, обставини, що дають законні повноваження відповідачу на видачу наказу на проведення документальної позапланової перевірки є наявність у нього на момент призначення перевірки (25 грудня 2012 року) трьох обов'язкових юридичних фактів: наявність перевірок інших платників податків або наявний факт отримання податкової інформації, що свідчать про можливі порушення ПП «ІА СЕБ» податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби; наявність запиту ДПІ у м. Чернігові ДПС до ПП «ІА СЕБ» про надання пояснення та їх документальні підтвердження; не надання ПП «ІА СЕБ» пояснень та їх документальних підтверджень протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту податкового органу.

Відсутність у відповідача на момент призначення перевірки хоча б одного з юридичних фактів, які передбачені пп.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України, свідчить про відсутність обставин, які надають органу державної податкової служби підстав щодо ініціювання питання про прийняття рішення на проведення позапланової документальної перевірки.

В судовому засіданні представником відповідача наданий документ, який підтверджує отримання керівником підприємства запиту ДПІ у м. Чернігові ДПС до ПП «ІА «СЕБ» про надання документальних пояснень та їх документальних підтверджень (а. с. 27), в якому ДПІ просить надати в 10-ти денний термін інформацію та її документальне підтвердження для з'ясування реальності та повноти відображення в бухгалтерському та податковому обліку результатів операцій по господарських відносинах з ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ» згідно договору юридичних послуг № 01/10 від 01.10.2010 та мирову угоду укладену між ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ» та ПП «ІА «СЕБ». У цьому повідомленні немає жодного посилання про надання документів підтверджуючих право на користування чи оренду земельної ділянки ПП «ІА «СЕБ» розташованої за адресою: м. Чернігів, вул. Боженка, 106 В.

В свою чергу, суд звертає увагу на доводи позивача про те, що ПП «ІА «СЕБ» до Господарського суду Чернігівської області був поданий позов про стягнення з ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ» боргу у розмірі 35899,37 грн. 15.05.2011 між сторонами укладена мирова угода, згідно якої ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ» зобов'язується в рахунок погашення боргу передати у власність ПП «ІА СЕБ» нежиле приміщення розташоване за адресою: м. Чернігів, вул. Боженка, 106 В, загальною площею - 270 кв.м., яке належало ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ» на праві власності згідно договору купівлі - продажу.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 07.06.2011 затверджено вказану мирову угоду та актом прийому-передач вказана вище будівля передана ПП «ІА СЕБ», яке на даний час належить підприємству на праві власності.

Між ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ» та Чернігівською міською радою був укладений договір № 3562 від 06.04.2009 оренди земельної ділянки по вул. Боженка, 106-В, площею 0,5210 га. Строк дії договору - до 02.03.2014 року. Крім того згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7400195242013 від 04.04.2013 земельна ділянка розташована за адресою: м. Чернігів, вул. Боженка, 106 В знаходиться в оренді у ТОВ «ПЕТЕ ТУУМ».

Так, статтею 269 Податкового кодексу України визначені платниками плати за землю: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); та землекористувачі.

В пп. 14.1.72 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України земельний податок визначений як обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Визначення права постійного користування землею та категорій постійних землекористувачів викладено в ст. 92 Земельного кодексу України.

Зокрема, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають:

а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;

б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації;

в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності;

г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування".

При цьому, податкове законодавство (пп. 14.1.73 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України) містить визначення терміну землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Спеціальним законодавством, яке регулює земельні відносини є Земельний кодекс України. У вищезгаданому кодексі землекористування передбачене у вигляді: права постійного користування земельною ділянкою (ст. 92 ЗК України); права оренди (ст. 93 ЗК України); права концесіонера на земельну ділянку (ст. 94 ЗК України).

Згідно ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 120 Земельного кодексу України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з набуттям права власності на ці об'єкти.

ДПС України на офіційному сайті представило консультацію, згідно якої є 2 види землекористувачів: постійні (які визначаються згідно ст. 92 ЗК України) та орендарі, що є абсолютно вірним.

Тому, якщо керуватися Земельним кодексом України та ст. 14 Податкового кодексу України, ПП «ІА СЕБ» не є землекористувачем, тому що не підпадає ні під одну з названих вище категорій землекористувачів.

Розділ XIII «Плата за землю» Податкового кодексу України вказує на більш ширше поняття терміну «землекористувач».

Так, п. 287.6 ст.287 Податкового кодексу України встановлено, що при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на нерухоме майно.

В п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України встановлено. що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами (ст. 193 Земельного кодексу України).

У державному земельному кадастрі по даті переходу права власності на будівлю запис про нового землекористувача не вноситься, якщо не укладений договір оренди землі чи у нового користувача будівлі немає акту на право постійного користування землею, тобто одночасне виконання норм п. 287.6 ст. 287 та п. 286.1 Податкового кодексу України неможливе.

ПП «Інформаційне агентство «Служба економічної безпеки» не занесено в якості власника земельної ділянки в м. Чернігові по вул. Боженка, 106-В чи в якості землекористувача вказаної ділянки, тому у ДПІ у м. Чернігові ДПС не було підстав для нарахування земельного податку.

Згідно ч. 2 ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 - відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), яку обов'язково отримує орган, який здійснює ведення Державного земельного кадастру, від органу державної реєстрації прав.

Згідно з п. 3.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Деркомзема від 02.07.2003 № 174: у реєстраційній картці (додатки 1, 2, 3) відображаються відомості про земельну ділянку, власників, користувачів та орендарів (суборендарів) земельної ділянки та документ, що посвідчує право власності чи право постійного користування або оренди земельної ділянки з обов'язковим відображається повної назви документа.

В пп. 14.1.42 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України вказано, що дані державного земельного кадастру - сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону.

Тобто, у ДПС у м. Чернігові ДПС відсутні підстави для проведення вищезазначеної перевірки ПП «Інформаційне агентство «Служба економічної безпеки», так як ПП «ІА «СЕБ» не занесено в земельний кадастр як землекористувач земельної ділянки у м. Чернігові по вул. Боженка, 106-в, площею 0,5210 га, що можливо лише за наявності акту постійного користувача земельною ділянкою чи договору оренди.

Позивач звертає увагу на те, що вищезазначені обставини підтверджуються договором оренди земельної ділянки № 3562 від 06.04.2009 (а. с. 45-47), додатком 1 до договору № 3562 план зовнішніх меж земельної ділянки наданої в короткострокову оренду (а. с. 48), додатком 2 до договору № 3562, актом прийому передачі земельної ділянки, переданої в короткострокову оренду від 06.04.2009 (а. с. 49), додатком № 4 розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності, грошова оцінка якої проведена, на 01.01.2009 (а. с. 50), додатком № 5 кадастровий план зони обмежень земельної ділянки (а. с. 51), додатковою угодою до договору оренди земельної ділянки від 14.03.2011(а. с. 52), витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.04.2013 (а. с. 53-54), кадастровим планом земельної ділянки від 04.04.2013 (а. с. 55-59).

Суд звертає увагу на те, що згідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України органи ДПС мають право проводити перевірки платників податків в порядку, встановленому цим кодексом.

Відповідно до п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби.

Згідно із пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державної податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи органу державної податкової служби і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом.

Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні органу державної податкової служби.

Згідно із пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин, зокрема, за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.

Відповідно до п. 78.4 ст. 78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено під розписку копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

Відповідно до ст. 79 Податкового кодексу України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником органу державної податкової служби рішення про її проведення та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.

Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Виконання умов цієї статті надає посадовим особам органу державної податкової служби право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.

Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов'язкова.

Згідно п. 79.1 ст. 79 ПК України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником органу ДПС рішення про її проведення та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77-78 цього кодексу.

Порядок проведення документальних позапланових перевірок визначений ст. 78 ПК України.

Так, відповідно до п. 78.1 ст. 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї із обставин, які визначені цим пунктом.

При винесенні рішення - спірного наказу щодо проведення перевірки, відповідач керувався, зокрема, пп. 78.1.1. п. 78.1 ст. 78 ПК України, яким передбачено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності такої обставини: - за наслідками перевірки інших платків податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальне підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту.

Згідно пункту 79.2 статті 79 Податкового кодексу України документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби виключно на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, оформленого наказом, та за умови надіслання платнику податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення або вручення йому чи його уповноваженому представнику під розписку копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.

Судом встановлено, що в порушення вищезазначених норм наказ від 25.12.2012 № 4027 ПП «ІА «СЕБ» не вручався, отже відсутні підстави для проведення перевірки.

Крім того, відсутня будь-яка обставина (підстава), яка визначена в пп. 78.1.1 п.78.1 ст. 78 ПК України для винесення спірного наказу та проведення документальної позапланової невиїзної перевірки позивача.

Аналогічної позиції додержується Вищий адміністративний суд України (ухвала Вищого адміністративного суду України від 04.07.12 справа № К/9991/81109/11 (рішення № 25322640).

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідача як суб'єкт владних повноважень не довів правомірність винесення оспорюваного наказу.

Суд вважає, що оскаржуваний наказ винесено начальником ДПІ у м. Чернігові не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з порушенням використаного повноваження з метою, з якою це повноваження надано; необґрунтовано, тобто без врахування усіх обставин, які мають значення для прийняття рішення. Податковим органом недотримано процедури направлення запитів підприємству, процедури направлення наказу та умов його видання, та також підстав і порядку проведення документальної позапланової невиїзної перевірки.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню повністю.

Керуючись ст.ст. 122, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов приватного підприємства "Інформаційне агенство "Служба економічної безпеки", - задовольнити.

Визнати дії Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби щодо проведення позапланової документальної невиїзної перевірки приватного підприємства "Інформаційне агентство "Служба економічної безпеки" протиправними та визнати протиправним та скасувати наказ Державної податкової інспекції у м. Чернігові Державної податкової служби від 25.12.2012 № 4027.

Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.В. Лобан

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2013
Оприлюднено13.05.2013
Номер документу30982209
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/1228/13-а

Постанова від 17.04.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 20.01.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 20.01.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 18.12.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Міщук М.С.

Постанова від 29.04.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні