cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 квітня 2013 рокуСправа № 912/282/13-г Господарський суд Кіровоградської області в складі судді Шевчук О.Б., розглянув у відкритому судовому засіданні справу №912/282/13-г
за позовом Кіровоградського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області, м. Кіровоград
про стягнення 57230,81 грн.,
за участю представників сторін:
від позивача - Куца В.В., довіреність №04-4/119 від 10.01.2012р.;
від відповідача - директор Тартикян А.Р. та Скляров О.І., довіреність №1 від 25.03.2013р.;
в судовому засіданні брав участь прокурор Кіровоградської міжрайонної прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері - Макаренко О.І. (посвідчення №004388).
У судових засіданнях 09.04.2013р. та 15.04.2013р. оголошувались перерви відповідно до 15:30 год. 15.04.2013р. та до 12:00 год. 26.04.2013р. в порядку, визначеному ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.
Кіровоградський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави, уповноваженим органом якої виступає Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області, звернувся до господарського суду з позовом про стягнення з фермерського господарства "Дживан-Дарвін" - 57230,81 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного водокористування, з покладенням на відповідача судових витрат.
Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області заявлені прокурором позовні вимоги підтримала повністю.
Відповідач у письмових поясненнях, поданих суду 26.03.2013р., визнав використання прісних підземних вод із свердловини без спеціального дозволу лише у обсязі 103,1 куб. м., зазначивши про те, що дані про обсяги використаної води, зазначені в довідці, яка надавалась позивачу під час перевірки, є помилковими.
Дослідивши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
За приписами частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави (стаття 16 Конституції України).
Відповідно до статей 66, 68 Конституції України кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Водним кодексом України передбачено, що всі води (водні об'єкти) на території України є національним надбанням народу України, однією з природних основ екологічного розвитку і соціального добробуту.
Стаття 109 Водного кодексу України передбачає, що спори з питань використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів розглядаються державними органами охорони навколишнього природного середовища, водного господарства, геології, місцевими Радами, судом або третейським судом у порядку, встановленому законодавством.
Згідно частини 1 статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають, зокрема, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ).
В силу вимог статті 19 Водного кодексу України державний контроль за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів здійснюється Кабінетом Міністрів України, державними органами охорони навколишнього природного середовища, іншими спеціально уповноваженими державними органами відповідно до законодавства України.
Державна екологічна інспекція у Кіровоградській області, відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання й відтворення природних ресурсів відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 р. № 136.
Відповідно до статті 34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Як вбачається з матеріалів справи, старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства фермерським господарством "Дживан-Дарвін".
В ході перевірки встановлено, що в період з 01.12.2011р. по 31.03.2012р. підприємство використовувало артезіанську свердловину без дозволу на спеціальне водокористування.
За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №07-435 від 22.10.2012р. (а. с. 11), з яким ознайомлений керівник ФГ "Дживан-Дарвін" Тартикян А.Р. та отриманий останнім, про що свідчить відмітка на акті.
22.10.2012р. відносно керівника ФГ "Дживан-Дарвін" Тартикян А.Р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області складено протокол №002879 за фактом самовільного водокористування, що є порушенням статей 44, 48, 49, 110 Водного кодексу України (а. с. 19).
Постановою Державної екологічної інспекції у Кіровоградській області про накладення адміністративного стягнення №002879 від 22.10.2012р. гр. Тартикян А.Р. визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 48 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136,00 грн. (а. с. 14), який сплачено 24.10.2012р. згідно квитанції від 24.10.2012р. (а. с. 15).
За даними довідки ФГ "Дживан-Дарвін" №25 від 22.10.2012р. підприємством за період з 01.12.2011р. по 31.03.2012р. забрано води в кількості 1031 куб. м. (а. с. 16).
Згідно припису №268 від 23.10.2012р. (а. с. 12) відповідача зобов'язано: в строк до 23.12.2012р. оформити дозвіл на спеціальне водокористування та постійно завести та вести облік забраної води по формі ПОД-12.
В силу вимог частини 1 статті 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.
Стаття 48 Водного кодексу України передбачає поняття спеціального водокористування. Так, згідно частини 1 цієї статті спеціальним водокористуванням є забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Пунктом 9 частини 1 статті 44 Водного кодексу України передбачено обов'язок водокористувача здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Як визначено пунктом 6 частини 3 статті 110 Водного кодексу України відповідальність за порушення водного господарства несуть особи, винні у: недотриманні умов дозволу або порушення правил спеціального водокористування.
Відповідно до статті 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Згідно приписів статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.
Відповідно до статті 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009р. №389 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів (надалі - Методика).
Відповідно до п. 9.2. Методики фактичний об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), визначається на основі даних: первинної документації, статистичної звітності, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки суб'єкта господарювання за підписом керівництва, завіреної печаткою.
На підставі матеріалів перевірки та вищезазначеної Методики, головним спеціалістом відділу екологічного контролю атмосферного повітря та водних ресурсів - державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області Єрмак Т.М. здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок самовільного водокористування за період з 01.12.2011р. по 31.03.2012р. Згідно вказаного розрахунку розмір збитків становить 57230,81 грн. (а. с. 17).
Як вбачається з наданого розрахунку розміру відшкодування збитків, посадовою особою позивача фактичний об'єм води, що використана відповідачем самовільно без дозвільних документів, визначався на підставі довідки ФГ "Дживан-Дарвін" №25 від 22.10.2012 р., яка підписана головою та завірена печаткою фермерського господарства, що свідчить про достовірність даних, використаних при проведенні розрахунку.
Крім того, господарський суд враховує, що витрати води на тваринницьких фермах включають в себе не лише витрати для напування тварин, вони включають також витрати для проведення технологічних, ветеринарно-санітарних та інших заходів.
Відповідно до п. 3.16 ДБН В.2.2-1-95 "Будівлі і споруди для тваринництва" загальні усереднені питомі витрати води на окремих типах тваринницьких підприємств наведені в довідковому додатку 4.
Як зазначено в абзаці 2 цього пункту у додатку не враховані витрати води на господарсько-питні потреби для обслуговуючого персоналу.
Згідно вищезазначеного додатку норми споживання води на одну голову худоби на добу для корів молочного напрямку складають 70-100 літрів на добу.
Викладеним підтверджується правомірність розрахунку позивача та спростовуються доводи відповідача.
Доказів відшкодування завданої шкоди відповідач суду не надав.
З огляду на викладені обставини, господарський суд вважає позов прокурора обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з фермерського господарства "Дживан-Дарвін" (Кіровоградська область, Світловодський район, с. Григорівка, ідентифікаційний код 34141350) на користь спеціального фонду Державного бюджету України, спеціальних фондів місцевих бюджетів Кіровоградської обласної ради та Григорівської сільської ради Світловодського району, Кіровоградської області, р/р 33119331700395 в ГУДКСУ в Кіровоградській області, МФО 823016, код одержувача 37918126, код бюджетної класифікації 24062100 - 57230,81 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу.
Стягнути з фермерського господарства "Дживан-Дарвін" (Кіровоградська область, Світловодський район, с. Григорівка, ідентифікаційний код 34141350) на користь Державного бюджету України (р/р 31211206783002 в Головному Управлінні Державної казначейської служби України у Кіровоградській області, МФО 823016, код 38037409, отримувач коштів УК у м. Кіровограді (м. Кіровоград) 22030001) - 1720,50 грн. судового збору.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.
Повне рішення складено 30.04.2013 року.
Суддя О.Б. Шевчук
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2013 |
Оприлюднено | 07.05.2013 |
Номер документу | 31024064 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Шевчук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні