Постанова
від 30.04.2013 по справі 825/1005/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 825/1005/13-а

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 квітня 2013 року м. Чернігів

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лобана Д.В.,

при секретарі Романенко Л.Л.,

за участю представників сторін

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом селянського фермерського господарства "Світанок" до Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області Державної податкової служби про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Селянське фермерське господарство "Світанок" (далі -СФГ «Світанок») звернулось до суду з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області Державної податкової служби (далі - Корюківської МДПІ) № 0000161600 від 15.10.2012.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, СФГ «Світанок» є сільськогосподарським фермерським господарством, відповідно до податкового законодавства було зареєстровано суб'єктом спеціального режиму оподаткування, як сільськогосподарське підприємство. 17 травня 2000 року СФГ «Світанок» було зареєстровано платником податку на додану вартість, свідоцтво № 33600009, індивідуальний податковий номер 309044825107.

Вказана реєстрація діяла до 05.02.2009, а з 06.02.2009 вказане вище свідоцтво платника ПДВ було анульоване, та 06.02.2009 видане нове свідоцтво № 100185484 у зв'язку з реєстрацією СФГ «Світанок» як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість в сільському господарстві.

Таким чином, з 17.05.2000 до 05.02.2009 СФГ «Світанок» мало загальне свідоцтво платника ПДВ, а з 06.02.2009 - свідоцтво платника ПДВ спеціального режиму оподаткування в сільському господарстві, яке з 18.03.2011 було анульоване за ініціативою ДПІ.

Законодавче регулювання з податку на додану вартість для суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність в сільському господарстві, регулювалось:

а) до 01.01.2005 - пунктом 11.29 Закону України № 168/97 - ВР від 03.04.1997 «Про податок на додану вартість», далі - закон № 168/97.

б) з 01.01.2005 - Законом України від 24.06.2004 № 1878/IV, яким було внесено зміни до закону № 168/97 - ВР, а саме - включена стаття 8-1 «Спеціальний режим оподаткування діяльності в сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства».

Цими нормами було встановлено, що сільськогосподарськими товаровиробниками сума податку на додану вартість, отримана від продажу сільськогосподарської продукції власного виробництва, до бюджету не сплачується, а повністю залишається у розпорядженні сільськогосподарських товаровиробників.

За результатами камеральної перевірки було донараховано податок на додану вартість в сумі 27190 грн та виставлене податкове повідомлення- рішення форми «Р» від 15.10.2012 № 0000161600, яким нараховано 27190 грн податку, 6798 грн штрафних санкцій, всього 33968грн.

У судовому засіданні представник позивача позов підтримав, просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, просив відмовити в його задоволенні, посилаючись на письмові заперечення (а. с. 44-46), в яких зазначив, що 11.10.2012 Корюківською МДПІ в порядку ст.76 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку податкової звітності з податку на додану вартість за березень 2011 року платника податку - СФГ «Світанок» код ЄДРПОУ 30904482.

Перевіркою встановлено порушення п. 184.7 ст.184 розділу 5 Податкового кодексу України № 2755-УI від 02.12.2010, а саме, при поданні податкової звітності за березень 2011 року (податкова декларація з ПДВ від 20.04.2012 № 4360) платником податків СФГ «Світанок» (реєстрація платника ПДВ якого була анульована 18.03.2011 рішенням № 6 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість відповідно до пп. «и» п. 184.1 ст.184 розділу V ПК України від 02.12.2012 № 2755-VI), не збільшено суму податкових зобов'язань по умовному продажу товарів та необоротних активів, при придбанні яких суми ПДВ були включені до податкового кредиту у сумі 27190 грн.

Платником не збільшено суму податкових зобов'язань по умовному продажу товарів та необоротних активів, при придбанні яких суми ПДВ були включені до податкового кредиту по декларацій вересень 2003 року, жовтень 2003 року, січень 2009 року (копії декларацій додаються).

Декларацією за вересень 2003 року № 3910 від 20.10.2003 включено до податкового кредиту суму 7000 грн (ПН № ЧнНН15721/1 від 30.08.2003 - попередня оплата за трактор «Беларус 982).

Декларацією за жовтень 2003 року № 4730 від 18.11.2003 включено до податкового кредиту суму 3000 грн (ПН № ЧнНН-017282/ від 20.09.2003 - доплата за трактор «Беларус - 982»).

Декларацією за січень 2009 року № 1474 від 18.02.2009 включено до податкового кредиту суму 17190 грн (ПН № 5937 від 05.12.2008).

Перебування на момент анулювання реєстрації платника ПДВ на обліку СФГ «Світанок» залишків товарів, необоротних активів (трактор «Беларус 982», автомобіля ГАЗ-33104-318М), стосовно яких було сформовано податковий кредит у минулих періодах позивачем не заперечується.

Листом ДПА України від 14.02.2011 № 4021/7/16-1417 «Щодо проведення процедури реєстрації особи як платника ПДВ та анулювання такої реєстрації» надано наступні роз'яснення щодо застосування п. 184.7 ст.184 Податкового Кодексу України: відповідно до пункту 184.7 статті 184 розділу V Кодексу платник податку за наслідками останнього звітного періоду зобов'язаний визнати умовне постачання товарів та необоротних активів, які залишаються на обліку та при придбанні яких суми податку на додану вартість були включені до податкового кредиту, та нарахувати податкові зобов'язання виходячи із звичайної ціни відповідних товарів чи необоротних активів.

При цьому, у разі анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість за рішенням платника умовний продаж визначається платником у податковій декларації з податку на додану вартість за наслідками останнього звітного періоду на дату подання заяви про анулювання його реєстрації як платника податку на додану вартість.

У разі анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість за ініціативою податкового органу умовне постачання товарів та необоротних активів відображається у податковій декларації з податку на додану вартість за наслідками останнього звітного періоду (з першого дня такого останнього звітного періоду по день анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість включно).

Згідно з п. 184.6 ст. 184 Податкового кодексу України у разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається з дня, наступного за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.

Відповідно до пп. 8.3 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом ДПА України від 21.12.2010 № 969 (далі - Порядок № 969), передбачено, зокрема, що у разі визнання умовного постачання товарних залишків та/або основних фондів, що перебувають в обліку платника податку на день анулювання його реєстрації як платника ПДВ, щодо яких був нарахований податковий кредит у минулих або поточному податкових періодах, у рядках «Індивідуальний податковий номер покупця» та «Номер свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ (покупця)» проставляється нуль. У разі якщо при анулюванні реєстрації платника ПДВ визнається умовне постачання товарних залишків та/або основних фондів, що перебувають в обліку платника податку на день анулювання його реєстрації як платника ПДВ, щодо яких був нарахований податковий кредит у минулих або поточному податкових періодах, то згідно з п. 8 Порядку № 969, усі примірники податкових накладних залишаються в особи, що їх виписала, і зберігаються відповідно до викладеного в п. 6.1 та 6.4 цього Порядку. У верхній лівій частині оригіналу такої податкової накладної робиться відповідна помітка «X» та зазначається тип причини «10».

Отже, платник ПДВ, у якого на обліку залишаються товари та необоротні активи, при придбанні яких суми ПДВ були включені до податкового кредиту, повинен не пізніше дати подання заяви про анулювання його реєстрації як платника ПДВ визнати умовне їх постачання. Зазначена операція провадиться шляхом виписування податкової накладної, у верхній лівій частині оригіналу якої робиться відповідна помітка «X» та зазначається тип причини «10», у рядках «Індивідуальний податковий номер покупця» та «Номер свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ (покупця)» проставляється нуль. Зазначену податкову накладну необхідно включити до Реєстру виданих та отриманих податкових накладних.

Спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського господарства врегульовано ст. 209 Податкового кодексу України, відповідно до якої не передбачено звільнення платника податків, який знаходиться на спеціальному режимі оподаткування від обов'язку нарахування умовного постачання у разі, якщо на день анулювання реєстрації платника ПДВ на обліку платника податку залишаються товарні залишки та/або основні фонди, щодо яких був нарахований податковий кредит у минулих або поточному податкових періодах.

Пунктом 123.1 ст.123 ПК України встановлено, що у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених пп. 54.3.1., 54.3.2, 54.3.4, 54.3.5. 54.3.6 п.54.3 ст.54 цього Кодексу, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Враховуючи викладене, Корюківська МДПІ просить залишити без задоволення позовні вимоги СФГ «Світанок».

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви та заперечень на неї, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступних підстав.

СФГ «Світанок» (код ЄДРПОУ 30904482), юридична адреса 15352, Чернігівська область, Корюківський район, с. Олександрівка, вул. Леніна, б, 45, що підтверджується копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АБ № 480043 від 01.04.2013 за № 16201003 (а. с. 40-41), зареєстроване як платник податку на додану вартість 17.05.2000, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію платника податку на додану вартість № 33600009 (а. с. 26), зареєстроване як суб'єкт спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість від 01.01.2009 та згідно КВЕД обрано 01.11.0 вид діяльності вирощування зернових та технічних культур, що підтверджується копією свідоцтва № 100185484 НБ № 019276 (а. с. 27).

Корюківською МДПІ за результатами проведення камеральної перевірки даним, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість СФГ «Світанок» було складено акт від 11.10.2012 № 178/16/30904482 (а. с. 12-14), яким встановлено порушення п. 184.7 ст. 184 розділу 5 Податкового кодексу України (далі - ПК України) не збільшено суму податкових зобов'язань по умовному продажу товарів та необхідних активів, при придбанні яких суми ПДВ були включені до податкового кредити у сумі 27190,00 грн. Дані камеральної перевірки свідчать про зниження суми податкових зобов'язань та відповідальність платника передбачена п. 123.1 ст. 123 ПК України.

За результатами перевірки було збільшено суму грошового зобов'язання з податку на додану вартість в сумі 27190.00 грн та винесено податкове повідомлення-рішення від 15.10.2012 № 0000161600, яким нараховано 33968,00 грн, в тому числі 27190,00 грн за основним платежем та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) 6798,00 грн (а. с. 15).

Згідно п. 58.1 ст. 58 ПК України у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.

Суд враховує додаткові пояснення СФГ «Світанок» податкові зобов'язання, які нараховані СФГ «Світанок» податковим органом, при анулюванні свідоцтва платника ПДВ були здійснені на всю суму раніше задекларованого податкового кредиту, що з дати придбання основних засобів до дати анулювання свідоцтва платника ПДВ пройшов значний час, на протязі якого основні засоби використовувались (експлуатувались) і їх вартість станом на березень 2011 року значно менша ціни їх придбання в 2003 та 2009 роках.

Відповідно до абзацу 5 п. 188.1 ст. 188 ПК України у разі постачання необоротних активів база оподаткування визначається виходячи із їх балансової вартості на момент їх постачання.

В свою чергу, балансовою вартістю необоротних активів згідно пп. 14.1.9 п. 14.1 ст. 14 ПК України є їх залишкова вартість.

Таким чином, справедливою вартістю основних засобів на дату анулювання свідоцтва платника ПДВ може бути залишкова вартість.

Суд звертає увагу на те, що згідно з вищенаведеним та розрахунками Корюківської МДПІ, залишкова вартість об'єктів складає 41610,00 грн, в тому числі ПДВ (основного платежу) 8322,00 грн.

В свою чергу згідно п. 11 підрозділу Х Розділу ХХ перехідних положень Податкового кодексу України штрафні фінансові санкції за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування штрафних санкцій, а саме, згідно п. 7 цього підрозділу штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються у розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення.

Отже, податкове повідомлення рішення № 0000161600 від 15.10.2012 винесене без урахування вищезазначених норм, а тому підлягає скасуванню в частині визначення грошового зобов'язання в сумі 25665,00 грн, з яких за основним платежем 18868,00 грн (27190,00 грн - 8322,00 грн) та за штрафними санкціями 6797,00 грн (6798,00 грн - 1,00 грн).

При цьому, суд звертає увагу на те, що листом ДПА України від 14.02.2011 № 4021/7/16-1417 «Щодо проведення процедури реєстрації особи як платника ПДВ та анулювання такої реєстрації» надано наступні роз'яснення щодо застосування п. 184.7 ст.184 Податкового Кодексу України:відповідно до пункту 184.7 статті 184 розділу V Кодексу платник податку за наслідками останнього звітного періоду зобов'язаний визнати умовне постачання товарів та необоротних активів, які залишаються на обліку та при придбанні яких суми податку на додану вартість були включені до податкового кредиту, та нарахувати податкові зобов'язання виходячи із звичайної ціни відповідних товарів чи необоротних активів.

Таким чином, у разі анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість за рішенням платника умовний продаж визначається платником у податковій декларації з податку на додану вартість за наслідками останнього звітного періоду на дату подання заяви про анулювання його реєстрації як платника податку на додану вартість.

У разі анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість за ініціативою податкового органу умовне постачання товарів та необоротних активів відображається у податковій декларації з податку на додану вартість за наслідками останнього звітного періоду (з першого дня такого останнього звітного періоду по день анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість включно).

Згідно з п. 184.6 ст. 184 Податкового кодексу України у разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається з дня, наступного за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.

Позивачем не було враховано, що відповідно до з пп. 8.3 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом ДПА України від 21.12.2010 № 969 (далі - Порядок № 969), передбачено, зокрема, що у разі визнання умовного постачання товарних залишків та/або основних фондів, що перебувають в обліку платника податку на день анулювання його реєстрації як платника ПДВ, щодо яких був нарахований податковий кредит у минулих або поточному податкових періодах, у рядках «Індивідуальний податковий номер покупця» та «Номер свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ (покупця)» проставляється нуль. У разі якщо при анулюванні реєстрації платника ПДВ визнається умовне постачання товарних залишків та/або основних фондів, що перебувають в обліку платника податку на день анулювання його реєстрації як платника ПДВ, щодо яких був нарахований податковий кредит у минулих або поточному податкових періодах, то згідно з п. 8 Порядку № 969, усі примірники податкових накладних залишаються в особи, що їх виписала, і зберігаються відповідно до викладеного в п. 6.1 та 6.4 цього Порядку. У верхній лівій частині оригіналу такої податкової накладної робиться відповідна помітка «X» та зазначається тип причини «10».

Отже, позивач, як платник ПДВ, у якого на обліку залишаються товари та необоротні активи, при придбанні яких суми ПДВ були включені до податкового кредиту, повинен був не пізніше дати подання заяви про анулювання його реєстрації як платника ПДВ визнати умовне їх постачання. При цьому, зазначену операцію він повинен був провадить шляхом виписування податкової накладної, у верхній лівій частині оригіналу якої зробити відповідну помітку «X» та зазначити тип причини «10», у рядках «Індивідуальний податковий номер покупця» та «Номер свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ (покупця)» проставляється нуль. Зазначену податкову накладну необхідно було включити до Реєстру виданих та отриманих податкових накладних.

При цьому, суд звертає увагу на те, що спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського господарства врегульовано ст. 209 Податкового Кодексу України, відповідно до якої не передбачено звільнення платника податків, який знаходиться на спеціальному режимі оподаткування від обов'язку нарахування умовного постачання у разі, якщо на день анулювання реєстрації платника ПДВ на обліку платника податку залишаються товарні залишки та/або основні фонди, щодо яких був нарахований податковий кредит у минулих або поточному податкових періодах, що протиправно не було враховано позивачем.

На виконання та з дотриманням ст. 58 Податкового кодексу України Корюківською МДПІ було винесене оспорювань податкове повідомлення рішення № 0000161600 від 15.10.2012, але без урахування залишкової вартості об'єктів та п. 7 підрозділу Х Розділу ХХ перехідних положень Податкового кодексу України.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 122, 158 - 163Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Селянського фермерського господарства "Світанок",-задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області Державної податкової служби № 0000161600 від 15.10.2012 в частині визначення грошового зобов'язання в сумі 25665,00 грн, з яких за основним платежем 18868,00 грн та за штрафними санкціями 6797,00 грн.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Селянського фермерського господарства "Світанок" судові витрати в сумі 300 (триста) грн..

Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.В. Лобан

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.04.2013
Оприлюднено08.05.2013
Номер документу31050602
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/1005/13-а

Постанова від 17.04.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 01.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сірош М.В.

Ухвала від 08.10.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Глущенко Я.Б.

Постанова від 30.04.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 25.03.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 18.03.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні