cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
36000, м. Полтава, вул.Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.04.2013 р. Справа №917/445/13-г
За позовом Заступника прокурора Полтавської області в інтересах держави в особі
1. Кременчуцької міської ради, м. Кременчук,
2. Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, м. Київ
до 1. Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські водні системи", м. Донецьк,
2. Комунального виробничого підприємства "Кременчуцьке міське Управління капітального будівництва", м. Кременчук
про визнання недійсними результатів закупівлі та договору про закупівлю робіт.
Суддя Киричук О. А.
Представники сторін:
від позивачів 1, 2: не з'явились
від відповідачів 1: Колесник Т.М., дов. № 1 від 26.03.2013 р.
2: не з'явились
від прокуратури: Снісаренко Ю.Л., посв. № 012301.
Розглядається позовна заява про визнання недійсними результатів закупівлі за державні кошти та договору про закупівлю робіт за державні кошти.
Так, заступник прокурора Полтавської області звернувся з позовом з вимогами про визнання недійсними рішень комітету з конкурсних торгів Комунального виробничого підприємства "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" згідно протоколів № 38 від 18.12.12 р., № 40 від 18.12.12 р., № 39 від 17.12.12 р., та договору № 81 від 25.12.12 р. про закупівлю робіт за державні кошти з "Реконструкції фільтрувальної насосної станції м. Кременчука Полтавської області з впровадженням електролізної установки для знезараження питної води".
В обгрунтування позову заступник прокурора посилається, зокрема, на необґрунтоване прийняття рішення про застосування процедур закупівлі в одного учасника, з підстав необхідності ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру; надання переможцем конкурсу недостовірної інформації щодо необхідного обсягу кваліфікаційних вимог.
Першим відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські водні системи" надані заперечення проти позовної заяви (вх..№ 5013 від 09.04.13 р.). Заперечуючи проти позову перший відповідач зазначає, що Кременчуцька міська рада та Міністерство економічного розвитку і торгівлі України є неналежними позивачами у даному спорі оскільки позивачі не є сторонами оспорюваного ними договору та відсутній предмет спору; позивачами невірно обрано такий спосіб захисту своїх прав та законних інтересів як звернення з позовом про визнання правочину недійсним, оскільки захист їх прав можливий шляхом подання віндикаційного позову; за взаємною згодою відповідачів договір визнано недійсним; листами від 11.02.2013 р. за вих. № 01-12/83 та № 11-02/1 сторонами підтверджено розірвання спірного договору.
Другим відповідачем - Комунальним виробничим підприємством "Кременчуцьке міське Управління капітального будівництва" надано суду клопотання про припинення провадження у справі (вх..№ 4350 від 28.03.13 р.). В зазначеному клопотанні зазначається, що справа не повинна розглядатися в порядку господарського судочинства. При цьому, другим відповідачем звертається увага на те, що спірний договір не зареєстровано у казначейській службі протягом семи днів з моменту підписання і він втратив чинність; роботи на виконання договору не виконувались, акти виконання робіт не підписувались, оплата не проводилась, кредиторська заборгованість на кінець року відсутня.
Від заступника прокурора через канцелярію суду надійшли заперечення на відзив відповідача (вх. №5580 від 17.04.13 р.).
В судовому засідання 18.04.2013 року оголошено вступну та резолютивну частину рішення у відповідності до положень ст.85 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд встановив:
Відповідно до ст. 121 Конституції України та ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» па прокуратуру покладається представництво інтересів держави або громадянина в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 8 квітня 1999 року МгЗ-рп/99 (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) прокурор або заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави, чи в чому існує загроза інтересам держави.
Прокуратурою м. Кременчука за дорученням прокуратури Полтавської області на підставі постанови від 02.01.13 проведено перевірку в діяльності Комунального виробничого підприємства «Кременчуцьке міське управління капітального будівництва» щодо дотримання вимог законодавства при використанні бюджетних коштів, виділених па реалізацію заходів у сфері охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо додержання законодавства про питну воду.
Згідно ст. 4 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», громадяни мають право на безпечну для здоров'я і життя питну воду. Саме ці права територіальної громади міста Кременчука захищає прокурор у судовому процесі.
Відповідно до ч.1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 4 Закону України «Про місцеве самоврядування» закріплено ряд принципів місцевого самоврядування серед яких - судовий захист прав місцевого самоврядування. З огляду на зазначене, Кременчуцька міська рада є органом, уповноваженим здійснювати функції у спірних правовідносинах.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.12.12 за № 612 внесено зміни до Переліку одержувачів бюджетних коштів, уповноважених на виконання заходів, передбачених Загальнодержавною цільовою програмою «Питна вода України» на 2011-2020 роки, та обсягів кошторисних призначень, затвердженого наказом Мінрегіону України від 10.10.12 № 520. Згідно додатку 2 до вказаного наказу одержувачем бюджетних коштів на 2011-2020 роки визначено Комунальне виробниче підприємство «Кременчуцьке міське управління капітального будівництва»
Статтею 8 Закону України «Про здійснення державних закупівель» закріплено функції Уповноваженого органу щодо моніторингу державних закупівель, у разі виявлення порушень законодавства у сфері державних закупівель надання висновків з рекомендаціями щодо усунення та недопущення таких порушень, повідомлення про порушення органу оскарження.
У відповідності до п.5 ст. 4 Положення про Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, затвердженого Указом Президента України від 31.05.11 №634/2011, до повноважень Міністерства економічного розвитку і торгівлі України належить формування та реалізація державної політики у сфері державних закупівель, проведення моніторингу державних закупівель.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 11.12.12р. за № 612 внесено зміни до Переліку одержувачів бюджетних коштів, уповноважених на виконання заходів, передбачених Загальнодержавною цільовою програмою "Питна вода України" на 2011-2020 роки, та обсягів кошторисних призначень, затвердженого наказом Мінрегіону України від 10.10.12р. № 520. Згідно додатку 2 до вказаного наказу одержувачем бюджетних коштів на 2011-2020 роки визначено Комунальне виробниче підприємство "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва".
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради від 19.11.12р. № 1195 затверджено робочий проект "Реконструкція фільтрувальної насосної станції м. Кременчука Полтавської області з впровадженням електролізної установки для знезараження питної води". Делеговано комунальному виробничому підприємству "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" функції замовника з проведення вказаних робіт.
Комунальне виробниче підприємство "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" ( надалі КВП "Кременчуцьке МУКБ") на засіданні комітету конкурсних торгів (протокол № 37 від 12.12.2012р.) внесло відповідні зміни до річного плану закупівель підприємства на 2012 рік.
Між КВП "Кременчуцьке МУКБ" та ТОВ "Українські водні системи" 14.12.12р. проведено переговори щодо закупівлі вказаних робіт, які засвідчено протоколом № 38. При цьому, на розгляд комітету конкурсних торгів ТОВ "Українські водні системи" надано пакет документів стосовно відповідності кваліфікаційним вимогам.
В подальшому 17.12.2012 року комітетом з конкурсних торгів КВП "Кременчуцьке МУКБ" на підставі п. 3 ч. 2 ст. 39 Закону України "Про здійснення державних закупівель" (зі змінами та доповненнями) прийнято рішення за № 39 про застосування процедури закупівлі в одного учасника - ТОВ "Українські водні системи".
Обгрунтуванням застосування процедури закупівлі в одного учасника слугувало те, що виникли особливі економічні та соціальні обставини, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, зокрема пов'язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам.
Головою комітету з конкурсних торгів Гладченком O.A. зазначено, що за останній період в м. Кременчуці склалася несприятлива санітарно-епідеміологічна ситуація. При цьому, в обґрунтуванні йде посилання на листи Кременчуцької міської санітарно - епідеміологічної станції від 30.06.11р. за № 1267/03-01, від 01.09.11р. за № 1715/03-01 та на припис від 24.06.11р. за № 1230/03-01.
18.12.2012 року переможцем процедури закупівлі в одного учасника на роботи з реконструкції визначено ТОВ "Українські водні системи" (протокол № 40 від 18.12.12).
Між КВП "Кременчуцьке МУКБ" (Замовник) та ТОВ "Українські водні системи" (Генеральний підрядник) укладено договір про закупівлю робіт за державні кошти № 81 від 25.12.2012р. з ціною договору в розмірі 9 783 672 грн. з ПДВ.
При вирішенні спору по суті, суд приймає до уваги наступне.
У відповідності до ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені ч.ч. 1-3,5,6 ст. 203 Цивільного кодексу України, тобто недодержання сторонами загальних вимог, додержання яких є необхідним для чинності правочину. Правочин мас бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.
Згідно ст.207 Господарського кодексу України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Статтею 4 Закону України "Про правовий режим надзвичайного стану" надзвичайний стан вводиться лише за наявності реальної загрози безпеці громадян або конституційному ладові, усунення якої іншими способами є неможливим. Надзвичайний стан може бути введений в разі виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (стихійного лиха, катастроф, особливо великих пожеж, застосування засобів ураження, папдемій, папзоотій тощо), що створюють загрозу життю і здоров'ю значних верств населення.
Статтею 5 вищевказаного Закону передбачено, що надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента України.
Правові підстави визначені статтями 4, 5 зазначеного Закону відсутні, Укази Президента України про оголошення режиму надзвичайного стану, як на території Полтавської області так і міста Кременчука не приймались. Доказів на підтвердження фактів виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, суду не надано.
Таким чином, комітет з конкурсних торгів КВП "Кременчуцьке МУКБ" бепідставно прийняв рішення про застосування процедур закупівлі в одного учасника, з підстав необхідності ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Статтями 16, 39 Закону України "Про здійснення державних закупівель" передбачено, що Замовник під час проведення переговорів вимагає від учасника подання ним підтвердженої документально інформації про відповідність учасника кваліфікаційним вимогам.
За процедурою закупівлі "Реконструкції фільтрувальної насосної станції м. Кременчука Полтавської області з впровадженням електролізної установки для знезараження питної води" такими кваліфікаційними вимогами є: наявність обладнаний та матеріально-технічної бази, наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів, наявність фінансової спроможності.
Належних доказів на підтвердження обставин щодо відповідності учасника - ТОВ "Українські водні системи" кваліфікаційним вимогам, не надано.
Посилання відповідачів на розірвання договору № 81 від 25.12.12 р. та відсутність його реєстрації в казначейській службі, не приймається судом до уваги.
Так, відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель», останній не передбачає такої вимоги до договорів про закупівлю робіт або товарів за державні кошти як реєстрації в органах Казначейської служби. Вчинення такого договору не пов'язується із фактом його державної реєстрації.
Згідно Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 309 від 02.03.12 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції за № 419/20732 20.03.12 передбачений певний порядок реєстрації та обліку лише бюджетних зобов'язань. З аналізу вказаного порядку вбачається, що вказаний реєстр ведеться з метою контролю за виконанням Державного бюджету України.
Щодо розірвання договору № 81 від 25.12.12 р., який на думку відповідачів є розірваним, слід зазначити, що розірвання договору не може впливати на його оцінку на предмет його недійсності.
Заперечення відповідачів не спростовують обставини, які покладено в обґрунтування позову.
За даних обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на відповідачів.
Керуючись ст.ст. 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Комунального виробничого підприємства "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" про проведення закупівлі робіт за державні кошти з реконструкції фільтрувальної насосної станції м. Кременчука Полтавської області з впровадженням електролізної установки для знезараження питної води в одного учасника Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські водні системи", оформлене протоколом № 38 від 18.12.12 р..
3. Визнати недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Комунального виробничого підприємства "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" про визначення переможця закупівлі в одного учасника Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські водні системи" з закупівлі робіт за державні кошти з реконструкції фільтрувальної насосної станції м. Кременчука Полтавської області з впровадженням електролізної установки для знезараження питної води, оформлене протоколом № 40 від 18.12.12 р..
4. Визнати недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Комунального виробничого підприємства "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" щодо проведення процедури закупівлі робіт з реконструкції фільтрувальної насосної станції м. Кременчука Полтавської області з впровадженням електролізної установки для знезараження питної води з одного учасника, оформлене протоколом №39 від 17.12.12р..
5. Визнати недійсним договір № 81 від 25.12.12 року про закупівлю робіт за державні кошти з "Реконструкції фільтрувальної насосної станції м. Кременчука Полтавської області з впровадженням електролізної установки для знезараження питної води", укладений між Комунальним виробничим підприємством "Кременчуцьке міське управління капітального будівництва" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Українські водні системи".
6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українські водні системи" ( вул.Ульріха,1, м. Донецьк, 83017, код 38264258) в дохід Державного бюджету України (рахунок УДКСУ у м. Полтаві, р/р 31214206783002 ГУДКСУ у Полтавській області, МФО 831019, ЄДРПОУ 38019510, код платежу 22030001) 2294 грн. судового збору.
7. Стягнути з Комунального виробничого підприємства "Кременчуцьке міське Управління капітального будівництва" (м. Кременчук, вул. Генерала Жадова, 12, код 04057617) в дохід Державного бюджету України (рахунок УДКСУ у м. Полтаві, р/р 31214206783002 ГУДКСУ у Полтавській області, МФО 831019, ЄДРПОУ 38019510, код платежу 22030001) 2294 грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено
Суддя О.А.Киричук
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2013 |
Оприлюднено | 13.05.2013 |
Номер документу | 31091074 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Киричук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні